x

Konsumenci oczekują bezpiecznej żywności

Kategoria: Twój biznes - wiedza

Czy system HACCP to obecnie za mało i jak jeszcze można zadbać o bezpieczeństwo żywności - zapytaliśmy Lucynę Olborską, dyrektora Polskiego Centrum Akredytacji.

Lucyna Olborska, dyrektor Polskiego Centrum Akredytacji. Foto: materiały prasowe.
Lucyna Olborska, dyrektor Polskiego Centrum Akredytacji. Foto: materiały prasowe.
Food Service”: Każda restauracja i firma cateringowa, zgodnie z przepisami prawa, musi mieć wdrożony działający system HACCP. Czy można zrobić coś jeszcze, aby uzyskać gwarancję bezpieczeństwa żywności?

Lucyna Olborska: W ostatnich latach bardzo wzrosła świadomość konsumentów dotycząca bezpieczeństwa żywności. Wychodząc naprzeciw rosnącym wymaganiom, warto również wdrożyć w działalności związanej z żywnością systemem FSMS (Food Safety Management Systems). FSMS (opisany w normie ISO 22000:2018) łączy elementy systemu HACCP oraz Dobrych Praktyk i może być zastosowany przez każdą firmę z łańcucha żywnościowego, niezależnie od jej wielkości i złożoności, m.in. producentów żywności i dodatków do niej, firmy świadczące usługi żywieniowe i cateringowe, sprzedawców detalicznych i hurtowych, firmy świadczące usługi porządkowe, transportowe i dystrybucyjne, dostawców wyposażenia, środków do mycia i higieny, materiałów opakowaniowych oraz innych materiałów, z którymi żywność ma kontakt. W przypadku produkcji towarów przeznaczonych na sprzedaż lub prowadząc w lokalu catering dietetyczny, warto pomyśleć o wdrożeniu tego systemu. Ale również dobrze jest świadomie wybierać dostawców produktów i usług, np. korzystając z opakowań na żywność pochodzących od producenta posiadającego certyfikat systemu FSMS.

Kto wydaje certyfikaty FSMS?

Zgodność działań firmy z wymaganiami FSMS oceniają jednostki certyfikujące. Jeżeli są akredytowane, stanowi to dodatkową korzyść, ponieważ certyfikat akredytacji jest obiektywnym dowodem na to, że organizacja działa zgodnie z najlepszą praktyką. Akredytowane jednostki certyfikujące systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności skupiają się w ocenie na działaniach zapewniających bezpieczeństwo w całym łańcuchu dostaw. Certyfikaty wydane przez te jednostki są uznawane na całym świecie. Listę jednostek, które są akredytowane przez PCA i mogą wydawać certyfikaty zgodności z wymaganiami FSMS, można znaleźć na stronie www.pca.gov.pl.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

WSKAŹNIK RENTOWNOŚCI SPRZEDAŻY

Potrafisz odpowiedzieć na pytanie, czy twoja firma przynosi zyski? Jeżeli tak, to czy można je zoptymalizować? Poniżej znajdziesz parę pomysłów na poprawę zdolności finansowych.

Polacy wydają coraz więcej na posiłki na mieście

Polacy wydają coraz więcej w restauracjach. Kwota zostawiana w lokalach, zarówno w ciągu tygodnia, jak i podczas weekendowych wyjść, wynosi od 10 do 30 zł - takiej odpowiedzi udzieliło 32 proc. respondentów badania "Polska na Talerzu 2017".

Gastronomia przyszłości w centrach handlowych

Food courty w Polsce rozwijają się i zmieniają. Poznaj scenariusze przyszłości gastronomii w centrach handlowych według najnowszego raportu Colliers International, "Jak to wszystko zjeść?".

Wegański burger od Bobby Burgera

Największa polska sieć burgerowni wprowadza do oferty pierwszego wegańskiego burgera. "Power Plant" pojawi się we wszystkich 45 lokalach sieci 29 listopada i będzie bazował na "roślinnym mięsie" firmy Linda McCartney.

Fałszowanie miodu

Konsumpcja miodu na świecie rośnie. Używany jest on już nie tylko jako żywności, ale również w przemyśle kosmetycznym i farmaceutycznym. Jednocześnie zmniejsza się światowa populacja pszczół. Aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na ten składnik, coraz częściej dochodzi do fałszowania miodu.

TAJEMNICZY NIEZNAJOMY

Właściciel restauracji nie jest w stanie przebywać w niej 24 godziny na dobę. Nie da się ukryć, że jego obecność wymusza na pracownikach większą dbałość o szczegóły. Usługa tajemniczego gościa to dobre rozwiązanie w sytuacji, gdy właściciel chce sprawdzić jakość obsługi podczas swojej nieobecności.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej