x

Co napędza rynek kawiarniany?

Kategoria: Twój biznes - wiedza

Europejski rynek kawiarni sieciowych zmienia się bardzo szybko, motorem wzrostu i zmian są kawiarnie piątej fali, urbanizacja, technologie cyfrowe i potrzeby pokolenia Z. Rynek będzie notował rozwój we wszystkich krajach starego kontynentu.

Kawa. Foto: Adobe Stock/ Sergey Nivens.
Kawa. Foto: Adobe Stock/ Sergey Nivens.
W dniach 28-30 listopada 2018 w Mediolanie odbywało się Europejskie Sympozjum Kawowe (European Coffee Symposium), podczas którego Jeffrey Young, założyciel i dyrektor zarządzający Allegra Group, przedstawił wyniki corocznego badania zatytułowanego „Allegra Project Café Europe 2019”. Young twierdzi, że europejski rynek kawiarni sieciowych jest bardzo zróżnicowany. W ciągu ostatnich 20 lat rozwinął się na niespotykaną dotąd skalę i w 2018 r. liczył ponad 33 tys. kawiarni odnotowujących roczny obrót w wysokości 20 miliardów funtów. Kawiarnie sieciowe stanowią pokaźną część rynku kawiarnianego w Europie.
Zjednoczone Królestwo jest najlepiej rozwiniętym rynkiem w tym regionie. W 2018 r. liczba sieciowych kawiarni wzrosła o 8,7%, dając wynik 8150 lokali. Według raportu Allegra w 23 z 24 krajów zanotowano wzrost liczby kawiarni w tym segmencie. W 19 krajach wzrost ten był wyższy niż 5%. Jedyny wyjątek stanowi Szwecja (-0,2%). W niektórych krajach rozwój rynku jest widoczny, ale wyniki są nieporównywalnie niższe niż te odnotowane na dojrzałych rynkach. Dobrym przykładem jest Rumunia – wzrost o 25,1%, co daje 319 otwartych lokali. Dania (14,5%), Cypr (11,2%), Szwajcaria (10,7%) i Polska (9,8%) również odnotowały znaczne wzrosty.
Nie jest zatem zaskoczeniem, że branża jest zadowolona: 86% graczy zanotowało wzrost sprzedaży w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Przyszłość też wygląda optymistycznie. 55% badanych uważa, że handel wzrośnie w ciągu najbliższego roku, a 54% uważa, że wzrost sprzedaży zanotowany przez już istniejące firmy w sektorze kawiarnianym przekroczy wzrost PKB. Young ostrzegł przed zagrożeniami obecnymi szczególnie na rynku brytyjskim. Marki muszą przemyśleć, jak na nowo zdefiniować swoją działalność, ponieważ rynek jest coraz trudniejszy, a konkurencja coraz bystrzejsza.
Najbardziej interesującym trendem globalnym są tzw. kawiarnie piątej fali. Są to wysokiej jakości rzemieślnicze sieci kawiarni stosujące zaawansowane praktyki biznesowe i zachowujące wysokie standardy profesjonalizacji. Wszystko po to, by zachować koncept butiku, jednocześnie stawiając na skalę. Jak to robią? Oferują wysoką jakość w odpowiednim otoczeniu, prowadzą działalność zrównoważoną i przynoszącą zyski, łączą naukę i sztukę, lifestyle i tradycję, inwestują w technologie i świetnie przeszkolony zespół, który obsługuje świadomych i towarzyskich milenialsów. W kawiarniach butikowych ważną rolę odgrywa jedzenie. Są też inne trendy, które napędzają ten rynek. Jednym z nich jest wzrost liczby przejęć, fuzji (Coca-Cola kupuje Costa Coffee, a Jab’s przejmuje Pret a Manger) i spółek (Nestlé i Starbucks) prowadzących do konsolidacji rynku. Drugim jest urbanizacja. Planowanie przestrzenne sprawia, że miasta stają się przyjemnymi miejscami, w których można mieszkać, pracować i spędzać czas z innymi. W tym kontekście kawiarnie stają się centrami życia towarzyskiego w miastach. Nowe pokolenie konsumentów (pokolenie Z, które przyszło na świat po 1995 r.) jest kolejną siłą napędową. Dla ludzi urodzonych w erze internetu kawiarnia to miejsce łączące ludzi i technologię. Pokolenie indywidualistów i „egocentryków” szuka doświadczeń skrojonych do ich indywidualnych potrzeb. Marki muszą wdrożyć technologie skupione na kliencie, odpowiedzieć na rosnący popyt na produkty zdrowe i poprawiające dobrostan (nie tylko skupiając się na napojach i daniach, ale też wystroju wnętrz), odpowiadać na nowe potrzeby, wysłuchać wszystkich głosów, będąc otwartym na wszystkich i uczciwym, zmieniać miejsca pracy i kulturę korporacyjną. Niesie to za sobą pewne niebezpieczeństwa: nierówności, globalne napięcia polityczne, wysokie tempo zmian i ciemne strony technologii. Według Younga największym ryzykiem jest jednak niedostosowanie się do zachodzących zmian.

