x

Moda na food trucki

Kategoria: Twój biznes - oferta

Już kilka lat temu food trucki podbiły serca Polaków. W sezonie letnim pojawiają się na festiwalach, w kurortach i przy miejskich plażach, prezentując coraz szerszą ofertę: od lodów i słodyczy przez frytki, hot dogi i burgery aż do orientalnego street foodu.

Food truck. Foto: przyczepygastronomiczne.pl.
Food truck. Foto: przyczepygastronomiczne.pl.
Wraz ze wzrostem popularności food trucków rośnie również liczba firm, które pomagają w ich projektowaniu. Dzieje się tak dlatego, że przygotowanie i realizacja projektu technologicznego nawet w klasycznej gastronomii nie są łatwe, a co dopiero w sytuacji, gdy ma się do dyspozycji tak ograniczoną przestrzeń. Nie powstrzymuje to jednak właścicieli food trucków, którzy chcąc przyciągnąć klientów, wpadają na coraz bardziej ekstremalne pomysły. – Na chwilę obecną nie zdarzył nam się projekt nie do wykonania. Ograniczeniem przy realizacjach może być brak dostępu do bieżącej wody, jeżeli wymagana jest jej duża ilość. Dbamy o wysoką jakość zastosowanych materiałów, dzięki temu nasze realizacje są trwałe i bezpieczne w użytkowaniu – mówi Marek Bannert, właściciel firmy Przyczepy Gastronomiczne Bannert.

Wyzwania
Obecnie chyba największymi wyzwaniami w przypadku food trucków są: zachowanie właściwej higieny, smażenie (generujące duże ilości ciepła i tłustych oparów) oraz chłodnicze przechowywanie surowców. – Największymi wyzwaniami związanymi z naszym food truckiem były zapewnienie najwyższych standardów kuchennego zaplecza, ergonomiczność oraz odpowiednia prezentacja dla odwiedzających. Wierzymy, że udało nam się w pełni im = sprostać – mówi Patryk Martynus, brand manager marek dystrybuowanych Kikkoman® / TABASCO® / Del Monte®. Problemy te najłatwiej rozwiązać, zwracając się do specjalistów.
– Jeśli chodzi o zapewnienie higieny, to mamy już stałe rozwiązania akceptowane przez sanepid, a w przypadku niestandardowych projektów konsultujemy się z zaprzyjaźnioną firmą, która opracowuje rozwiązania zgodne z HACCP – mówi Marek Bannert. Z kolei jeśli w food trucku będą przygotowywane potrawy smażone, to najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie zamontowanie grillów i frytownic w przedniej części przy otwieranym oknie. – Daje to możliwość niestosowania okapów i umożliwia dobrą wentylację. Zabudowanie grilla lub frytownicy na tylnej ścianie powoduje konieczność zastosowania osłon termicznych zabezpieczających przed nadmiernym nagrzewaniem się ścian i sufitu oraz zamontowanie okapu z wentylatorem na dachu – mówi Marek Bannert.
Ważne jest także wyposażenie food trucka w profesjonalne lodówki lub komorę chłodniczą. – Nie polecamy stosowania w food truckach i przyczepach domowych lodówek, gdyż zabudowane w nich różne pojemniki na jajka oraz niedostosowane wymiarami wnętrze powodują, że nie da się w pełni wykorzystać przestrzeni w środku lodówki. Te z przeznaczeniem gastronomicznym są zazwyczaj droższe, ale ich ergonomia jest znacznie wyższa – wyjaśnia Marek Bannert.

Przyszłość food trucków
Mimo że food trucki wrosły już w krajobraz miast, miasteczek i niewielkich kurortów wypoczynkowych, ich popularność nie słabnie. – Moda na uliczne jedzenie naszym zdaniem będzie ewoluowała i będzie stawała się coraz bardziej powszechna. Jednocześnie naszym zdaniem poziom serwowanych dań i jakość używanych składników będą miały istotne znaczenie. Wierzymy, że większość właścicieli food trucków postawi na naturalność, brak sztucznych dodatków i konserwantów, produkty wolne od GMO – mówi Patryk Martynus.
Coraz chętniej korzystają z nich również znane marki, chcąc popularyzować modę na ciekawe, nowoczesne i wysokiej jakości jedzenie. – W naszym food trucku serwowaliśmy m.in. burgera z konfiturą z czerwonej cebuli i sosem TABASCO® Chipotle, łososia idealnie skomponowanego z batatami, skrzydełka w marynacie Teryiaki Kikkoman oraz wykwintną szarpaną wieprzowinę. Wychodząc naprzeciw obecnym trendom vege, podaliśmy również spring rolls z mango i awokado oraz zapiekane plastry bakłażana z pomidorami i pieczoną marchwią z masłem orzechowym i sosem TABASCO® Red Pepper – mówi Patryk Martynus.

