x

Anna Oleksak: Kawa zapakowana w kapsułkę

Kategoria: Lifestyle - blog

Światowy Dzień Recyklingu świętujemy w Nespresso 17 maja. Trudno z tego zrobić temat dla czytelników - z pewnością nie przebije atrakcyjności George’a Clooneya... Dla mnie jest to jednak wątek szalenie ważny, za który czasem i trochę niezasłużenie obrywamy w Nespresso.

Anna Oleksak. Foto: Michał Radwański.
Anna Oleksak. Foto: Michał Radwański.
Opakowanie ma znaczenie
Kiedy opisujemy produkcję kawy wysokiej jakości, przychodzą nam do głowy hasła: gatunek i odmiana kawowca, doskonałe terroir, selektywne zbiory i metody obróbki, receptury palenia oraz mielenia wydobywające naturalny aromat i smak. My też tak myślimy o naszych kawach w Nespresso. Nic jednak po tym, kiedy kawa jest nieświeża. Nasze badania dowodzą, że większość pozytywnych aromatów kawy wietrzeje już po jednym dniu od otwarcia opakowania. Po czterech dniach, w wyniku utleniania, zaczynają się natomiast formować nieprzyjemne aromaty jełczenia. Tu strategia Nespresso jest prosta – pakujemy każdą porcję espresso w osobną kapsułkę. To tak, jakby za każdym razem, gdy parzymy swoją kawę, otwierać nową paczkę. Wybór materiału opakowania nie jest przypadkowy. Najlepsze właściwości ochronne przed światłem, tlenem i wilgocią ma aluminium. Nie zapewni nam tego opakowanie plastikowe czy papierowe.

Przede wszystkim: nie śmiecić
Zużyta kapsułka to odpad, śmieć – zgadza się. Dlatego od 25 lat nieustannie pracujemy nad efektywnymi sposobami recyklingu naszych produktów na całym świecie. Od Szwajcarii po Singapur dbamy o to, by recykling był równie prosty jak przygotowanie naszego espresso, odbierając zużyte kapsułki w 100 tys. punktów całego globu. Tu jednak kluczowe jest zaangażowanie konsumentów. Zużyte kapsułki można między innymi oddać osobiście w punktach odbioru lub wręczyć kurierowi przy odbiorze nowego zamówienia. No właśnie, trzeba tylko wykonać ten niewielki wysiłek. W Nespresso wierzymy, że czystość naszej planety to wspólna sprawa. Recykling nie powinien być ani luksusem, ani problemem.

Drugie życie kapsułki
Co się dzieje ze zużytą kapsułką? Resztki kawy są oddzielane i wykorzystywane na wiele sposobów. Najczęściej są przekazywane wspólnotom rolniczym lub do centrów recyklingu odpadów organicznych, które używają ich do produkcji kompostu. Użyźnia się nim na przykład hodowle ryżu przekazywanego do banków żywności oraz inne organiczne uprawy warzyw. Zużyta kawa znajduje też wiele innych innowacyjnych zastosowań. W Szwajcarii jest na przykład wykorzystywana do produkcji energii zasilającej jedną z fabryk wody lub ogrzewania domów otaczających biogazownie. A co z aluminium? Uwierzycie, że ok. 75% wyprodukowanego aluminium jest nadal w użyciu? To naprawdę nieskończenie odnawialny materiał. I tak poranne cappuccino lub popołudniowe ristretto może stać się kiedyś ramą roweru, częścią samochodu, puszką lub długopisem. Tak nadajemy drugie życie kapsułkom Nespresso.

Recykling to zobowiązanie
Recykling jest jednym z naszych kluczowych zobowiązań, przecież od początku pakujemy kawy w aluminiowe kapsułki. Czasem spotykamy się z krytyką, ale mimo to wierzymy w aluminium, bo jest najlepszym jak dotąd materiałem zapewniającym świeżość kawy, w tym jej zniewalający aromat. I co równie ważne, jest to materiał nieskończenie odnawialny. Całe aluminium wykorzystywane do produkcji kapsułek Nespresso jest pozyskiwane w sposób zrównoważony i to sprawia, że czuję się dobrze, pijąc każdego dnia naszą kawę.

Autor: Anna Oleksak

Felieton ukazał się w „Food Service" 5/2019 nr 185.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

ADAM CHRZĄSTOWSKI: WĘDRÓWKI LUDÓW

Wakacje w pełni, więc i ja niniejszy felieton popełniam, siedząc w nadmorskim domku. Akurat szumi ciepły deszcz i myśli same porządkują się w głowie. Tekst miał być o wakacyjnej gastronomii, lecz podobny napisałem już w zeszłym roku, a poprawy nie widać, wręcz odwrotnie.

ADAM CHRZĄSTOWSKI: POSTPRAWDA

W sieci nie obowiązuje etyka dziennikarska i trzeba zdrowo narozrabiać, aby dotknęły nas prawne konsekwencje wypowiedzi. Nie trzeba ujawniać swoich personaliów, zamieszczać zdjęcia na profilu. Wystarczy schować się za nickiem lub stworzyć fałszywe konto i hulaj dusza.

JAROSŁAW DUMANOWSKI: PO KRAKOWSKU

Kraków został Europejską Stolicą Kultury Gastronomicznej. Oblegana przez turystów dawna stolica postawiła na kuchnię, a właściwie na znacznie więcej: kulturę gastronomiczną - opowieść o mieście, Polsce, o nas. Dla świata, dla naszych gości, dla nas samych wreszcie.

Adam Chrząstowski: I co dalej?

Wróciłem właśnie ze spotkania Lexus Hybryd Cuisine,gdzie usłyszałem opinię Daniego Garcii, że polska gastronomia jest obecnie w takim punkcie, w jakim Hiszpania była 10 lat temu.

JERZY PASIKOWSKI: INTERNATIONAL CHEF CULINARY CUP

Tegoroczna czwarta edycja konkursu kulinarnego CHEF Culinary Cup tak jak w latach ubiegłych jest stworzona w celu promowania kreatywności kucharzy mających wysokie aspiracje do tworzenia wyjątkowych dań z udziałem i wsparciem produktów marki CHEF - stworzonych przez szefów kuchni dla szefów kuchni.

Jerzy Pasikowski: Wiedza, czas i organizacja pracy w służbie smaku

Podczas moich wizyt w restauracjach szczególnie lubię moment, kiedy na stół trafia amuse bouche (w tłumaczeniu z języka francuskiego - "uciecha ust") lub od razu przekąska, gdyż jest to zapowiedź tego, co nas czeka w dalszej części kulinarnej podróży, jaką przygotował dla nas szef kuchni.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Koreański czarny czosnek - nowy trend wśród kucharzy
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
więcej