x

McDonald's: Skala ma znaczenie

Kategoria: Twój biznes - wiedza

McDonald’s to największy gracz na rynku restauracji sieciowych. Duża skala oznacza odpowiedzialność za środowisko naturalne, w którym firma działa. Z Anną Borys-Karwacką, dyrektor ds. relacji korporacyjnych, rozmawiamy o szczegółach działań na rzecz strategii Scale for Good.

Jakich obszarów dotyczy strategia Scale for Good i czy jest już realizowana w Polsce?
ANNA BORYS-KARWACKA: Pod marką McDonald’s na całym świecie działa 38 tys. restauracji, które codziennie obsługują 69 mln gości. W Polsce odwiedza nas blisko 800 tys. osób dziennie. Decyzje, które podejmujemy, wpływają na standardy naszych dostawców i mogą kształtować przyzwyczajenia konsumentów, wpływać na lokalne otoczenie i środowisko. Bazując na efekcie skali, stworzyliśmy globalną strategię Scale for Good, która została ogłoszona w 2018 r. Obejmuje ona cały system McDonald’s na całym świecie – restauracje korporacyjne, lokale prowadzone przez licencjobiorców oraz łańcuch dostaw. Nasze zobowiązania dotyczą dwóch obszarów środowiskowych. Pierwszy z nich zakłada, że do 2025 r. będziemy korzystali wyłącznie z opakowań wytworzonych ze źródeł odnawialnych, pochodzących z recyklingu lub źródeł certyfikowanych. Zamierzamy także umożliwić recykling odpadów z sal jadalnych we wszystkich naszych restauracjach. Drugi cel to ograniczenie do 2030 r. emisji gazów cieplarnianych o 36% z biur i restauracji oraz o 31% w łańcuchu dostaw. Dzięki temu do atmosfery nie trafi minimum 150 mln ton gazów cieplarnianych – to wielkość odpowiadająca rocznej emisji gazów przez 32 mln aut osobowych. To efekt równy posadzeniu 3,8 mln drzew, które rosłyby przez 10 lat. W ramach tego priorytetu dążymy też do pozyskiwania wołowiny z hodowli prowadzonych w zrównoważony sposób. Ponieważ prawie cała wołowina, z której korzystamy w kraju, pochodzi z Polski, nasz rynek ma tu ogromne znaczenie.

Skoro mowa o wołowinie... McDonald’s w Polsce jest odbiorcą 12 tys. ton polskiej wołowiny – w jaki sposób dbają państwo o dobrostan przy tak dużej skali działania?
Od ponad dekady wspieramy produkcję wołowiny, w której emisja gazów cieplarnianych jest minimalizowana i która chroni dobrostan zwierząt. Wbrew powszechnemu przekonaniu większość naszej włowiny pochodzi z niewielkich gospodarstw. Jesteśmy w wyjątkowej sytuacji, aby wykorzystać naszą skalę i wpływ na łańcuch dostaw. Współpracujemy z branżą w celu wypracowania wspólnych standardów produkcyjnych. W 2018 r. z inicjatywy Rady Sektora Wołowiny oraz McDonald’s została powołana grupa robocza, Platforma ds. Zrównoważonej Produkcji Wołowiny. Na czele inicjatywy stanął Jerzy Wierzbicki – prezes Polskiego Związku Producentów Bydła Mięsnego. Celem zespołu jest opracowanie i wdrożenie w Polsce jednolitego standardu zrównoważonej hodowli i produkcji wołowiny. Certyfikacja będzie obejmowała obszary, tj. ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, dobrostan zwierząt, stosowanie antybiotyków. Wspieramy zrównoważoną produkcję we współpracy z naszymi dostawcami. W ciągu trzech najbliższych lat dokonamy w tym zakresie kontroli w ponad kilkudziesięciu tysiącach gospodarstw.

Czy mają państwo wpływ na swoich dostawców i ich sposób produkcji żywności (nie tylko mięsa)? Jaki?
McDonald’s to wieloletni, stabilny partner dla swoich dostawców. Z jednej strony wymagamy wysokich standardów, z drugiej dajemy wsparcie i wspólnie się rozwijamy. Zapewniamy stały zbyt i stabilność ekonomiczną, która pozwala na inwestycje. 27 lat temu wielu z naszych dostawców było małymi, rodzinnymi firmami. Dziś to prężnie działający producenci, którzy wysyłają swoje wyroby za granicę, budując silną markę polskiej żywności.

Kolejnym palącym problemem jest kwestia opakowań i plastiku. Codziennie w państwa restauracjach zużywane są tysiące kubków, słomek, pokrywek do napojów, jednorazowych sztućców. Czy poddawane są one recyklingowi?
W większości naszych restauracji w Polsce możliwa jest segregacja śmieci. Wciąż zwiększamy poziom recyklingu. W ub.r. do recyklingu przekazaliśmy 18% odpadów więcej niż w roku poprzedzającym. Warto dodać, że wszystkie opakowania papierowe w restauracjach pochodzą z certyfikowanych źródeł. W 2018 r. zastąpiliśmy jednorazowe sztućce, tj. białe łyżeczki do lodów, transparentne widelce i noże do sałatek przez ich czarne odpowiedniki. Trudny do recyclingu polistyren (PS) zamieniliśmy ich czarnymi odpowiednikami, który jest łatwiejszy do recyklingu.

Czy planują państwo działania mające na celu ograniczenie zużycia plastiku w opakowaniach i zastąpienia go alternatywnymi materiałami biodegradowalnymi?
To dla nas bardzo ważny proces. Cały czas prowadzimy testy i badania nad możliwościami zastąpienia plastiku bardziej ekologicznymi rozwiązaniami. Na początku tego roku w sześciu restauracjach przeprowadziliśmy test – daliśmy gościom do wyboru słomkę plastikową, papierową i całkowitą rezygnację z niej. Na tej podstawie będziemy projektować przyszłe wdrożenia. Warto wspomnieć też o globalnych inicjatywach. Jako lider rynkowy współfinansujemy konkurs Next Gen Cup. Wspólnie z innymi podmiotami, także naszą konkurencją i organizacją Closed Loop Partners poszukujemy rozwiązania na stworzenie kubka przyszłości – w pełni biodegradowalnego, wykonanego z naturalnych materiałów. Pomysły od młodych liderów innowacji, które przeszły do kolejnego etapu, są naprawdę zaskakujące!

W zrównoważonym rozwoju nie tylko jakość produktów ma znaczenie, ale też ograniczenie zużycia surowców naturalnych, takich jak energia czy woda przy produkcji. W jaki sposób McDonald’s odpowiada na te wyzwania?
Odnawialne źródła energii są obecne w McDonald’s już od kilku lat. W prawie 300 restauracjach w Polsce korzystamy w 100% z odnawialnej energii. Zdajemy sobie sprawę, że nadawanie drugiego życia surowcom jest bardzo ważne. Dlatego nawet zużyty olej, w którym smażone są nasze frytki, jest ponownie przetwarzany i wykorzystywany jako paliwo biodiesel. Warto również zaznaczyć, że jednym z elementów redukcji gazów cieplarnianych jest zmniejszenie zużycia energii elektrycznej. W naszych restauracjach posiadamy system monitorowania jej wykorzystania, który daje nam możliwość przeprowadzania analiz porównawczych restauracji o podobnych parametrach. Dodatkowo nasze lokale wyposażone są w szereg rozwiązań, których przykładem są zamontowane w naszych chłodniach czujniki informujące o niedomkniętych drzwiach, co bezpośrednio ma wpływ na poziom zużycia energii, czy jakość produktów. McDonald’s to globalna korporacja, ale naszą siłą są lokalne korzenie. W Polsce 85% restauracji prowadzonych jest przez polskich franczyzobiorców. Większość dostawców to krajowe firmy produkcyjne. Zatrudniamy 25 tys. pracowników. Doskonale wiemy, że skala naszej działalności ma ogromne znaczenie. Dlatego wykorzystujemy ją, by czynić pozytywne zmiany w otaczającym nas świecie.

Wywiad ukazał się w „Food Service" 9/2019 nr 188.

Autor tekstu: Agata Godlewska
O AUTORZE
Agata Godlewska
Redaktor naczelna magazynu „Food Service” oraz portalu Ouichef.pl. Magister kulturoznawstwa w SWPS. Przygodę z branżą gastronomiczną rozpoczęła blisko 10 lat temu pod okiem Macieja Nowaka. Autorka niezliczonej ilości wywiadów z najważniejszymi polskimi szefami kuchni i restauratorami. Współtworzy i prowadzi coroczną konferencję Food Service Summit.

Zobacz także

Take!cup - czyli weź kubek i przybij piątkę dla środowiska

Pierwszy w Polsce system kaucyjny napojów na wynos ruszył właśnie w Krakowie. System TAKE!CUP obejmie większość kawiarni, restauracji i wszystkie inne lokale sprzedające napoje gorące na wynos. Początkowo w Krakowie, a docelowo w całej Polsce.

HISZPAŃSCY SZEFOWIE KUCHNI WYCHODZĄ DO LUDZI

Wielu hiszpańskich szefów kuchni od lat dywersyfikuje źródła przychodów. Dobrą stroną tego zjawiska jest demokratyzacja gwiazdkowej kuchni i pojawienie się w ofercie najbardziej znanych świątyń smaku w formacie casual.

Targi INTERNORGA za nami

Tegoroczna edycja miała miejsce w terminie od 9 do 13 marca 2018 i zgromadziła około 1.300 wystawców (w tym 13 firm z Polski) oraz 93.000 zwiedzających z Niemiec i zagranicy.

NIE DO KOŃCA ZRÓWNOWAŻONE

Polscy barmani są świetni. Rodzima scena rośnie w siłę i doskonale radzi sobie z wdrażaniem światowych trendów. Polska mentalność sprawia jednocześnie, że chcemy więcej, mocniej i szybciej.

Marketing niespontaniczny - nie improwizuj

Marka restauracji podobnie jak człowiek powinna być stosownie ubrana, mieć charakter, historię i przekonania. Walcząc o uwagę i przestrzeń na konkurencyjnym rynku, powinna mówić, budować kontakty i zabiegać o przyjaciół. Im bardziej jest przekonująca, tym większą społeczność buduje wokół siebie.

Bezdotykowe dostawy jedzenia w Pyszne.pl

Aby ograniczyć rozprzestrzenianie się koronawirusa, dostawcy Pyszne.pl będą zostawiali jedzenie przed drzwiami.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej