x

McDonald's: Skala ma znaczenie

Kategoria: Twój biznes - wiedza

McDonald’s to największy gracz na rynku restauracji sieciowych. Duża skala oznacza odpowiedzialność za środowisko naturalne, w którym firma działa. Z Anną Borys-Karwacką, dyrektor ds. relacji korporacyjnych, rozmawiamy o szczegółach działań na rzecz strategii Scale for Good.

Jakich obszarów dotyczy strategia Scale for Good i czy jest już realizowana w Polsce?
ANNA BORYS-KARWACKA: Pod marką McDonald’s na całym świecie działa 38 tys. restauracji, które codziennie obsługują 69 mln gości. W Polsce odwiedza nas blisko 800 tys. osób dziennie. Decyzje, które podejmujemy, wpływają na standardy naszych dostawców i mogą kształtować przyzwyczajenia konsumentów, wpływać na lokalne otoczenie i środowisko. Bazując na efekcie skali, stworzyliśmy globalną strategię Scale for Good, która została ogłoszona w 2018 r. Obejmuje ona cały system McDonald’s na całym świecie – restauracje korporacyjne, lokale prowadzone przez licencjobiorców oraz łańcuch dostaw. Nasze zobowiązania dotyczą dwóch obszarów środowiskowych. Pierwszy z nich zakłada, że do 2025 r. będziemy korzystali wyłącznie z opakowań wytworzonych ze źródeł odnawialnych, pochodzących z recyklingu lub źródeł certyfikowanych. Zamierzamy także umożliwić recykling odpadów z sal jadalnych we wszystkich naszych restauracjach. Drugi cel to ograniczenie do 2030 r. emisji gazów cieplarnianych o 36% z biur i restauracji oraz o 31% w łańcuchu dostaw. Dzięki temu do atmosfery nie trafi minimum 150 mln ton gazów cieplarnianych – to wielkość odpowiadająca rocznej emisji gazów przez 32 mln aut osobowych. To efekt równy posadzeniu 3,8 mln drzew, które rosłyby przez 10 lat. W ramach tego priorytetu dążymy też do pozyskiwania wołowiny z hodowli prowadzonych w zrównoważony sposób. Ponieważ prawie cała wołowina, z której korzystamy w kraju, pochodzi z Polski, nasz rynek ma tu ogromne znaczenie.

Skoro mowa o wołowinie... McDonald’s w Polsce jest odbiorcą 12 tys. ton polskiej wołowiny – w jaki sposób dbają państwo o dobrostan przy tak dużej skali działania?
Od ponad dekady wspieramy produkcję wołowiny, w której emisja gazów cieplarnianych jest minimalizowana i która chroni dobrostan zwierząt. Wbrew powszechnemu przekonaniu większość naszej włowiny pochodzi z niewielkich gospodarstw. Jesteśmy w wyjątkowej sytuacji, aby wykorzystać naszą skalę i wpływ na łańcuch dostaw. Współpracujemy z branżą w celu wypracowania wspólnych standardów produkcyjnych. W 2018 r. z inicjatywy Rady Sektora Wołowiny oraz McDonald’s została powołana grupa robocza, Platforma ds. Zrównoważonej Produkcji Wołowiny. Na czele inicjatywy stanął Jerzy Wierzbicki – prezes Polskiego Związku Producentów Bydła Mięsnego. Celem zespołu jest opracowanie i wdrożenie w Polsce jednolitego standardu zrównoważonej hodowli i produkcji wołowiny. Certyfikacja będzie obejmowała obszary, tj. ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, dobrostan zwierząt, stosowanie antybiotyków. Wspieramy zrównoważoną produkcję we współpracy z naszymi dostawcami. W ciągu trzech najbliższych lat dokonamy w tym zakresie kontroli w ponad kilkudziesięciu tysiącach gospodarstw.

Czy mają państwo wpływ na swoich dostawców i ich sposób produkcji żywności (nie tylko mięsa)? Jaki?
McDonald’s to wieloletni, stabilny partner dla swoich dostawców. Z jednej strony wymagamy wysokich standardów, z drugiej dajemy wsparcie i wspólnie się rozwijamy. Zapewniamy stały zbyt i stabilność ekonomiczną, która pozwala na inwestycje. 27 lat temu wielu z naszych dostawców było małymi, rodzinnymi firmami. Dziś to prężnie działający producenci, którzy wysyłają swoje wyroby za granicę, budując silną markę polskiej żywności.

Kolejnym palącym problemem jest kwestia opakowań i plastiku. Codziennie w państwa restauracjach zużywane są tysiące kubków, słomek, pokrywek do napojów, jednorazowych sztućców. Czy poddawane są one recyklingowi?
W większości naszych restauracji w Polsce możliwa jest segregacja śmieci. Wciąż zwiększamy poziom recyklingu. W ub.r. do recyklingu przekazaliśmy 18% odpadów więcej niż w roku poprzedzającym. Warto dodać, że wszystkie opakowania papierowe w restauracjach pochodzą z certyfikowanych źródeł. W 2018 r. zastąpiliśmy jednorazowe sztućce, tj. białe łyżeczki do lodów, transparentne widelce i noże do sałatek przez ich czarne odpowiedniki. Trudny do recyclingu polistyren (PS) zamieniliśmy ich czarnymi odpowiednikami, który jest łatwiejszy do recyklingu.

Czy planują państwo działania mające na celu ograniczenie zużycia plastiku w opakowaniach i zastąpienia go alternatywnymi materiałami biodegradowalnymi?
To dla nas bardzo ważny proces. Cały czas prowadzimy testy i badania nad możliwościami zastąpienia plastiku bardziej ekologicznymi rozwiązaniami. Na początku tego roku w sześciu restauracjach przeprowadziliśmy test – daliśmy gościom do wyboru słomkę plastikową, papierową i całkowitą rezygnację z niej. Na tej podstawie będziemy projektować przyszłe wdrożenia. Warto wspomnieć też o globalnych inicjatywach. Jako lider rynkowy współfinansujemy konkurs Next Gen Cup. Wspólnie z innymi podmiotami, także naszą konkurencją i organizacją Closed Loop Partners poszukujemy rozwiązania na stworzenie kubka przyszłości – w pełni biodegradowalnego, wykonanego z naturalnych materiałów. Pomysły od młodych liderów innowacji, które przeszły do kolejnego etapu, są naprawdę zaskakujące!

W zrównoważonym rozwoju nie tylko jakość produktów ma znaczenie, ale też ograniczenie zużycia surowców naturalnych, takich jak energia czy woda przy produkcji. W jaki sposób McDonald’s odpowiada na te wyzwania?
Odnawialne źródła energii są obecne w McDonald’s już od kilku lat. W prawie 300 restauracjach w Polsce korzystamy w 100% z odnawialnej energii. Zdajemy sobie sprawę, że nadawanie drugiego życia surowcom jest bardzo ważne. Dlatego nawet zużyty olej, w którym smażone są nasze frytki, jest ponownie przetwarzany i wykorzystywany jako paliwo biodiesel. Warto również zaznaczyć, że jednym z elementów redukcji gazów cieplarnianych jest zmniejszenie zużycia energii elektrycznej. W naszych restauracjach posiadamy system monitorowania jej wykorzystania, który daje nam możliwość przeprowadzania analiz porównawczych restauracji o podobnych parametrach. Dodatkowo nasze lokale wyposażone są w szereg rozwiązań, których przykładem są zamontowane w naszych chłodniach czujniki informujące o niedomkniętych drzwiach, co bezpośrednio ma wpływ na poziom zużycia energii, czy jakość produktów. McDonald’s to globalna korporacja, ale naszą siłą są lokalne korzenie. W Polsce 85% restauracji prowadzonych jest przez polskich franczyzobiorców. Większość dostawców to krajowe firmy produkcyjne. Zatrudniamy 25 tys. pracowników. Doskonale wiemy, że skala naszej działalności ma ogromne znaczenie. Dlatego wykorzystujemy ją, by czynić pozytywne zmiany w otaczającym nas świecie.

Wywiad ukazał się w „Food Service" 9/2019 nr 188.

Autor tekstu: Agata Godlewska
O AUTORZE
Agata Godlewska
Redaktor naczelna magazynu „Food Service” oraz portalu Ouichef.pl. Magister kulturoznawstwa w SWPS. Przygodę z branżą gastronomiczną rozpoczęła blisko 10 lat temu pod okiem Macieja Nowaka. Autorka niezliczonej ilości wywiadów z najważniejszymi polskimi szefami kuchni i restauratorami. Współtworzy i prowadzi coroczną konferencję Food Service Summit.

Zobacz także

80/20, CZYLI O ZASADZIE PARETO

Istnieje prawdopodobieństwo, że przeczytanie 20 proc. tego artykułu pozwoli na zrozumienie 80 proc. jego treści. Zasada Pareto mówi o tym, że 20 proc. badanych obiektów ma znaczenie w 80 proc., a pozostałe 80 proc. ma znaczenie w 20 proc.

UCZEŃ I MISTRZ

Mentor to osoba, która przekazuje podopiecznemu wiedzę specjalistyczną oraz rozwija jego kompetencje i umiejętności. Jaka jest rola współczesnych mentorów w gastronomii? Kto może nim zostać i w jaki sposób przekazywać wiedzę, by kształtować przyszłe pokolenia profesjonalistów?

Stacja paliw ulubioną "kawiarnią" Polaków

Stacje paliw to zdecydowanie numer 1 wśród miejsc, w których Polacy piją kawę poza domem. Najczęściej spontanicznie wymieniane miejsca z kawą to Orlen, McDonald’s oraz Starbucks. Kawę poza domem pije 51% Polaków - wynika z badania Cafe Monitor ARC Rynek i Opinia.

Lazur Złocisty z nagrodą Food Show Star

Lazur Złocisty został wyróżniony tytułem Najlepszy Produkt dla Sektora HoReCa w konkursie Food Show Star.

Gdzie szukać ukrytych pieniędzy

Początek nowego roku to okres podsumowań oraz wyznaczania nowych celów. To także moment na kalkulacje i potencjalne zwiększenie zysku. Co zrobić, by rzeczywiście nasze obroty i zysk wzrosły?

Marketing wiarygodny - przekonaj

"Bądź sobą. Wszyscy inni są już zajęci" - to słowa Oscara Wilde’a, które świetnie oddają ważny obecnie trend w marketingu - autentyczność. Za tym kierunkiem stoją murem dwa modne narzędzia: "storytelling" i "content marketing". To kompozyty najskuteczniejszej obecnie strategii marketingowej.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
więcej