x

Coca-Cola: #WCIĄŻZMIENIAMY - działania na rzecz środowiska

Kategoria: Twój biznes - wiedza

Jako lider rynku napojów bezalkoholowych Coca-Cola wie, że jej działalność ma wpływ na środowisko. Dlatego zachęca konsumentów do ekologicznych zachowań i działa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Rozmawiamy o tym z Katarzyną Borucką, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.

Foto: materiały prasowe.
Foto: materiały prasowe.
Jednym z najbardziej rzucających się w oczy ekologicznych problemów są jednorazowe opakowania. W internecie mnóstwo jest pobudzających naszą wrażliwość zdjęć butelek i puszek po napojach, które zaśmiecają świat. Co Coca-Cola robi w kwestii ich recyklingu?
KATARZYNA BORUCKA: Jako lider rynku napojów bezalkoholowych zdajemy sobie sprawę z tego, że nasza działalność biznesowa ma wpływ na środowisko. Dlatego, zarówno na poziome globalnym, jak i lokalnym, podejmujemy działania, które pozwolą nam realizować ambicję „Świata bez odpadów”, która zakłada, że do 2030 r. nasze opakowania w 100% będą nadawały się do recyklingu. Pracujemy nad ograniczeniem ilości plastiku potrzebnego do produkcji butelek PET – od 2001 r. zmniejszyliśmy ich wagę o ponad 45%. W 2018 r. wraz z trzema innymi firmami napojowymi uruchomiliśmy program „Działaj z imPETem”, realizowany we współpracy z organizacją „Rekopol”. Dzięki tej inicjatywie w ciągu roku udało się zwiększyć zbiórkę i recykling butelek PET o kilkanaście procent w skali kraju. To oznacza, że w 2018 r. co druga butelka PET trafiająca w ręce konsumenta została selektywnie zebrana i przekazana do recyklingu. W Polsce, oprócz licznych projektów na rzecz zbiórki odpadów, realizujemy również kampanię #WCIĄŻZMIENIAMY, w ramach której przekazaliśmy Warszawie 10 nowoczesnych automatów do oddawania opakowań – 2 z nich już stoją w stolicy, kolejne 8 pojawi się jesienią. Dotychczasowe wyniki potwierdzają, że takie inicjatywy są potrzebne. W tej chwili mamy ponad 6,5 tys. zarejestrowanych użytkowników, ponad 12 tys. transakcji i 115 tys. zwróconych odpadów. A to jedynie kilka z naszych inicjatyw realizowanych w obszarze ochrony środowiska.

Ile butelek do napojów Coca-Cola produkowanych jest obecnie z materiałów odzyskiwanych w recyklingu?
Obecnie około 10% składu naszych opakowań plastikowych stanowi przetworzony PET (rPET). Do 2025 r. chcemy zwiększyć udział surowca pochodzącego z recyklingu w naszych opakowaniach do 35%, a w 2030 r. – do 50%. Plan jest ambitny, ale żeby go zrealizować, potrzebne jest wspólne działanie, zarówno w tworzenie nowego systemu zarządzania odpadami opartego na regułach gospodarki w obiegu zamkniętym, jak i w edukację. System Coca-Cola aktywnie uczestniczy w dialogu z interesariuszami na temat nowego, efektywnego systemu zarządzania odpadami opakowaniowymi.

Muszę zapytać o kolejną drażliwą sprawę – o zawartość cukru w napojach, za którą Coca-Cola często jest krytykowana przez propagatorów zdrowego odżywiania. O ile i kiedy zamierzacie zredukować kaloryczność i zawartość cukru w swoich produktach?
Od wielu lat zmieniamy receptury naszych produktów tak, aby zawierały mniej cukru. Już 34% naszej oferty to napoje z obniżoną kalorycznością. Tylko w 2018 r. na dziesięć nowych napojów wprowadzonych na rynek polski aż siedem to napoje niskokaloryczne. Co więcej, 30 z 59 oferowanych przez nas produktów należą do innych kategorii niż napoje gazowane. W ubiegłym roku wprowadziliśmy napoje na bazie roślin AdeZ, a w tym roku kawy Costa Coffee, które zawierają o 30% mniej cukru w porównaniu z innymi produktami tej kategorii. W ramach współpracy z Europejską Organizacją Producentów Napojów Bezalkoholowych (UNESDA), której jesteśmy członkiem, zobowiązaliśmy się do obniżenia jego całkowitej zawartości w swoich produktach o 10% do 2020 r. Co roku usuwamy z naszych napojów około 425 tys. ton cukru. W 2018 r. na całym świecie obniżyliśmy kaloryczność 400 naszych produktów, między innymi napojów Sprite do 9 kcal/100 ml oraz napojów Fanta z 42 kcal/100 ml do 27 kcal.

W raporcie na temat waszych działań CSR przeczytałam, że sukcesywnie zmniejszacie zużycie wody potrzebnej do wyprodukowania napojów Coca-Cola. W 2013 r. było to 2,25 l wody na litr napoju, w ubiegłym roku – już 1,68 l. W jaki sposób uzyskaliście te oszczędności?
Woda jest kluczowym zasobem, a jak wskazują dane WWF, prawie połowa ludności świata stanie w obliczu jej niedoboru do 2030 r. Dlatego w Europie uczestniczymy obecnie w ponad 30 programach wodnych w 17 krajach, dzięki którym całkowita objętość zwróconej wody wynosiła 47 mld litrów – to 181% naszego wolumenu sprzedaży i równowartość 19 tys. basenów olimpijskich każdego roku. W Polsce dzięki modernizacji linii produkcyjnych w 2018 r. zaoszczędziliśmy 158 tys. m3 wody. W Radzyminie zainstalowaliśmy specjalny filtr, który pozwala całkowicie odzyskać wodę z instalacji myjącej. Z kolei w zakładzie w Staniątkach dokonaliśmy zmian w procesie mycia puszek, wymieniając myjkę wodną na myjkę zjonizowaną.
Odzyskujemy również około 75% wody z płukania butelek PET, co pozwala nam zaoszczędzić około 25 tys. m3 wody rocznie. Tylko w 2017 r. zwróciliśmy do środowiska więcej wody, niż używaliśmy do produkcji naszych napojów.

Chwalicie się, że podejmujecie działania na rzecz aktywizacji zawodowej kobiet i młodych ludzi. Co zrobiliście do tej pory w tym zakresie i jakie macie plany na przyszłość?
Wsparcie kobiet i młodych to, obok inicjatyw środowiskowych, jeden z priorytetów naszej firmy. Dlatego już od kilku lat, we współpracy z Fundacją Sukcesu Pisanego Szminką, aktywnie pomagamy w aktywizacji zawodowej kobiet oraz młodych ludzi, prowadząc program „Sukces TO JA” oraz nowoczesną platformę YEP Academy, która łączy obecność w świecie online, najbardziej naturalne źródło zdobywania wiedzy o świecie przez młodzież, z profesjonalnym systemem doradztwa zawodowego. Oba działania realizowane są w ramach społecznej kampanii #WCIĄŻZMIENIAMY i cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Z programu „Sukces to JA” skorzystało już ponad 300 tys. kobiet. Program ciągle się rozwija i niebawem będziemy mogli zaprezentować kolejną jego odsłonę. Natomiast w zaledwie kilka miesięcy działalności platformy YEP odnotowaliśmy 300 tys. użytkowników, a 100 tys. wykonało testy profilowania zawodowego.

LIDER ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU
Prestiżowy ranking Dow Jones Sustainability Index 2019 ogłosił firmę Coca-Cola HBC liderem pod względem zrównoważonego rozwoju wśród producentów napojów w Europie. Po raz szósty w ciągu siedmiu lat firma zajęła najwyższą pozycję w indeksie, a dziewiąty rok z rzędu znalazła się w pierwszej trójce światowych i europejskich firm produkujących napoje.

Wywiad ukazał się w „Food Service" 9/2019 nr 188.

Autor tekstu: Monika Jankowska-Kapica
O AUTORZE
Monika-Jankowska-Kapica
Od ponad 10 lat pisze i redaguje teksty o jedzeniu - najpierw w magazynie "Kuchnia", teraz w "Food Service" i na stronie Ouichef.pl. Z wykształcenia polonistka. Karierę zawodową zaczynała jako reporterka i prezenterka Polskiego Radia Szczecin. Była redaktorką "Gazety Wyborczej" w Szczecinie, "Gazety Stołecznej" i "Co jest Grane". Pasjonatka tanga argentyńskiego i jogi.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
więcej