x

10 pytań do Pawła Parmy

Kategoria: Wino

Paweł Parma, sommelier w restauracji Tamka 43, opowiada o rozwoju zawodowym i ulubionych aspektach swojej pracy.

Paweł Parma. Foto: archiwum własne.
Paweł Parma. Foto: archiwum własne.
Dlaczego wino?
Wszystko przez filozofię, czyli ukończony przeze mnie kierunek studiów. Mam analityczny umysł i lubię wiedzieć, dlaczego coś jest takie, a nie inne. Gdy zacząłem pić wino, intrygowało mnie, skąd biorą się zmysłowe właściwości tego, co mam w kieliszku, i dlaczego wina różnią się między sobą. Chciałem to zrozumieć, więc zacząłem czytać...

Od jak dawna pracujesz w środowisku winiarskim i jaka była twoja pierwsza praca?
W środowisku pracuję od dwóch lat, a pierwszym miejscem pracy było Sakana Sushi przy ul. Moliera w Warszawie. Był to krótki epizod, później był sklep sieci Wineonline i Tamka 43.

Kogo w świecie wina podziwiasz i dlaczego?
Niezwykle cenię Jancisa Robinsona i Oza Clarka, którzy potrafią pokazać duży dystans, jaki mają do samych siebie, do wina, a zwłaszcza do uświęconych półprawd oraz marketingu stojącego za tzw. wielkimi etykietami i słynnymi winnicami. Za te same cechy bardzo cenię Ewę Wieleżyńską, ale również za świetne pióro, szerokie horyzonty, wielką klasę intelektualną. Podziwiam ludzi idących pod prąd, zaangażowanych w zrozumienie wina, a nie w marketing i pieniądze. Nie mogę nie wspomnieć o Norbercie Dudzińskim, który przez pół roku szkolił mnie w Tamce 43 z dużym talentem dydaktycznym, a także ze sporą dozą życzliwości – to był najważniejszy okres w moim życiu zawodowym.

Co robisz, żeby rozwijać się jako sommelier?
Dużo pracuję, co pomaga szlifować serwis i zdolności interpersonalne (kontakt z gośćmi). Rozwinięta logistyka (pracuję z prawie 40 importerami) daje szeroką znajomość rynku. Poza tym sporo czytam oraz dużo myślę nad wdrażaniem pozyskanej wiedzy w praktykę. Kolejnym krokiem będzie certyfikacja w Court of Master Sommeliers w marcu 2017.

Gdybyś mógł spróbować dowolnego wina, co byś wybrał i z kim byś je wypił?
Chciałbym napić się jeszcze raz Château Léoville-Las Cases 1999 z moją narzeczoną, ponieważ uważamy je za wzór wina eleganckiego i zrównoważonego.

Dobry sommelier jest...?
Inteligentny. Dzięki temu potrafi np. kreatywnie łamać przyjęte reguły pairingu. Potrafi szybko analizować sytuację i odczytać oczekiwania gości bez nadmiaru pytań. Inteligencja pomaga dobrze organizować serwis i logistykę. Inteligencja werbalna jest chyba najważniejszym narzędziem sprzedażowym dobrego sommeliera, bo wino – że sparafrazuję Marka Kondrata – wymaga opowieści.

Ulubione połączenie jedzenia i wina?
Wina pomarańczowe do wszystkiego, a zwłaszcza produktów kiszonych (kapuśniak), na zakwasie (żurek) czy marynowanych (śledzie), a najchętniej do dań, przy których żadne klasyczne wino nie daje sobie rady.

Jakie cele realizujesz jako sommelier?
Moim celem jest przede wszystkim zadowolenie gości. Jednak nie rozumiem tego zadowolenia jako prostej uciechy z win łatwych i anonimowych. Chodzi mi raczej o pokazanie gościom tego, z czym nie obcują na co dzień: win pomarańczowych, biodynamicznych, z mikroapelacji czy endemicznych szczepów. Owszem, jestem elastyczny i odpowiadam na potrzeby gości, jednak w większości przypadków dają się skusić moim sugestiom i nie żałują tego.

Czego nie lubisz w swojej pracy?
Papierologii. Poza tym godziny pracy – chciałbym czasem wcześniej wrócić do domu, by przynajmniej powiedzieć dobranoc narzeczonej i półrocznemu synkowi.

Ulubione aspekty twojej pracy?
Największą radość sprawia mi rozmowa z gośćmi, a także zaskakiwanie ich nieoczywistymi połączeniami i winami. Lubię też pracę nad pairingiem, która angażuje całe moje jestestwo: zarówno zmysły, jak i intuicję oraz myślenie. Satysfakcjonuje mnie również intensywny serwis umożliwiający pełne wykorzystanie posiadanych umiejętności.

Paweł Parma
Stanowisko/restauracja: sommelier, restauracja Tamka 43, Warszawa
Data i miejsce urodzenia: 28.02.1987, Gliwice
Najważniejsze osiągnięcia: Na osiągnięcia jeszcze przyjdzie czas. Dotychczas ukończyłem z dobrym wynikiem kurs WSET 3, a jesienią 2015 karta win Tamki 43 otrzymała wyróżnienie w Grand Prix Magazynu Wino. Jednak dla osoby z tak skromnym stażem w branży, sama praca w miejscu tak prestiżowym jak Tamka 43 jest już sporym osiągnięciem i wyzwaniem.

Wywiad ukazał się w „Food Service" 1/2017 nr 161.

Autor tekstu: Patrycja Siwiec
O AUTORZE
Patrycja Siwiec
Zastępczyni redaktor naczelnej magazynu „Food Service”, w którym redaguje dział Wino. Autorka książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”. Doświadczenie zdobywała m.in. w winnicy Chateau Castigno we Francji oraz w restauracjach Northcote w Wielkiej Brytanii i El Celler de Can Roca w Hiszpanii. Absolwentka Wine & Spirits Education Trust.

Zobacz także

WĘGIERSKA FABRYKA SNÓW

Kiedy siedząc na tarasie w restauracji Első Mádi Borház w węgierskim Mád popatrzymy przed siebie, zobaczymy dwa wzgórza. To po lewej jest zielone. Po prawej zaś ujrzymy wypalone przez wysoką temperaturę trawy. Kiedy przyjrzymy się im bliżej, odczytamy napis "Hollywood".

KWESTIONARIUSZ SOMMELIERA: MACIEJ ŁYKO

W pracy moim głównym celem jest zadowolenie gości naszej restauracji. To oni są najważniejsi i to dla nich nasza profesja została stworzona. Poza pracą moje prywatne cele to zwycięstwo w przyszłorocznych Mistrzostwach Polski Sommelierów oraz zdanie egzaminu Master Sommelier.

Międzynarodowe Dni Wina w Jaśle

Podkarpackie święto wina zgromadzi polskich i zagraniczni winiarzy, miłośników i pasjonatów wina, amatorów dobrej zabawy i pysznego jedzenia. Zaplanowano je na ostatni weekend wakacji - 24 i 25 sierpnia.

Relacja z Varsovino

25 września odbyło się VARSOVINO - wielkie święto hiszpańskiego wina w Warszawie. 27 winiarzy z Hiszpanii prezentowało swoją najnowszą ofertę polskim importerom i dystrybutorom wina.

ADAM PAWŁOWSKI: OKAZJA NA WINO

Łatwo powiedzieć, że można wybrać odpowiednie wino na każdą okazję. Dużo trudniej jest zarekomendować to konkretne, które idealnie wpisze się w dany moment, towarzystwo i kontekst spotkania.

KWESTIONARIUSZ SOMMELIERA: ADAM MICHOCKI

Na co dzień uczę się i czytam na temat win, regionów, szczepów, żeby zrozumieć, co znajduje się w kieliszku. Staram się brać udział w wielu degustacjach, próbując około 300-500 win miesięcznie oraz spotykając ludzi, którzy stoją za produkcją wina i dzielą się z innymi swoją pasją i historią.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej