x

Jak pozyskać, wyszkolić i utrzymać pracownika?

Kategoria: Twój biznes - wiedza

Pracownicy w biznesie gastronomicznym są jak koła zębate w silniku. Kiedy wszystkie są odpowiednio skalibrowane oraz dopasowane do pozostałych, mechanizm działa efektywnie i bez zarzutów.

Jeżeli chcemy, aby restauracja przyciągała gości i przynosiła zyski, każdy z naszych pracowników powinien być w stu procentach świadomy tego, czego się od niego oczekuje. Z kolei my jako właściciele musimy być świadomi, że odpowiadamy za to, jakich mamy pracowników. To my ich zatrudniliśmy, to my ich wyszkoliliśmy i to my tworzymy ich środowisko pracy. Jeżeli mamy jakiekolwiek obiekcje co do wykonywanych przez nich obowiązków, to najpierw powinniśmy zastanowić się, czy nasza postawa jako lidera, a także umiejętności menedżerskie są na odpowiednim poziomie.

POZYSKAJ
Nie ulega wątpliwości, że pozyskiwanie nowych pracowników jest dużym wyzwaniem. Wraz z rosnącą konkurencją coraz trudniej jest znaleźć osoby, które z jednej strony będą spełniać nasze wymagania, a z drugiej przystaną na oferowane przez nas warunki. Musimy jednak postawić sprawę jasno. Branżę gastronomiczną cechuje duża rotacja personelu i tego nie zmienimy. Oczywiście pracuje w niej wielu specjalistów na różnych stanowiskach, którzy postanowili długofalowo rozwijać swoją karierę w biznesie restauracyjnym, ale sporą część stanowią pracownicy, którzy posadę w gastronomii traktują jako etap przejściowy. Dlatego praktycznie zawsze będziemy szukać personelu i warto robić to dobrze.
Jedną z tradycyjnych dróg pozyskiwania pracowników są portale internetowe takie jak olx.pl, pracuj.pl czy praca.pl. Zamieszczamy na nich ogłoszenie i mamy nadzieję, że osoba, której szukamy, zgłosi się do nas. Ważne, aby anons był sformułowany w odpowiedni sposób. Musimy w nim jasno określić stanowisko, zakres obowiązków oraz widełki, które określać będą wysokość wynagrodzenia. Warto też zaznaczyć, jakie inne korzyści poza pieniędzmi uzyska potencjalny pracownik. Mogą to być: nauka nowych umiejętności, elastyczne godziny pracy czy możliwość awansu.
Inny efektywny kanał pozyskiwania pracowników to polecenia. Są one o tyle wartościowe, że jeżeli pochodzą od zaufanych osób, to istnieje duża szansa, że trafimy na wartościowych ludzi. Może to w zupełności wystarczyć, gdyż dzięki szkoleniu i procedurom odpowiedni człowiek może szybko stać się świetnym pracownikiem. Natomiast osoba, która jest nieszczera i niezaangażowana, nigdy nie będzie miała pozytywnego wpływu na nasz biznes, niezależnie od swoich umiejętności.
Zdecydowanie warto również rozglądać się za pracownikami na własną rękę, gdziekolwiek jesteśmy. I wcale nie muszą to być osoby związane z gastronomią. Tak jak napisałem wcześniej, powinniśmy szukać ludzi o cechach, które cenimy jako pracodawca. Rozmawiajmy, pytajmy o poszukiwanie nowych ścieżek kariery, wręczajmy wizytówkę. Budując zespół w ten sposób, będziemy mieli pewność, że wszyscy członkowie naszego personelu kierują się tymi samymi wartościami co my.

WYSZKOL
Jeżeli chcemy, aby nasi pracownicy postępowali zgodne z naszą wizją, znali naszą misję i cele, musimy im je jasno przedstawić. Każda z osób pracująca w naszej restauracji, niezależnie od stanowiska, powinna dokładnie wiedzieć, czego od niej oczekujemy. Przedstawienie tych oczekiwań to zadanie właściciela. Jest on ojcem biznesu i twórcą idei, która przyświeca jego działalności.
Wizja mówi nam o tym, jak widzimy naszą restaurację w przyszłości, do czego dążymy. Misja to zbiór wartości, które przyświecają jej działalności. Odpowiada na pytania: po co restauracja istnieje, jakie potrzeby zaspokaja, kto jest jej gościem? Cele natomiast mają za zadanie ustrukturyzować w czasie dążenie do realizacji wizji.
Znajomość tych trzech aspektów jest kluczowa dla wyszkolenia zaangażowanego i identyfikującego się z restauracją pracownika. Nie możemy oczywiście zapominać o umiejętnościach twardych. W tym celu możemy wykorzystać metodę opartą na pięciu krokach.

1. Dlaczego?
Jeżeli pracownik nie rozumie, dlaczego w ogóle coś robi oraz dlaczego w taki, a nie inny sposób, mogą pojawiać się problemy. Aby wszystko wykonywane było według naszych założeń, uzasadnij to pracownikowi.
2. Jak robić?
Musimy wyjaśnić pracownikowi, w jaki sposób musi zostać wykonane dane zadanie. Może zostać to opowiedziane lub opisane.
3. Ja robię
Pokazujemy pracownikowi, w jaki sposób wykonać daną czynność. Pracownik tylko obserwuje i przyswaja sposób wykonania.
4. My robimy
W tym kroku wykonujecie daną czynność razem, pracujecie wspólnie. Jest on częścią procesu, dzięki czemu na bieżąco możesz korygować błędy pracownika.
5. Ty robisz
Pracownik całkowicie samodzielnie wykonuje daną czynność, a ty tylko kontrolujesz efekt i zgłaszasz ewentualne zastrzeżenia lub zatwierdzasz wykonanie.

UTRZYMAJ
Przez utrzymanie rozumiemy podtrzymanie zaangażowania pracownika na wysokim poziomie, dzięki czemu będzie się on dobrze czuł w miejscu pracy, a to powstrzyma go przed poszukiwaniem innych opcji. Z drugiej strony istotne jest także odpowiednie premiowanie personelu.

Jak przekonać pracowników, by podążali za naszą wizją i celami?
1. Musisz konkretnie i dokładnie określić, dlaczego chcesz podążać w danym kierunku i osiągnąć konkretny cel.
2. Musisz przedstawić dokładną wizję przyszłości, która się ziści, jeżeli twój cel zostanie zrealizowany. Wizja ta powinna odnosić się także do pracowników.
3. Przedstaw wizję kluczowym pracownikom firmy, aby ocenić, jakie jest ich nastawienie do niej. Można to zrobić, zadając proste pytania: (odpowiedź w skali 1-10)
– Jak gotowy jesteś pomóc mi w ...?
– Jak gotowy jesteś wykonać ... ?
Jeżeli pracownik poda odpowiedź w skali 1-5, należy zapytać go, co zmieniłoby jego zaangażowanie o dwa stopnie w górę? W odpowiedzi powinieneś usłyszeć, jakie wątpliwości ma pracownik, jakie widzi zagrożenia, jakich narzędzi potrzebuje do realizacji twojej wizji. Jeżeli pracownik poda odpowiedź w skali 6-10, dopytaj go, co zmieniłoby jego zaangażowanie o dwa stopnie w dół? Odpowiedź dostarczy ci informacji na temat obaw pracownika.
4. Dopracuj swoją wizję z kluczowymi pracownikami firmy. Przedstaw im sposób, w jaki zamierzasz ją zrealizować, i skonsultuj to z pracownikami – niech zaproponują swoje pomysły i wezmą udział w procesie. Wspólnie ustalcie deadline’y.
5. Pozwól kluczowym pracownikom wziąć udział w procesie przedstawienia wizji i planu jej realizacji pozostałym członkom zespołu. Dzięki temu ich zaangażowanie dodatkowo wzrośnie, a personel niższego szczebla, widząc postawę kolegów, także je poczuje. Ponadto wizja ich bezpośrednich przełożonych i twoja będą identyczne, dzięki czemu wykluczone zostaną inne możliwości i będą oni skoncentrowani dokładnie na jednej wizji i ścieżce do jej osiągnięcia.

Przedstawione powyżej wskazówki dotyczące pozyskiwania, szkolenia oraz utrzymania pracownika są proste, ale ich zastosowanie może przyczynić się do wzrostu poziomu zaangażowania naszych pracowników. A to może się przełożyć na wyniki finansowe.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 10/2019 nr 189.

Autor tekstu: Jakub Konkel
O AUTORZE
Jakub Konkel
Jeden z głównych analityków firmy V4B.pl, który współuczestniczył w opracowywaniu i realizacji jej innowacyjnych metod optymalizacyjnych. Współpracuje jako menedżer zewnętrzny z ponad 30 przedsiębiorstwami z branży gastronomicznej. Dzięki doświadczeniu zawodowemu, a także ukończonym studiom wyższym o specjalności Informatyka w Biznesie zdobył wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem przy użyciu nowoczesnych narzędzi informatycznych.

Zobacz także

Jak sieciowe burgerownie reagują w Polsce na trend roślinny?

Bezmięsny fast food staje się w Polsce coraz bardziej popularny. Eksperci kampanii RoślinnieJemy sprawdzili dostępność opcji roślinnych w 8 sieciach burgerowni w Polsce. Triumfują rodzimy 7th Street Bar & Grill oraz Max Burgers.

Sfinks rozszerza usługę delivery

Sfinks Polska, właściciel sieci Sphinx, Chłopskie Jadło, Piwiarnia i WOOK, systematycznie zwiększa zasięg dostaw do klienta.

Najnowsze trendy w raporcie "Polska na Talerzu 2018"

Coraz więcej Polaków odwiedza lokale gastronomiczne, a przy ich wyborze kierują się rekomendacjami znajomych lub rodziny oraz opiniami z serwisów społecznościowych i portali - przede wszystkim z Facebooka - pokazują wyniki raportu "Polska na Talerzu 2018", przygotowanego przez MAKRO Polska.

ZBALANSUJ ŻYCIE

W ciągłej pogoni za perfekcyjnym koktajlem zapominamy o tym, że prędzej czy później koktajle będziemy robić idealne, szkoda tylko że niezbalansowane będzie nasze życie prywatne. Dlaczego właściwie 100 proc. osób, które spotkałeś w ciągu tego tygodnia, to wyłącznie znajomi z pracy?

Costa Coffee rusza z akcją #ZeroWaste

Costa Coffee dołącza do proekologicznej kampanii #zwłasnymkubkiem. Chce zmniejszyć sprzedaż kawy w jednorazowych naczyniach, zachęcając gości do przynoszenia własnych, wielokrotnego użytku. Ze wszystkich kawiarni sieci w Polsce znikną też plastikowe słomki na rzecz papierowych.

Masowa indywidualność kształtuje przyszłość

"Restauracja 2025: siedem trendów gastronomii"- to tytuł ekskluzywnego badania przeprowadzonego przez GDI Gottlieb Duttweiler Institute w Zurychu na zamówienie targów Internorga, obchodzących w tym roku 90. urodziny.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Koreański czarny czosnek - nowy trend wśród kucharzy
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
więcej