x

Konsumenci oczekują bezpiecznej żywności

Kategoria: Twój biznes - wiedza    25.10.2019

Czy system HACCP to obecnie za mało i jak jeszcze można zadbać o bezpieczeństwo żywności - zapytaliśmy Lucynę Olborską, dyrektora Polskiego Centrum Akredytacji.

Lucyna Olborska, dyrektor Polskiego Centrum Akredytacji. Foto: materiały prasowe.
Lucyna Olborska, dyrektor Polskiego Centrum Akredytacji. Foto: materiały prasowe.
Food Service”: Każda restauracja i firma cateringowa, zgodnie z przepisami prawa, musi mieć wdrożony działający system HACCP. Czy można zrobić coś jeszcze, aby uzyskać gwarancję bezpieczeństwa żywności?

Lucyna Olborska: W ostatnich latach bardzo wzrosła świadomość konsumentów dotycząca bezpieczeństwa żywności. Wychodząc naprzeciw rosnącym wymaganiom, warto również wdrożyć w działalności związanej z żywnością systemem FSMS (Food Safety Management Systems). FSMS (opisany w normie ISO 22000:2018) łączy elementy systemu HACCP oraz Dobrych Praktyk i może być zastosowany przez każdą firmę z łańcucha żywnościowego, niezależnie od jej wielkości i złożoności, m.in. producentów żywności i dodatków do niej, firmy świadczące usługi żywieniowe i cateringowe, sprzedawców detalicznych i hurtowych, firmy świadczące usługi porządkowe, transportowe i dystrybucyjne, dostawców wyposażenia, środków do mycia i higieny, materiałów opakowaniowych oraz innych materiałów, z którymi żywność ma kontakt. W przypadku produkcji towarów przeznaczonych na sprzedaż lub prowadząc w lokalu catering dietetyczny, warto pomyśleć o wdrożeniu tego systemu. Ale również dobrze jest świadomie wybierać dostawców produktów i usług, np. korzystając z opakowań na żywność pochodzących od producenta posiadającego certyfikat systemu FSMS.

Kto wydaje certyfikaty FSMS?

Zgodność działań firmy z wymaganiami FSMS oceniają jednostki certyfikujące. Jeżeli są akredytowane, stanowi to dodatkową korzyść, ponieważ certyfikat akredytacji jest obiektywnym dowodem na to, że organizacja działa zgodnie z najlepszą praktyką. Akredytowane jednostki certyfikujące systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności skupiają się w ocenie na działaniach zapewniających bezpieczeństwo w całym łańcuchu dostaw. Certyfikaty wydane przez te jednostki są uznawane na całym świecie. Listę jednostek, które są akredytowane przez PCA i mogą wydawać certyfikaty zgodności z wymaganiami FSMS, można znaleźć na stronie www.pca.gov.pl.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Znak jakości z zamorskich krajów zrodzony pod szczęśliwymi gwiazdami

Myśląc o żywności z Unii, europejscy konsumenci często zapominają o produktach pochodzących z wysp takich jak: Gwadelupa, Martynika, Madera czy Wyspy Kanaryjskie, mimo iż są one zamorskimi terytoriami Francji (Gwadelupa i Martynika), Portugalii (Madera) i Hiszpanii (Wyspy Kanaryjskie).

McDonald's rozwija franczyzę

W skali globalnej już ponad 80 proc. lokali tej wiodącej marki gastronomicznej jest własnością indywidualnych przedsiębiorców. Również w polskiej sieci, gdzie oferta McDonald’s to synonim uczciwej, partnerskiej współpracy, udział franczyzobiorców dynamicznie rośnie.

Jak poprawić płynność finansową?

Aby dobrze zarządzać biznesem gastronomicznym, niezbędna jest znajomość pojęcia płynności finansowej. Pozwala ona osiągnąć pełną świadomość dotyczącą kondycji finansowej firmy i umożliwia podejmowanie decyzji prowadzących do jej poprawy.

Prawa autorskie do muzyki odtwarzanej w restauracjach

Podczas serwowania dań w restauracji możemy umilić czas klientom, włączając muzykę. Odpowiednio dobrany repertuar wspomaga sprzedaż oraz wpływa pozytywnie na kreowanie atmosfery w lokalu. Należy jednak pamiętać, że odtwarzanie muzyki wiąże się z kosztami w postaci opłat.

Dezynfekcja na co dzień

W nowej rzeczywistości po lockdownie restauratorzy i hotelarze większą wagę przywiązują do stosowania środków do dezynfekcji powierzchni, ciała oraz oczyszczania powietrza. Jest wiele metod i produktów dezynfekujących, a ich wybór zależy od docelowego przeznaczenia.

Action Plan, czyli do dzieła!

Aby osiągnąć sukces w branży gastronomicznej, należy wciąż rozwijać swój biznes i szukać nowych szans na zwiększenie konkurencyjności. Trzeba poprawnie definiować i planować cele, a także monitorować ich realizację. Pomoże w tym bardzo przydatne narzędzie - Action Plan.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej