x

Marketing restauracji - wsparcie z głową

Kategoria: Twój biznes - wiedza    05.12.2019

Wytypowanie profesjonalnej agencji marketingowej dla lokalu gastronomicznego to nie lada wyzwanie. Kluczem do wyboru właściwej firmy powinno być hasło "dla gastronomii"

Foto: shutterstock.com.
Foto: shutterstock.com.
Agencja marketingowa w gastronomii jest poszukiwana zazwyczaj w trzech sytuacjach.

PO PIERWSZE – inwestor chce otworzyć restaurację (30% przypadków).
To sytuacja idealna. Gdyby wszyscy inwestorzy szukali agencji na etapie planowania restauracji, to lokale nie zamykałyby się tak szybko i często. Na marketingu nie należy oszczędzać. Wybór specjalisty od marketingu jest tak samo ważny na etapie tworzenia miejsca, jak wybór szefa kuchni czy głównego menedżera.

PO DRUGIE – restaurator prowadzi już lokal, ale nie przynosi on zysków (60%).
Przypadek najtrudniejszy (dla obu stron – i dla inwestorów, i dla marketingowców). Wsparcie agencji na tym etapie jest pomocne, gdy niekorzystne zmiany nie zaszły za daleko... Bywa jednak i tak, że zatrudnienie specjalisty od marketingu nie przyniesie oczekiwanych przez właściciela restauracji rezultatów. Firma marketingowa nie wskrzesi knajpy, jeśli restaurator popełnił wcześniej zbyt wiele błędów. Pamiętajmy, że agencja zajmuje się kreacją, komunikacją, strategią, a nie sprzedażą. Pełni funkcję pomocniczą i wspierającą, a nie reanimującą.

PO TRZECIE – restauracja działa dobrze, ale inwestor chce, by funkcjonowała jeszcze lepiej (10%).
Taka sytuacja bardzo rzadko się przydarza i dotyczy restauratorów bardzo świadomych i doświadczonych. Zatrudnienie dobrej agencji pomoże im jeszcze skuteczniej zakomunikować walory lokalu.
Kiedy już właściciel restauracji podejmie decyzję, że potrzebuje wsparcia w obrębie komunikacji, marketingu czy strategii, pojawia się pytanie, która agencja będzie najwłaściwsza i najbardziej kompetentna. No właśnie, która? Rynek gastronomiczny nasycony jest tego typu firmami. Niebawem na rynku będzie więcej specjalistów od marketingu niż restauracji.
Oczywiście jak w każdej branży, są wśród agencji te bardzo skuteczne, doświadczone, kompetentne i takie, o których nie można tego powiedzieć. Niestety w gastronomii działa sporo specjalistów bez doświadczenia. Obserwuję to zjawisko i nie wierzę w to, co widzę. Marketing usług restauracyjnych nie sprowadza się do robienia zdjęć i publikowania ich na Facebooku czy Instagramie. A niektóre firmy biorą wynagrodzenie, oferując w zamian wyłącznie taką usługę.
Mimo zalewu specjalistów na polskim rynku funkcjonuje zaledwie kilka rzetelnych firm od marketingu gastronomicznego. Warto o tym pamiętać, szukając tej najlepszej.

JAK WYBRAĆ AGENCJĘ MARKETINGOWĄ?
1. SPRAWDŹ PORTFOLIO
Z jakimi restauracjami agencja pracowała? Pomiń inne podmioty typu teatry, agencje nieruchomości, kliniki spa czy marki odzieżowe. Wiesz doskonale, jak specyficzna jest branża gastronomiczna, szukaj zatem ekspertów w swojej dziedzinie.
2. SPRAWDŹ REFERENCJE
Zawsze warto wiedzieć, co mówią inni. Po prostu podpytaj konkurencję w myśl zasady kto pyta, nie błądzi. Najlepiej zwróć się do osób, które bezpośrednio współpracowały z agencją.
3. SPRAWDŹ ZAKRES USŁUG
Warto zorientować się (nie tylko na stronie internetowej), co konkretnie robi dana agencja. Czy oferuje usługi, które Ciebie interesują? Np. co dla danej agencji oznacza prowadzenie social mediów? Czy otrzymasz od niej plan komunikacji? Czy agencja ustali grupy docelowe dla twojego miejsca czy produktów? Warto to wszystko doprecyzować na samym początku, by później wiedzieć, czego od agencji wymagać.

PAMIĘTAJ
1. NIE OSZCZĘDZAJ!
Rzetelne usługi marketingowe kosztują. Porównaj oferty od minimum trzech agencji i pamiętaj, że najtańsza nie oznacza „najbardziej efektywna”. W praktyce bywa tak, że kto oszczędza, płaci dwukrotnie.
2. DAJ CZAS
Nie oczekuj efektów od razu. Potrzeba czasu, by odnotować efekty współpracy – 6 miesięcy to optymalny okres, na który powinieneś podpisać umowę.
3. OKREŚL CELE GŁÓWNE I POBOCZNE
Sprecyzuj maksymalnie trzy cele główne, przygotuj wspólnie z agencją plan, rozpiszcie go na poszczególne miesiące. A potem egzekwuj realizację planu.
4. WSPÓŁPRACUJ!
Zatrudnienie agencji nie oznacza wyłącznie egzekwowania i nie opiera się na zasadzie „płacę, więc wymagam”. Zatrudniasz specjalistę, który ma ci pomóc, musisz więc pomóc jemu zrozumieć twój produkt. Nikt nie przekaże mu tej wiedzy lepiej niż ty, dlatego tak bardzo potrzebna jest współpraca, zwłaszcza na początku.
5. REAGUJ!
Jeśli coś nie idzie po twojej myśli, reaguj – masz do tego prawo, a nawet obowiązek. Informacja zwrotna jest wręcz pożądana. Aby współpraca układała się harmonijnie, spotykaj się z agencją regularnie, omawiaj zakres prac, kontroluj, zadawaj pytania, proś o sprawozdania i raporty.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 10/2019 nr 189.

Autor tekstu: Agnieszka Borek
O AUTORZE
Agnieszka Borek
Współwłaścicielka Agencji Fika - biznes dla gastronomii. www.fikabiznes.pl

Zobacz także

Obiady z automatu. W Carrefourze

W wybranych ośmiu warszawskich sklepach franczyzowych Carrefour Express Convenience sieć testuje nowy koncept do spółki z firmą Food Point. Chodzi o automaty ... gastronomiczne. Co to takiego?

Chef’s Ghost Kitchen - nowy gracz w sektorze food delivery

Jak nowy koncept ghost kitchen zamierza zdobyć serca warszawiaków? Różne kuchnie świata. Jedno zamówienie. Jedna dostawa - to hasła Chef’s Ghost Kitchen, który realizuje ideę wirtualnych restauracji.

PizzaPortal zmienia właściciela

AmRest, wiodący europejski operator gastronomiczny, podpisał umowę o sprzedaży 100% udziałów własnych w Restaurant Partner Polska, firmie która jest właścicielem PizzaPortal. Kupuje je Glovo, czołowa hiszpańska platformy zamówień online i dostaw do domu.

Milion użytkowników aplikacji Glovo w Polsce

Hiszpańska aplikacja Glovo zagościła w smartfonach Polaków na dobre. Mobilna apka obsługująca m.in. dostawy jedzenia z restauracji osiągnęła w naszym kraju milion pobrań ze sklepów App Store i Google Play.

Bary stacjonarne i mobilne

Mimo specyficznej sytuacji na świecie nie brakuje chętnych do inwestowanie w lokale gastronomiczne, w tym bary. Jak zawsze podczas przygotowań do sezonu letniego uwaga restauratorów i organizatorów eventów skupia się także na barach mobilnych.

Pożytki z influencerów

Influencerzy często mają konkretną siłę rażenia. Dzięki dużej liczbie fanów w mediach społecznościowych potrafią wpłynąć na swoich odbiorców i zainteresować ich określonym produktem czy usługą. Jakie korzyści dla restauracji płyną ze współpracy ze współpracy z twórcami internetowymi?

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej