x

Tork: tworzyć więcej, wykorzystując mniej

Kategoria: Twój biznes - wiedza

Marka Tork to jeden z liderów rozwiązań do utrzymywania higieny. O działaniach marki Tork realizowanych pod hasłem "Tworzenie zrównoważonego życia poza domem" opowiada Wojciech Nizio, Regional Brand Activation Manager marki Tork.

Papier toaletowy, ręczniki papierowe i serwetki to chyba najpopularniejsze produkty marki Tork, z jakimi ludzie mają styczność w restauracjach. W ramach realizowanej przez państwa idei gospodarki obiegowej 40% surowca do produkcji tych artykułów pochodzi z recyklingu, a 60% ze świeżego włókna drzewnego. Czemu tylko 40% to surowce wtórne?
WOJCIECH NIZIO: Na wstępie podkreślę, że przytoczone w pytaniu wartości dotyczą wszystkich naszych produktów, nie tylko tych przeznaczonych dla restauracji. Tork oferuje produkty o szerokim zakresie zastosowania w wielu branżach, od HoReCa po przemysł. Wszystkie nasze produkty powstają na podstawie wyników wieloletnich badań laboratoryjnych, aby były jak najbardziej prozdrowotne, prośrodowiskowe, funkcjonalne, komfortowe w użytkowaniu, a także estetyczne. Produkty z celulozy znacznie różnią się od tych wykonanych z recyklingu – celuloza jest bielsza, bardziej wytrzymała i chłonna. Papier z celulozy jest bardzo delikatny w dotyku, miękki, elastyczny, nie powoduje podrażnień, ale jest też oszczędny, bo wykonany z niewielu warstw. Nie zapycha rur wodno-kanalizacyjnych, bo niemalże w 100% rozpuszcza się w wodzie i środkach czyszczących. Wszystkie produkty Tork opatrzone są certyfikatem FSC®, który gwarantuje, że zostały wytworzone z włókien pochodzących z właściwie zarządzanych lasów i innych kontrolowanych źródeł. Dla klientów, którzy w większym stopniu przywiązują wagę do ekologii, mamy w ofercie produkty wykonane w 100% z recyklingu lub produkty łączone, tzn. jedna warstwa wykonana jest z celulozy, a druga z recyklingu. Niedawno wprowadziliśmy trzeci surowiec. Essity, właściciel marki, zainwestuje około 37 mln euro w zakład zrównoważonej produkcji włókien alternatywnych w fabryce artykułów higienicznych w Niemczech. Ta inwestycja umożliwi wytwarzanie wysokiej jakości produktów higienicznych z pulpy słomy pszennej – odnawialnego surowca będącego produktem ubocznym przemysłu rolnego.

Jednym z haseł marki Tork jest „tworzyć więcej, wykorzystując mniej”. Wpisuje się w modny obecnie trend redukowania zużycia. Jakie konkretnie rozwiązania oferuje w tym wypadku Tork?
W końcu nadszedł czas, kiedy na poważnie zaczynamy mówić o tzw. zero waste w gastronomii. Wiąże się to z fundamentalną zmianą nawyków pracowników gastronomii i właścicieli lokali gastronomicznych. Restauratorzy coraz częściej dążą nie tylko do znacznej redukcji ilości wyrzucanego jedzenia, ale także śmieci, w tym zużytych ręczników. Pracownicy mogą w łatwy sposób zacząć generować mniej odpadów, wybierając produkty, gdzie papier lub czyściwo dozowane jest po jednym odcinku, jak np. w systemie Tork ReflexTM. Liczby mówią same za siebie. Dozowanie listek po listku pozwala ograniczyć zużycie papieru nawet do 37% w porównaniu ze standardowymi systemami centralnie dozowanymi. W odpowiedzi na potrzebę kolejnych ekologicznych innowacji w zakresie produktów codziennego użytku specjaliści Tork opracowali system papieru toaletowego Tork Mid-size bez gilzy, pozwalający zmniejszyć ślad węglowy w porównaniu z tradycyjnym papierem toaletowym o 11%. W efekcie menedżerowie hoteli czy restauracji mogą: zmniejszyć ilość odpadów, ograniczyć emisję dwutlenku węgla, ale także poprawić wydajność ekip sprzątających.

No właśnie, marka Tork dba też o jakość pracy. Kolejnym filarem Państwa działań jest „well-being”, co zostało przetłumaczone na „dobrostan”. Pod tym hasłem kryje się m.in. ograniczenie czy też ułatwienie pracy serwisowi sprzątającemu. W jaki konkretnie sposób?
Tork nieustannie pomaga klientom, inwestując w rozwiązania, które wspierają ich cele biznesowe, poprawiają komfort pracy i zmniejszają negatywny wpływ na środowisko. Ułatwieniem dla pracowników restauracji jest funkcja Tork Easy Handling® stosowana między innymi w opakowaniach serwetek. Nowy wygląd kartonów serwetek w połączeniu z ulepszonym oznakowaniem oraz zaprojektowanym na nowo otworem do wyjmowania serwetek sprawia, że podczas poszukiwań w magazynie znacznie łatwiej jest sprawdzić, co kryją kartony, a kolor serwetek jest widoczny bez potrzeby otwierania opakowań. Tork oferuje także Cyfrowe Plany Sprzątania oraz usługę Tork EasyCubeTM – wiodące na świecie oprogramowanie do zarządzania sprzątaniem obiektów, pozwalające m.in. na zmniejszenie liczby godzin przeznaczonych na sprzątanie o 20%.

Czy podążanie za ideami zrównoważonego życia, poza tym, że jest korzystne dla planety, jest też opłacalne? W jaki sposób podążanie drogą wyznaczoną przez Tork może opłacać się restauratorom?
Wciąż rośnie zapotrzebowanie na rozwiązania, które sprawią, że życie społeczeństwa stanie się bardziej zrównoważone. Dlatego zaangażowanie w strategie na rzecz zrównoważonego rozwoju są konieczne do zachowania konkurencyjności. Te działania są korzystne z biznesowego punktu widzenia – aż 66% użytkowników twierdzi, że jest gotowych zapłacić więcej za produkty i usługi powstałe w wyniku zrównoważonej produkcji.

Jakie są plany marki Tork na przyszłość? Jakich nowych działań zmierzających do ochrony naszej planety możemy się spodziewać?
Celem Tork jest utrzymywanie wysokiej pozycji w kształtowaniu rynku. Naszą misją jest tworzenie bardziej zrównoważonego świata. Z pewnością działania Tork będą wciąż ukierunkowywane na poprawę jakości życia, odpowiedzialną konsumpcję i promowanie społeczeństwa stosującego recykling. Nadal będziemy nawiązywać nowe partnerstwa i kontynuować dotychczasowe, m.in. jako firma Essity bierzemy udział w programie „Circular Economy 100” prowadzonym przez fundację Ellen MacArthur, której misją jest przyśpieszenie przejścia na gospodarkę obiegową. Poza tym sukcesywnie realizujemy Cele Zrównoważonego Rozwoju przyjęte przez ONZ w 2015 r.

Wywiad ukazał się w „Food Service" 9/2019 nr 188.

Autor tekstu: Wojciech Piasecki
O AUTORZE
Wojciech Tomasz Piasecki
Z wykształcenia mgr inż technologii żywności i żywienia człowieka. Od 13 lat związany z branżą żywności jako technolog i dziennikarz. Specjalizuje się w analizie sensorycznej, badaniach ilościowych i jakościowych na rynku FMCG, technologii gastronomicznej oraz dietetyce sportowej. Z zamiłowania kucharz i piekarz nieustannie poszukujący nowych smaków. Promuje kuchnię zdrową i zbilansowaną. Uwielbia podróże, zarówno te miejskie, jak i z plecakiem w nieznane.

Zobacz także

Jesiotr w roli głównej

Aż 11 zespołów wzięło udział w IV Mistrzostwach Polski w Potrawach i Kawiorze z Jesiotra, które 10 marca odbyły się w Hotelu Atut w Licheniu. W tym roku nagroda główna trafiła do Piotr Huszcza oraz Radosława Kosiorka.

Fałszowanie miodu

Konsumpcja miodu na świecie rośnie. Używany jest on już nie tylko jako żywności, ale również w przemyśle kosmetycznym i farmaceutycznym. Jednocześnie zmniejsza się światowa populacja pszczół. Aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na ten składnik, coraz częściej dochodzi do fałszowania miodu.

Wszystko, tylko nie zwyczajność

Wielu młodych gości restauracji oczekuje, że menu spełni ich coraz bardziej wygórowane oczekiwania. Co jest dla nich szczególnie istotne? Nowy raport o rynku niemieckim pokazuje, jak tzw. milenialsi zmienili gastronomię.

Konsumenci oczekują bezpiecznej żywności

Czy system HACCP to obecnie za mało i jak jeszcze można zadbać o bezpieczeństwo żywności - zapytaliśmy Lucynę Olborską, dyrektora Polskiego Centrum Akredytacji.

Gastronomia przyszłości w centrach handlowych

Food courty w Polsce rozwijają się i zmieniają. Poznaj scenariusze przyszłości gastronomii w centrach handlowych według najnowszego raportu Colliers International, "Jak to wszystko zjeść?".

Kolejna premiera wegańskiego burgera. Tym razem w sieci Max

Szwedzka sieć restauracji MAX Premium Burgers wprowadza bezmięsnego burgera - Delifresh Plant Beef. Choć bazuje na białku roślinnym, wygląda i smakuje jak mięso. Recepturę opracował szef kuchni Jonas Mårtensson.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej