x

Mleczne i kremowe

Kategoria: Twój biznes - wiedza

Masło to podstawa udanych, pachnących wypieków, ale także fantastycznie kremowych sosów, dobrej jajecznicy i wielu, wielu innych klasycznych potraw. Jest po prostu w gastronomii niezastąpione.

Masło. Foto: Shutterstock.
Masło. Foto: Shutterstock.
Prawdziwe masło produkowane jest wyłącznie z mleka krowiego, a konkretnie ze śmietany lub śmietanki. Najważniejszym parametrem, na jaki należy zwrócić uwagę, kupując masło, jest zawartość tłuszczu. Samo określenie masło (lub np. masło ekstra) może pojawić się wyłącznie na opakowaniu produktów zawierających od 80 do 90% tłuszczu mlecznego. Inne rodzaje masła to masło o zawartości trzy czwarte tłuszczu, w którym udział tłuszczu mlecznego wynosi 60-62% oraz masło półtłuste, zawierające między 39 a 41% tłuszczu mlecznego.

Masło, ze względu, że jest drogie, bywa fałszowane poprzez dodanie tłuszczów roślinnych, obniżenie deklarowanej gramatury oraz zaniżenie ilości tłuszczu. Ze względu, że tłuszcz mleczny ma bardzo charakterystyczny skład, będący poniekąd maślanym „odciskiem palca”, możliwe jest dość precyzyjne zbadanie, na ile dane masło jest faktycznie masłem. – Autentyczność masła najczęściej określa się poprzez zbadanie profilu triglicerydów. Stosowane są jednak także inne metody: oznaczenie tokoferoli, steroli lub profilu kwasów tłuszczowych – wyjaśnia Lucyna Olborska, dyrektor Polskiego Centrum Akredytacji. – W Polsce jakość masła kontrolują dwie inspekcje posiadające akredytowane laboratoria badawcze: Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) prowadząca kontrole u producentów oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) kontrolujący produkty w handlu detalicznym i hurtowym. Badania wykonywane są również przez akredytowane laboratoria komercyjne – dodaje.

Autor tekstu: ( red. )

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Koreański czarny czosnek - nowy trend wśród kucharzy
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
więcej