x

Polana Smaków - kuchnia Andrzeja Polana w centrum Warszawy

Kategoria: Miejsca

O Małej Polanie Smaków słyszała większość ceniących autorską kuchnię restauracyjnych bywalców. Nie każdy jednak wie, że lokal znanego kucharza Andrzeja Polana ma nową siedzibę. Tuż przed świętami Bożego Narodzenia przeniósł się z Mokotowa do ścisłego centrum Warszawy.

Danie z restauracji Polana Smaków. Foto: Krzysztof Terlecki/Studio Foton Flash Video.
Danie z restauracji Polana Smaków. Foto: Krzysztof Terlecki/Studio Foton Flash Video.
Przy okazji zgubił z nazwy epitet „mała”, bo i powierzchnia restauracji powiększyła się – Polana Smaków liczy sobie teraz 100 mkw. i pomieści 50 gości w trzech salach: pierwszej przy barze, drugiej z oknami na ulicę oraz trzeciej w głębi.
Z zewnątrz uwagę przykuwają pomalowane na zielono okiennice, zielone akcenty dominują również w środku. To m.in. wiszące witryny z wyeksponowanymi winami, boazeryjne wstawki na ścianach czy przypominające minipłaskorzeźby płytki ceramiczne, którymi wykafelkowany jest bar. Ściany i podłoga są jasne, stoliki i krzesła drewniane. Wystój lokalu, za który odpowiada Marek Mierzejewski, ma ciepły, ale elegancki charakter. – Nawiązuje do domu, jaki pamiętam z dzieciństwa – wyjaśnia Andrzej Polan.
Taka również jest jego kuchnia: polska, kojarząca się z rodzinnym domem, z dziecięcymi wspomnieniami. – Wykorzystujemy dobre produkty z całej Polski, po które niejednokrotnie musimy jeździć sami – mówi Polan. W jego restauracji każdy z kucharzy jest traktowany jak szef, ale żeby smak potraw był spójny, wszystkiego pilnują na zmianę Anna Wolszczak, Tomasz Nestorowicz i on sam.
Menu podzielono na małe, głębokie, duże i słodkie talerze. Każda kategoria to kilka potraw, które mają się zmieniać sezonowo. W kwietniowej karcie wśród przystawek, czyli małych talerzy (32-39 zł) widnieje m.in. marynowany śledź z zieloną cebulą podawany z musem dyniowym i ciepłym maślanym bajglem z kleksem śmietany oraz tatar z kiszoną kapustą i marynowanym pomidorem. Ceny dań głównych, czyli dużych talerzy, wahają się od 32 do 54 zł. Andrzej Polan nie wskazuje na popisowe danie, ale za sztandarową potrawę można uznać znanego z poprzedniej lokalizacji suma w śmietanowym sosie z borowikami i wędzonym ziemniakiem w łupinie. Deserowym hitem jest mus chałwowy z pijaną śliwką i prażonym jabłkiem (22 zł). W oczekiwaniu na zamówienie można skosztować czekadełka w postaci minibułeczek z czarnuszką podanych z masłem z gorczycą i koperkiem oraz pastą z kiszonych ogórków i papryki.
W restauracji dostępne jest menu lunchowe (25 zł) – od poniedziałku do piątku, w godzinach od 12.00 do 16.00. To zazwyczaj połączenie zupy i dania głównego na jednym talerzu, np. ruski naleśnik z wędzonym twarogiem na gęstej zupie pomidorowej lub żeberko na miękko w domowej zalewajce.
Karta win jest krótka i sezonowa, często zmieniające się etykiety pochodzą od kilku importerów. Obecnie do wyboru są dwa szampany, dwa wina musujące, dwa różowe, siedem białych, osiem czerwonych, dwa wzmacniane i jedno deserowe. Za selekcję win odpowiada manager restauracji Grzegorz Grzeszczak.

ul. Emilii Plater 14, Warszawa.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 4/2019 nr 184.

Autor tekstu: Monika Jankowska-Kapica
O AUTORZE
Monika-Jankowska-Kapica
Od ponad 10 lat pisze i redaguje teksty o jedzeniu - najpierw w magazynie "Kuchnia", teraz w "Food Service" i na stronie Ouichef.pl. Z wykształcenia polonistka. Karierę zawodową zaczynała jako reporterka i prezenterka Polskiego Radia Szczecin. Była redaktorką "Gazety Wyborczej" w Szczecinie, "Gazety Stołecznej" i "Co jest Grane". Pasjonatka tanga argentyńskiego i jogi.

Zobacz także

Sfinks otwiera swoją pierwszą Fabrykę Pizzy

Sfinks Polska, właściciel sieci Sphinx, Chłopskie Jadło i WOOK, otworzył w podwarszawskim Piastowie restaurację Fabryka Pizzy. Jest to pierwszy lokal, w który Sfinks zainwestował w ramach masterfranczyzy tej marki. Mieści się w pasażu handlowym w budynku Rezydencji Warszawskiej przy ul. Warszawskiej

Sfinks z 0,62 mln zł zysku netto w II kw. 2017

Sfinks Polska, spółka zarządzająca sieciami restauracji Sphinx, Chłopskie Jadło i Wook, w pierwszym półroczu 2017 r. wypracowała 87,90 mln zł jednostkowych przychodów ze sprzedaży wobec 87,95 mln zł w takim samym okresie 2016 r.

Van Dog - nowa marka Foodio Concepts

Od 26 kwietnia 2019 r. w Centrum Praskim Koneser w Warszawie Foodio Concepts z grupy Helios otworzyło nowy lokal. Jego klienci będą mogli skosztować zarówno meksykańskich przysmaków Papa Diego, jak i oferty zupełnie nowej marki Van Dog.

TIAN: NAJLEPSZA WEGETARIAŃSKA RESTAURACJA W EUROPIE

Tylko cztery wegetariańskie restauracje na świecie mogą poszczycić się Gwiazdką Michelin. Jedna z nich świeci całkiem niedaleko, bo w stolicy Austrii. Restauracja Tian została otwarta w grudniu 2011 r. I to w samym centrum historycznego Wiednia, nieopodal teatru Ronacher.

Stara Pączkarnia

Stara Pączkarnia otworzyła niedawno swój lokal w Warszawie przy Nowym Świecie.

RAANRAAN w Galerii Łódzkiej

RAANRAAN, czyli jedzenie przygotowywane na oczach klientów to nowa koncepcja, która od końca stycznia działa w foodcourcie Galerii Łódzkiej. Pochodzące od lokalnych dostawców produkty połączone z aromatycznymi przyprawami sprawią, że kuchnia włoska będzie w zasięgu ręki dla każdego, kto znajdzie się

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Koreański czarny czosnek - nowy trend wśród kucharzy
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
więcej