x

Coca-Cola: #WCIĄŻZMIENIAMY - działania na rzecz środowiska

Kategoria: Lifestyle - ekologia    08.11.2019

Jako lider rynku napojów bezalkoholowych Coca-Cola wie, że jej działalność ma wpływ na środowisko. Dlatego zachęca konsumentów do ekologicznych zachowań i działa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Rozmawiamy o tym z Katarzyną Borucką, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.

Foto: materiały prasowe.
Foto: materiały prasowe.
Jednym z najbardziej rzucających się w oczy ekologicznych problemów są jednorazowe opakowania. W internecie mnóstwo jest pobudzających naszą wrażliwość zdjęć butelek i puszek po napojach, które zaśmiecają świat. Co Coca-Cola robi w kwestii ich recyklingu?
KATARZYNA BORUCKA: Jako lider rynku napojów bezalkoholowych zdajemy sobie sprawę z tego, że nasza działalność biznesowa ma wpływ na środowisko. Dlatego, zarówno na poziome globalnym, jak i lokalnym, podejmujemy działania, które pozwolą nam realizować ambicję „Świata bez odpadów”, która zakłada, że do 2030 r. nasze opakowania w 100% będą nadawały się do recyklingu. Pracujemy nad ograniczeniem ilości plastiku potrzebnego do produkcji butelek PET – od 2001 r. zmniejszyliśmy ich wagę o ponad 45%. W 2018 r. wraz z trzema innymi firmami napojowymi uruchomiliśmy program „Działaj z imPETem”, realizowany we współpracy z organizacją „Rekopol”. Dzięki tej inicjatywie w ciągu roku udało się zwiększyć zbiórkę i recykling butelek PET o kilkanaście procent w skali kraju. To oznacza, że w 2018 r. co druga butelka PET trafiająca w ręce konsumenta została selektywnie zebrana i przekazana do recyklingu. W Polsce, oprócz licznych projektów na rzecz zbiórki odpadów, realizujemy również kampanię #WCIĄŻZMIENIAMY, w ramach której przekazaliśmy Warszawie 10 nowoczesnych automatów do oddawania opakowań – 2 z nich już stoją w stolicy, kolejne 8 pojawi się jesienią. Dotychczasowe wyniki potwierdzają, że takie inicjatywy są potrzebne. W tej chwili mamy ponad 6,5 tys. zarejestrowanych użytkowników, ponad 12 tys. transakcji i 115 tys. zwróconych odpadów. A to jedynie kilka z naszych inicjatyw realizowanych w obszarze ochrony środowiska.

Ile butelek do napojów Coca-Cola produkowanych jest obecnie z materiałów odzyskiwanych w recyklingu?
Obecnie około 10% składu naszych opakowań plastikowych stanowi przetworzony PET (rPET). Do 2025 r. chcemy zwiększyć udział surowca pochodzącego z recyklingu w naszych opakowaniach do 35%, a w 2030 r. – do 50%. Plan jest ambitny, ale żeby go zrealizować, potrzebne jest wspólne działanie, zarówno w tworzenie nowego systemu zarządzania odpadami opartego na regułach gospodarki w obiegu zamkniętym, jak i w edukację. System Coca-Cola aktywnie uczestniczy w dialogu z interesariuszami na temat nowego, efektywnego systemu zarządzania odpadami opakowaniowymi.

Muszę zapytać o kolejną drażliwą sprawę – o zawartość cukru w napojach, za którą Coca-Cola często jest krytykowana przez propagatorów zdrowego odżywiania. O ile i kiedy zamierzacie zredukować kaloryczność i zawartość cukru w swoich produktach?
Od wielu lat zmieniamy receptury naszych produktów tak, aby zawierały mniej cukru. Już 34% naszej oferty to napoje z obniżoną kalorycznością. Tylko w 2018 r. na dziesięć nowych napojów wprowadzonych na rynek polski aż siedem to napoje niskokaloryczne. Co więcej, 30 z 59 oferowanych przez nas produktów należą do innych kategorii niż napoje gazowane. W ubiegłym roku wprowadziliśmy napoje na bazie roślin AdeZ, a w tym roku kawy Costa Coffee, które zawierają o 30% mniej cukru w porównaniu z innymi produktami tej kategorii. W ramach współpracy z Europejską Organizacją Producentów Napojów Bezalkoholowych (UNESDA), której jesteśmy członkiem, zobowiązaliśmy się do obniżenia jego całkowitej zawartości w swoich produktach o 10% do 2020 r. Co roku usuwamy z naszych napojów około 425 tys. ton cukru. W 2018 r. na całym świecie obniżyliśmy kaloryczność 400 naszych produktów, między innymi napojów Sprite do 9 kcal/100 ml oraz napojów Fanta z 42 kcal/100 ml do 27 kcal.

W raporcie na temat waszych działań CSR przeczytałam, że sukcesywnie zmniejszacie zużycie wody potrzebnej do wyprodukowania napojów Coca-Cola. W 2013 r. było to 2,25 l wody na litr napoju, w ubiegłym roku – już 1,68 l. W jaki sposób uzyskaliście te oszczędności?
Woda jest kluczowym zasobem, a jak wskazują dane WWF, prawie połowa ludności świata stanie w obliczu jej niedoboru do 2030 r. Dlatego w Europie uczestniczymy obecnie w ponad 30 programach wodnych w 17 krajach, dzięki którym całkowita objętość zwróconej wody wynosiła 47 mld litrów – to 181% naszego wolumenu sprzedaży i równowartość 19 tys. basenów olimpijskich każdego roku. W Polsce dzięki modernizacji linii produkcyjnych w 2018 r. zaoszczędziliśmy 158 tys. m3 wody. W Radzyminie zainstalowaliśmy specjalny filtr, który pozwala całkowicie odzyskać wodę z instalacji myjącej. Z kolei w zakładzie w Staniątkach dokonaliśmy zmian w procesie mycia puszek, wymieniając myjkę wodną na myjkę zjonizowaną.
Odzyskujemy również około 75% wody z płukania butelek PET, co pozwala nam zaoszczędzić około 25 tys. m3 wody rocznie. Tylko w 2017 r. zwróciliśmy do środowiska więcej wody, niż używaliśmy do produkcji naszych napojów.

Chwalicie się, że podejmujecie działania na rzecz aktywizacji zawodowej kobiet i młodych ludzi. Co zrobiliście do tej pory w tym zakresie i jakie macie plany na przyszłość?
Wsparcie kobiet i młodych to, obok inicjatyw środowiskowych, jeden z priorytetów naszej firmy. Dlatego już od kilku lat, we współpracy z Fundacją Sukcesu Pisanego Szminką, aktywnie pomagamy w aktywizacji zawodowej kobiet oraz młodych ludzi, prowadząc program „Sukces TO JA” oraz nowoczesną platformę YEP Academy, która łączy obecność w świecie online, najbardziej naturalne źródło zdobywania wiedzy o świecie przez młodzież, z profesjonalnym systemem doradztwa zawodowego. Oba działania realizowane są w ramach społecznej kampanii #WCIĄŻZMIENIAMY i cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Z programu „Sukces to JA” skorzystało już ponad 300 tys. kobiet. Program ciągle się rozwija i niebawem będziemy mogli zaprezentować kolejną jego odsłonę. Natomiast w zaledwie kilka miesięcy działalności platformy YEP odnotowaliśmy 300 tys. użytkowników, a 100 tys. wykonało testy profilowania zawodowego.

LIDER ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU
Prestiżowy ranking Dow Jones Sustainability Index 2019 ogłosił firmę Coca-Cola HBC liderem pod względem zrównoważonego rozwoju wśród producentów napojów w Europie. Po raz szósty w ciągu siedmiu lat firma zajęła najwyższą pozycję w indeksie, a dziewiąty rok z rzędu znalazła się w pierwszej trójce światowych i europejskich firm produkujących napoje.

Wywiad ukazał się w „Food Service" 9/2019 nr 188.

Autor tekstu: Monika Jankowska-Kapica
O AUTORZE
Monika-Jankowska-Kapica
Od ponad 10 lat pisze i redaguje teksty o jedzeniu - najpierw w magazynie "Kuchnia", teraz w "Food Service" i na stronie Ouichef.pl. Z wykształcenia polonistka. Karierę zawodową zaczynała jako reporterka i prezenterka Polskiego Radia Szczecin. Była redaktorką "Gazety Wyborczej" w Szczecinie, "Gazety Stołecznej" i "Co jest Grane". Pasjonatka tanga argentyńskiego i jogi.

Zobacz także

W Szczecinie startuje aplikacja do walki z marnowaniem żywności

Aplikacja Too Good To Go, dzięki której na świecie uratowano już 33 miliony posiłków, właśnie startuje w Szczecinie. Dostępne są na niej pyszne paczki-niespodzianki z niesprzedanym danego dnia jedzeniem z restauracji, kawiarni, sklepów i cukierni, które w innym przypadku musiałyby wylądować w koszu.

Pyszne.pl usuwa plastik ze swojej oferty

Od 1 grudnia 2019 roku platforma do zamawiania jedzenia online Pyszne.pl pozbywa się plastiku ze swojej oferty. Zachęca współpracujące ze sobą restauracje do wprowadzenia alternatywnych opakowań na dostarczane posiłki.

Eko i wege wciąż na topie. Jak to wygląda online?

Zamawiający dania za pomocą PizzaPortal.pl coraz bardziej cenią sobie ekologiczne rozwiązania. Proszą o bambusowe sztućce i pakowanie zamówienia w papierowe torby. Niezmienną popularnością cieszy się trend wegetariański, a klienci chętnie zamawiają bezmięsne twistery, pizzę czy burgery.

Lavazza i Microsoft dla zrównoważonego rozwoju

Fundację Giuseppe i Pericle Lavazza oraz kolumbijski oddział Microsoftu podpisały porozumienie dotyczące wspólnego projektu transformacji technologicznej (Technology Transformation Model), realizowanego pod hasłem odpowiedzialności społecznej.

Mateusz Zielonka podpowiada, jak nie marnować żywności podczas świąt

Co zrobić, aby nadmiar żywności ze świątecznego stołu nie wylądował w koszu? Wystarczy rozsądnie zaplanować zakupy oraz odpowiednio je przechowywać. Mateusz Zielonka, kucharz i zwycięzca VI edycji programu MasterChef, wraz z Netto przygotowali poradnik, który pozwoli ograniczyć marnowanie jedzenia.

Roślinne menu w sieci Starbucks poszerza się o napój z owsa

Starbucks Polska rozwija swoje roślinne menu i wprowadza do kawiarni kolejną alternatywę dla tradycyjnego mleka - goście mogą teraz zamówić kawę z dodatkiem napoju na bazie złocistego owsa. W stałej ofercie sieci są już także napoje kokosowy, sojowy i migdałowy.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej