x

Winobranie w Fortecy

Kategoria: Wino    10.10.2019

O tym, jak smakują wina od 39 czołowych polskich winiarzy, przekonali się uczestnicy drugiej już edycji Festiwalu Polskiego Wina Białe Czerwone, która odbyła się 16 i 17 czerwca w stołecznej Fortecy. Głównemu wydarzeniu towarzyszyły degustacje komentowane, dyskusje z winiarzami i różne spotkania.

Foto: Magda Klimczak.
Foto: Magda Klimczak.
Pierwszy dzień przeznaczony był dla szerokiego grona miłośników wina, kolejny zaś dla branży gastronomicznej. Tego właśnie dnia dystrybutorzy, restauratorzy i winiarze znajdowali okazje do nawiązywania współpracy i budowania relacji ułatwiających promocję polskiego wina. Łącznie w wydarzeniu wzięło udział około 1300 uczestników.
Imprezie (podobnie jak rok temu) towarzyszyły atrakcje, m.in. wykład na temat historii wina, prezentacja najważniejszych regionów winiarskich czy krótki kurs o powstawaniu wina. Sommelierzy i sommelierki udzielali praktycznych porad pozwalających w pełni cieszyć się dokonanym zakupem.
– Czerwiec to intensywny i trudny miesiąc w branży, bo bardzo dużo się dzieje, a z drugiej strony to dobry czas na zrobienie zakupów przed wakacjami – mówiła Agnieszka Kręglicka, współorganizatorka wydarzenia. – Festiwal to prosta konsekwencja naszego Targu Środowego, gdzie wystawiają się lokalni producenci żywności. Pierwszym winiarzem, który się u nas wystawiał, był Maciej Sondij (Dom Bliskowice), później w trakcie targów świątecznych dołączyli do niego inni producenci. W pewnym momencie poczuliśmy, że nadszedł czas, aby zorganizować dla winiarzy oddzielny festiwal. Swoją drogą to chyba nie jest dobre określenie opisujące nasze wydarzenie – wolę słowo „targ”. W ubiegłym roku w imprezie wzięło udział 27 winiarzy, w tym 39. W niedzielę, dniu przeznaczonym dla publiczności, obserwowałam, jak na twarzach zarówno gości, jak i winiarzy malowała się błogość. To chyba jeden z głównych powodów, dla których robię to, co robię. Gastronomia daje w takich chwilach ogromne poczucie satysfakcji – podsumowała Kręglicka.
Lechowi Millowi – jednemu ze współorganizatorów oraz winiarzowi z Domu Bliskowice, winnicy z Małopolskiego Przełomu Wisły – spodobała się różnorodna publiczność: – Byli zarówno ludzie pijący wino, jak i przypadkowi goście, którzy wpadli jak na odpust. To bardzo interesująca grupa. Cieszę się, że festiwal nabiera dojrzałości – mówił. Ku uciesze Milla winiarze bardzo dobrze ocenili tegoroczną edycję festiwalu, doceniając jej promocyjny potencjał, dzięki któremu mogli pokazać swoje produkty dużemu gronu odbiorców.
W takim właśnie celu – prezentacji swoich wyrobów – prosto z Podkarpacia na wydarzenie przyjechali Barbara i Mariusz Czajka z winnicy Vanellus z Jareniówki koło Jasła. – Zależało nam na promocji win z naszej winnicy. Powoli myślimy o nawiązaniu współpracy z dystrybutorem. Nie chcemy skupiać się na sprzedaży, tylko na produkcji wina. Oprócz tego, że jesteśmy rolnikami, winiarzami, marketingowcami, kierowcami, mamy też swoje zawody i swoje życie i jeżeli będziemy mogli komuś oddać ten kawałek chleba, zyskamy więcej czasu na szlifowanie naszych umiejętności enologicznych – mówili winiarze.
Leopold Będkowski z winnicy Skarpa Dobrska, który miał okazję uczestniczyć w ubiegłorocznej edycji, zwrócił uwagę na większą frekwencję: – W tym roku było zdecydowanie więcej ludzi, którzy mieli konkretne oczekiwania. Z rozmowy wynikało, że robili wcześniej research, szukali konkretów. Rzadziej padały określenia: „dobre jak na polskie” –tłumaczył Będkowski. Dzięki merytorycznym panelom przeprowadzonym przez Macieja Nowickiego, Tomasz Prange-Barczyńskiego, Piotra Pietrasa czy Adama Pawłowskiego goście zyskiwali cenną świadomość, dzięki której szukali konkretnych produktów w oparciu o wiedzę uzyskaną na seminariach degustacyjnych.
Według szacunkowych danych z portalu winogrodnicy.pl w Polsce obecnie uprawia się 534 ha winnic. W ciągu dziesięciu lat zaobserwowano ich znaczny wzrost. W 2009 r. oficjalnie zarejestrowanych było 19, dziesięć lat później już 456. Obecnie polskie wina można kupić na miejscu w winnicy, sklepach specjalistycznych i w wielu restauracjach. Organizatorzy festiwalu Białe Czerwone zapowiedzieli już kolejną edycję, która odbędzie się 7 i 8 czerwca 2020 r.
„Food Service” i portal OuiChef.pl były patronami medialnymi wydarzenia.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 7-8/2019 nr 187.

Autor tekstu: Patrycja Siwiec
O AUTORZE
Patrycja Siwiec
Zastępczyni redaktor naczelnej magazynu „Food Service”, w którym redaguje dział Wino. Autorka książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”. Doświadczenie zdobywała m.in. w winnicy Chateau Castigno we Francji oraz w restauracjach Northcote w Wielkiej Brytanii i El Celler de Can Roca w Hiszpanii. Absolwentka Wine & Spirits Education Trust.

Zobacz także

Wyrok NSA w sprawie sprzedaży alkoholu przez internet nadzieją dla polskiej branży winiarskiej

Sklep stacjonarny, który umożliwia zakup alkoholu przez witrynę internetową i jego dostawę do domu klienta, nie może mieć z tego powodu odebranego zezwolenia - wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego. Sprawa jednego z krakowskich sklepów monopolowych zelektryzowała branżę winiarską.

Za nami Varsovino & Taste Spain

20 winiarzy i 10 firm spożywczych z Hiszpanii zaprezentowało swoją najnowszą ofertę podczas degustacji Varsovino & Taste Spain, która odbyła się 20 września w hotelu Crowne Plaza w Warszawie. Wydarzenie gościło ponad 200 profesjonalnych gości z branży winiarskiej i spożywczo- delikatesowej.

Zwycięzcy Grand Prix Blind Tasting w Gdańsku

Arkadiusz Kurowski z warszawskiego Flaming & Co. zwyciężył Grand Prix w Gdańsku, konkurs organizowany przez Stowarzyszenie Sommelierów Polskich w formule Blind Tasting. Drugie miejsce zajął Maciej Selwent z Vininova z Gdańska, a trzecie Bartosz Nowakowski z restauracji Czosnek i Oliwa w Bydgoszczy.

California Wine Weeks 2022

W tegorocznej akcji California Wine Weeks wzięło udział 40 restauracji i wine barów z całej Polski. Kampanię promocyjnej sprzedaży win kalifornijskich w HoReCa zorganizowano między 15 maja a 20 czerwca.

Adam Pawłowski: Winne Chiny

Ustępując tylko Hiszpanii i Francji, Chiny plasują się na trzecim miejscu wśród krajów o największym areale winnic. Czy to oznacza, że już wkrótce zaleje nas chińskie wino? Raczej nie, bo na większości winnic uprawiane są winogrona stołowe i na rodzynki. Niemniej jednak chińska branża rośnie w siłę.

Jacek Kapała z Winnicy Ingrid: Dogoniliśmy światowy peleton

Założona w 2008 r. winnica Ingrid należy do grona najstarszych komercyjnych w Polsce. Dziś rodzime etykiety zdobywają uznanie na światowych konkursach. O to jak przez 15 lat zmienił się polski rynek wina, pytamy współwłaściciela i założyciela winnicy Ingrid - Jacka Kapałę.

Inne kategorie

Podcasty

Moda na wina nowofalowe w restauracjach. Rozmowa z Piotrem Pietrasem [PODCAST]

Czym się charakteryzują wina naturalne, organiczne, biodynamiczne, wegańskie? Kto je konsumuje i jakie możliwości stwarzają te kategorie w biznesie restauracyjnym? Czy warto podążać za tym trendem? Rozmawiamy o tym z Piotrem Pietrasem, Master Sommelierem, Wicemistrzem Europy Sommelierów.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej