x

Amarone - co dalej ze sławą winiarskiej Italii?

Kategoria: Wino    17.10.2019

Duże zapotrzebowanie rynku i możliwość sporego zysku na marce Amarone doprowadziły do potrzeby regulacji na różnych etapach produkcji tego kultowego czerwonego wina z regionu Veneto w północno-wschodnich Włoszech.

Amarone. Zdjęcie: Shutterstock
Amarone. Zdjęcie: Shutterstock
W ciągu ostatnich 10 lat da się zauważyć 30-procentowy wzrost obszaru pól przeznaczonych pod uprawę odmian winogron stosowanych do produkcji tego słynnego wina, a całkowita produkcja tych szczepów wzrosła o 40%. Przeznaczenie winogron na Amarone i Recioto wzrosło o 50%.
– Ten szybki i niezależny wzrost wpłynął na spadek jakości win wciąż brandowanych jako Amarone – komentuje Dario Squarzanti, dyrektor warszawskich międzynarodowych targów wina Wine Expo Poland.  
Mimo, że etykieta świadczyła, iż mamy do czynienia z Amarone, to jednak jakość wina była coraz niższa. Ta sytuacja przekłada się szczególnie na mniej doświadczone rynki, gdzie konsumenci kupując etykietę Amarone nie mieli wiedzy, jak poprawnie sprawdzić zawartość butelki.
Właśnie dlatego regulacje i proces produkcji Amarone zostały poddane silnej weryfikacji. Przez następne trzy lata nie będzie możliwe sadzenie większej ilości winogron, które są wykorzystywane do produkcji w apelacji DOC. Tak samo winogrona, które są obecnie zbierane i mogą być przeznaczone do produkcji Amarone, podlegają ograniczeniom ilościowym.
Czy działania producentów, przybierając formalny charakter, mogą doprowadzić do pewnej luki w sprzedaży na rynku Amarone? Szacuje się, że obrót 355 milionów euro pochodził tylko ze sprzedaży Amarone, eksportowanego w 65%. Na przestrzeni ostatnich 10 lat notuje się wzrost zainteresowania tym winem głównie z kierunku Stanów Zjednoczonych, Kanady, krajów skandynawskich oraz Szwajcarii. Zdaniem producentów wysokiej jakości produkcji nie da się zapewnić bez innowacji i inwestycji w uprawy i produkcję. Dlatego mówią oni o konieczności inwestycji w zakup winnic, odnowienia roślin oraz badania wina, które są motorem napędowym zmian potrzebnych do zabezpieczenia i zachowania tradycyjnej jakości Amarone. To wszystko wymaga czasu, tak samo jak czasu wymaga wprowadzenie na rynek doskonałego Amarone. By rozpocząć produkcję tego wyśmienitego wina, młode pędy winorośli potrzebują 4 lat, nowe regulacje zaczną działać w ciągu 3 lat, więc rynek dostosuje się do nowej sytuacji w okresie 7 lat.
Czy tę sytuację odczujemy w Polsce?
– Nie sądzę – mówi dyrektor targów Wine Expo Poland. – Konsumpcja w naszym kraju jest wciąż zbyt mała, by zrobić jakąkolwiek różnicę. Butelka Amarone kosztuje co najmniej 300 PLN, co jest po prostu zbyt wysoką ceną dla wielu klientów,  a często ta cena nie odzwierciedla jakości. Ale dystrybutorzy tego wina do Ameryki Północnej lub Skandynawii powinny już pomyśleć o zapewnieniu ciągłości dostaw Amarone.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Ruszył Capstone California - program wiedzy o winach kalifornijskich

Capstone California to międzynarodowa platforma wiedzy o winach kalifornijskich oferująca cztery poziomy certyfikacji. Program powstał z inicjatywy California Wine Institute, a jego partnerem i realizatorem kursów na terenie Polski jest master sommelier Adam Pawłowski.

Chile w Warszawie

10 października w hotelu Regent w Warszawie podczas targów wina z Chile dziennikarz i krytyk winiarski Eduardo Brethauer poprowadził master class, podczas którego zaprezentował wina nowej fali.

Adam Pawłowski: Szampan od rolnika

W ostatnich dekadach uwidocznił się podział na dwa nurty w regionie Szampanii. Z jednej strony mamy powszechnie rozpoznawalne marki dużych domów szampańskich jak Moët et Chandon czy Ruinart, a z drugiej znani jedynie w wąskich gronach smakoszy, mali producenci jak Jacques Selosse, David Léclapart.

Trend: wzrost zainteresowania winem w Polsce

Mimo pandemii, grudzień był - tradycyjnie - najlepszym okresem sprzedaży w minionym roku i pozwolił branży winiarskiej odbić się nieco po trudnych miesiącach. Firmy zrzeszone w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa z nadzieją patrzą w przyszłość.

Piotr Pietras zwycięzcą Mistrzostw Polski Sommelierów

W finałowej trójce znaleźli się Marek Przyborek, Maciej Sokołowski i zeszłoroczny zwycięzca, który w Argentynie na Mistrzostwach Świata zajął 10. miejsce - Piotr Pietras. W tym roku wystartowała rekordowa liczba - aż 24 kandydatów z czołowych restauracji polskich i zagranicznych.

KWESTIONARIUSZ SOMMELIERA: MAGDALENA GUMIELA

"Najwięcej satysfakcji daje mi zadowolenie gości. Energetyczna atmosfera panująca w restauracji również jest pozytywną częścią mojej pracy. Lubię, jak dużo się dzieje. To ładuje moje baterie na dalsze wyzwania. A tych w restauracji nie brakuje!"

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej