x

Jak wybrać odzież dla pracowników?

Kategoria: Twój biznes - oferta

Schludny, estetyczny, a przede wszystkim funkcjonalny i wygodny - taki właśnie powinien być strój roboczy w gastronomii. Jednak nie w każdym przypadku sprawdzi się to samo. Na co jeszcze warto zwrócić szczególną uwagę, wybierając odzież dla pracowników restauracji?

Foto: materiały prasowe.
Foto: materiały prasowe.
Wydawałoby się, że nie ma tu zbyt wielu możliwości i dużego pola do popisu. Dla kucharza: prosta biała bluza, najczęściej monochromatyczna zapaska i luźne spodnie, a dla kelnera/kelnerki: garnitur/żakiet i muszka. Oczywiście dobór stroju zależy od profilu restauracji, od jej stylu – tego, na ile formalna jest atmosfera itd. A wiemy, że granice w tym podziale od dawna się zacierają. Utytułowane restauracje, nawet te gwiazdkowe, odchodzą od białych, wykrochmalonych obrusów, srebrnych sztućców, a co za tym idzie – elegancko ubranej obsługi. Sztandarowymi przykładami mogą tu być: od kilku lat kopenhaska Noma, paryskie Septime lub będące spuścizną Ferrana Adrii Tickets i stosunkowo nowa restauracja Disfrutar w Barcelonie. Kreatywność, swobodę, łamanie utartych zasad i po prostu dobrą zabawę widać tam na każdym kroku. Dlatego często kelnerzy ubrani są tylko w koszulę i zapaskę w kolorach restauracji, ewentualnie z jej logotypem. Nie trzeba inwestować w drogie i eleganckie ubrania. To często nie tylko oszczędność ekonomiczna, ale świadome rozwiązanie wizerunkowe. Bo czasem mniej znaczy więcej.

Blisko gościa
– Odzież służbowa już od wielu lat nie jest nudna, sztywna i zamknięta w ścisłej gamie kolorystycznej – mówi Lucyna Pilewicz, dyrektor operacyjny firmy Tedmar. – To, co pojawia się w modzie, znajduje swoje odzwierciedlenie w ubraniach do pracy. W każdym sezonie pojawiają się dominujące kolory. Ostatnio były to rdzawy i przykurzony niebieski, który w 2017 r. będzie nadal modny, tak jak wszelkie inne niebieskie: od granatu po tęczowy błękit, oraz kolory ziemi: beże, brązy, z odrobiną oliwkowej zieleni. Odzież służbowa jest wykonywana nie tylko z gładkich materiałów, ale również z tkanin we wzory. W nadchodzącym roku bardzo modne będą np. tradycyjne paski marynarza i motywy związane z plażą czy wzory folkowe. – W nowościach zawsze wykorzystujemy elementy wiodących trendów w modzie, ale pamiętamy o tym, aby odzież była przygotowana zgodnie z wymaganiami stawianymi w danym zawodzie – mówi Pilewicz.
Potwierdza też, że strój kelnera powinien być dopasowany do charakteru miejsca. W bardzo eleganckim lokalu wciąż najlepiej sprawdza się klasyczny zestaw – biała bluzka lub koszula, ciemna spódnica lub spodnie, kamizelka, krawatka czy krawat. Ale już np. w pizzerii można pozwolić sobie na różne kolory koszul i zapasek, mniej formalne spodnie. W karczmach lubiane są stroje stylizowane na regionalne, a dla obsługi w steak housie można wybrać koszulkę polo, dżinsy i krótką zapaskę albo koszulę w kratkę i dżinsową kamizelkę. Ważne, aby zbliżyć się do gościa, jego oczekiwań, sprawić, aby czuł się swobodnie. Strój obsługi może się do tego przyczynić.

Otwarcie na nowe możliwości
Wybierając lub projektując odzież spójną z całą koncepcją lokalu, warto pamiętać, że widoczna jest nie tylko obsługa, ale też coraz częściej – kucharze.
– Obecnie wiele restauracji decyduje się na otwarte kuchnie, aby goście mogli obserwować proces przygotowania posiłku. Wtedy dobór odzieży kucharskiej jest wyjątkowo istotny. Warto zdecydować się na strój dopasowany kolorystyką do wystroju wnętrza – mówi Lucyna Pilewicz.
Zdarzają się również przypadki, kiedy kucharz częściowo przejmuje funkcje kelnera i podaje potrawy do stołu – na przykład w warszawskiej restauracji Bez Gwiazdek. Taki zabieg jest oczywiście bardzo atrakcyjny dla gości i sprawia, że czują się wyjątkowo, ale może często być też istotny dla samych kucharzy.
W niezmiennie modnych restauracjach orientalnych często wybierane są kitle stylizowane na kimono, w lokalach o charakterze regionalnym kucharze niejednokrotnie decydują się na bluzy z motywami regionalnymi. W kuchniach zamkniętych nie ma to takiego znaczenia. Tu króluje tradycyjna biała bluza kucharska.
– Kucharze, klienci firmy Cheman coraz częściej podążają za pewnymi wyznaczonymi trendami – mówi Alicja Klunder, specjalista ds. HoReCa firmy Cheman. Zaznacza, że najbardziej zauważalne jest to w kolorystyce, a w tym roku wyjątkowo popularny był kolor szary. Modne są również dżinsowe kitle. Ich bogaty wybór ma w ofercie również firma Tedmar. Jednak cały czas to dwurzędowa biała bluza z wyhaftowanym imieniem i nazwiskiem jest klasyką najbardziej cenioną wśród kucharzy.

Dobrze tkane
Jeszcze ważniejszą stroną odzieży niż wizualna jest jej funkcjonalność. Odpowiednio dobrany strój roboczy istotny jest w (prawie) każdym zawodzie – a w branży gastronomicznej szczególnie. Ważne, żeby nie utrudniał pracy i nie krępował ruchów, które muszą być płynne. Na wybór modelu wpływać może np. temperatura panująca w kuchni. Jeśli jest wysoka, to preferowane są bluzy z krótkim rękawem lub takim, który łatwo odwinąć, lub z luźnej, cienkiej tkaniny. To samo liczy się w przypadku stroju kelnerów. Ważne, żeby był dostosowany do zewnętrznych warunków.
W tej kwestii kluczowy jest odpowiedni, jakościowy materiał. Materiały, które wszyscy wymieniają jako najczęściej używane, to: wełna, poliester, len, kaszmir, jedwab. Nie każdy z tych materiałów sprawdzi się w każdych warunkach. – Zarówno w odzieży kucharskiej, jak i kelnerskiej najlepiej sprawdzają się mieszanki bawełny z poliestrem – mówi Lucyna Pilewicz. – To połączenie, które gwarantuje swobodę ruchów, redukuje ryzyko pogniecenia odzieży – potwierdza Janusz Kamiński, starszy specjalista ds. marketingu firmy Berendsen.
Możliwe też są inne rozwiązania materiałowe. – Jeśli chodzi o bluzy kucharskie, wśród naszych klientów, najbardziej popularny jest materiał z włókna celulozowego z funkcją Clima System – mówi Alicja Klunder, specjalista ds. HoReCa firmy Cheman. – Jest on niezawodny w pracy, w której trzeba zmagać się z wysokimi temperaturami – zauważa. Wszystko zależy więc od tego, jakie mamy potrzeby i w jakich warunkach będziemy używać danej odzieży. Jeśli potrzebujemy wyjątkowo trwałych materiałów odpornych na wszelkie skrajne sytuacje, warto śledzić różnego rodzaju nowości.
Jedną z nich oferuje firma Tedmar – to kolekcja odzieży wykonana z tkaniny 3D Clean wyjątkowo odpornej na plamy. Tkanina ta została stworzona z włókien, które zatrzymują plamy na powierzchni i pozwalają usunąć trudniejsze zabrudzenia podczas prania w niskiej temperaturze. Struktura materiału gwarantuje doskonałą cyrkulację powietrza, co oznacza, że pot odprowadzany jest na zewnątrz, a plamy nie przedostają się do środka. Dzięki zawartości bawełnianych włókien tkanina jest miękka i przyjemna w dotyku.
– Nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele różnych tkanin nosimy i jak istotne jest to, co styka się z naszą skórą przez cały dzień – mówi Maria Stefańska, brand & sales manager firm Profi Dress & Bragard. Zaznacza również, że mieszanki bawełna-poliester bardzo poprawiły wizerunek kelnera obsługującego przez kilkanaście godzin gości restauracyjnych. Taki strój zachowuje czystość i odporność na zagniecenia. A na przykład lniane łączenia cenione są przez kucharzy skupionych na pracy na zapleczu kuchennym. Naturalność i surowość tej tkaniny gwarantuje komfort, ale nie najlepiej sprawdza się podczas wyjść na salę. Bardzo modne są też zastosowania sportowej tkaniny coolmax – oddychającej, elastycznej, przyjemnej w kontakcie ze skórą.
– Wybierając fartuch lub zapaskę, należy zwrócić uwagę na gramaturę tkaniny – mówi Anna Marcinowska, właścicielka firmy Yellow Polka. – My używamy takich o wadze ok. 245g/mkw. Wówczas fartuchy nie są za ciężkie do noszenia przez cały dzień pracy. Nasza firma oferuje trwałe i wytrzymałe tkaniny techniczne o proporcjach 65 proc. poliestru i 35 proc. bawełny – dodaje.

Na specjalne życzenie
– Baliśmy się, że ciężko będzie wejść na Polski rynek tak drogiej marce jak Bragard. W naszej ofercie jest pełen przekrój kitli od 100 do 1000 zł. Jednak dosyć szybko okazało się, że w ogromnym tempie sprzedaje najdroższa z możliwych bluz kucharskich Grand Chef Veste – mówi Maria Stefańska.
Zarówno duże sieci, jak i małe lokale często decydują się na indywidualnie zaprojektowaną, spersonalizowaną odzież – zwłaszcza że jej ceny w Polsce wypadają bardzo dobrze na tle średniej europejskiej. Z reguły na bluzie nadrukowane jest po prostu logo restauracji/hotelu lub nazwisko szefa kuchni. Zdarzają się też bardziej złożone kompozycje kolorów lub faktur, które składają się na spójną i charakterystyczną identyfikację danej marki. Bardziej spektakularne przypadki to na przykład autorska linia odzieży gastronomicznej sygnowana nazwiskiem słynnego szefa kuchni Sergio Hermana. Najbardziej popularne kitle marki G-Star, by Sergio Herman są dwukolorowe, mają prosty, ale dosyć oryginalny eliptyczny wzór i charakterystyczne mankiety.
Jak widzimy, odzież gastronomiczna nie musi być tylko zwykłym uniformem. Może mieć charakter.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 1/2017 nr 161.

Autor tekstu: Jakub Gutek
O AUTORZE
Jakub Gutek
Kulturoznawca, dziennikarz kulinarny i kucharz amator. Od 2016 r. związany z magazynem „Food Service”. W swojej pracy łączy kulinaria i kulturę, a w szczególności film. Współtworzy inicjatywę Films For Food, która zajmuje się dystrybucją i promocją najciekawszych filmów dokumentalnych o tematyce kulinarno-gastronomicznej oraz organizuje wokół nich wiele wydarzeń specjalnych.

Zobacz także

Perfekcyjne cięcie

To nie tylko podstawowe narzędzie kuchenne, ale wręcz atrybut każdego szefa kuchni. Niektórzy z nich swoje noże traktują jak świętość i  nie pozwalają używać ich nikomu innemu. Jak wybrać najlepszy nóż, taki, który będzie służył przez lata, w różnych okolicznościach?

“The fresh taste of the land" nowym hasłem Farm Frites

Firma Farm Frites International, będąca liderem na rynku mrożonych produktów ziemniaczanych, zmienia slogan firmowy na "The fresh taste of the land". Nową myślą przewodnią Farm Frites chce podkreślić troskę o najwyższą jakość surowca, bezpieczeństwo oferowanych produktów.

NOWE MAGAZYNY CHEFS CULINAR W POLSCE

Na przełomie 2016 i 2017 r. firma Chefs Culinar wzbogaciła się o dwa magazyny: w Poznaniu i Ożarowie Mazowieckim.

Zarządzanie gastronomią wkracza w nowy wymiar

Zarządzanie lokalem gastronomicznym, tym mikro, jak również dużym, sieciowym biznesem, często bywa bardzo uciążliwe i realizowane jest w mało przyjazny menedżerowi sposób. Norbert Redkie z Trustu zapowiada rewolucję w tym obszarze.

Purée Ponthier od Bidfood Farutex

18 - tyle intensywnych smaków owocowych purée francuskiej marki Ponthier znalazło się w ofercie Bidfood Farutex.

Przestrzeń sezonowa

Ogródek restauracji czy kawiarni latem to najbardziej pożądane miejsce. W letnim sezonie powstaje też coraz więcej lokali, które działają wyłącznie plenerowo. Jak ciekawie zaaranżować, wyposażyć i zadaszyć gastroogródek?

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
więcej