x

Roślinna rewolucja w Polsce

Kategoria: Twój biznes - wiedza    07.10.2019

Już ponad milion osób w Polsce jest na diecie wegetariańskiej - donosi Pyszne.pl. Trend odchodzenia od diety mięsnej przybiera na sile, co widać zarówno w menu restauracji, jak i na półkach sklepowych.

Falafel i hummus są często wybieranymi daniami kuchni roślinnej. Foto: materiały prasowe.
Falafel i hummus są często wybieranymi daniami kuchni roślinnej. Foto: materiały prasowe.
Według Raportu Food Trendów Pyszne.pl w Polsce jest już ponad milion wegetarian w wieku od 18 do 65 lat*. Przewidywania mówią o tym, że do roku 2040 tylko 40% globalnej populacji będzie jadło standardowe mięso**.

Wegetarianizm jako światowy trend obejmuje wpływem coraz więcej społeczeństw, w których diecie tradycyjnie dominowało mięso. Ludzie na całym świecie coraz częściej podejmują świadomą decyzję o rezygnacji z produktów odzwierzęcych. Jest to związane z wyznawaną ideologią, troską o zdrowie lub ekologię. Także na talerze Polaków coraz obficiej trafiają burgery w wersji wege, falafel, humus, a nawet wegańskie sushi.

Według danych serwisu Pyszne.pl najpopularniejszymi daniami wegetariańskimi zamawianymi z dowozem są:
– pizza margherita,
– indyjskie paneer butter masala,
– roladki z bakłażana.

Pojawia się również zapotrzebowanie na wegetariańskie odpowiedniki tradycyjnych dań kuchni polskiej. Dużym powodzeniem cieszą się bezmięsne wersje żurku, bigosu, pierogów, gołąbków, a nawet schabowego.

Polska na czele wegerewolucji?

W 2017 roku portal  Happycow.com umieścił Warszawę na 3 miejscu światowego rankingu miast przyjaznych weganom. Stolica Polski znalazła się wówczas w zestawieniu tuż za Berlinem i Los Angeles, wyprzedzając takie zróżnicowane etnicznie metropolie jak Nowy Jork czy Londyn. Z dzisiejszej perspektywy dziwi to już zdecydowanie mniej. Trend wege stał się częścią naszego codziennego życia. Dlatego w tym roku serwis Pyszne.pl uczynił wegetarianizm jednym z głównych tematów swojego tegorocznego Raportu Food Trendów. Wynika z niego, że diety wegetariańskiej przestrzega ponad milion Polaków w przedziale wiekowym 18-65, a jej wypróbowanie w przyszłości rozważają kolejne 2 miliony. Wiele osób zdecydowało się na zmianę przyzwyczajeń stosunkowo niedawno – 50% wegetarian stosuje tę dietę krócej niż rok. Nie brak jednak także długodystansowców, którzy funkcjonują bez mięsa od 10 lat i dłużej. Weganizm wprowadziło do swojego życia ponad 250 tysięcy osób, a w przyszłości chciałoby go spróbować ponad milion z nas. Ale nie tylko wegetarianie i weganie odpowiadają za zwiększone zainteresowanie falafelem. Coraz więcej Polaków zostaje fleksitarianami, świadomie ograniczając mięso w diecie, na przykład rezerwując je tylko na specjalne okazje towarzyskie.

Mięso – jeść czy nie?

Argumentów za wypróbowaniem diety wegetariańskiej jest wiele i względy ideologiczne odgrywają w społeczeństwie mniejszą rolę niż można by się spodziewać. Raport Food Trendów Pyszne.pl wskazuje, że skłania nas do tego przede wszystkim niezadowolenie z dostępnego w sklepach mięsa – co do jego jakości ma wątpliwości aż 54% respondentów. Niektórych do eksperymentów zachęca coraz lepsza dostępność zamienników mięsa (36%) i bogata oferta dla wegetarian w restauracjach (33%). Wegetarianizm postrzegany jest również jako sposób na schudnięcie – na taki efekt liczy 31% osób rozważających zmianę nawyków żywieniowych. Tylko 30% potencjalnych wegetarian motywują względy ideologiczne.

Pyszne.pl sprawdziło również, co powstrzymuje Polaków przed przejściem na dietę wegetariańską. 41% respondentów wskazało na silne przyzwyczajenia dietetyczne, a 51% wręcz nie wyobraża sobie zrezygnować z mięsa.

*O ile nie wskazano inaczej, wszystkie dane pochodzą z Raportu Food Trendów Pyszne.pl.  Badanie zostało zrealizowane w 2019 roku na reprezentatywnej grupie 800 Polaków w wieku 18-65 lat.
** Źródło: Opracowanie A. T. Kearney

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Już wkrótce Gastrosilesia

Wydarzenie odbędzie sie w dnaich 11-13 marca 2018r w Katowicach. Organizatorzy zapraszają nowych wystawców do współtworzenia strefy sprzętowo-technologicznej, gdzie prezentowane będą rozwiązania oraz urządzenia dla sektora HoReCa.

The White Bear Coffee: społeczność wokół lokalu to klucz do sukcesu

Podczas 18. Food Business Forum branża poszukiwała recepty na przetrwanie gorszej koniunktury na rynku. Spotkanie zakończyło się przesłaniem: budujmy społeczność wokół lokali, twórzmy miejsca łączące ludzi. Przykład białostockiej kawiarni The White Bear Coffee pokazuje, że to dobra droga.

L’Art de la cuisine Martell 2018

Za nami już 16. edycja jednego z najważniejszych konkursów kulinarnych w Polsce - L’Art de la cuisine Martell 2018. Finał odbył się 3 marca w XVII-wiecznym hotelu Zamek Ryn.

Storytelling w gastronomii, czyli opowieści różnej treści

Standardowa komunikacja restauracji w social mediach nie będzie działała na tych odbiorców, którzy oczekują czegoś więcej - czegoś, co ich zainteresuje i zaskoczy. Atrakcyjne zdjęcia, wartościowe treści, instastories czy konkursy to dziś już za mało. Jak zatem przyciągnąć uwagę wymagających gości?

28 maja - Święto Burgera. Jakie burgerowe smaki wybierają Polacy?

Burger zaskarbił sobie podniebienia Polaków już trzy dekady temu. Według danych Uber Eats, wśród najpopularniejszych dań dostępnych w aplikacji to właśnie on niepodzielnie króluje w rankingu dostaw.

Lejek sprzedażowy restauracji

Zwizualizowanie poszczególnych etapów lejka sprzedażowego restauracji pozwala na lepsze zrozumienie podróży, jaką odbywa gość, począwszy od momentu, w którym zaistniała ona w jego świadomości, aż do chwili, w której stał się on lojalnym klientem.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej