x

Pokazywane w serwisie treści mają charakter informacji o produktach dostępnych na rynku a nie ich reklamy w rozumieniu Ustawy o wychowaniu w trzeźwości (Dz. U. 2012 poz. 1356).
Oświadczam, że mam ukończone 18 lat i chcę zobaczyć pełną wersję artykułu.
Tak, pokaż artykuł Nie wyrażam zgody

Moda na zdrowie napędza sprzedaż piwa bezalkoholowego

Kategoria: Karta - napoje    04.01.2020

Piwo to najpopularniejszy napój alkoholowy w Polsce. Jednak rosnąca moda na zdrowe odżywianie, bycie fit i utrzymywanie szczupłej sylwetki sprawia, że Polacy coraz chętniej sięgają po jego bezalkoholową wersję.

Foto: JESHOOTS.com from Pexels
Foto: JESHOOTS.com from Pexels
W 2018 roku w Polsce wyprodukowano 39,9 miliona hektolitrów piwa, z czego większość, bo 38,4 mln hektolitrów, została spożyta w kraju. Według danych The Brewers of Europe wśród krajów Unii Europejskiej od lat pozostajemy na 3 miejscu pod względem wielkości produkcji (wyprzedzają nas Niemcy i Wielka Brytania) i na 4 miejscu, jeśli chodzi o konsumpcję (więcej piwa konsumuje się jedynie w Czechach, Niemczech i Austrii). Piwo jest doskonałym codziennym napojem – pozwala odprężyć się po pracy w gronie znajomych lub w domowym zaciszu. Współczesna polska moda na piwo zaczęła się w latach 90. XX wieku, wraz z rozwojem gospodarki wolnorynkowej. Kiedy rynek podstawowych jasnych piw typu lager nasycił się, Polacy zaczęli poszukiwać nowych smaków, na co szybko zareagowały browary, rozszerzając swoją ofertę o inne gatunki piwa. Ostatnie lata to z kolei dynamiczny rozwój rynku browarów rzemieślniczych, oferujących nie tylko niespotykane dotąd rodzaje piwa, ważone na importowanych słodach, ale także piwa o oryginalnych, nietypowych smakach. Teraz piwo wkracza w kolejny etap. Najwięksi producenci, ale także część mniejszych browarów, dostrzegli kolejną niszę – modę na zdrowe odżywianie, dbanie o siebie, utrzymywanie szczupłej sylwetki i ogólnie bycie fit. 

Piwo po treningu

Piwo, choć jest doskonałym uzupełnieniem spotkań towarzyskich, wypadu do baru, restauracji czy na piknik, zdecydowanie nie kojarzy się ze zdrowym stylem życia. Tymczasem, szczególnie w największych miastach w Polsce, wzrosło w ostatnim czasie zainteresowanie ruchem, sportem i zdrowym stylem życia. Jak podaje w raporcie „The European Health & Fitness Market 2019” firma Deloitte, na koniec 2018 roku w Polsce było 2700 klubów fitness, do których uczęszczało prawie 3 miliony Polaków, czyli ok. 8% populacji kraju. Łączna suma przychodów z tego rynku wyniosła ok. 4,2 mld zł. Jest to więc segment, o który warto zawalczyć. O ile piwo jest naturalnym partnerem rozgrywek sportowych (jako sponsor np. meczów piłkarskich), a także cieszy się popularnością wśród długodystansowych biegaczy, o tyle ciężko pożenić je z siłownią czy zajęciami Zumby. Nie jest to jednak niemożliwe! Jeśli zamiast tradycyjnego piwa bywalcom klubów i wydarzeń sportowych zaoferuje się piwo bez alkoholu lub niskoalkoholowe, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby wpisać je w kategorię napojów funkcjonalnych i izotonicznych. – Piwo bezalkoholowe jest dobrym napojem orzeźwiającym i działającym podobnie jak izotonik – świetnie sprawdza się po wysiłku fizycznym, biegach, siłowni – mówi Beata Ptaszyńska-Jedynak, dyrektor ds. komunikacji Carlsberg Polska. Co więcej, takie piwo łatwiej jest promować, bo można zaoferować je nie tylko w klubach fitness, które przecież nie posiadają zezwolenia na sprzedaż alkoholu, ale również na wszelkiego typu imprezach masowych, rodzinnych piknikach czy plenerowych wydarzeniach sportowych. Taki ruch okazał się strzałem w dziesiątkę. 

