x

Adam Pawłowski: Historie o Alentejo

Kategoria: Wino

Krajobraz regionu Alentejo utkany jest rozłożystymi, egzotycznie wyglądającymi drzewami z korka dębowego i latem można się tu poczuć jak na afrykańskiej sawannie. Zamiast dzikich zwierząt pasą się tam jednak woły, a kraina stoi chlebem, oliwą, rustykalną kuchnią i oczywiście winem.

     Adam Pawłowski. Foto: Ignacy Matuszewski.
Adam Pawłowski. Foto: Ignacy Matuszewski.
Alentejo znajduje się na południowym zachodzie Portugalii. W odróżnieniu od północy kraju ma raczej płaską topografię. Wyjątkiem jest São Mamede – pasmo górskie w północnej części regionu przy granicy z Hiszpanią. Z racji ciepłego, kontynentalnego klimatu w Alentejo produkuje się zdecydowanie więcej win czerwonych niż białych. Niski poziom opadów wymusza na większości producentów stosowanie systemów nawadniających winnice. Alentejo to miks tradycji z nowoczesnością. W latach 80. region skorzystał z grantów Unii Europejskiej i zainwestował w nowoczesny sprzęt do uprawy winnic i produkcji wina. W winiarniach pojawiły się kadzie ze stali nierdzewnej, w piwnicach nowe beczki dębowe do dojrzewania wina, a w winnicach systemy irygacyjne.
Do win z Alentejo przylgnęła łatka trunków niezobowiązujących, łatwych do picia, zorientowanych na słodki owoc oraz niedrogich. Tego typu napoje leją się hektolitrami w lizbońskich restauracjach i uginają się pod nimi półki w dyskontach oraz supermarketach. Niezawodność, pijalność i relatywnie niska cena to atuty, których nie można odmówić podstawowym winom tego regionu. Jednakże sprowadzanie trunków z Alentejo jedynie do tego stylu jest krzywdzące dla wielu producentów, którzy czerpią z bogatej tradycji winiarskiej regionu i stawiają sobie za cel śrubowanie jakości. Materia jest dużo bardziej kompleksowa, ponieważ Alentejo winiarsko opowiada przynajmniej cztery różne historie.
Pierwsza to rzeczone już tzw. wina masowe produkowane przez duże kooperatywy. Drugą stanowi sięgający blisko dwóch tysięcy lat zwyczaj fermentowania wina w glinianych amforach. Historia zatacza koło, bo aktualnie jest duże zainteresowanie, a wręcz moda na tego typu trunki. Dzięki temu odradza się tradycja produkowania Vinho de Talha (win z amfory), które doczekały się nawet własnej apelacji. Prym wiedzie słynny producent José Maria da Fonseca szczycący się największą liczbą glinianych amfor.
Trzecia historia także odwołuje się do tradycji regionu. Opowiadają ją butikowi winiarze, którzy podążają drogą swoich przodków, używają tradycyjnych szczepów winorośli jak trincadeira, alicante bouschet i touriga nacional. Wielu z nich odrzuca ideę stalowych kadzi i pozostaje wierna technice miażdżenia oraz macerowania moszczu w tradycyjnych, otwartych granitowych kadziach lagares, a następnie fermentowania go w dużych, neutralnych aromatycznie beczkach. Wytwarzają wina długowieczne, skoncentrowane, gęste, z mniej uwydatnionym owocem, ale z wyraźnym ziemisto-ziołowym charakterem. Flagowym przykładem producenta wyznającego taką filozofię produkcji jest Herdade do Mouchão.
Czwarta historia ma w sobie sporą dozę nowoświatowej myśli winiarskiej. Największy producent regionu Herdade de Esporão zatrudnia jako głównego enologa Davida Baverstocka, Australijczyka, który umiejętnie włączył w przepis na swoje wina szczepy międzynarodowe takie jak cabernet sauvignon, syrah czy semillion. Podobną drogą podąża spora grupa winiarzy, którzy stosując międzynarodowe odmiany, starają się bardziej zaistnieć na światowym rynku. Nie da się ukryć, że cabernet sauvignon jest w świecie bardziej rozpoznawalne niż chociażby trincadeira, ale wypieranie tradycji na rzecz kolejnego międzynarodowego szczepu wydaje się działaniem krótkowzrocznym.
Te cztery historie są skrajnie różne, ale dotyczą tego samego regionu. Mam nadzieję, że Alentejo opowie się za historycznymi portugalskimi szczepami i bogatą tradycją bardziej niż za formułą tzw. win międzynarodowych.

Felieton ukazał się w „Food Service" 10/2019 nr 189.

Autor tekstu: Adam Pawłowski
O AUTORZE
Adam Pawłowski
Pierwszy Polski Master Sommelier. Mistrz Polski Sommelierów 2014, laureat nagrody Akademii Gastronomicznej w Polsce Ars Coquinaria 2017 w kategorii Mistrz Mistrzów. Wykładowca i egzaminator the Court of Master Sommeliers, certyfikowany wykładowca The Wine & Spirit Education Trust. Członek Stowarzyszenia Sommelierów Polskich. Współautor książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”.

Zobacz także

SOMMELIERZY Z POLSKI ODWIEDZILI RIAS BAIXAS

Grupa polskich sommelierów odwiedziła w październiku region Rías Baixas. Ta apelacja, położona na północnym wschodzie Hiszpanii, słynie z produkcji win białych albariño. Młodzi sommelierzy zwiedzili 9 winiarni w regionie.

Abruzja nieznana

Abruzja to region winiarski w środkowych Włoszech położony między wybrzeżem Adriatyku a Apeninami. W połączeniu z lokalną kuchnią i wciąż umiarkowanym ruchem turystycznym tworzy fascynującą destynację dla miłośników nieoczywistych smaków i lokalnych win.

Kalifornia: gra w ciepło-zimno

5 marca w Warszawie odbędzie się 6. edycja Food Service Summit - największej ogólnopolskiej konferencji branży HoReCa. Podobnie jak w ubiegłych latach, w ramach współpracy California Wines Polska oraz magazynu "Food Service" odbędą się seminaria degustacyjne.

ADAM PAWŁOWSKI: OBALAMY MITY

Mity winiarskie są jak plotki, które wędrując od adresata, nabierają coraz nowszych wątków i przeinaczają pierwotną informację. Przyjrzyjmy się tym najpowszechniejszym i jednocześnie sprawdźmy, czy jest w nich chociaż ziarnko prawdy.

Wystawa win hiszpańskich już we wrześniu

27 września br., po raz dwunasty odbędzie się Wystawa Win Hiszpańskich. Swoją ofertę zaprezentują nowe, nieobecne na polskim rynku hiszpańskie winnice oraz polscy importerzy win hiszpańskich.

Winobranie w Niemczech

Tegoroczne winobranie dobiegło końca niespotykanie wcześniej. Łącznie w roku 2017 można będzie liczyć na wino dobrej lub bardzo dobrej jakości, jednak będą to stosunkowo niewielkie zbiory.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Koreański czarny czosnek - nowy trend wśród kucharzy
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
więcej