x

Eko i wege wciąż na topie. Jak to wygląda online?

Kategoria: Lifestyle - ekologia    29.10.2019

Zamawiający dania za pomocą PizzaPortal.pl coraz bardziej cenią sobie ekologiczne rozwiązania. Proszą o bambusowe sztućce i pakowanie zamówienia w papierowe torby. Niezmienną popularnością cieszy się trend wegetariański, a klienci chętnie zamawiają bezmięsne twistery, pizzę czy burgery.

Zdjęcie: Shutterstock
Zdjęcie: Shutterstock
Po pierwsze – bez plastiku
Wyraźny trend w gastronomii, to rosnąca ekologiczna świadomość klientów, korzystających z platform do zamawiania jedzenia online.
– Klienci coraz chętniej wybierają rozwiązania, które są przyjazne dla środowiska zarówno w kwestii ograniczenia plastiku, jak i walki z marnowaniem żywności. Zamawiający proszą restauracje o niedołączanie do dań plastikowych sztućców czy słomek albo dodatków, których nie potrzebują, takich jak np. ketchup bądź sosy – mówi Piotr Kruszyński, CEO PizzaPortal.pl.
Do 2021 roku z krajów Unii Europejskiej mają zniknąć plastikowe słomki, sztućce, talerze i patyczki do uszu. Część stołecznych restauracji już teraz pracuje nad wprowadzeniem nowych rozwiązań do swoich lokali.
– Niebawem do dań na wynos będziemy dodawać ekologiczne sztućce, a zużycie plastikowych toreb ograniczymy praktycznie do zera – zapowiada Krzysztof Murawski z warszawskiego Chicago’s Pizza.
Alternatywne słomki do plastikowych to:
– Słomki ze stali nierdzewnej – z reguły wielokrotnego użytku, wytrzymałe.
– Słomki papierowe – z grubego papieru, odporne na wilgoć.
– Słomki szklane – z hartowanego szkła, nadają się do recyclingu.
– Słomki z PLA – z biodegradowalnych polimerów, które do złudzenia przypominają plastik, jednak są przyjazne dla środowiska.

Po drugie – less waste
We wrześniu weszła w życie ustawa, zgodnie z którą duże sklepy i hurtownie są zobligowane do zawarcia umowy z wybraną organizacją pozarządową i przekazywania jej żywności uszkodzonej bądź z krótkim terminem przydatności. Warszawscy restauratorzy zwracają uwagę, że gotowanie bez marnowania jedzenia opiera się na umiejętnym dokonywaniu zamówień przez kierownika i kupowaniu tylko potrzebnych produktów w odpowiednich ilościach.
– Bazujemy na analizie sprzedaży i umiejętnym przewidywaniu czynników, które mogą wpływać na zwiększony lub zmniejszony ruch: miejskie imprezy, długie weekendy czy święta – tłumaczą Krzysztof Murawski z Chicago’s Pizza i Maciej Długosz z Wypas Burger. – Kupujemy świeże owoce, warzywa czy pieczywo i na bieżąco uzupełniając braki. Prowadzenie restauracji ma nie tylko wymiar społeczny, ale i biznesowy. Warto szukać zarobków w oszczędnościach.
W całej Unii Europejskiej, rocznie marnowanych jest 88 milionów ton żywności. Straty z tego tytułu wynoszą 143 miliardy euro, dziennie każdy Polak marnuje ponad 0,5 kg żywności.

Po trzecie – nadal wege
Klienci chętniej zamawiają potrawy wegetariańskie, co odbija się w menu restauracji, które w swojej ofercie coraz częściej zawierają dania przeznaczone dla osób, które unikają w swojej diecie mięsa.
– To trend, który obserwujemy już od jakiegoś czasu. Klienci chętnie zamawiają wege sałatki, pasty czy pizzę. Na korzyść jedzenia wegetariańskiego działają trendy prozdrowotne, a potrawy – dzięki odpowiedniemu podaniu i dobrze dobranym przyprawom – wyglądają apetycznie i smakują podobnie do tych mięsnych – mówi Krzysztof Murawski z Chicago’s Pizza.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

EKOLOGICZNIE NA WYNOS

Nieubłaganie zbliża się rok 2021, w którym restauracje i kawiarnie będą zmuszone do rezygnacji z części plastikowych opakowań, w szczególności ze słomek i mieszadełek. W Polsce coraz więcej lokali nie tylko się do tego przymierza, ale już poczyniło daleko idące kroki.

Halloweenowe dynie? Zjedzmy je po święcie!

Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy zachęca do przemyślanych zakupów dyni, a także do jej maksymalnego wykorzystywania po Halloweenowym święcie. Jak pokazują badania, podczas Halloween w samej tylko Wielkiej Brytanii marnowanych jest ok. 8 milionów dyń.

Coca-Cola: #WCIĄŻZMIENIAMY - działania na rzecz środowiska

Jako lider rynku napojów bezalkoholowych Coca-Cola wie, że jej działalność ma wpływ na środowisko. Dlatego zachęca konsumentów do ekologicznych zachowań i działa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Rozmawiamy o tym z Katarzyną Borucką, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.

Ketchup i koncentrat z "krzywych" buraków, czyli druga szansa dla nieidealnych warzyw

"Krzywych" buraków wyhodowanych przez rolnika spod Łęczycy nie dopuszczono do sprzedaży, ale dostały drugą szansę. Marki Kotlin i Krakus we współpracy z siecią Lidl odkupiły od hodowcy ponad 200 ton surowca i stworzyły z niego ketchup warzywny oraz koncentrat barszczu.

Ekologiczna kawiarnia? To proste!

Rozmowa o ekologii w gastronomii najczęściej sprowadza się do kilku banałów o rezygnacji z plastikowych słomek i mieszadełek. Ekologia to jednak nie przykry obowiązek wynikający z mody czy przepisów prawa, ale dobry sposób na zaoszczędzenie na niepotrzebnych wydatkach i przyciągnięcie klientów.

Koniec okrutnego zwyczaju sprzedaży żywego karpia?

W te święta zakup żywego karpia planuje tylko 26,6% Polaków - wynika z sondażu IBRiS dla fundacji Compassion Polska. Czas skończyć z tym koszmarem - twierdzi fundacja, apelując do Ministra Rolnictwa o zakaz sprzedaży żywego karpia i składając nietypowe życzenia świąteczne w kampanii przeRYBAne.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej