

Tradycyjna polska kuchnia wciąż na topie


Aż 93% Polaków w ciągu ostatnich 6 miesięcy odwiedziło lokale gastronomiczne. Chętnie jadamy poza domem, bo lubimy spotykać się ze znajomymi i odkrywać nowe smaki. Wciąż jednak najczęściej zamawiamy dania kuchni polskiej i włoskiej - wynika z raportu "Polska na Talerzu 2019".
Wyniki przeprowadzonych badań potwierdzają, że głównym powodem wyjścia do restauracji jest okazja do spotkania ze znajomymi, co zadeklarowało 41% respondentów. Badani wskazywali również, że jest to chęć poznania nowych, nieznanych dotąd smaków (38%) oraz możliwość spożycia posiłku w miejscu pracy lub nauki (30%). Niechęć do gotowania nadal pozostaje najrzadziej wybieranym powodem do jadania poza domem (7%).
Największą popularnością wśród Polaków cieszą się pizzerie (68%), sieci typu fast food (65%) oraz restauracje (52%). Czołówka liderów najczęściej odwiedzanych formatów gastronomicznych pozostaje bez zmian od kilku lat. Coraz chętniej Polacy jadają w lokalach typu fast food, co potwierdza wzrost odsetka badanych preferujących ten format gastronomiczny (65% vs. 59%). Na popularności w stosunku do roku 2018 zyskały również kawiarnie (49% vs. 43%) oraz food trucki (21% vs. 16%).
Zapytani o najchętniej wybierany rodzaj kuchni, 82% badanych wskazało kuchnię polską. W porównaniu do ubiegłych lat obserwujemy wzrost liczby konsumentów preferujących polską kuchnię regionalną, co przekłada się na rozwój lokalnej gastronomii, posiadającej w ofercie tradycyjne potrawy. Na drugim miejscu znalazła się kuchnia włoska – ceni ją sobie 61% badanych. W dalszej kolejności Polacy preferują kuchnię amerykańską, za którą odpowiedziało się 36% oraz arabską – wybieraną przez 30% respondentów. Na popularności w roku 2019 straciła kuchnia meksykańska, która w poprzednich latach znalazła się wśród często wybieranych przez Polaków rodzajów kuchni.
W stosunku do wyników z ubiegłego roku trójka czołowych czynników decydujących o wyborze lokalu pozostaje bez zmian – smak danej kuchni (51%), chęć poznania nowych smaków (29%) oraz dostępność (21%). Rzadziej przy wyborze lokalu Polacy kierują się historią danej kuchni, związanymi z nią tradycjami (9%) oraz aspektami zdrowotnymi posiłku (8%). Wart uwagi jest fakt, że dla kobiet i osób w wieku 18-34 kluczową motywacją są walory smakowe kuchni oferowanej przez lokal. Dla najmłodszych badanych główne znaczenie mają ceny oraz dostępność lokali.
Z raportu wynika także, że polscy konsumenci coraz więcej wydają na jeden posiłek podczas wizyty w restauracji. W dni robocze w porównaniu do weekendów wydane kwoty w lokalach gastronomicznych są stosunkowo mniejsze. W ciągu tygodnia 26% badanych wydaje na posiłek od 21 do 30 złotych, a od 11 do 20 złotych płaci 25% respondentów. Posiłki w ciągu tygodnia roboczego głównie mają za zadanie zaspokajać potrzebę odżywiania. Kwota na rachunku w restauracji w weekendy waha się najczęściej od 21 do 30 złotych, za którą odpowiedziało się 21% badanych oraz od 31 do 40 złotych, co zostało wskazane przez 17% respondentów. Wyjście do restauracji w weekendy oprócz zaspokajania głodu ma także charakter towarzyski. Wiąże się to z wydaniem w weekend większych kwot na jeden posiłek podczas wizyty w stosunku do tygodnia roboczego.
Raport „Polska na Talerzu 2019” przygotowano na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego w kwietniu 2019 roku na zlecenie sieci hurtowni MAKRO Polska.
Zobacz także

Zwiększ produktywność swojej restauracji

Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż lub poprawić wskaźnik rentowności? Potrzebujesz motywacji do działania w tych zakresach? Nie wiesz, od czego zacząć? Zapraszam do lektury.

Sfinks stawia na franczyzę

Sfinks Polska obecnie zarządza 97 lokalami w modelu franczyzowym, co stanowi 54% portfela. Obecnie jednym z głównych celów strategicznych firmy jest rozwój sieci franczyzowej i zwiększenie jej udziału do ponad 60% portfela.

Gala Gault&Millau

Premiera Żółtego Przewodnika na 2018 rok już w najbliższy poniedziałek.

Intensywne dwa dni na "Food Service Summit"

W dniach 23-24 kwietnia 2018 roku w Łodzi eksperci szukać będą odpowiedzi na pytanie jak zwiększyć sprzedaż.

Menu zaprojektowane z głową

W dużej mierze to właśnie na podstawie karty dań klienci wyrabiają sobie opinię na temat restauracji. Na co więc warto zwrócić uwagę podczas projektowania menu, by zrobić dobre wrażenie na gościach?

DLACZEGO RESTAURACJE UPADAJĄ - PERSONEL

Niezależnie od tego, w jakim modelu gastronomicznym działa nasza firma, świadomość tego, w którym miejscu znajduje się próg jej rentowności, jest bardzo istotna.
Inne kategorie
Akademia Horeca


Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

