x

Roślinna rewolucja w Polsce

Kategoria: Twój biznes - wiedza

Już ponad milion osób w Polsce jest na diecie wegetariańskiej - donosi Pyszne.pl. Trend odchodzenia od diety mięsnej przybiera na sile, co widać zarówno w menu restauracji, jak i na półkach sklepowych.

Falafel i hummus są często wybieranymi daniami kuchni roślinnej. Foto: materiały prasowe.
Falafel i hummus są często wybieranymi daniami kuchni roślinnej. Foto: materiały prasowe.
Według Raportu Food Trendów Pyszne.pl w Polsce jest już ponad milion wegetarian w wieku od 18 do 65 lat*. Przewidywania mówią o tym, że do roku 2040 tylko 40% globalnej populacji będzie jadło standardowe mięso**.

Wegetarianizm jako światowy trend obejmuje wpływem coraz więcej społeczeństw, w których diecie tradycyjnie dominowało mięso. Ludzie na całym świecie coraz częściej podejmują świadomą decyzję o rezygnacji z produktów odzwierzęcych. Jest to związane z wyznawaną ideologią, troską o zdrowie lub ekologię. Także na talerze Polaków coraz obficiej trafiają burgery w wersji wege, falafel, humus, a nawet wegańskie sushi.

Według danych serwisu Pyszne.pl najpopularniejszymi daniami wegetariańskimi zamawianymi z dowozem są:
– pizza margherita,
– indyjskie paneer butter masala,
– roladki z bakłażana.

Pojawia się również zapotrzebowanie na wegetariańskie odpowiedniki tradycyjnych dań kuchni polskiej. Dużym powodzeniem cieszą się bezmięsne wersje żurku, bigosu, pierogów, gołąbków, a nawet schabowego.

Polska na czele wegerewolucji?

W 2017 roku portal  Happycow.com umieścił Warszawę na 3 miejscu światowego rankingu miast przyjaznych weganom. Stolica Polski znalazła się wówczas w zestawieniu tuż za Berlinem i Los Angeles, wyprzedzając takie zróżnicowane etnicznie metropolie jak Nowy Jork czy Londyn. Z dzisiejszej perspektywy dziwi to już zdecydowanie mniej. Trend wege stał się częścią naszego codziennego życia. Dlatego w tym roku serwis Pyszne.pl uczynił wegetarianizm jednym z głównych tematów swojego tegorocznego Raportu Food Trendów. Wynika z niego, że diety wegetariańskiej przestrzega ponad milion Polaków w przedziale wiekowym 18-65, a jej wypróbowanie w przyszłości rozważają kolejne 2 miliony. Wiele osób zdecydowało się na zmianę przyzwyczajeń stosunkowo niedawno – 50% wegetarian stosuje tę dietę krócej niż rok. Nie brak jednak także długodystansowców, którzy funkcjonują bez mięsa od 10 lat i dłużej. Weganizm wprowadziło do swojego życia ponad 250 tysięcy osób, a w przyszłości chciałoby go spróbować ponad milion z nas. Ale nie tylko wegetarianie i weganie odpowiadają za zwiększone zainteresowanie falafelem. Coraz więcej Polaków zostaje fleksitarianami, świadomie ograniczając mięso w diecie, na przykład rezerwując je tylko na specjalne okazje towarzyskie.

Mięso – jeść czy nie?

Argumentów za wypróbowaniem diety wegetariańskiej jest wiele i względy ideologiczne odgrywają w społeczeństwie mniejszą rolę niż można by się spodziewać. Raport Food Trendów Pyszne.pl wskazuje, że skłania nas do tego przede wszystkim niezadowolenie z dostępnego w sklepach mięsa – co do jego jakości ma wątpliwości aż 54% respondentów. Niektórych do eksperymentów zachęca coraz lepsza dostępność zamienników mięsa (36%) i bogata oferta dla wegetarian w restauracjach (33%). Wegetarianizm postrzegany jest również jako sposób na schudnięcie – na taki efekt liczy 31% osób rozważających zmianę nawyków żywieniowych. Tylko 30% potencjalnych wegetarian motywują względy ideologiczne.

Pyszne.pl sprawdziło również, co powstrzymuje Polaków przed przejściem na dietę wegetariańską. 41% respondentów wskazało na silne przyzwyczajenia dietetyczne, a 51% wręcz nie wyobraża sobie zrezygnować z mięsa.

*O ile nie wskazano inaczej, wszystkie dane pochodzą z Raportu Food Trendów Pyszne.pl.  Badanie zostało zrealizowane w 2019 roku na reprezentatywnej grupie 800 Polaków w wieku 18-65 lat.
** Źródło: Opracowanie A. T. Kearney

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Restauracja (jak) z Instagrama

Nie tylko goście restauracji chętnie korzystają z Instagrama. Coraz częściej po to narzędzie sięgają również same restauracje. Do czego może się przydać? Kiedy może pomóc, a kiedy zaszkodzić?

Max Premium Burgers zmniejsza zużycie plastiku

Szwedzka sieciówka wprowadza papierowe słomki we wszystkich restauracjach w Polsce. Wkrótce do swoich zamówień konsumenci otrzymają także drewniane mieszadełka.

ZBALANSUJ ŻYCIE

W ciągłej pogoni za perfekcyjnym koktajlem zapominamy o tym, że prędzej czy później koktajle będziemy robić idealne, szkoda tylko że niezbalansowane będzie nasze życie prywatne. Dlaczego właściwie 100 proc. osób, które spotkałeś w ciągu tego tygodnia, to wyłącznie znajomi z pracy?

O sukcesie decyduje wiedza

Pod koniec października br. w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie ruszają studia podyplomowe na kierunku HoReCa Menedżer. Rozmawiamy z mgr. Adrianem Łukaszewiczem, opiekunem merytorycznym studiów, o tym, dlaczego warto zainwestować w edukację kadry zarządzającej placówek gastronomicznych.

TAJEMNICZY NIEZNAJOMY

Właściciel restauracji nie jest w stanie przebywać w niej 24 godziny na dobę. Nie da się ukryć, że jego obecność wymusza na pracownikach większą dbałość o szczegóły. Usługa tajemniczego gościa to dobre rozwiązanie w sytuacji, gdy właściciel chce sprawdzić jakość obsługi podczas swojej nieobecności.

Polacy wydają coraz więcej na posiłki na mieście

Polacy wydają coraz więcej w restauracjach. Kwota zostawiana w lokalach, zarówno w ciągu tygodnia, jak i podczas weekendowych wyjść, wynosi od 10 do 30 zł - takiej odpowiedzi udzieliło 32 proc. respondentów badania "Polska na Talerzu 2017".

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
więcej