x

Adam Pawłowski: Biała Argentyna

Kategoria: Wino

Argentyna nieodłącznie kojarzy się z czerwonym malbeckiem. Mało kto wie, że w latach 80. konsumpcja wina w tym kraju sięgnęła rekordowego i nadal niedoścignionego poziomu 100 l na osobę rocznie. Zaskakujące, że piło się wówczas głównie białe odmiany.

    Adam Pawłowski. Foto: Ignacy Matuszewski.
Adam Pawłowski. Foto: Ignacy Matuszewski.
Dziś obserwujemy odwrotną tendencję – spożywane są przede wszystkim wina czerwone z malbeckiem na czele. Przyczyny takiego stanu rzeczy należy upatrywać w latach 90., kiedy to spadająca krajowa konsumpcja wymusiła na producentach orientację na eksport. Postawili wówczas na wina czerwone, stąd od ponad trzech dekad niewiele się widzi, pije i mówi o bielach z Argentyny. Zupełnie niesłusznie. Dziś białe odmiany stanowią bowiem 19% ogółu nasadzeń i stają się coraz bardziej interesującą i zróżnicowaną kategorią win. Flagową białą odmianą winorośli w Argentynie jest autochtoniczny szczep torrontes – krzyżówka lokalnego, pradawnego szczepu criola chica i muskatu aleksandryjskiego. Wyróżniamy aż trzy typy torrontesa: mendocino, sanjuanino i riojano, przy czym powszechnym i uznawanym za najbardziej jakościowy jest ten ostatni. Torrontes riojano to odmiana dobrze odnajdująca się w ciepłym klimacie. Daje wina aromatyczne z kwiatową, muskatową nutą i intensywnym cytrusowo-tropikalnym charakterem. Mimo szczodrego poziomu alkoholu – 13,5%-14% – potrafi orzeźwić dobrą kwasowością. Obecnie obserwujemy trend na poszukiwanie rześkości i jakości w torrontesie. Producenci widzą potencjał w tym szczepie. Stosują wczesne zbiory, leżakują wino w beczkach dębowych i szukają mało żyznych gleb pod jego nowe nasadzenia.
Drugie miejsce pod względem ilości nasadzeń zajmuje chardonnay. Ta popularna w Argentynie odmiana występuje głównie pod postacią tzw. klonu z Mendozy stworzonego przez kalifornijski Uniwersytet Davisa. Trudno wyróżnić jeden styl chardonnay z Argentyny. Region Mendozy skupia się raczej na dobrze zbudowanych, tłustych, wspartych aromatami dębiny winach podobnych do stylu kalifornijskiego. Wyjątkiem jest chardonnay z wysokich winnic Mendozy, np. stworzone przez rodzinę Catena Chardonnay White Stones i Chardonnay White Bones, które swoją stylistyką, strukturą i rześkością nawiązują bardziej do Chablis niż do Napy. Orzeźwiający styl tego popularnego szczepu występuje także w dalekiej Patagonii, a przykłady wyważonych win musujących na bazie chardonnay zaczynają się pojawiać w mało znanym do tej pory regionie atlantyckim otulającym Buenos Aires.
Ciekawostką na argentyńskiej mapie białych win jest bordoski szczep semillion. Argentyna ma zasoby starych krzewów tej odmiany, które dotarły do kraju pod koniec XIX w. Kolejne stulecie to czas używania tego szczepu do kupażowania i produkcji win musujących. Dziś semillion zaczyna być szczepem na własnych prawach, a jego najlepsze egzemplarze pochodzą z Mendozy i Patagonii. Argentyńskie semillion charakteryzuje się aromatami soczystych cytrusów i jabłek. Ma specyficzną woskową teksturę i rześką kwasowość, dzięki której wino świetnie dojrzewa w butelce. Na fali wznoszącej jest także sauvignon blanc. Najlepiej odnajduje się w wysokich winnicach regionu północnego w Mendozie i w regionie atlantyckim. Prekursorem tego szczepu w Argentynie był producent z Doliny Uco, Doña Paula, który blisko 20 lat temu dokonał znacznych nasadzeń sauvignon blanc. Oprócz wyżej opisanych odmian w Argentynie można spotkać także: rieslinga, viognier, albariño, verdejo, marsanne, roussanne i inne szczepy, które doskonale dosmaczają lokalne blendy oparte na torrontesie lub na chardonnay. Nie ma co się oszukiwać, że argentyńskie biele kiedykolwiek przebiją popularnością wina czerwone. I dobrze, bo w związku z tym, że nie są i nie muszą być głównym napędem sprzedażowym, duża ich część staje się polem do eksperymentowania i tym samym rozwoju dla enologów. Skorzystają na tym wszyscy, a zwłaszcza konsumenci.

Felieton ukazał się w „Food Service" 9/2019 nr 188.

Autor tekstu: Adam Pawłowski
O AUTORZE
Adam Pawłowski
Pierwszy Polski Master Sommelier. Mistrz Polski Sommelierów 2014, laureat nagrody Akademii Gastronomicznej w Polsce Ars Coquinaria 2017 w kategorii Mistrz Mistrzów. Wykładowca i egzaminator the Court of Master Sommeliers, certyfikowany wykładowca The Wine & Spirit Education Trust. Członek Stowarzyszenia Sommelierów Polskich. Współautor książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”.

Zobacz także

Adam Pawłowski: Bąbelki na co dzień

Z premedytacją piszę o winach musujących już po sylwestrze, bo uważam, że powinniśmy cieszyć się bąbelkami przez cały rok. Trend sugeruje, że coraz częściej sięgamy po nie na co dzień. Ta prężnie rosnąca kategoria win zanotowała w ostatniej dekadzie globalny wzrost produkcji sięgający 40%.

Adam Pawłowski: Szampan od rolnika

W ostatnich dekadach uwidocznił się podział na dwa nurty w regionie Szampanii. Z jednej strony mamy powszechnie rozpoznawalne marki dużych domów szampańskich jak Moët et Chandon czy Ruinart, a z drugiej znani jedynie w wąskich gronach smakoszy, mali producenci jak Jacques Selosse, David Léclapart.

Legenda Kalifornii odwiedzi Kraków

21 października nagrodę Człowieka Roku, przyznawaną co roku przez "Czas Wina", odbierze jeden z najsłynniejszych winiarzy świata - Warren Winiarski.

Chile w Warszawie

10 października w hotelu Regent w Warszawie podczas targów wina z Chile dziennikarz i krytyk winiarski Eduardo Brethauer poprowadził master class, podczas którego zaprezentował wina nowej fali.

Winnica Vanellus - Winorośl wciąga

Wszystko zaczęło się w 2004 r., kiedy to Barbara i Mariusz Czajkowie wybrali się na niezobowiązujący kieliszek wina do swojego sąsiada Wiktora Szpaka [również winiarza - przyp. red.]. Jak się później okazało, parę łyków rondo było początkiem niemałej rewolucji w ich życiu.

Piotr Stramowski ambasadorem WILD WINE - win skierowanych do mężczyzn

Spółka JNT Group podpisała umowę z Piotrem Stramowskim, na mocy której aktor został ambasadorem nowej linii produktów.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej