x

Marta Zborowska - area coach w sieci Pizza Hut

Kategoria: Ludzie

O różnicach w zarządzaniu pojedynczą restauracją, a ogromną siecią restauracyjną, o zakresie obowiązków, relacjach z pracownikami oraz o umiejętnościach, które należy posiadać na stanowisku area coach, opowiada nam Marta Zborowska.

Marta Zborowska. Foto: Michał Radwański.
Marta Zborowska. Foto: Michał Radwański.
Pracuje pani jako area coach w sieci Pizza Hut. Co wchodzi w zakres obowiązków osoby na tego typu stanowisku?
Jednym z kluczowych obowiązków jest realizowanie długoterminowych wyników finansowych zgodnie z planem sprzedaży. Da się to osiągnąć tylko dzięki zmotywowanym i skutecznym zespołom menedżerskim w każdej z restauracji. Najwyższe standardy operacyjne, szkolenie zespołu czy zarządzanie przez cele pozwalają zachować optymalną rotację. Budowanie odpowiedniej atmosfery wśród załogi przekłada się również na zadowolenie gości. Zarządzam kilkoma projektami w całej marce Pizza Hut. Odpowiadam również za otwarcia nowych restauracji.

Iloma lokalami i iloma osobami pani zarządza?
Obecnie jest to 8 restauracji, średnio ok. 280 pracowników i 32 menedżerów. Każdy z lokali ma swojego menedżera.

Czy pani i ich obowiązki w którymś miejscu krzyżują się?
Jaka jest relacja między panią a menedżerami restauracji? Nasze obowiązki nie tyle się krzyżują, ile pokrywają. Priorytetem jest dbanie o zadowolenie gości, co skutkuje sprzedażą na zakładanym przez nas poziomie. Relacje są bardzo otwarte, staram się wspierać menedżerów w ich decyzjach, inspiruję, zachęcam do nowych działań czy rozwoju, bardziej jestem coachem niż kierownikiem.

Jakie cechy i umiejętności należy posiadać na stanowisku area coach?
Jestem przekonana, że jeżeli wkłada się całe serce w to, co się robi, można osiągnąć naprawdę wszystko. Pożądane cechy na stanowisku area coach to na pewno otwartość, gotowość na zmiany, ciekawość, a umiejętności to niewątpliwie zarządzanie czasem, czyli dobra organizacja pracy i planowanie zadań na dany dzień, tydzień czy miesiąc. Uważam za niezbędne tzw. kompetencje miękkie. Wyzwaniem dla menedżera jest dzisiaj nie tylko właściwa rekrutacja, ale także budowanie wizerunku miejsca pracy atrakcyjnego dla pracowników.

Jaki jest pani styl zarządzania? Jakie relacje z pracownikami stara się pani utrzymywać?
Jestem osobą ciekawą drugiego człowieka, często spędzam czas na indywidualnych rozmowach i szkoleniu. Preferuję zarządzanie przez coaching, wierzę w możliwości i mądrość drugiego człowieka, jego zdolność do generowania pomysłów, podejmowania decyzji – jestem obok i wspieram, pozwalając również na błędy.

Czy ma pani specjalne techniki motywowania pracowników?
Przede wszystkim doceniam na każdym kroku moich menedżerów nawet za drobne osiągnięcia, celebruję z nimi małe i duże sukcesy. Znam każdego z osobna i wiem, co każdego motywuje i inspiruje, a co zniechęca.

Marta Zborowska, Kamila Dzierżawska i Małgorzata Paw. Foto: Michał Radwański.
Marta Zborowska, Kamila Dzierżawska i Małgorzata Paw. Foto: Michał Radwański.


Pani studia, inżynieria produkcji, związane są z przemysłem spożywczym. Jak trafiła pani do branży HoReCa?
Wybierając studia, nie do końca wiedziałam, co chcę robić. To pierwsze doświadczenie i praca w Pizza Hut uświadomiły mi, że chcę być menedżerem. Obserwując moich przełożonych, już układałam sobie w głowie, jak ja postąpiłabym w danej sytuacji, jakich błędów nie popełnię. Rozwój w AmRest zdeterminował moją ścieżkę zawodową i wybór podyplomowych studiów MBI, a w ostatnim czasie, aby osiągać jeszcze lepsze wyniki z zespołem, ukończyłam szkołę coachingu.

Ogromna sieć restauracyjna, jaką jest Pizza Hut, to zupełnie co innego niż zarządzanie pojedynczą restauracją. Jakie wyzwania menedżerskie stawia sieć?
Praca w dużej korporacji jest znacznie łatwiejsza. Istniejące systemy ułatwiają pracę i kontrolę. Można skorzystać ze wsparcia wielu działów: marketingu, produktowego, zakupów/dostaw. Bezpieczeństwo produktów zapewniają wdrożony w całej sieci HACCP, audyty zewnętrzne i wewnętrzne. Kiedy prowadzi się pojedynczą restaurację, inaczej rozkładają się koszty, często nie ma środków finansowych, aby pozwolić sobie na pewne rozwiązania techniczne i systemy.

Na pewno obserwuje pani konkurencję. Ale czy tylko sieci oferujące pizzę, czy także pojedyncze restauracje z pizzą?
Konkurencją jest każdy lokal, nie tylko ten serwujący pizzę. Zatem tak, obserwuję inne restauracje. Konkurencja to nie tylko produkt, dla mnie jest to przede wszystkim nastawienie do gości, budowanie atmosfery, czasem innowacje, wystrój i muzyka.

Stanowisko: area coach w sieci Pizza Hut
Wykształcenie: Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Wydział Inżynierii Produkcji, studia podyplomowe SGGW & ESSEC Paris Business School
Data i miejsce urodzenia: 23.02.1979 r., Warszawa

Wywiad ukazał się w „Food Service" 4/2019 nr 184.

Autor tekstu: Wojciech Piasecki
O AUTORZE
Wojciech Tomasz Piasecki
Z wykształcenia mgr inż technologii żywności i żywienia człowieka. Od 13 lat związany z branżą żywności jako technolog i dziennikarz. Specjalizuje się w analizie sensorycznej, badaniach ilościowych i jakościowych na rynku FMCG, technologii gastronomicznej oraz dietetyce sportowej. Z zamiłowania kucharz i piekarz nieustannie poszukujący nowych smaków. Promuje kuchnię zdrową i zbilansowaną. Uwielbia podróże, zarówno te miejskie, jak i z plecakiem w nieznane.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu casual?

Karta napojów w restauracji casualowej to jeden z filarów przychodów lokalu i należy ją traktować równie poważnie jak kartę dań, a zatem tworzyć na podstawie profesjonalnej wiedzy i umiejętnie sprzedawać.
więcej

Video

Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
więcej