Rynek piw nisko- i bezalkoholowych eksplodował. Na rynku można obecnie znaleźć bardzo szeroki wachlarz tego typu piw. Podstawą są klasyczne pozycje – lagery czy IPA, które osobom dbającym o swoją kondycję fizyczną idealnie zastąpią normalne piwo w trakcie piątkowego wypadu na miasto ze znajomymi lub w czasie wspólnego oglądania meczu. Osoby, które nie przepadają za wyraźną goryczką piwa, mogą skorzystać z rosnącej oferty radlerów, czyli piw z dodatkiem lemoniady, które dostępne są na bazie piwa jasnego, ale także ciemnego. Producenci poszli jednak o krok dalej, wprowadzając na rynek piwa bezalkoholowe o dodatkowych funkcjach – piwo izotoniczne, aby skutecznie uzupełnić elektrolity po ciężkim treningu oraz piwo botaniczne, czyli zmieszane z lemoniadą na bazie wyciągów z owoców, kwiatów i ziół posiadających szczególnie korzystne dla zdrowia właściwości. 

Na tym nie koniec

Obecnie piwa bezalkoholowe stanowią ok. 3% rynku. Jednak jak podaje Grupa Żywiec, 3 na 4 konsumentów oczekuje dalszego rozwoju oferty i rozszerzenia dostępnych opcji smakowych. – Jak wynika z badań zrealizowanych przez serwis Birofilia.org ponad 70% konsumentów piwa sięga także po piwa bez procentów, a już 12% deklaruje picie tylko piwa bezalkoholowego. Wybierając piwa bez alkoholu, Polacy najczęściej sięgają po radlery, które stanowią obecnie ponad 60% sprzedaży w tym segmencie. Blisko 70% respondentów przyznało, że chcieliby mieć jeszcze większy wybór piw bezalkoholowych. – mówi Magdalena Brzezińska, kierownik działu spraw korporacyjnych Grupy Żywiec. 

Za: Deloitte & Browary Polskie, Podsumowanie analizy wskaźników wpływu przemysłu piwowarskiego na polską gospodarkę i otoczenie.
Za: Deloitte & Browary Polskie, Podsumowanie analizy wskaźników wpływu przemysłu piwowarskiego na polską gospodarkę i otoczenie.
Z kolei firma Calsberg w pierwszych 10 miesiącach 2019 roku odnotował 61% wzrost wartości sprzedaży piw bezalkoholowych w stosunku do roku 2018. Obecnie ich przychody z tej kategorii piw stanowią ok. 5% ogólnej wartości sprzedaży (co daje 1,7% wzrostu w stosunku do roku 2018). Do 2021 roku piwa bezalkoholowe będą najprawdopodobniej najszybciej rosnącą kategorią na rynku piw. Według prognoz Euromonitora skumulowana roczna stopa wzrostu wolumenu sprzedaży za lata 2016-2021 wyniesie około 20%. – Zdecydowanie możemy spodziewać się, że udziały piwa bezalkoholowego w rynku będą rosły, gdyż rozwojowi kategorii sprzyjają trendy konsumenckie. Polacy przywiązują coraz większą wagę do dbania o swoje samopoczucie – odżywiają się świadomie, liczą kalorie, czytają etykiety kupowanych produktów, poświęcają czas na aktywność fizyczną, chcą być w formie, ale jednocześnie wielu z nich nie chce rezygnować ze smaku piwa. Piwo bezalkoholowe daje im taką możliwość – ma wszystko to, za co piwosze kochają piwo, czyli goryczkę, nagazowanie i przyjemny efekt orzeźwienia, a przy tym posiada zerową zawartość alkoholu i sporo niższą od tradycyjnego piwa zawartość kalorii. – podsumowuje Iwona Jacaszek-Pruś, dyrektor ds. korporacyjnych Kompanii Piwowarskiej.

Nie tylko piwo

Choć wyraźnie widać, że dynamika wzrostu popularności bezalkoholowych odpowiedników napojów alkoholowych jest obecnie największa na rynku piwa, warto zauważyć, że moda na nie picie zaczyna obejmować także inne kategorie. Dziś trudno już sobie wyobrazić dobrej klasy bark koktajlowy, który nie posiada w ofercie bezalkoholowych drinków. Moktajle, bo o nich właśnie mowa, z każdą chwilą stają się coraz bardziej popularne. W najbliższych latach możemy spodziewać się nie tylko coraz szerszej oferty moktajli w klasycznych drink barach, ale również powstawania, szczególnie w największych miastach, barów dedykowanych bezalkoholowym napojom wyskokowym. Już teraz na Zachodzie dostępne są bezalkoholowe odpowiedniki alkoholi mocnych, np. ginu, lub specjalnie aromatyzowane premiksy do tworzenia moktajli.

Na sklepowych półkach coraz częściej znaleźć można również bezalkoholowe wina. Początkowo ich wybór był bardzo mały i ograniczał się prawie wyłącznie do win czerwonych. Teraz łatwo kupić wina czerwone, białe i musujące, a ilość marek wzrosła z dwóch najpopularniejszych do kilkunastu. Produkowane są też na różne sposoby: albo jako napój mający smakiem imitować wino (najczęściej z dodatkiem moszczu winnego), albo poprzez dealkoholizację klasycznego wina. Ciekawe, czy doczekamy czasów, kiedy w sklepie winiarskim będziemy mogli wybrać bezalkoholowe wina z różnych szczepów winogron i winiarskich rejonów, a sommelierzy będą dyskutować o różnicach między ich rocznikami?

 

Autor tekstu: Wojciech Piasecki
O AUTORZE
Wojciech Tomasz Piasecki
Z wykształcenia mgr inż technologii żywności i żywienia człowieka. Od 13 lat związany z branżą żywności jako technolog i dziennikarz. Specjalizuje się w analizie sensorycznej, badaniach ilościowych i jakościowych na rynku FMCG, technologii gastronomicznej oraz dietetyce sportowej. Z zamiłowania kucharz i piekarz nieustannie poszukujący nowych smaków. Promuje kuchnię zdrową i zbilansowaną. Uwielbia podróże, zarówno te miejskie, jak i z plecakiem w nieznane.

Zobacz także

Bellini

Mateusz Szuchnik/El Koktel

Oshee kupuje Kingę Pienińską

Firma Oshee została nowym właścicielem naturalnej wody mineralnej Kinga Pienińska. OSHEE podpisało umowę zakupu 100% udziałów, co skutkuje całościowym przejęciem przez OSHEE marki Kinga Pienińska wraz z Zakładem produkcyjnym w Krościenku nad Dunajcem oraz całym personelem, zatrudnionym w spółce.

Magia aromatycznych destylatów

Na początku uderza nas zapach cytryny i bazylii, tworząc orzeźwiający mariaż aromatów. Chwilę później dołączają goździk i róża, które z poprzednią świeżą parą łączy przyjemny, uspokajający dąb. Brzmi apetycznie? To nie opis koktajlu, lecz charakterystyka pewnych klasycznych męskich perfum.

Lato bez procentów

Rynek piw bezalkoholowych dynamicznie się rozwija. Choć pod względem wolumenów sprzedaży nie może konkurować z rynkiem klasycznego piwa, to konsumenci z roku na rok coraz chętniej sięgają po piwa bezalkoholowe, doceniając ich smak i funkcjonalność.

Wakacje z kawą na zimno!

Lubię kawę, uwielbiam pracować z kawą i wykorzystywać w koktajlach jej błogosławieństwo, czyli smak i walory energetyczne. I choć polskie lato w kratkę czasem wymaga rozgrzania w chłodne deszczowe pory, to jednak częściej szukamy możliwości ugaszenia pragnienia w upalne dni.

Firmy Systemu Coca-Cola w Polsce wprowadzają na rynek nową markę

Od stycznia 2018 roku na polski rynek wchodzi nowa marka - FUZETEA, należąca do portfela firmy Coca-Cola. Marka odniosła już sukces na 52 rynkach i to nie koniec jej światowej ekspansji.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej