x

Roślinna rewolucja w Polsce

Kategoria: Twój biznes - wiedza

Już ponad milion osób w Polsce jest na diecie wegetariańskiej - donosi Pyszne.pl. Trend odchodzenia od diety mięsnej przybiera na sile, co widać zarówno w menu restauracji, jak i na półkach sklepowych.

Falafel i hummus są często wybieranymi daniami kuchni roślinnej. Foto: materiały prasowe.
Falafel i hummus są często wybieranymi daniami kuchni roślinnej. Foto: materiały prasowe.
Według Raportu Food Trendów Pyszne.pl w Polsce jest już ponad milion wegetarian w wieku od 18 do 65 lat*. Przewidywania mówią o tym, że do roku 2040 tylko 40% globalnej populacji będzie jadło standardowe mięso**.

Wegetarianizm jako światowy trend obejmuje wpływem coraz więcej społeczeństw, w których diecie tradycyjnie dominowało mięso. Ludzie na całym świecie coraz częściej podejmują świadomą decyzję o rezygnacji z produktów odzwierzęcych. Jest to związane z wyznawaną ideologią, troską o zdrowie lub ekologię. Także na talerze Polaków coraz obficiej trafiają burgery w wersji wege, falafel, humus, a nawet wegańskie sushi.

Według danych serwisu Pyszne.pl najpopularniejszymi daniami wegetariańskimi zamawianymi z dowozem są:
– pizza margherita,
– indyjskie paneer butter masala,
– roladki z bakłażana.

Pojawia się również zapotrzebowanie na wegetariańskie odpowiedniki tradycyjnych dań kuchni polskiej. Dużym powodzeniem cieszą się bezmięsne wersje żurku, bigosu, pierogów, gołąbków, a nawet schabowego.

Polska na czele wegerewolucji?

W 2017 roku portal  Happycow.com umieścił Warszawę na 3 miejscu światowego rankingu miast przyjaznych weganom. Stolica Polski znalazła się wówczas w zestawieniu tuż za Berlinem i Los Angeles, wyprzedzając takie zróżnicowane etnicznie metropolie jak Nowy Jork czy Londyn. Z dzisiejszej perspektywy dziwi to już zdecydowanie mniej. Trend wege stał się częścią naszego codziennego życia. Dlatego w tym roku serwis Pyszne.pl uczynił wegetarianizm jednym z głównych tematów swojego tegorocznego Raportu Food Trendów. Wynika z niego, że diety wegetariańskiej przestrzega ponad milion Polaków w przedziale wiekowym 18-65, a jej wypróbowanie w przyszłości rozważają kolejne 2 miliony. Wiele osób zdecydowało się na zmianę przyzwyczajeń stosunkowo niedawno – 50% wegetarian stosuje tę dietę krócej niż rok. Nie brak jednak także długodystansowców, którzy funkcjonują bez mięsa od 10 lat i dłużej. Weganizm wprowadziło do swojego życia ponad 250 tysięcy osób, a w przyszłości chciałoby go spróbować ponad milion z nas. Ale nie tylko wegetarianie i weganie odpowiadają za zwiększone zainteresowanie falafelem. Coraz więcej Polaków zostaje fleksitarianami, świadomie ograniczając mięso w diecie, na przykład rezerwując je tylko na specjalne okazje towarzyskie.

Mięso – jeść czy nie?

Argumentów za wypróbowaniem diety wegetariańskiej jest wiele i względy ideologiczne odgrywają w społeczeństwie mniejszą rolę niż można by się spodziewać. Raport Food Trendów Pyszne.pl wskazuje, że skłania nas do tego przede wszystkim niezadowolenie z dostępnego w sklepach mięsa – co do jego jakości ma wątpliwości aż 54% respondentów. Niektórych do eksperymentów zachęca coraz lepsza dostępność zamienników mięsa (36%) i bogata oferta dla wegetarian w restauracjach (33%). Wegetarianizm postrzegany jest również jako sposób na schudnięcie – na taki efekt liczy 31% osób rozważających zmianę nawyków żywieniowych. Tylko 30% potencjalnych wegetarian motywują względy ideologiczne.

Pyszne.pl sprawdziło również, co powstrzymuje Polaków przed przejściem na dietę wegetariańską. 41% respondentów wskazało na silne przyzwyczajenia dietetyczne, a 51% wręcz nie wyobraża sobie zrezygnować z mięsa.

*O ile nie wskazano inaczej, wszystkie dane pochodzą z Raportu Food Trendów Pyszne.pl.  Badanie zostało zrealizowane w 2019 roku na reprezentatywnej grupie 800 Polaków w wieku 18-65 lat.
** Źródło: Opracowanie A. T. Kearney

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Mikser kulinarny MAKRO

Zapraszamy na wideo-relację z pierwszego Miksera Kulinarnego w drugiej edycji programu Szef dla Młodych Talentów. Spotkanie, w którym udział wzięło 200 uczniów szkół gastronomicznych i młodych kucharzy z całej Polski, poprowadzili Paweł Oszczyk, Wojciech Harapkiewicz, Dorota Minta i Tomasz Górski.

Grupa Accor mówi STOP plastikowi w swoich hotelach

Accor deklaruje usunięcie plastikowych jednorazówek w swoich hotelach do końca 2022 roku. W ten sposób sieć włącza się do walki z zanieczyszczeniem oceanów i innych naturalnych środowisk plastikiem.

MISJA: BUDAPESZ

Terroir Budapest, które odbyło się 30 października w stolicy Węgier, to druga europejska odsłona kanadyjskiego projektu integrującego lokalne środowiska szefów kuchni, producentów żywności, sommelierów oraz wszelkiej maści aktorów i innowatorów świata kulinarnego.

Dzikie ptactwo

Ponieważ znaczne obszary polskich ziem pokrywały lasy i puszcze, to zwierzyny było u nas zawsze w bród. W naszym staropolskim jadłospisie jest mnóstwo dań z dziczyzny. Dań z dzikich ptaków jest cała obfitość.

RESTAURACJE W ŚWIECIE HANDLU

Gdy myślimy o jedzeniu w galerii handlowej, zazwyczaj pierwszym skojarzeniem są frytki i burgery. Jednak za sprawą trendów napływających z Wielkiej Brytanii i USA sytuacja się zmienia, a w strefach restauracyjnych można zjeść coraz bardziej wyszukane jedzenie.

Drób, filozofia zero waste i gastronomiczne trendy na Mikserze Kulinarnym

Ostatni w 2018 roku Mikser Kulinarny przyciągnął ponad 200 młodych adeptów sztuki kulinarnej z całej Polski. Tematem przewodnim spotkania był drób, filozofia zero waste oraz nadchodzące w 2019 roku trendy kulinarne.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej