x

Amarone - co dalej ze sławą winiarskiej Italii?

Kategoria: Wino

Duże zapotrzebowanie rynku i możliwość sporego zysku na marce Amarone doprowadziły do potrzeby regulacji na różnych etapach produkcji tego kultowego czerwonego wina z regionu Veneto w północno-wschodnich Włoszech.

Amarone. Zdjęcie: Shutterstock
Amarone. Zdjęcie: Shutterstock
W ciągu ostatnich 10 lat da się zauważyć 30-procentowy wzrost obszaru pól przeznaczonych pod uprawę odmian winogron stosowanych do produkcji tego słynnego wina, a całkowita produkcja tych szczepów wzrosła o 40%. Przeznaczenie winogron na Amarone i Recioto wzrosło o 50%.
– Ten szybki i niezależny wzrost wpłynął na spadek jakości win wciąż brandowanych jako Amarone – komentuje Dario Squarzanti, dyrektor warszawskich międzynarodowych targów wina Wine Expo Poland.  
Mimo, że etykieta świadczyła, iż mamy do czynienia z Amarone, to jednak jakość wina była coraz niższa. Ta sytuacja przekłada się szczególnie na mniej doświadczone rynki, gdzie konsumenci kupując etykietę Amarone nie mieli wiedzy, jak poprawnie sprawdzić zawartość butelki.
Właśnie dlatego regulacje i proces produkcji Amarone zostały poddane silnej weryfikacji. Przez następne trzy lata nie będzie możliwe sadzenie większej ilości winogron, które są wykorzystywane do produkcji w apelacji DOC. Tak samo winogrona, które są obecnie zbierane i mogą być przeznaczone do produkcji Amarone, podlegają ograniczeniom ilościowym.
Czy działania producentów, przybierając formalny charakter, mogą doprowadzić do pewnej luki w sprzedaży na rynku Amarone? Szacuje się, że obrót 355 milionów euro pochodził tylko ze sprzedaży Amarone, eksportowanego w 65%. Na przestrzeni ostatnich 10 lat notuje się wzrost zainteresowania tym winem głównie z kierunku Stanów Zjednoczonych, Kanady, krajów skandynawskich oraz Szwajcarii. Zdaniem producentów wysokiej jakości produkcji nie da się zapewnić bez innowacji i inwestycji w uprawy i produkcję. Dlatego mówią oni o konieczności inwestycji w zakup winnic, odnowienia roślin oraz badania wina, które są motorem napędowym zmian potrzebnych do zabezpieczenia i zachowania tradycyjnej jakości Amarone. To wszystko wymaga czasu, tak samo jak czasu wymaga wprowadzenie na rynek doskonałego Amarone. By rozpocząć produkcję tego wyśmienitego wina, młode pędy winorośli potrzebują 4 lat, nowe regulacje zaczną działać w ciągu 3 lat, więc rynek dostosuje się do nowej sytuacji w okresie 7 lat.
Czy tę sytuację odczujemy w Polsce?
– Nie sądzę – mówi dyrektor targów Wine Expo Poland. – Konsumpcja w naszym kraju jest wciąż zbyt mała, by zrobić jakąkolwiek różnicę. Butelka Amarone kosztuje co najmniej 300 PLN, co jest po prostu zbyt wysoką ceną dla wielu klientów,  a często ta cena nie odzwierciedla jakości. Ale dystrybutorzy tego wina do Ameryki Północnej lub Skandynawii powinny już pomyśleć o zapewnieniu ciągłości dostaw Amarone.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Młodzi sommelierzy na start

15 października w hotelu Haffner w Sopocie odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowych Mistrzostw Młodych Sommelierów Calvet Sommelier Cup by Grands Chais de France. Zwyciężył Polak.

ADAM PAWŁOWSKI: NAUKA O WINIE

Kiedy blisko dziesięć lat temu zaczynałem przygodę z winem, byłem nim zafascynowany, ale zarazem przerażony ogromem wiedzy do przyswojenia. Skala tematu była obezwładniająca i szybko zrozumiałem, że póki jeszcze mam zapał, muszę znaleźć sposób na skuteczną naukę.

DOM BLISKOWICE

Lech Mill to samouk, outsider i jeden z najbardziej utalentowanych polskich winiarzy. Z zawodu architekt. Swego czasu zainteresował się offowym winiarstwem, którego tajniki zgłębiał podczas licznych podróży po nieznanych węgierskich winnicach.

Adam Pawłowski: Historie o Alentejo

Krajobraz regionu Alentejo utkany jest rozłożystymi, egzotycznie wyglądającymi drzewami z korka dębowego i latem można się tu poczuć jak na afrykańskiej sawannie. Zamiast dzikich zwierząt pasą się tam jednak woły, a kraina stoi chlebem, oliwą, rustykalną kuchnią i oczywiście winem.

Kwestionariusz sommeliera: Mikołaj Skrzypczak

O pracy sommeliera w londyńskiej restauracji Trishna opowiada Mikołaj Skrzypczak.

Zwycięzcy II Międzynarodowych Mistrzostw Młodych Sommelierów

Markus Winkler z Austrii, pracujący w butikowym alpejskim hotelu Aurelio Lech zwyciężył w drugiej edycji Międzynarodowych Mistrzostw Młodych Sommelierów. W konkursie startowali sommelierzy z Polski, Czech, Austrii, Litwy, Łotwy, Estonii, Cypru, Serbii, Słowacji, Rosji, Niemiec i Kazachstanu.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Koreański czarny czosnek - nowy trend wśród kucharzy
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
więcej