Wegetarianizm jako światowy trend obejmuje wpływem coraz więcej społeczeństw, w których diecie tradycyjnie dominowało mięso. Ludzie na całym świecie coraz częściej podejmują świadomą decyzję o rezygnacji z produktów odzwierzęcych. Jest to związane z wyznawaną ideologią, troską o zdrowie lub ekologię. Także na talerze Polaków coraz obficiej trafiają burgery w wersji wege, falafel, humus, a nawet wegańskie sushi.
Według danych serwisu Pyszne.pl najpopularniejszymi daniami wegetariańskimi zamawianymi z dowozem są:
– pizza margherita,
– indyjskie paneer butter masala,
– roladki z bakłażana.
Pojawia się również zapotrzebowanie na wegetariańskie odpowiedniki tradycyjnych dań kuchni polskiej. Dużym powodzeniem cieszą się bezmięsne wersje żurku, bigosu, pierogów, gołąbków, a nawet schabowego.
Polska na czele wegerewolucji?
W 2017 roku portal Happycow.com umieścił Warszawę na 3 miejscu światowego rankingu miast przyjaznych weganom. Stolica Polski znalazła się wówczas w zestawieniu tuż za Berlinem i Los Angeles, wyprzedzając takie zróżnicowane etnicznie metropolie jak Nowy Jork czy Londyn. Z dzisiejszej perspektywy dziwi to już zdecydowanie mniej. Trend wege stał się częścią naszego codziennego życia. Dlatego w tym roku serwis Pyszne.pl uczynił wegetarianizm jednym z głównych tematów swojego tegorocznego Raportu Food Trendów. Wynika z niego, że diety wegetariańskiej przestrzega ponad milion Polaków w przedziale wiekowym 18-65, a jej wypróbowanie w przyszłości rozważają kolejne 2 miliony. Wiele osób zdecydowało się na zmianę przyzwyczajeń stosunkowo niedawno – 50% wegetarian stosuje tę dietę krócej niż rok. Nie brak jednak także długodystansowców, którzy funkcjonują bez mięsa od 10 lat i dłużej. Weganizm wprowadziło do swojego życia ponad 250 tysięcy osób, a w przyszłości chciałoby go spróbować ponad milion z nas. Ale nie tylko wegetarianie i weganie odpowiadają za zwiększone zainteresowanie falafelem. Coraz więcej Polaków zostaje fleksitarianami, świadomie ograniczając mięso w diecie, na przykład rezerwując je tylko na specjalne okazje towarzyskie.
Mięso – jeść czy nie?
Argumentów za wypróbowaniem diety wegetariańskiej jest wiele i względy ideologiczne odgrywają w społeczeństwie mniejszą rolę niż można by się spodziewać. Raport Food Trendów Pyszne.pl wskazuje, że skłania nas do tego przede wszystkim niezadowolenie z dostępnego w sklepach mięsa – co do jego jakości ma wątpliwości aż 54% respondentów. Niektórych do eksperymentów zachęca coraz lepsza dostępność zamienników mięsa (36%) i bogata oferta dla wegetarian w restauracjach (33%). Wegetarianizm postrzegany jest również jako sposób na schudnięcie – na taki efekt liczy 31% osób rozważających zmianę nawyków żywieniowych. Tylko 30% potencjalnych wegetarian motywują względy ideologiczne.
Pyszne.pl sprawdziło również, co powstrzymuje Polaków przed przejściem na dietę wegetariańską. 41% respondentów wskazało na silne przyzwyczajenia dietetyczne, a 51% wręcz nie wyobraża sobie zrezygnować z mięsa.
*O ile nie wskazano inaczej, wszystkie dane pochodzą z Raportu Food Trendów Pyszne.pl. Badanie zostało zrealizowane w 2019 roku na reprezentatywnej grupie 800 Polaków w wieku 18-65 lat.
** Źródło: Opracowanie A. T. Kearney