x

Ponadczasowa elegancja

Kategoria: Twój biznes - wiedza    19.11.2016

Są okazje, których wyjątkowość trzeba szczególnie podkreślić. Jak w świąteczny czas elegancko zastawić stół podczas spektakularnych bankietów i kameralnych przyjęć?

Foto: materiały prasowe firm: Dajar, Krosno.
Foto: materiały prasowe firm: Dajar, Krosno.
Firmy organizują różne przyjęcia, podczas których zależy im na niecodziennej oprawie. Często chodzi o to, aby dobrze zaprezentować się przed kontrahentem – wszak odpowiednia kuchnia i anturaż wpływają na przebieg rozmów biznesowych w większym stopniu, niż mogłoby się wydawać. W okolicach świąt takich spotkań odbywa się wyjątkowo dużo – i dla partnerów, i dla pracowników. Restauracje, hotele, firmy cateringowe, przygotowują specjalne świąteczne oferty. Sugerujemy, na co warto zwrócić szczególną uwagę, jeśli chodzi o zastawę i dekorację stołu. Przedstawiamy zarówno nowości, jak i uniwersalne, klasyczne rozwiązania, które zawsze się sprawdzą.

Zawsze na czas
Znaczną część imprez świątecznych stanowią duże przyjęcia organizowane w formie bufetów. Szwedzki stół wciąż nie traci na popularności – sprawdzi się zwłaszcza podczas dużych bankietów, a pracę kelnerów można wtedy w znacznym stopniu zastąpić sprzętem. Sposób podania jest równie istotny jak same dania i równie trudno jest go oryginalnie wymyślić. W tej sytuacji dobrym rozwiązaniem są dania typu finger food. Bufet musi się dobrze prezentować, regularnie należy też uzupełniać opróżniane przez klientów półmiski.
Dla wielu hoteli, restauracji czy firm eventowych dobrym rozwiązaniem będzie wypożyczanie sprzętu. Kiedy bowiem imprezy na taką skalę pojawiają się okazjonalnie, nie ma sensu kupować dużej ilości wyposażenia. – Zdecydowanie większym zainteresowaniem w okresie świąt cieszą się kociołki na barszcz, obrusy, serwetki, nakładki w kolorach, które kojarzą się ze świętami – mówi Sławomira Gudaszewska, general manager ds. klientów kluczowych Gastro Magic Service, jednej z największych w Polsce wypożyczalni sprzętu gastronomicznego, mającej w ofercie m.in. jakościowe produkty firmy TableArt. – Oprócz naszego szkła i porcelany w hurtowni można wypożyczyć również wyjątkowe srebrne sztućce Robbe & Berking lub zestaw bogato dekorowanej, barokowej porcelany Rosenthal Versace – mówi Tomasz Miszczak, właściciel TableArt.
Podczas przyjęć bufetowych ważne jest, aby potrawy długo utrzymywały świeżość i odpowiednią temperaturę. Znaczna część przyjęć świątecznych organizowana jest na zasadzie cateringu. Wtedy istotne jest nie tylko praktyczne serwowanie większej liczby potraw, ale także możliwość ich wygodnego przewozu. – Oferujemy hot boksy (termoporty), termosy do transportu płynów, pojemniki transportowe. Staramy się, aby nasze produkty były jak najbardziej uniwersalne i uwzględniały potrzeby klientów – mówi Gudaszewska. Znaczna część sprzętów z oferty Gastro Magic to urządzenia projektowane i produkowane specjalnie dla tej firmy, dostępne tylko tam.
Ofertą sprzętu do transportu i serwowania może pochwalić się również Dajar. – Od niedawna mamy w ofercie nową linię ekskluzywnych podgrzewaczy marki Ambition Hotel & Restaurant. W zakresie transportu i przechowywania stawiamy na sprawdzone na całym świecie rozwiązania, które oferują, takie jak renomowane amerykańskie marki Cambro i Rubbermaid Commercial Products – mówi Adam Fecenec, menedżer działu HoReCa w spółce Dajar.

Na wysoki połysk
Przy wyborze zastawy kluczowa jest uniwersalność, zwłaszcza gdy decydujemy się na zakup. Warto wtedy wybierać taką, którą można wykorzystać wielokrotnie, przy różnych okazjach. Dlatego wiele firm oferuje atrakcyjne i ekonomicznie rozbudowane linie porcelany bankietowej coraz lepszej jakości. Jednocześnie zastawa powinna być na tyle elegancka, żeby odróżniać się od codziennej. W takich przypadkach warto decydować się na stonowane kolory i dobrej jakości surowiec.
W hurtowni Tom-Gast wciąż od kilku lat największym powodzeniem cieszy się zastawa bufetowa, a zwłaszcza kolekcja Banquet z firmy Rak. Ich produkty wytrzymują długie użytkowanie, są odporne na wyszczerbienia, mają dużą pojemność cieplną. Rak to wysokiej jakości porcelana, która jest wygodna, zwłaszcza podczas bankietów, ponieważ można ją układać w wysokie i stabilne stosy. Standardowe linie bankietowe dobrze sprzedają się również w firmie Dajar. Są to: Profile, Contempo z Churchilla, Simple z Ambition Hotel & Restaurant oraz Prime z Ariane. Cały asortyment katalogowy dostępny jest na sztuki.
Adam Fecenec poleca wysublimowane, dekorowane zastawy ze szkliwem reaktywnym, mogące śmiało konkurować z ceramiką rękodzielniczą. W okresie świątecznym wzrasta popyt i – co za tym idzie – sprzedaż talerzy przeznaczonych stricte do serwowania dań gourmet. – Ważne dla nas jest również to, żeby najpopularniejsze produkty były dostępne do szybkiego odbioru nawet w dużych ilościach – dodaje Fecenec. – Mamy interesującą ofertę kolorowych sztućców włoskich Mepra, których intensywne barwy uzyskiwane są dzięki tytanowej warstwie – mówi Tomasz Miszczak. Do ich wykonania wykorzystywana jest technologia PVD – ta sama, którą wykorzystuje się przy poszyciu statków kosmicznych – dodaje.
Miszczak zaznacza, że cały czas najbardziej cenione są klasyczne sztućce, klasyczna zastawa z delikatnym zdobieniem, srebrnym lub złotym czy kryształowe szkło. Dobrej jakości szkło może być kluczem do sukcesu przyjęcia. – W tym czasie największą popularnością cieszą się kieliszki do wina, przede wszystkim musującego. Wyjątkowo eleganckie są naczynia z kolekcji Servo Line – mówi Szymon Orlik, menedżer marki w firmie Krosno Glass. Produkty jednej z najbardziej znanych hut szkła w Polsce dostępne są w dystrybucji hurtowej, detalicznej oraz przez e-sklep.
Foto: materiały prasowe firm: Dajar, Krosno.
Foto: materiały prasowe firm: Dajar, Krosno.

Szlachetna materia
Dobre uzupełnienie zastawy stanowią wspominane obrusy, serwetki, nakładki. – Szczególnym zainteresowaniem cieszą się produkty do nakrycia stołu oraz serwetki z oferty firmy Tork – mówi Wioletta Broda, senior product manager w firmie SCA Hygiene. – Świetnym przykładem wysokiej jakości produktów konkurujących z produktami materiałowymi są serwetki LinStyle® – najbardziej prestiżowa linia serwetek. W dotyku naprawdę przypominają tkaninę, są zdecydowanie bardziej miękkie i grubsze niż zwykłe papierowe serwetki – dodaje.
Ważne, żeby starannie dobrać elementy, które pojawią się na stole. Istotna jest gama kolorystyczna. Jak zawsze przy wyborze tego typu produktów warto zwrócić uwagę nie tylko na sezonowe linie dekoracji  świątecznych, ale również na możliwość indywidualnego zaprojektowania serwetek, obrusu czy innych dekoracji. Takie rozwiązania oferuje między innymi firma Duni, a także wyżej wymieniany Tork. – Serwetki dyspenserowe Tork Xpressnap® dają możliwość spersonalizowanego nadruku. Jest to sprytny, szybki i skuteczny sposób promocji swojego biznesu, zareklamowania promocji świątecznej czy też złożenia życzeń gościom – zaznacza Broda.

Dobra rada
Organizując świąteczne przyjęcie, warto też skorzystać z wiedzy doradców. Większość wyżej wymienionych firm oferuje pomoc w doborze produktów, w skomponowaniu kompleksowej, spójnej zastawy czy dobraniu dekoracji. Bo naprawdę jest w czym wybierać. – Tworzonymi w naszej firmie zdjęciami aranżowanymi staramy się sugerować dekorację – mówi Szymon Orlik. – Oczywiście bardzo ważne są również bezpośrednie porady naszych wykwalifikowanych pracowników – dodaje.
– Wszystko zależy od wizji organizatora – mówi Sławomira Gudaszewska. – Czerwone stojaki czy tace jednym będą kojarzyły się typowo z Bożym Narodzeniem, a innym będą świetnie pasowały na każdą okazję. Uwielbiamy podglądać, jak klienci wykorzystują nasz sprzęt. Staramy się inspirować, pokazywać najnowsze trendy, ale też wiele czerpiemy z pomysłów naszych klientów – zaznacza.
Z kolei Adam Fecenec zwraca uwagę na odpowiednie podanie dań: – Sztuka serwowania, czy jak to określa jeden z naszych znajomych szefów kuchni „teatr dania”, to bez wątpienia jeden z naszych koników. Staramy się mieć duży wybór atrakcyjnych talerzy nadążających za trendami lub nawet je wyprzedzających – mówi Fecenec. Dotyczy to także całej zastawy bankietowej. Bo talerze do dań à la carte, gdzie kucharze mogą puścić wodze fantazji, to temat na oddzielny, obszerny, artykuł.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 11/2016 nr 160.

Autor tekstu: Jakub Gutek
O AUTORZE
Jakub Gutek
Kulturoznawca, dziennikarz kulinarny i kucharz amator. Od 2016 r. związany z magazynem „Food Service”. W swojej pracy łączy kulinaria i kulturę, a w szczególności film. Współtworzy inicjatywę Films For Food, która zajmuje się dystrybucją i promocją najciekawszych filmów dokumentalnych o tematyce kulinarno-gastronomicznej oraz organizuje wokół nich wiele wydarzeń specjalnych.

Zobacz także

Masło - mleczne i kremowe

Masło to podstawa udanych, pachnących wypieków, ale także fantastycznie kremowych sosów, dobrej jajecznicy i wielu, wielu innych klasycznych potraw. Jest po prostu w gastronomii niezastąpione.

NIE DO KOŃCA ZRÓWNOWAŻONE

Polscy barmani są świetni. Rodzima scena rośnie w siłę i doskonale radzi sobie z wdrażaniem światowych trendów. Polska mentalność sprawia jednocześnie, że chcemy więcej, mocniej i szybciej.

SIEDEM ZMYSŁÓW GASTRONOMII

Restauracja jest jak dobra fotografia - pobudza zmysły. Najlepsze zdjęcia to takie, które pomimo upływu czasu stale zachwycają. Wykonanie dobrego zdjęcia wymaga odpowiedniego wyczucia. Tak samo jest z gastronomią - dopiero powiązanie zmysłów może zaowocować sukcesem.

Sukces marki Anny Lewandowskiej na rynku cateringu dietetycznego

Pandemia nie zniechęciła do wejścia na rynek diet pudełkowych nowych graczy. Catering SuperMenu Anny Lewandowskiej mimo kryzysu gospodarczego zyskał rzesze fanów i już pod koniec 2020 roku był dostępny w ponad 1900 miejscowościach w całej Polsce.

Przemyślane dostawy źródłem sukcesu restauracji

Jak skutecznie zarządzać dostawami posiłków zamawianych online, pozyskiwać klientów i utrzymać w ryzach koszty? Praktyczne odpowiedzi na te i inne pytania można znaleźć w poradniku skutecznej dostawy wydanym przez Pyszne.pl, a opracowanym wraz z ekspertami branży gastronomicznej.

Budowanie zespołu sali

Kluczem do sukcesu w biznesie gastronomicznym są ludzie. Znalezienie ich, zarządzanie nimi oraz zatrzymanie ich przy sobie to jedno z najtrudniejszych wyzwań, przed jakimi stoją właściciele lokali.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej