x

Anna Oleksak: Kawa zapakowana w kapsułkę

Kategoria: Lifestyle - blog

Światowy Dzień Recyklingu świętujemy w Nespresso 17 maja. Trudno z tego zrobić temat dla czytelników - z pewnością nie przebije atrakcyjności George’a Clooneya... Dla mnie jest to jednak wątek szalenie ważny, za który czasem i trochę niezasłużenie obrywamy w Nespresso.

Anna Oleksak. Foto: Michał Radwański.
Anna Oleksak. Foto: Michał Radwański.
Opakowanie ma znaczenie
Kiedy opisujemy produkcję kawy wysokiej jakości, przychodzą nam do głowy hasła: gatunek i odmiana kawowca, doskonałe terroir, selektywne zbiory i metody obróbki, receptury palenia oraz mielenia wydobywające naturalny aromat i smak. My też tak myślimy o naszych kawach w Nespresso. Nic jednak po tym, kiedy kawa jest nieświeża. Nasze badania dowodzą, że większość pozytywnych aromatów kawy wietrzeje już po jednym dniu od otwarcia opakowania. Po czterech dniach, w wyniku utleniania, zaczynają się natomiast formować nieprzyjemne aromaty jełczenia. Tu strategia Nespresso jest prosta – pakujemy każdą porcję espresso w osobną kapsułkę. To tak, jakby za każdym razem, gdy parzymy swoją kawę, otwierać nową paczkę. Wybór materiału opakowania nie jest przypadkowy. Najlepsze właściwości ochronne przed światłem, tlenem i wilgocią ma aluminium. Nie zapewni nam tego opakowanie plastikowe czy papierowe.

Przede wszystkim: nie śmiecić
Zużyta kapsułka to odpad, śmieć – zgadza się. Dlatego od 25 lat nieustannie pracujemy nad efektywnymi sposobami recyklingu naszych produktów na całym świecie. Od Szwajcarii po Singapur dbamy o to, by recykling był równie prosty jak przygotowanie naszego espresso, odbierając zużyte kapsułki w 100 tys. punktów całego globu. Tu jednak kluczowe jest zaangażowanie konsumentów. Zużyte kapsułki można między innymi oddać osobiście w punktach odbioru lub wręczyć kurierowi przy odbiorze nowego zamówienia. No właśnie, trzeba tylko wykonać ten niewielki wysiłek. W Nespresso wierzymy, że czystość naszej planety to wspólna sprawa. Recykling nie powinien być ani luksusem, ani problemem.

Drugie życie kapsułki
Co się dzieje ze zużytą kapsułką? Resztki kawy są oddzielane i wykorzystywane na wiele sposobów. Najczęściej są przekazywane wspólnotom rolniczym lub do centrów recyklingu odpadów organicznych, które używają ich do produkcji kompostu. Użyźnia się nim na przykład hodowle ryżu przekazywanego do banków żywności oraz inne organiczne uprawy warzyw. Zużyta kawa znajduje też wiele innych innowacyjnych zastosowań. W Szwajcarii jest na przykład wykorzystywana do produkcji energii zasilającej jedną z fabryk wody lub ogrzewania domów otaczających biogazownie. A co z aluminium? Uwierzycie, że ok. 75% wyprodukowanego aluminium jest nadal w użyciu? To naprawdę nieskończenie odnawialny materiał. I tak poranne cappuccino lub popołudniowe ristretto może stać się kiedyś ramą roweru, częścią samochodu, puszką lub długopisem. Tak nadajemy drugie życie kapsułkom Nespresso.

Recykling to zobowiązanie
Recykling jest jednym z naszych kluczowych zobowiązań, przecież od początku pakujemy kawy w aluminiowe kapsułki. Czasem spotykamy się z krytyką, ale mimo to wierzymy w aluminium, bo jest najlepszym jak dotąd materiałem zapewniającym świeżość kawy, w tym jej zniewalający aromat. I co równie ważne, jest to materiał nieskończenie odnawialny. Całe aluminium wykorzystywane do produkcji kapsułek Nespresso jest pozyskiwane w sposób zrównoważony i to sprawia, że czuję się dobrze, pijąc każdego dnia naszą kawę.

Autor: Anna Oleksak

Felieton ukazał się w „Food Service" 5/2019 nr 185.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Adam Chrząstowski: Wędrówki ludów

Wakacje w pełni, więc i ja niniejszy felieton popełniam, siedząc w nadmorskim domku. Akurat szumi ciepły deszcz i myśli same porządkują się w głowie.

ADAM CHRZĄSTOWSKI: NOBLIWIE I PRYMITYWNIE

Jesienią, a szczególnie w październiku, w moim kalendarzu od zawsze panuje wielki tłok. W restauracjach ruch, po wakacjach powracają imprezy firmowe i biznesowe spotkania, można też zorganizować jeszcze coś w plenerze.

ADAM CHRZĄSTOWSKI: BIORÓŻNORODNOŚĆ I DOBROSTAN

Razi mnie globalizacja produkcji żywności, obrót surowcami, produktami oraz ludzką pracą w imię zysku panujących nad światem korporacji. Zwracam uwagę na food miles, rodzaj opakowań i producenta żywności. Mój żywieniowy światopogląd opiera się na dwóch filarach: produkcie i terroir.

JAROSŁAW DUMANOWSKI: CO SIĘ TRAFI, CZYLI ZNOWU O RYBACH

Zimny weekend majowy spędziłem na Mierzei Wiślanej, na samym jej końcu - w Piaskach. Turyści są tam jeszcze nieliczni, więc właściciele pensjonatów i restauracji (wszystkich dwóch) prześcigają się w wysiłkach, by dogodzić swoim gościom.

Artur Musztyfaga: Amerykański sen o polskim BBQ

Od Montany na północy, przez rozsławione Kentucky w centrum, po Teksas na południu - tak szeroko i daleko sięga amerykańska miłość do BBQ. USA barbecue stoi, to fakt. 4 lipca, gdy wszystkie stany świętują Dzień Niepodległości, Amerykanie całymi rodzinami siadają do grillowania. To część ich kultury.

Jarosław Dumanowski: Kucharze, do pióra! Przykład z Wielkopolski

Przy okazji wydania przez wielkopolski Slow Food reprintu "Wielkopolskiego kucharza" pisałem o recepturach z tej właśnie książki. Dzisiejsze sukcesy poznańskich kucharzy i przypominanie przez nich wielkopolskich tradycji kulinarnych w nowoczesnej formie sprawiają, że temat zasługuje na ciąg dalszy.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej