x

Nespresso - nowe życie kawowej kapsułki

Kategoria: Twój biznes - wiedza

Czy po porannym cappuccino albo popołudniowym espresso powinny pozostawać jakiekolwiek odpadki? Nespresso od lat inwestuje w system recyklingu kawowych kapsułek. Aby był efektywny, potrzebne jest także zaangażowanie konsumentów. O tym, jak to działa, rozmawiamy z Anną Oleksak, Coffee Ambasadorem mar

Foto: materiały prasowe.
Foto: materiały prasowe.
Dlaczego Nespresso produkuje kawowe kapsułki akurat z aluminium? Czy to optymalny materiał gwarantujący możliwość recyklingu?
ANNA OLEKSAK: Aluminium jest naturalnie występującym metalem i można je w nieskończoność poddawać recyklingowi. Jest ono nie tylko odnawialne w 100%, lecz także zdatne do wielokrotnego recyklingu, zawsze zachowuje swoje właściwości. Każda odzyskana kapsułka może odrodzić się jako przedmiot codziennego użytku – kolejna kapsułka, scyzoryk, obieraczka, drabina, rama okienna lub pudełko na zegarek.

Czy zamknięta w aluminiowej kapsułce kawa nie traci właściwości?
Wprost przeciwnie, aluminiowe opakowanie najlepiej chroni walory aromatyczno-smakowe kawy. Optymalnie zabezpiecza ją przed działaniem tlenu, światła i wilgoci, czyli utratą świeżości, smaku, aromatów i jakości.

Czy pijąc kawę zaparzaną w aluminiowej kapsułce, nie narażamy się na szkodliwy dla zdrowia kontakt z tym metalem?
Nie. Kawa w kapsułce oddzielona jest od aluminium przezroczystą powłoką przeznaczoną dla przemysłu spożywczego, więc nie następuje fizyczny kontakt między kawą a aluminiowym opakowaniem. W momencie zaparzania następuje chwilowy kontakt z aluminiową membraną kapsułki. Nie trwa on jednak wystarczająco długo, by wywołać jakąkolwiek reakcję chemiczną. Nasze rygorystyczne testy potwierdziły, że nie ma dowodów na przenikanie aluminium do naparu w filiżance.

Od jak dawna działa i jaki ma zasięg system recyklingu Nespresso?
System recyklingu kapsułek działa w Polsce od 2012 r. i obejmuje cały kraj.

Co musi zrobić konsument, aby zużyte przez niego kapsułki trafiły do recyklingu?
Nasz system daje wiele możliwości, które ułatwiają konsumentom recykling zużytych kapsułek Nespresso. Posiadamy 100 tys. punktów zbiórki na całym świecie. W Polsce wystarczy wrzucić zużyte kapsułki do specjalnej torby Nespresso i zanieść ją do jednego z naszych butików lub przekazać kurierowi podczas odbioru swojego zamówienia. Kolejną torbę odbierzemy w butiku lub dostarczy nam ją kurier.

Czy system recyklingu Nespresso jest wygodny dla konsumentów? Czy zgłaszają jakieś problemy, wątpliwości?
Nie badaliśmy jeszcze poziomu satysfakcji w zakresie usługi recyklingu, nie odnotowaliśmy też żadnych zastrzeżeń ze strony naszych konsumentów. Stale dążymy do tego, aby ułatwić przekazywanie kapsułek do recyklingu. Dziś można to zrobić bez wychodzenia z domu.

Co później dzieje się z odebranymi od konsumenta zużytymi kapsułkami? W jaki sposób przetwarzane są kawowe fusy, a co powstaje z odzyskanego aluminium?
Zużyte kapsułki są wysyłane do fabryki, w której poddawane są procesowi przetwarzania. Na początku są rozdrabniane w celu oddzielenia fusów od aluminiowej kapsułki. Fusy kawy trafiają do biogazowni i są wykorzystywane do produkcji metanu, a następnie energii elektrycznej. Mogą również zostać przetworzone na bogaty w składniki odżywcze kompost. Natomiast odzyskane aluminium trafia z powrotem do obiegu i służy do produkcji aluminium, które może zostać wykorzystane w dowolny sposób. Kapsułki z recyklingu powracają do łańcucha wartości aluminium, gdzie mają wiele zastosowań takich jak: silniki samochodowe, rowery, długopisy, komputery, puszki do napojów gazowanych, a także nowe kapsułki.

W jakim stopniu system recyklingu wpłynął już na emisję CO2 przez Nespresso?
W Nespresso używamy podejścia LCA (Life Cycle Assessment) w celu pomiaru śladu węglowego produktów. Ważne jest dla nas minimalizowanie emisji dwutlenku węgla na wszystkich etapach cyklu produktu – od nasion po gotową kawę w kapsułce – w celu zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. Od 2009 r. Nespresso zmniejszyło już emisję dwutlenku węgla o prawie 20%.

Czy Nespresso ma w planach kolejne działania uwzględniające ochronę środowiska i zrównoważony rozwój?
Ważnym celem Nespresso jest recykling 100% sprzedanych kapsułek do 2020 r. W tym roku ponownie nawiązaliśmy współpracę z kultową szwajcarską marką Caran d’Ache, która zaprojektowała unikatowy długopis z przetworzonych kapsułek Nespresso. W ramach globalnych zobowiązań do 2020 r. Nespresso rozpoczyna też przetwarzanie zużytych kapsułek na nowe kapsułki.

PIONIERSKI SYSTEM
Recykling aluminiowych kapsułek jest ważnym elementem działań związanych z ochroną środowiska oraz zrównoważonym rozwojem. Jednak zgodnie z dyrektywami UE kapsułki porcjowanej kawy nie są klasyfikowane jako opakowania, dlatego rządy poszczególnych państw nie mają obowiązku wdrożenia systemów ich recyklingu. Mimo to w 1991 r. w Szwajcarii Nespresso podjęło decyzję o uruchomieniu pierwszego takiego programu. System recyklingu Nespresso funkcjonuje obecnie w 39 państwach, w tym w Polsce.

Wywiad ukazał się w „Food Service" 9/2019 nr 188.

Autor tekstu: Monika Jankowska-Kapica
O AUTORZE
Monika-Jankowska-Kapica
Od ponad 10 lat pisze i redaguje teksty o jedzeniu - najpierw w magazynie "Kuchnia", teraz w "Food Service" i na stronie Ouichef.pl. Z wykształcenia polonistka. Karierę zawodową zaczynała jako reporterka i prezenterka Polskiego Radia Szczecin. Była redaktorką "Gazety Wyborczej" w Szczecinie, "Gazety Stołecznej" i "Co jest Grane". Pasjonatka tanga argentyńskiego i jogi.

Zobacz także

Jesiotr w roli głównej

Aż 11 zespołów wzięło udział w IV Mistrzostwach Polski w Potrawach i Kawiorze z Jesiotra, które 10 marca odbyły się w Hotelu Atut w Licheniu. W tym roku nagroda główna trafiła do Piotr Huszcza oraz Radosława Kosiorka.

Prawa autorskie do muzyki odtwarzanej w restauracjach

Podczas serwowania dań w restauracji możemy umilić czas klientom, włączając muzykę. Odpowiednio dobrany repertuar wspomaga sprzedaż oraz wpływa pozytywnie na kreowanie atmosfery w lokalu. Należy jednak pamiętać, że odtwarzanie muzyki wiąże się z kosztami w postaci opłat.

Rola hosta w restauracji

Doskonała obsługa rozpoczyna się, zanim gość na dobre zasiądzie przy stoliku. Pierwsze dobre wrażenie budujemy już na etapie przyjmowania rezerwacji, a życzliwe i przyjazne powitanie powinno być naturalnym elementem serwisu. Nie zawsze jednak tak się dzieje.

OBSŁUGA W KRYZYSIE

Tak jak po zimie przychodzi wiosna, a po nocy dzień, tak w każdej, nawet najlepszej restauracji pojawi się w końcu niezadowolony gość. W kolejnym odcinku "Sztuki obsługi" opisujemy, jak radzić sobie w sytuacji kryzysowej. Z każdej można wybrnąć z korzyścią dla naszego biznesu. Podpowiadamy jak.

Szef dla Młodych Talentów - efekty programu edukacyjnego Akademii MAKRO

Bartosz Świostek to ambitny uczeń trzeciej klasy technikum gastronomicznego w Starachowicach, który dzięki wygranej w programie Szef dla Młodych Talentów mógł rozwijać swój talent kulinarny w warszawskiej restauracji Salto.

Polacy wydają coraz więcej na posiłki na mieście

Polacy wydają coraz więcej w restauracjach. Kwota zostawiana w lokalach, zarówno w ciągu tygodnia, jak i podczas weekendowych wyjść, wynosi od 10 do 30 zł - takiej odpowiedzi udzieliło 32 proc. respondentów badania "Polska na Talerzu 2017".

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
więcej