European Coffe Symposium. Foto: Foto: Adobe Stock/ Sergey Nivens.
European Coffe Symposium. Foto: Foto: Adobe Stock/ Sergey Nivens.


Ważne aspekty branży przestawiali też inni prelegenci Europejskiego Sympozjum Kawowego w Mediolanie. Martin Brok, szef Starbucks Emea, zaprezentował sposób, w jaki firma zmienia swój wizerunek detaliczny. Pokazał nową palarnię kawy w Mediolanie – Starbucks Reserve Roastery, która jest pierwszą tego typu w Europie. Palarnia oferuje wyjątkowe doświadczenia. – To skrzyżowanie przeszłości i przyszłości, naszego dziedzictwa i innowacyjności – podsumował Brok. Globalne trendy i siły makroekonomiczne w połączeniu ze zmianami klientów mają wpływ na całą branżę i „zmuszają nas do przemyślenia i zredefiniowania nas samych i tego, jak kreujemy doświadczenia dla klientów i handlowców”. Brok stwierdził, że dzisiaj klienci wymagają od marek dużo więcej niż kiedykolwiek wcześniej. W dobie mediów społecznościowych działania marketingowe muszą być coraz bardziej spersonalizowane. Andrzej Jackiewicz, dyrektor zarządzający Costa Coffee, przedstawił szanse i wyzwania, przed którymi stoi zarówno Costa, jak i cała branża. Pierwszą szansą jest fachowa wiedza na temat kawy. – To jest kwintesencją naszego biznesu. Naszym celem jest zainspirowanie wszystkich do pokochania dobrej kawy. Na tym się skupiamy – stwierdził Jackiewicz. Technologia jest kolejnym kluczowym czynnikiem zmieniającym sposób, w jaki marki komunikują się ze swoimi klientami i oferują usługi przez programy lojalnościowe, schemat „płać i odbierz” (pay and collect) czy aplikacje. Według Jackiewicza usługa typu „płać i odbierz” rozwija się w nieprawdopodobnym tempie w Stanach Zjednoczonych i z pewnością tak samo popularna stanie się w Europie. Cyfryzacja zmienia nie tylko sposób komunikacji marki z klientem, ale zmienia sam proces budowania marki – metody tradycyjne przeciwstawia się innowacyjnym. Trzecią szansą, którą powinny wykorzystać działy ds. operacyjnych, jest opieka nad pracownikami: inspirowanie ich i włączanie w działalność firmy tak, by przekazywali klientom swoje osobiste zaangażowanie w budowanie marki. Wyzwaniami, które widzi Jackiewicz, są utrzymywanie spójności marki, spójności w dostarczaniu usług i wzrost zysków.
Zdrowie i wellness to trendy globalne. Mats Hörnell z Wayne’s Coffee opowiedział, jak otworzył 130 kawiarni i zbudował silną szwedzką markę, wykorzystując koncept „ekologicznej fiki” i wszystkiego, co naturalne, zrównoważone, prawdziwe, ekologiczne i świeże. Fika to szwedzkie słowo opisujące relaksującą i przyjemną przerwę na kawę. Wayne’s Coffee obecne jest na dziewięciu rynkach, włączając nowo zdobyty rynek wietnamski. Wayne’s chce stać się największą na świecie siecią ekologicznych kawiarni. Ich dewizą jest elastyczność. – Staramy się być lokalni i dostosowywać się do smaków uwielbianych na danym rynku – podsumował Hörnell.
Włochy, czyli gospodarz sympozjum, to najbardziej tradycyjny rynek kawowy, na którym widać rozwój sektora kaw specialty. Niedawno weszła tam sieć Starbucks. Cefezal, mała kawiarnia w Mediolanie, jest przykładem coraz popularniejszej we Włoszech kawiarni trzeciej fali. Sympozjum zakończyła debata na temat dalszego rozwoju kawiarni specialty we Włoszech i wizyta na Mediolańskim Festiwalu Kawowym organizowanym przez Allegra Events.

Autor: Flavia Fresia
Źródło: „Food Service Europe & Middle East”, 1/2019
Tłumaczenie: Magdalena Gendźwiłł

Artykuł ukazał się w „Food Service" 5/2019 nr 185.

Autor tekstu: ( red. )

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
więcej