x

Co napędza rynek kawiarniany?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    16.09.2019

Europejski rynek kawiarni sieciowych zmienia się bardzo szybko, motorem wzrostu i zmian są kawiarnie piątej fali, urbanizacja, technologie cyfrowe i potrzeby pokolenia Z. Rynek będzie notował rozwój we wszystkich krajach starego kontynentu.

Kawa. Foto: Adobe Stock/ Sergey Nivens.
Kawa. Foto: Adobe Stock/ Sergey Nivens.
W dniach 28-30 listopada 2018 w Mediolanie odbywało się Europejskie Sympozjum Kawowe (European Coffee Symposium), podczas którego Jeffrey Young, założyciel i dyrektor zarządzający Allegra Group, przedstawił wyniki corocznego badania zatytułowanego „Allegra Project Café Europe 2019”. Young twierdzi, że europejski rynek kawiarni sieciowych jest bardzo zróżnicowany. W ciągu ostatnich 20 lat rozwinął się na niespotykaną dotąd skalę i w 2018 r. liczył ponad 33 tys. kawiarni odnotowujących roczny obrót w wysokości 20 miliardów funtów. Kawiarnie sieciowe stanowią pokaźną część rynku kawiarnianego w Europie.
Zjednoczone Królestwo jest najlepiej rozwiniętym rynkiem w tym regionie. W 2018 r. liczba sieciowych kawiarni wzrosła o 8,7%, dając wynik 8150 lokali. Według raportu Allegra w 23 z 24 krajów zanotowano wzrost liczby kawiarni w tym segmencie. W 19 krajach wzrost ten był wyższy niż 5%. Jedyny wyjątek stanowi Szwecja (-0,2%). W niektórych krajach rozwój rynku jest widoczny, ale wyniki są nieporównywalnie niższe niż te odnotowane na dojrzałych rynkach. Dobrym przykładem jest Rumunia – wzrost o 25,1%, co daje 319 otwartych lokali. Dania (14,5%), Cypr (11,2%), Szwajcaria (10,7%) i Polska (9,8%) również odnotowały znaczne wzrosty.
Nie jest zatem zaskoczeniem, że branża jest zadowolona: 86% graczy zanotowało wzrost sprzedaży w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Przyszłość też wygląda optymistycznie. 55% badanych uważa, że handel wzrośnie w ciągu najbliższego roku, a 54% uważa, że wzrost sprzedaży zanotowany przez już istniejące firmy w sektorze kawiarnianym przekroczy wzrost PKB. Young ostrzegł przed zagrożeniami obecnymi szczególnie na rynku brytyjskim. Marki muszą przemyśleć, jak na nowo zdefiniować swoją działalność, ponieważ rynek jest coraz trudniejszy, a konkurencja coraz bystrzejsza.
Najbardziej interesującym trendem globalnym są tzw. kawiarnie piątej fali. Są to wysokiej jakości rzemieślnicze sieci kawiarni stosujące zaawansowane praktyki biznesowe i zachowujące wysokie standardy profesjonalizacji. Wszystko po to, by zachować koncept butiku, jednocześnie stawiając na skalę. Jak to robią? Oferują wysoką jakość w odpowiednim otoczeniu, prowadzą działalność zrównoważoną i przynoszącą zyski, łączą naukę i sztukę, lifestyle i tradycję, inwestują w technologie i świetnie przeszkolony zespół, który obsługuje świadomych i towarzyskich milenialsów. W kawiarniach butikowych ważną rolę odgrywa jedzenie. Są też inne trendy, które napędzają ten rynek. Jednym z nich jest wzrost liczby przejęć, fuzji (Coca-Cola kupuje Costa Coffee, a Jab’s przejmuje Pret a Manger) i spółek (Nestlé i Starbucks) prowadzących do konsolidacji rynku. Drugim jest urbanizacja. Planowanie przestrzenne sprawia, że miasta stają się przyjemnymi miejscami, w których można mieszkać, pracować i spędzać czas z innymi. W tym kontekście kawiarnie stają się centrami życia towarzyskiego w miastach. Nowe pokolenie konsumentów (pokolenie Z, które przyszło na świat po 1995 r.) jest kolejną siłą napędową. Dla ludzi urodzonych w erze internetu kawiarnia to miejsce łączące ludzi i technologię. Pokolenie indywidualistów i „egocentryków” szuka doświadczeń skrojonych do ich indywidualnych potrzeb. Marki muszą wdrożyć technologie skupione na kliencie, odpowiedzieć na rosnący popyt na produkty zdrowe i poprawiające dobrostan (nie tylko skupiając się na napojach i daniach, ale też wystroju wnętrz), odpowiadać na nowe potrzeby, wysłuchać wszystkich głosów, będąc otwartym na wszystkich i uczciwym, zmieniać miejsca pracy i kulturę korporacyjną. Niesie to za sobą pewne niebezpieczeństwa: nierówności, globalne napięcia polityczne, wysokie tempo zmian i ciemne strony technologii. Według Younga największym ryzykiem jest jednak niedostosowanie się do zachodzących zmian.

European Coffe Symposium. Foto: Foto: Adobe Stock/ Sergey Nivens.
European Coffe Symposium. Foto: Foto: Adobe Stock/ Sergey Nivens.


Ważne aspekty branży przestawiali też inni prelegenci Europejskiego Sympozjum Kawowego w Mediolanie. Martin Brok, szef Starbucks Emea, zaprezentował sposób, w jaki firma zmienia swój wizerunek detaliczny. Pokazał nową palarnię kawy w Mediolanie – Starbucks Reserve Roastery, która jest pierwszą tego typu w Europie. Palarnia oferuje wyjątkowe doświadczenia. – To skrzyżowanie przeszłości i przyszłości, naszego dziedzictwa i innowacyjności – podsumował Brok. Globalne trendy i siły makroekonomiczne w połączeniu ze zmianami klientów mają wpływ na całą branżę i „zmuszają nas do przemyślenia i zredefiniowania nas samych i tego, jak kreujemy doświadczenia dla klientów i handlowców”. Brok stwierdził, że dzisiaj klienci wymagają od marek dużo więcej niż kiedykolwiek wcześniej. W dobie mediów społecznościowych działania marketingowe muszą być coraz bardziej spersonalizowane. Andrzej Jackiewicz, dyrektor zarządzający Costa Coffee, przedstawił szanse i wyzwania, przed którymi stoi zarówno Costa, jak i cała branża. Pierwszą szansą jest fachowa wiedza na temat kawy. – To jest kwintesencją naszego biznesu. Naszym celem jest zainspirowanie wszystkich do pokochania dobrej kawy. Na tym się skupiamy – stwierdził Jackiewicz. Technologia jest kolejnym kluczowym czynnikiem zmieniającym sposób, w jaki marki komunikują się ze swoimi klientami i oferują usługi przez programy lojalnościowe, schemat „płać i odbierz” (pay and collect) czy aplikacje. Według Jackiewicza usługa typu „płać i odbierz” rozwija się w nieprawdopodobnym tempie w Stanach Zjednoczonych i z pewnością tak samo popularna stanie się w Europie. Cyfryzacja zmienia nie tylko sposób komunikacji marki z klientem, ale zmienia sam proces budowania marki – metody tradycyjne przeciwstawia się innowacyjnym. Trzecią szansą, którą powinny wykorzystać działy ds. operacyjnych, jest opieka nad pracownikami: inspirowanie ich i włączanie w działalność firmy tak, by przekazywali klientom swoje osobiste zaangażowanie w budowanie marki. Wyzwaniami, które widzi Jackiewicz, są utrzymywanie spójności marki, spójności w dostarczaniu usług i wzrost zysków.
Zdrowie i wellness to trendy globalne. Mats Hörnell z Wayne’s Coffee opowiedział, jak otworzył 130 kawiarni i zbudował silną szwedzką markę, wykorzystując koncept „ekologicznej fiki” i wszystkiego, co naturalne, zrównoważone, prawdziwe, ekologiczne i świeże. Fika to szwedzkie słowo opisujące relaksującą i przyjemną przerwę na kawę. Wayne’s Coffee obecne jest na dziewięciu rynkach, włączając nowo zdobyty rynek wietnamski. Wayne’s chce stać się największą na świecie siecią ekologicznych kawiarni. Ich dewizą jest elastyczność. – Staramy się być lokalni i dostosowywać się do smaków uwielbianych na danym rynku – podsumował Hörnell.
Włochy, czyli gospodarz sympozjum, to najbardziej tradycyjny rynek kawowy, na którym widać rozwój sektora kaw specialty. Niedawno weszła tam sieć Starbucks. Cefezal, mała kawiarnia w Mediolanie, jest przykładem coraz popularniejszej we Włoszech kawiarni trzeciej fali. Sympozjum zakończyła debata na temat dalszego rozwoju kawiarni specialty we Włoszech i wizyta na Mediolańskim Festiwalu Kawowym organizowanym przez Allegra Events.

Autor: Flavia Fresia
Źródło: „Food Service Europe & Middle East”, 1/2019
Tłumaczenie: Magdalena Gendźwiłł

Artykuł ukazał się w „Food Service" 5/2019 nr 185.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Lazur Złocisty z nagrodą Food Show Star

Lazur Złocisty został wyróżniony tytułem Najlepszy Produkt dla Sektora HoReCa w konkursie Food Show Star.

Pyszne.pl i TripAdvisor współpracują

Portal stanowiący część grupy Takeaway.com N.V. - wiodącej platformy do zarządzania dostawami jedzenia w Europie kontynentalnej - ogłosił dzisiaj nawiązanie współpracy z portalem TripAdvisor, największym na świecie serwisem turystycznym.

SMAKOWANIE SZTUKI

Zazwyczaj chodzi się tam, by zaspokoić potrzeby ducha, nie ciała. Ale coraz częściej muzea oraz galerie stają się przybytkami nie tylko kultury, ale i ciekawych, intrygujących kulinariów, które stanowią atrakcję samą w sobie.

Jaki wpływ na polską gospodarkę ma McDonald’s? Podsumowanie

Ponad 4,1 miliarda złotych wartości dodanej, około 40 tysięcy miejsc pracy wygenerowanych bezpośrednio i pośrednio, ponad 1,8 mld złotych wypłaconych wynagrodzeń. Sieć McDonald’s podsumowała swój wpływ na polską gospodarkę w 2019 roku.

Przemiana wizerunku i roli barmana

Do niedawna barman kojarzył się z facetem obficie lejącym mocne trunki i wysłuchującym pogmatwanych historii życia swoich gości. Ale bary i kultura picia alkoholu przeszły metamorfozę, a co za tym idzie - zmieniła się też rola barmana.

Piwo rzemieślnicze czy koncernowe? Ten znak pomoże odróżnić!

Jeśli na etykiecie piwa widnieje emblemat "Piwo kraftowe" to znak, że wyprodukowano je w małym, niezależnym zakładzie zrzeszonym w Polskim Stowarzyszeniu Browarów Rzemieślniczych. Organizacja liczy 32 browary, które wolumenowo mają około 50-procentowy udział w produkcji piwa kraftowego w Polsce.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej