x

Anna Oleksak: Czarna czy z mlekiem?

Kategoria: Lifestyle - blog

Piszę ten tekst w Bostonie, gdzie aktualnie odbywa się najważniejsze wydarzenie kawowe tego roku - Mistrzostwa Świata Barista. Zawodnicy prezentują przed sędziami swoje umiejętności w parzeniu doskonałego espresso oraz harmonijnego napoju mlecznego na bazie espresso.

Anna Oleksak. Foto: Michał Radwański.
Anna Oleksak. Foto: Michał Radwański.
Po co dodawać mleko do kawy?
Kawy najwyższej jakości (tzw. speciality) pochodzące z dobrego terroir, zbierane ręcznie i pozbawione defektów, są naturalnie słodkie i mają wiele ciekawych aromatów od kwiatowo-owocowych po orzechowe i pikantno-korzenne. Zawsze szkoda mi dodawać do nich mleka, które zmienia przecież ich smak. Jednak umiejętne połączenie kawy z mlekiem tworzy zupełnie nowe doznania smakowe.
Cukier, tłuszcz i białko zawarte w mleku sprawiają, że espresso zamienia się w kawowy deser. Dwie łyżeczki mlecznej pianki stworzą macchiato, spienione mleko i mleczna pianka w równych proporcjach do espresso to tradycyjny przepis na kremowe cappuccino. Większa ilość spienionego mleka i już mamy latte. A dla wielbicieli bardziej kawowego smaku wystarczy podwójne espresso i flat white gotowe. Możliwości połączeń są nieograniczone i dziś często nie trzymamy się już sztywno opracowanych przepisów dotyczących objętości, proporcji, temperatury. Nawet podczas Mistrzostw Świata Barista zawodnicy przygotowują po prostu „milk beverage”, czyli napój mleczny na bazie espresso według ich autorskich receptur.

Kwaśno, gorzko, owocowo...
Mleko zmienia smak kawy, ale nie ukryje jej defektów – złej jakości ziarna czy nieprawidłowego wypalenia. Zbyt kwaśna, cierpka w smaku kawa w połączeniu z mlekiem stworzy odczucie skwaśniałego jogurtu lub wrażenie mydlane. A nadmierna gorycz niskiej jakości ziaren często zostawia nieprzyjemny gorzki posmak. Z kawami wysokiej jakości warto jednak eksperymentować. Dzięki różnym aromatom i smakom stworzymy fantazyjne kompozycje.
W Nespresso dzielimy kawy na trzy grupy aromatyczne. Mieszanki kwiatowo-owocowe, jak na przykład Espresso Leggero lub Espresso Forte, w połączeniu z mlekiem gubią swoją kwaskowość, zachowując owocowy charakter i tworząc słodkie, karmelowe cappuccino. Mieszanki o aromatach zbalansowanych: zbożowych, miodowych, słodowych jak Espresso Origin Brasil czy Lungo Origin Guatemala w połączeniu z mlekiem tworzą napoje o aromatach biszkoptowych, mlecznych, orzechowych. Espresso z większą goryczką i o aromatach korzennych, drzewnych oraz pikantnych, jak Ristretto Intenso czy orientalne Ristretto Origin India, zamienią się w intensywnie kawowe latte z nutami ciemnej czekolady i kakao. Te same połączenia smakowe stworzymy z wysokiej jakości kaw bezkofeinowych.

Jakie są alternatywy?
Wprawdzie na Mistrzostwach Świata Barista regulamin wciąż nie dopuszcza alternatywnych dla mleka napojów roślinnych, ale wybory konsumentów pokazują, że to ważny trend. Nietolerancje pokarmowe czy niechęć do spożywania produktów odzwierzęcych coraz częściej determinują konsumenckie wybory. Wśród zamienników mleka najbardziej popularne są napoje sojowe, owsiane oraz na bazie orzechów, na przykład napój migdałowy czy kokosowy. Wyzwaniem przy łączeniu ich z mlekiem jest często niska zawartość protein (białka) oraz tłuszczu. Proteiny odpowiedzialne są za powstawanie pianki mlecznej. Tłuszcz zaś jest przede wszystkim nośnikiem smaku oraz kremowej konsystencji. Trzeba też nauczyć się, jak je łączyć z kawą, ponieważ ich profile aromatyczno-smakowe dają zupełnie inne wrażenia sensoryczne.

Konsument wie lepiej
Do tej pory skupialiśmy się na espresso w jego czystej postaci. Kawiarnie tzw. trzeciej fali pracujące na kawach wysokiej jakości również przekonują klientów do kawy czarnej. Jednak konsumenci wiedzą najlepiej, co im smakuje. Po kawy mleczne sięga 60% Polaków, w USA i Wielkiej Brytanii przeszło 70%, a w Australii blisko 90%. Ignorowanie gustów konsumentów to zawsze zły pomysł. Dlatego w Nespresso duża część naszych badań skupiona jest właśnie wokół reakcji pomiędzy atrybutami sensorycznymi kawy oraz mleka i jego alternatyw. Jesteśmy zgodni, że tego trendu nie można zignorować.

Autor: Anna Oleksak

Felieton ukazał się w „Food Service" 4/2019 nr 184.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

ADAM CHRZĄSTOWSKI: BIORÓŻNORODNOŚĆ I DOBROSTAN

Razi mnie globalizacja produkcji żywności, obrót surowcami, produktami oraz ludzką pracą w imię zysku panujących nad światem korporacji. Zwracam uwagę na food miles, rodzaj opakowań i producenta żywności. Mój żywieniowy światopogląd opiera się na dwóch filarach: produkcie i terroir.

Adam Chrząstowski: Bocuse d’Or - mała spowiedź

Wczoraj wróciłem z europejskich eliminacji Bocuse d’Or i od razu chcę się z wami podzielić wrażeniami. Chciałbym też podsumować cały polski start obecnej edycji konkursu.

Jarosław Dumanowski: Smak podróży

Kuchnia i jej historia to nieustająca podróż w czasie i przestrzeni.

Adam Chrząstowski: Grzech?

Jakież to dochodzą mnie wieści? Paweł Oszczyk, weteran fine diningu, odchodzi z La Rotisserie. Agata Wojda już od kilku miesięcy odpoczywa (ależ jej zazdroszczę tych Bałkanów).

Adam Chrząstowski: Wykluczone gastro

Plan był taki: pojechać do Poznania na Ogólnopolski Festiwal Dobrego Smaku i na gorąco opisać, co tam się działo. Jest to bowiem impreza godna rzetelnego reportażu - świetnie zorganizowana i przyciągająca kulinarne tuzy nie tylko z Wielkopolski. Scena kulinarna w Poznaniu działa wspaniale.

JERZY PASIKOWSKI: INTERNATIONAL CHEF CULINARY CUP

Tegoroczna czwarta edycja konkursu kulinarnego CHEF Culinary Cup tak jak w latach ubiegłych jest stworzona w celu promowania kreatywności kucharzy mających wysokie aspiracje do tworzenia wyjątkowych dań z udziałem i wsparciem produktów marki CHEF - stworzonych przez szefów kuchni dla szefów kuchni.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Koreański czarny czosnek - nowy trend wśród kucharzy
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
więcej