SMAŻENIE W FOOD TRUCKU
Bardzo ograniczona, a jednak otwarta na klienta przestrzeń i ogromna presja czasu to wyzwania, którym musi sprostać kucharz pracujący w food trucku. Dlatego tak ważne jest, by w pracy korzystał z produktów najlepiej odpowiadających na jego specyficzne potrzeby. O wyborze najlepszych tłuszczów gastronomicznych opowiada Katarzyna Noga, szefowa działu marketingu B2B ZT Kruszwica.
Jeśli chodzi o tłuszcze, z pewnością będą to przede wszystkim frytury o wysokiej temperaturze dymienia. Bardzo ważny jest też ich neutralny zapach, a pod tym względem najlepszy jest olej słonecznikowy wysokooleinowy, zawierający więcej kwasów jednonienasyconych, które są nie tylko zdrowe, ale także stabilne. Taki właśnie olej jest bazą frytury Maestro Sol od Kruszwicy. Ma ona bardzo wysoki punkt dymienia – powyżej 235 °C, jest stabilna, odporna na degradację oraz ma neutralny smak i zapach. Dodatkowo Maestro Sol jest fryturą płynną, co ułatwia i przyspiesza pracę, a dzięki bardzo wygodnemu opakowaniu bag in box o kwadratowej, a nie okrągłej podstawie, znacznie łatwiej go przechowywać w małej, samochodowej kuchni.
Z kolei w przypadku przygotowania dań smażonych, np. naleśników, najlepiej sprawdzi się Olej z Esencją Masła, który łączy w sobie wszystkie zalety oleju rzepakowego, czyli jego uniwersalność, funkcjonalność i świetny profil żywieniowy, z fantastycznymi walorami sensorycznymi, jakie daje masło klarowane. Jest on dostępny w ergonomicznych i ułatwiających dozowanie, niewielkich 2-litrowych butelkach, które łatwo zmieścić w ograniczonej przestrzeni food trucka.

 

Foto: shutterstock.com.
Foto: shutterstock.com.

 

KRAFT BURGERY – NAJLEPSZE BUŁKI DO STREET FOODU
Wśród konsumentów widać wyraźny zwrot w kierunku produktów rzemieślniczych, dlatego właśnie marka Schulstad, chcąc ułatwić tworzenie wyjątkowych, rzemieślniczych burgerów, wprowadziła do swojej oferty bułki Kraft do burgerów. O ich zaletach opowiada Katarzyna Subda-Jedlińska.

Co wyróżnią bułki Kraft?
Bułki Kraft to najlepszy wybór bułek dla street foodu, ponieważ łączą w sobie cechy pieczywa rzemieślniczego – staranną produkcję, unikalny kształt, krótki skład i brak konserwantów – z powtarzalną, najwyższą jakością. Wysoka jakość produktów jest naszym priorytetem, nasze surowce kupujemy od najlepszych dostawców, regularnie kontrolujemy ich jakość i sposób produkcji.

Do jakich burgerów bułki Kraft najlepiej pasują?
Na naszych bułkach można przygotować każdy rodzaj burgera – tradycyjnego mięsnego lub jego wegetariański czy wegański odpowiednik. Są również idealne do eksperymentowania z nowymi smakami, ponieważ bułki Kraft to linia aż 3 wegańskich produktów:
Kraft Burger Pszenny błyszczący z sezamem to propozycja dla wielbicieli klasycznych hamburgerów, którzy jednocześnie stronią od tradycyjnego fast foodu;
• Kraft Burger Pszenno-Żytni to bułka dla dbających o zdrowie – zawiera mąkę pełnoziarnistą żytnią i otręby pszenne oraz ma bardzo krótki skład;
Kraft Ciabatta Burger to propozycja dla wielbicieli kuchni włoskiej i osób poszukujących nowych smaków. Bułka nawiązuje do klasycznej włoskiej ciabatty – lekko chrupiącej na zewnątrz i miękkiej w środku.

