x

Kiedy kucharz staje się producentem

Kategoria: Twój biznes - wiedza    17.09.2019

Dania z cateringów sprzedawane w osiedlowych sklepach, przetwory i produkty garmażeryjne, które można zakupić w restauracji i zabrać do domu - jeśli w swojej kuchni zaczynasz produkcję żywności pakowanej, musisz oznaczyć ją datą trwałości.

Badania mikrobiologiczne. Foto: shutterstock.
Badania mikrobiologiczne. Foto: shutterstock.
Data minimalnej trwałości to termin, do końca którego produkt zachowuje swoje właściwości smakowe i zdrowotne. Jego przekroczenie nie oznacza, że produkt się zepsuł, ale jego spożycie może nie być wskazane.
Oznaczenie:
– „Najlepiej spożyć przed...” + dzień, miesiąc, rok – produkt ważny do dnia wskazanego na etykiecie.
– „Najlepiej spożyć przed końcem...” + miesiąc i rok lub tylko rok – produkt ważny do ostatniego dnia wskazanego miesiąca lub roku.

Termin przydatności do spożycia to oznakowanie stosowane dla produktów, które są nietrwałe mikrobiologicznie. Spożycie produktu po upłynięciu TPS powoduje realne zagrożenie dla zdrowia lub życia.
Oznaczenie: „Należy spożyć do...” + dzień, miesiąc, (ewentualnie) rok.

Znakować nie trzeba m.in. niepoddanych jakiejkolwiek obróbce owoców i warzyw czy wyrobów piekarniczych i cukierniczych konsumowanych zazwyczaj w przeciągu 24 h.

W pozostałych przypadkach trwałość produktów najlepiej określić w wyspecjalizowanym laboratorium badawczym. Wybierając ofertę, warto kierować się nie tylko ceną. W niektórych przypadkach istotne może okazać się zwrócenie uwagi na to, czy laboratorium posiada akredytację na wykonanie potrzebnych badań.

Lucyna Olborska
Dyrektor Polskiego Centrum Akredytacji (www.pca.gov.pl)
Skorzystanie z badań w nieakredytowanym laboratorium nie oznacza, że na podstawie wyników nie da się określić DMT/TPS. Jednak nie są to wyniki powszechnie uznawane. Akredytacja to potwierdzenie przez stronę trzecią (jednostkę akredytującą) kompetencji danego laboratorium w obszarze wykonywania danych badań. Dzięki podpisanym przez Polskie Centrum Akredytacji wielostronnym międzynarodowym porozumieniom producenci żywności mają gwarancję, że akredytowane wyniki badań zostaną uznane na całym świecie, ułatwiając tym samym swobodny przepływ towarów. Ponadto sprawozdania z badań wydane przez akredytowane laboratoria wzmacniają zaufanie do producentów żywności i oferowanych przez nich wyrobów.

Autor tekstu: Wojciech Piasecki
O AUTORZE
Wojciech Tomasz Piasecki
Z wykształcenia mgr inż technologii żywności i żywienia człowieka. Od 13 lat związany z branżą żywności jako technolog i dziennikarz. Specjalizuje się w analizie sensorycznej, badaniach ilościowych i jakościowych na rynku FMCG, technologii gastronomicznej oraz dietetyce sportowej. Z zamiłowania kucharz i piekarz nieustannie poszukujący nowych smaków. Promuje kuchnię zdrową i zbilansowaną. Uwielbia podróże, zarówno te miejskie, jak i z plecakiem w nieznane.

Zobacz także

Starbucks rusza z dostawą kawy do domu w całej Polsce

Po ponad trzymiesięcznym programie pilotażowym w pięciu miastach, Starbucks nawiązuje współpracę z aplikacją Glovo i wprowadza bezkontaktową opcję dostawy wybranych produktów. Dostawy realizowane są w kawiarniach Starbucks na terenie całej Polski.

MISJA: BUDAPESZ

Terroir Budapest, które odbyło się 30 października w stolicy Węgier, to druga europejska odsłona kanadyjskiego projektu integrującego lokalne środowiska szefów kuchni, producentów żywności, sommelierów oraz wszelkiej maści aktorów i innowatorów świata kulinarnego.

Restauracyjne delikatesy online. Jak uruchomić sklep internetowy? [PORADNIK]

Wielu restauratorów sprzedaje w swych lokalach produkty delikatesowe na wynos. Kolejnym krokiem może być przeniesienie tej oferty do sklepu internetowego. Jak go uruchomić? Podpowiadamy!

Krótka karta. Jak ją wprowadzić?

Krótka karta wymaga umiejętności planowania menu, rozumienia kulinarnych trendów i doskonałej znajomości swoich gości. Czyli, po prostu, dużego zaangażowania w prowadzenie restauracji. Warto włożyć je w projektowanie nowej karty - ograniczenie liczby dań ma bowiem sporo korzyści.

Zaprojektuj atmosferę

Dobrze zaprojektowane wnętrze to ważny element budowania wizerunku restauracji. Wystrój tworzy atmosferę i wpływa na samopoczucie gości. Jest częścią szerszej opowieści, która mówi, o czym i do kogo kierowany jest nasz lokal.

Serwis specjalny

W minionych odcinkach "Sztuki obsługi" wiele uwagi poświęcaliśmy zagadnieniom związanym z obsługą gościa przez pryzmat komunikacji i zachowań. W tym miesiącu chcielibyśmy przyjrzeć się tradycyjnym, rzemieślniczym, wręcz manualnym umiejętnościom kelnera.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej