x

Anna Oleksak: Kawa zapakowana w kapsułkę

Kategoria: Lifestyle - blog

Światowy Dzień Recyklingu świętujemy w Nespresso 17 maja. Trudno z tego zrobić temat dla czytelników - z pewnością nie przebije atrakcyjności George’a Clooneya... Dla mnie jest to jednak wątek szalenie ważny, za który czasem i trochę niezasłużenie obrywamy w Nespresso.

Anna Oleksak. Foto: Michał Radwański.
Anna Oleksak. Foto: Michał Radwański.
Opakowanie ma znaczenie
Kiedy opisujemy produkcję kawy wysokiej jakości, przychodzą nam do głowy hasła: gatunek i odmiana kawowca, doskonałe terroir, selektywne zbiory i metody obróbki, receptury palenia oraz mielenia wydobywające naturalny aromat i smak. My też tak myślimy o naszych kawach w Nespresso. Nic jednak po tym, kiedy kawa jest nieświeża. Nasze badania dowodzą, że większość pozytywnych aromatów kawy wietrzeje już po jednym dniu od otwarcia opakowania. Po czterech dniach, w wyniku utleniania, zaczynają się natomiast formować nieprzyjemne aromaty jełczenia. Tu strategia Nespresso jest prosta – pakujemy każdą porcję espresso w osobną kapsułkę. To tak, jakby za każdym razem, gdy parzymy swoją kawę, otwierać nową paczkę. Wybór materiału opakowania nie jest przypadkowy. Najlepsze właściwości ochronne przed światłem, tlenem i wilgocią ma aluminium. Nie zapewni nam tego opakowanie plastikowe czy papierowe.

Przede wszystkim: nie śmiecić
Zużyta kapsułka to odpad, śmieć – zgadza się. Dlatego od 25 lat nieustannie pracujemy nad efektywnymi sposobami recyklingu naszych produktów na całym świecie. Od Szwajcarii po Singapur dbamy o to, by recykling był równie prosty jak przygotowanie naszego espresso, odbierając zużyte kapsułki w 100 tys. punktów całego globu. Tu jednak kluczowe jest zaangażowanie konsumentów. Zużyte kapsułki można między innymi oddać osobiście w punktach odbioru lub wręczyć kurierowi przy odbiorze nowego zamówienia. No właśnie, trzeba tylko wykonać ten niewielki wysiłek. W Nespresso wierzymy, że czystość naszej planety to wspólna sprawa. Recykling nie powinien być ani luksusem, ani problemem.

Drugie życie kapsułki
Co się dzieje ze zużytą kapsułką? Resztki kawy są oddzielane i wykorzystywane na wiele sposobów. Najczęściej są przekazywane wspólnotom rolniczym lub do centrów recyklingu odpadów organicznych, które używają ich do produkcji kompostu. Użyźnia się nim na przykład hodowle ryżu przekazywanego do banków żywności oraz inne organiczne uprawy warzyw. Zużyta kawa znajduje też wiele innych innowacyjnych zastosowań. W Szwajcarii jest na przykład wykorzystywana do produkcji energii zasilającej jedną z fabryk wody lub ogrzewania domów otaczających biogazownie. A co z aluminium? Uwierzycie, że ok. 75% wyprodukowanego aluminium jest nadal w użyciu? To naprawdę nieskończenie odnawialny materiał. I tak poranne cappuccino lub popołudniowe ristretto może stać się kiedyś ramą roweru, częścią samochodu, puszką lub długopisem. Tak nadajemy drugie życie kapsułkom Nespresso.

Recykling to zobowiązanie
Recykling jest jednym z naszych kluczowych zobowiązań, przecież od początku pakujemy kawy w aluminiowe kapsułki. Czasem spotykamy się z krytyką, ale mimo to wierzymy w aluminium, bo jest najlepszym jak dotąd materiałem zapewniającym świeżość kawy, w tym jej zniewalający aromat. I co równie ważne, jest to materiał nieskończenie odnawialny. Całe aluminium wykorzystywane do produkcji kapsułek Nespresso jest pozyskiwane w sposób zrównoważony i to sprawia, że czuję się dobrze, pijąc każdego dnia naszą kawę.

Autor: Anna Oleksak

Felieton ukazał się w „Food Service" 5/2019 nr 185.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Kucharz - użyteczny człowiek swoich czasów cz. II

Do postawienia takiego pytania zainspirowały mnie informacje o pewnych aspektach życia dwóch kucharzy uznawanych w swoich czasach za ludzi użytecznych. Obaj w pewnym sensie mogliby zostać określeni także modnym obecnie słowem "celebryta".

Kulinarne CV w social mediach

Przez wiele lat tzw. szkoły praktyczne uchodziły za gorsze. Dziś w końcu ta tendencja się odmieniła. Zawodówki i technika wreszcie są kuźnią talentów! Cieszy mnie, gdy szkoły gastronomiczne zaczynają trzymać tempo. Zaskakującym sprzymierzeńcem najlepszych absolwentów są... media społecznościowe.

Adam Chrząstowski: Reprezentacje - nareszcie progres

Jakby na to nie patrzeć, to powojenna historia kulinarnych reprezentacji Polski nie wygląda najlepiej. Nie, żeby była zerowa, ale szału nigdy nie było.

Adam Chrząstowki: Terra incognita - Apulia

Było to tak. Jest czerwiec, jesteśmy z rodziną nad Bałtykiem, wiatr hula, że mało łba nie urwie (ale za to kocham Bałtyk), siedzimy w namiocie i gramy w chińczyka.

Adam Chrząstowski: Wtopa

Uffff, jak gorąco - temperatura na zewnątrz oscyluje wokół 300°C. Handel lodem i lodami to złoty strzał, a specjaliści od napraw urządzeń chłodniczych i klimatyzacji najbliższe wolne terminy mają w lutym.

ADAM CHRZĄSTOWSKI: POŻEGNANIA I POWITANIA OKOŁOPOZNAŃSKIE

Felieton niniejszy zaczynam pisać w pociągu spieszącym do Poznania, a skończę pewnie już po powrocie z Festiwalu Dobrego Smaku. Byłem tam ostatnio 5 lat temu. Piękna impreza, jednak złośliwy los w kolejnych latach zawsze rzucał mnie w inną stronę Polski.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
więcej