Anna Oleksak: Kawa zapakowana w kapsułkę
Kategoria: Lifestyle - blog

Światowy Dzień Recyklingu świętujemy w Nespresso 17 maja. Trudno z tego zrobić temat dla czytelników - z pewnością nie przebije atrakcyjności George’a Clooneya... Dla mnie jest to jednak wątek szalenie ważny, za który czasem i trochę niezasłużenie obrywamy w Nespresso.

Anna Oleksak. Foto: Michał Radwański.
Anna Oleksak. Foto: Michał Radwański.
Opakowanie ma znaczenie
Kiedy opisujemy produkcję kawy wysokiej jakości, przychodzą nam do głowy hasła: gatunek i odmiana kawowca, doskonałe terroir, selektywne zbiory i metody obróbki, receptury palenia oraz mielenia wydobywające naturalny aromat i smak. My też tak myślimy o naszych kawach w Nespresso. Nic jednak po tym, kiedy kawa jest nieświeża. Nasze badania dowodzą, że większość pozytywnych aromatów kawy wietrzeje już po jednym dniu od otwarcia opakowania. Po czterech dniach, w wyniku utleniania, zaczynają się natomiast formować nieprzyjemne aromaty jełczenia. Tu strategia Nespresso jest prosta – pakujemy każdą porcję espresso w osobną kapsułkę. To tak, jakby za każdym razem, gdy parzymy swoją kawę, otwierać nową paczkę. Wybór materiału opakowania nie jest przypadkowy. Najlepsze właściwości ochronne przed światłem, tlenem i wilgocią ma aluminium. Nie zapewni nam tego opakowanie plastikowe czy papierowe.

Przede wszystkim: nie śmiecić
Zużyta kapsułka to odpad, śmieć – zgadza się. Dlatego od 25 lat nieustannie pracujemy nad efektywnymi sposobami recyklingu naszych produktów na całym świecie. Od Szwajcarii po Singapur dbamy o to, by recykling był równie prosty jak przygotowanie naszego espresso, odbierając zużyte kapsułki w 100 tys. punktów całego globu. Tu jednak kluczowe jest zaangażowanie konsumentów. Zużyte kapsułki można między innymi oddać osobiście w punktach odbioru lub wręczyć kurierowi przy odbiorze nowego zamówienia. No właśnie, trzeba tylko wykonać ten niewielki wysiłek. W Nespresso wierzymy, że czystość naszej planety to wspólna sprawa. Recykling nie powinien być ani luksusem, ani problemem.

Drugie życie kapsułki
Co się dzieje ze zużytą kapsułką? Resztki kawy są oddzielane i wykorzystywane na wiele sposobów. Najczęściej są przekazywane wspólnotom rolniczym lub do centrów recyklingu odpadów organicznych, które używają ich do produkcji kompostu. Użyźnia się nim na przykład hodowle ryżu przekazywanego do banków żywności oraz inne organiczne uprawy warzyw. Zużyta kawa znajduje też wiele innych innowacyjnych zastosowań. W Szwajcarii jest na przykład wykorzystywana do produkcji energii zasilającej jedną z fabryk wody lub ogrzewania domów otaczających biogazownie. A co z aluminium? Uwierzycie, że ok. 75% wyprodukowanego aluminium jest nadal w użyciu? To naprawdę nieskończenie odnawialny materiał. I tak poranne cappuccino lub popołudniowe ristretto może stać się kiedyś ramą roweru, częścią samochodu, puszką lub długopisem. Tak nadajemy drugie życie kapsułkom Nespresso.

Recykling to zobowiązanie
Recykling jest jednym z naszych kluczowych zobowiązań, przecież od początku pakujemy kawy w aluminiowe kapsułki. Czasem spotykamy się z krytyką, ale mimo to wierzymy w aluminium, bo jest najlepszym jak dotąd materiałem zapewniającym świeżość kawy, w tym jej zniewalający aromat. I co równie ważne, jest to materiał nieskończenie odnawialny. Całe aluminium wykorzystywane do produkcji kapsułek Nespresso jest pozyskiwane w sposób zrównoważony i to sprawia, że czuję się dobrze, pijąc każdego dnia naszą kawę.

Autor: Anna Oleksak

Felieton ukazał się w „Food Service" 5/2019 nr 185.

Autor tekstu: ( red. )
Zobacz także
Jerzy Pasikowski: Wiedza, czas i organizacja pracy w służbie smaku

Podczas moich wizyt w restauracjach szczególnie lubię moment, kiedy na stół trafia amuse bouche (w tłumaczeniu z języka francuskiego - "uciecha ust") lub od razu przekąska, gdyż jest to zapowiedź tego, co nas czeka w dalszej części kulinarnej podróży, jaką przygotował dla nas szef kuchni.

Adam Chrząstowski: Michelin i inni 2019

Tegoroczny przewodnik Michelin - Main Cities of Europe - długo kazał na siebie czekać. Do tej pory gala premierowa czerwonej książeczki zawierającej rekomendacje restauracji z głównych miast Europy odbywała się przed 10 marca. W tym roku nie było pompy, a przewodnik ukazał się 2-3 tygodnie później.

Jarosław Dumanowski: Wiśnie. Inspiracje z historii

Dawna kuchnia była ściślej związana z rytmem przyrody i lokalnymi produktami niż nasze dzisiejsze zglobalizowane jedzenie. Ograniczenie liczby dostępnych składników i ich krótka, sezonowa dostępność były prawdziwym wyzwaniem, a wyzwania zwykle ożywiają inwencję i prowadzą do kulinarnych wynalazków.

Adam Chrząstowski: Polowanie

Moim głównym zajęciem są ostatnio szkolenia i audyty w restauracjach w całej Polsce. To, co obserwuję w większości miejsc, przeraża chaosem i nieprzewidywalnością. Kojarzy mi się z nieustannym polowaniem - na inwestora, na pracownika, na gościa, na wykonawcę i na dostawcę.

Anna Oleksak: Dobrana para

Za nami pierwsza seria kameralnych spotkań poświęconych projektowaniu doświadczeń klienta, rozwiązaniom przyszłości w branży HoReCa i sprzedaży opartej na budowaniu wartości. Nespresso zorganizowało je wspólnie z trenerami i influencerami Wojciechem Herrą i Karolem Weberem.

Czy moda i jedzenie mogą iść w parze?

Moda często kojarzy się ze szczupłymi modelkami, na których świetnie wyglądają ubrania, ale które nie mogłyby zostać wiarygodnymi ambasadorkami cukierni. Tymczasem znana sportowa marka Saucony Originals dokonała ciekawego mariażu mody i jedzenia.

inne kategorie
akademia horeca
Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej
Video
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
Food Service Summit - Cool Cat
Food Service Summit 2019 - Ale Wino
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Tadeusz Müller
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Marta Glinka & Joanna Mróz
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Natalia Drobnik & Dawid Kaźmierczak
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Agnieszka Kręglicka
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
więcej