Jak idealnie przygotować bułkę?
Każdą z bułek na początku grillujemy, aż lekko się przypiecze i stanie się bardziej chrupiąca. Podczas grillowania pory w środku bułki zamkną się, co nada jej nie tylko dodatkowych walorów smakowych i sensorycznych, ale sprawi także, że sos nie wsiąknie w bułkę. Pozwoli to klientowi w pełni cieszyć się smakiem burgera i czuć jego wszystkie warstwy i struktury.

Jak przechowywać bułki w food trucku, aby zapewnić ich najwyższą jakość?
Bułki należy trzymać w zamrażarce do ok. 2 godzin przed podaniem. Rekomendujemy rozmrażanie w oryginalnej folii aż do czasu wchłonięcia przez bułki całej wilgoci.

ZAWSZE ŚWIEŻE I NA CZAS
Ograniczona przestrzeń food trucka to także mniej miejsca na zapasy produktów i surowców. O tym, jak Transgourmet i Selgros Cash&Carry wspierają swoich klientów z segmentu food trucków, opowiada Włodzimierz Owczarski, manager Instytutu Kulinarnego Transgourmet.

Jakie produkty najczęściej zamawiają właściciele food trucków?
Oferta Transgourmet i Selgros Cash&Carry na bieżąco dostosowywana jest do trendów szybko rozwijającego się rynku food trucków. Jej ważnym elementem są warzywa i owoce, ale także różnego rodzaju mięsa, szczególnie doceniane przez właścicieli pojazdów – restauracji. Świeże mięso przygotowujemy sami, również na specjalne życzenie klientów, zgodnie z podaną przez nich recepturą. Do food trucków chętnie zamawiane są owoce doskonale nadające się do produkcji świeżych soków oraz warzywa, np. bataty, z których frytki w ostatnich latach zyskały w Polsce na popularności.

Jakie produkty są szczególnie przydatne w gastronomii na kółkach?
Oprócz wspomnianych już: wysokiej jakości mięsa, świeżych warzyw i owoców, posiadamy również szeroki wybór gotowych produktów, np. gotowe hamburgery o różnych gramaturach, sosy, bułki, mixy sałat czy panierowane krążki cebulowe, a także wybór kebabów w różnych gramaturach, frytki, placki tortilli, starte sery czy mieszanki przypraw.

W jaki sposób Transgourmet i Selgros Cash&Carry rozwiązują problem dostaw do food trucków?
W zależności od regionu ustalamy terminarz na cały sezon i działamy zgodnie z jego rozkładem. Zamówienia można składać codziennie, a produkty dowożone są do konkretnych punktów przez specjalnie do tego przystosowane samochody. Część właścicieli food trucków decyduje się na zakupy bez- pośrednio w halach Selgros Cash&Carry w wybranych przez siebie dniach tygodnia, gdzie czeka na nich około 40000 produktów.

Czy macie jakieś porady dla właścicieli gastronomii na kółkach dotyczące logistyki zamawiania i przechowywania surowców?
Transgourmet i Selgros Cash&Carry słynie z bardzo sprawnych dostaw, zawsze na czas. Właścicielom food trucków, którzy posiadają ograniczoną przestrzeń w kuchni, polecamy zamawianie produktów porcjowanych, pakowanych i wcześniej umytych (szczególnie warzyw i owoców). Pozwoli to na lepsze rozplanowanie pracy i poprawę jej logistyki.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 6/2019 nr 186.

Autor tekstu: Wojciech Piasecki
O AUTORZE
Wojciech Tomasz Piasecki
Z wykształcenia mgr inż technologii żywności i żywienia człowieka. Od 13 lat związany z branżą żywności jako technolog i dziennikarz. Specjalizuje się w analizie sensorycznej, badaniach ilościowych i jakościowych na rynku FMCG, technologii gastronomicznej oraz dietetyce sportowej. Z zamiłowania kucharz i piekarz nieustannie poszukujący nowych smaków. Promuje kuchnię zdrową i zbilansowaną. Uwielbia podróże, zarówno te miejskie, jak i z plecakiem w nieznane.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
więcej