x

Gastronomia przyszłości w centrach handlowych

Kategoria: Twój biznes - wiedza

Food courty w Polsce rozwijają się i zmieniają. Poznaj scenariusze przyszłości gastronomii w centrach handlowych według najnowszego raportu Colliers International, "Jak to wszystko zjeść?".

Foto: materiały prasowe.
Foto: materiały prasowe.
Colliers International przeanalizował ofertę 250 centrów handlowych w 18 największych polskich miastach i przygotował na tej podstawie raport pt. „Jak to wszystko zjeść? Gastronomia w polskich centrach handlowych”. Publikacja prezentuje m.in. ważna dla działania food courtów trendy jedzeniowe i operacyjne.

Czego oczekują konsumenci?

Dla konsumentów na polskim rynku rosnące znaczenie mają:
– troska o środowisko i zdrowy tryb życia,
– ciekawość nowych smaków (częstsze podróże i większe otwarcie na inne kultury),
– chęć powrotu do tradycji,
– produkty regionalne, ekologiczne i wytwarzane w tradycyjny sposób,
– potrzeba wspólnego spędzania czasu przy stole, biesiadowania.

Z tego powodu dużą popularnością cieszą się targi śniadaniowe, bazary, wspólne gotowanie, pikniki i jedzenie w plenerze. To wszystko pokazuje tęsknotę za wspólnotowym modelem społecznym w kontrze do modelu, jaki niesie za sobą globalizacja. Przy tym obserwowany jest wzrost zamożności, zmiana modelu rodziny i stylu życia oraz coraz większy brak czasu na życie pozazawodowe.

– Gastronomia coraz częściej sięga po wartości, jakie oferuje nam przyroda. Ciekawym zjawiskiem są sezonowe „dzikie restauracje”, tworzone przez miłośników dobrego jedzenia, lokalnych produktów i biesiadowania na łonie natury. Wyjście z gastronomią w plener to jeden z kierunków, którego oczekują od centrów handlowych konsumenci – mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

Otoczenie biznesowe

Biznesy gastronomiczne przyszłości kształtować będą zjawiska, które z pozoru stoją wobec siebie w opozycji. Z jednej strony będzie to rosnąca popularność:
– zero waste,
– slow foodu,
– private cookingu.

Z drugiej natomiast scenariusze rodem z Cyberpunku”:
– robotyzacja sektora gastro,
– żywność produkowana laboratoryjnie.

Dodatkowo na biznes najemców gastronomicznych w centrach handlowych  wpływać będą:
– nadmierną podaż punktów gastronomicznych,
– rozwój sprzedaży on-line,
– wzrost kosztów operacyjnych (koszty najmu, mediów i pracy),
– rosnąca popularność zamówień online i dostaw.

Centra handlowe będą musiały pogodzić te wszystkie trendy. Pojawia się m.in. zapotrzebowanie na miejsca postoju czy oczekiwania dla kurierów, a wraz z centralizacją kuchni poza obiektami może pojawić się potrzeba redukcji powierzchni najmu lokali gastronomicznych. Największym wyzwaniem dla sieci będzie pozyskanie i utrzymanie pracowników, wzrost ich płac, a także wzrost cen żywności, szczególnie produktów świeżych, których oczekują klienci.

Autor tekstu: ( red. )

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
więcej