x

Lato bez procentów

Kategoria: Karta - napoje

Rynek piw bezalkoholowych dynamicznie się rozwija. Choć pod względem wolumenów sprzedaży nie może konkurować z rynkiem klasycznego piwa, to konsumenci z roku na rok coraz chętniej sięgają po piwa bezalkoholowe, doceniając ich smak i funkcjonalność.

Foto: shutterstock.com.
Foto: shutterstock.com.
W tym roku na półkach sklepów i w restauracjach widać coraz większy wybór piw bezalkoholowych, nie tylko tych smakowych czy radlerów, ale także klasycznych lagerów. Piwa bezalkoholowe to nie tylko świetny wybór dla świadomych i odpowiedzialnych kierowców – coraz częściej sięgają po nie osoby prowadzące zdrowy tryb życia i zainteresowane zdrowym żywieniem. – Chętnie wybierają je osoby niewyobrażające sobie dnia bez treningu sportowego czy dbające o linię, które poszukują lżejszej i mniej kalorycznej alternatywy dla regularnego piwa – mówi Iwona Jacaszek-Pruś, dyrektor ds. korporacyjnych Kompanii Piwowarskiej. – Piwo bezalkoholowe jest dobrym napojem orzeźwiającym i działającym podobnie jak izotonik – świetnie sprawdza się po wysiłku fizycznym, biegach, siłowni – dodaje Beata Ptaszyńska-Jedynak, dyrektor ds. komunikacji Carlsberg Polska.

Rosnący rynek
Po piwa bezalkoholowe sięgają wszyscy, starsi i młodsi, kobiety i mężczyźni, osoby, które z różnych przyczyn zrezygnowały ze spożycia alkoholu, jak i miłośnicy zwykłego piwa z procentami. – Jak wynika z badań zrealizowanych przez serwis Birofilia.org, ponad 70% konsumentów piwa sięga także po piwa bez procentów, a już 12% deklaruje picie tylko piwa bezalkoholowego. Wybierając piwa bez alkoholu, Polacy najczęściej sięgają po radlery, które stanowią obecnie ponad 60% sprzedaży w tym segmencie. Blisko 70% respondentów przyznało, że chcieliby mieć jeszcze większy wybór piw bezalkoholowych – mówi Magdalena Brzezińska, kierownik działu spraw korporacyjnych Grupy Żywiec. Nic nie wskazuje więc na to, aby w najbliższym czasie popularność tej kategorii piwa miała zmaleć. – Tylko w 2018 r. sprzedaż piwa bezalkoholowego wzrosła o 86% – mówi Iwona Jacaszek-Pruś. – Od stycznia do kwietnia 2019 kategoria ta zanotowała wzrost o 73,1% (wartościowo). W 2018 r. udział piw bezalkoholowych w segmencie piwa wyniósł 3,1%. Piwa bezalkoholowe będą rozwijały się w najbliższych latach. Wynika to z trendów konsumenckich oraz coraz bogatszej oferty ciekawych smaków i gatunków piw wprowadzanych na rynek przez producentów – wyjaśnia Beata Ptaszyńska-Jedynak.
– Zdecydowanie możemy spodziewać się, że udziały piwa bezalkoholowego w rynku będą rosły, gdyż rozwojowi kategorii sprzyjają trendy konsumenckie. Polacy przywiązują coraz większą wagę do dbania o swoje samopoczucie – odżywiają się świadomie, liczą kalorie, czytają etykiety kupowanych produktów, poświęcają czas na aktywność fizyczną, chcą być w formie, ale jednocześnie wielu z nich nie chce rezygnować ze smaku piwa. Piwo bezalkoholowe daje im taką możliwość – ma wszystko to, za co piwosze kochają piwo, czyli goryczkę, nagazowanie i przyjemny efekt orzeźwienia, a przy tym posiada zerową zawartość alkoholu i sporo niższą od tradycyjnego piwa zawartość kalorii – mówi Iwona Jacaszek-Pruś.

Ile piwa w piwie?
Część miłośników goryczkowego trunku zadaje sobie zapewne pytanie, czy piwo bezalkoholowe to w ogóle jeszcze piwo i gdzie się podział alkohol. Okazuje się, że piwa bez procentów powstają dokładnie tak samo, jak ich mocniejsze odpowiedniki. – Dzięki rozwojowi technologii możemy rzeczywiście uzyskać piwo z praktycznie zerową ilością alkoholu bez strat smakowych i innych cech charakterystycznych dla piwa – mówi Iwona Jacaszek-Pruś.
– Podstawowymi surowcami użytymi w procesie warzenia piwa bezalkoholowego są, podobnie jak w przypadku wersji alkoholowej, woda, słód, chmiel i drożdże. Różnica polega na uzyskaniu niskiej lub zerowej zawartości alkoholu w procesie fermentacji (metoda biologiczna) lub usunięciu alkoholu z otrzymanego piwa (metoda fizyczna) – wyjaśnia Magdalena Brzezińska. – W przypadku metody biologicznej piwo bezalkoholowe uzyskuje się poprzez wytwarzanie ograniczonej ilości alkoholu dzięki przerwaniu fermentacji, zimnej fermentacji lub wykorzystując w procesie fermentacji specjalny gatunek drożdży, który ogranicza fermentację i w konsekwencji umożliwia otrzymanie bardzo niskiego stężenia alkoholu. Można również usunąć alkohol z normalnego, w pełni odfermentowanego piwa poprzez procesy termiczne (metoda fizyczna) – destylację, destylację próżniową lub metodą odwróconej osmozy – dodaje Beata Ptaszyńska-Jedyna.

Różne oblicza piwa
Poza dość szeroką i rosnącą ofertą klasycznych piw bezalkoholowych (zobacz znajdujący się w dalszej części artykułu ranking najpopularniejszych klasycznych piw bezalkoholowych) na rynku dostępne są również piwa smakowe oraz radlery. Ciekawym portfolio radlerów dysponuje Grupa Żywiec, która do znanej już z zeszłego roku Warki Radler 0,0% o smaku cytrynowym, grejpfruta z pomarańczą oraz jabłka z miętą dołączyła interesującą nowość: Warkę Radler Ciemne Cytrynowe 0,0%, w której lemoniadę cytrynową połączono z bezalkoholowym klasycznym piwem ciemnym.
Ciekawą ofertą smakowych piw bezalkoholowych może pochwalić się również Kompania Piwowarska, która wprowadziła na rynek napoje botaniczne B-life Botanicals – połączenie bezalkoholowego piwa oraz lemoniad przygotowanych z wyciągów roślinnych: kwiatów, ziół i owoców. Jest to na pewno propozycja dla osób, które poszukują nowych doznań, ponieważ napoje B-life zaskakują kompozycjami smakowymi: kwiat bzu z tymiankiem i cytryną, maliny z lawendą i eukaliptusem oraz zielona herbata z jaśminem i bergamotką. Ciekawą propozycją są też smakowe piwa Karmi (grejpfrut lub żurawina). Z kolei miłośnicy klasyki na pewno znajdą coś dla siebie w portfolio marki Okocim (obecnie: sycylijska pomarańcza z limonką, jabłko i czereśnia oraz wiśnia z pigwą).

PRZEGLĄD RYNKU PIW
W przeglądzie uwzględniono najpopularniejsze marki piw bezalkoholowych (reprezentujące różne style ważenia). Każde piwo zostało ocenione pod względem wyglądu i barwy, aromatu, smaku, wyczuwalności goryczki oraz odczucia w ustach, czyli tzw. pełni smaku. Osoby uczestniczące w ocenie nie znały marek ocenianych piw bezalkoholowych. W wyniku oceny piwa podzielono na trzy grupy: najbardziej wyrazisty smak (świetnie ukrywający brak alkoholu) – lider rankingu, piwa o dobrze wyczuwalnej goryczce i lekkie piwa codzienne.

I. Piwo o najbardziej wyrazistym smaku i aromacie – lider rankingu
• Miłosław – bezalkoholowe IPA
Producent: Browar Fortuna Sp. z o.o. sp. k.
Słody: jęczmienny pilzneński, żytni
Chmiele: Citra, Amarillo, Chinook, Lubelski, Cascade
Dodatek: herbata Sencha Earl Grey
Ze względu na swój styl (IPA) piwo to charakteryzowało się najpełniejszym smakiem i bardzo wyraźnym, orzeźwiającym, cytrusowym aromatem. Silnie wyczuwalna goryczka doskonale ukrywała brak procentów.

II. Piwa o dużej pełni smaku i zaznaczonej goryczce. Idealne dla miłośników piw rzemieślniczych i mocno chmielonych.
• Łomża Pszeniczne 0,0%
Producent: VAN PUR S.A.
Słody: pszeniczny, jęczmienny
Chmiele: n/d
Mimo że bezalkoholowe, będzie smakowało wielbicielom „pszeniczniaków”. W aromacie wyczuwalne nuty cytrusowe i waniliowe, w ustach wyraźny smak słodu pszenicznego i dobrze wkomponowana goryczka.
• Bavaria 0,0%
Producent: Bavaria N.V.
Słody: jęczmienny
Chmiele: n/d
Dodatek: wyciąg chmielowy
Piwo charakteryzuje się bardzo intensywnym, pełnym smakiem o lekko karmelowych nutach. Aromat przyjemny i słodowy. Można dać się oszukać!
• Heineken 0,0%
Producent: Grupa Żywiec S.A.
Słody: jęczmienny
Chmiele: n/d
Dodatek: ekstrakt chmielu
Bardzo piwny smak i aromat, który dopełnia dobrze wkomponowana, aksamitna goryczka.
• Okocim 0,0%
Producent: Carlsberg Polska Sp. z o.o.
Słody: jęczmienny
Chmiele: n/d
Dodatek: ekstrakt chmielu
Ciekawe i intensywne. W nosie i w ustach wyczuwalne nuty tropikalne (głównie mango), które doskonale ukrywają brak procentów. Będzie odpowiadać zarówno miłośnikom piw rzemieślniczych, jak i osobom, które lubią do piwa dodać odrobinę syropu.

III. Piwa lekkie, nieco mniej goryczkowe. Dla miłośników klasycznego złotego trunku. Idealne na co dzień!
• Lech Free 0,0%
Producent: Kompania Piwowarska SA
Słody: jęczmienny
Chmiele: n/d
Dodatek: wyciąg z szyszek chmielowych
Lekkie, orzeźwiające, delikatnie słodkawe. Goryczka bardzo dobrze wkomponowana i niezbyt intensywna.
• Łomża 0,0%
Producent: VAN PUR S.A.
Słody: jęczmienny
Chmiele: n/d
Dodatek: ekstrakt chmielu
Rześkie, zbalansowane i bardzo delikatne. Jego smakiem może cieszyć się każdy.
• Żywiec 0,0%
Producent: Grupa Żywiec S.A.
Słody: jęczmienny
Chmiele: n/d
Dodatek: ekstrakt chmielu
Łagodne, o delikatnie kwiatowym aromacie i wyczuwalnej słodyczy. Dobrze wyczuwalny słód, ale nieco schowana goryczka.
• Birell Isotonic 0,5%
Dystrybutor: Carlsberg Polska Sp. z o.o.
Słody: jęczmienny, pszeniczny
Chmiele: n/d
Dodatek: olejki chmielowe
Słodko-kwaśne, orzeźwiające, cytrusowe, mało goryczkowe. Świetne po długim treningu w upalny dzień!

Artykuł ukazał się w „Food Service" 6/2019 nr 186.

Autor tekstu: Wojciech Piasecki
O AUTORZE
Wojciech Tomasz Piasecki
Z wykształcenia mgr inż technologii żywności i żywienia człowieka. Od 13 lat związany z branżą żywności jako technolog i dziennikarz. Specjalizuje się w analizie sensorycznej, badaniach ilościowych i jakościowych na rynku FMCG, technologii gastronomicznej oraz dietetyce sportowej. Z zamiłowania kucharz i piekarz nieustannie poszukujący nowych smaków. Promuje kuchnię zdrową i zbilansowaną. Uwielbia podróże, zarówno te miejskie, jak i z plecakiem w nieznane.

Zobacz także

Oshee kupuje Kingę Pienińską

Firma Oshee została nowym właścicielem naturalnej wody mineralnej Kinga Pienińska. OSHEE podpisało umowę zakupu 100% udziałów, co skutkuje całościowym przejęciem przez OSHEE marki Kinga Pienińska wraz z Zakładem produkcyjnym w Krościenku nad Dunajcem oraz całym personelem, zatrudnionym w spółce.

Zamieszana historia rumu

Doskonale znane połączenie rumu z herbatą to klasyka domowego lecznictwa podczas pierwszych chłodów jesieni bądź mroźnych dni wczesnej wiosny. Pytanie, czym tak naprawdę jest rum? Skąd pochodzi i dlaczego Polacy i Czesi tak umiłowali sobie ten trunek jako ideał mieszania z innymi napojami?

Procenty od Coca-Coli

Coca-Cola HBC Polska uruchamia dystrybucję alkoholi marek Potocki, Nemiroff i produktów Grupy Campari.

Bogactwo herbaty

Najwcześniejsze fizyczne dowody spożycia herbaty pochodzą z II w. p.n.e., choć jest bardzo prawdopodobne, że Chińczycy znali ją już dużo wcześniej. Do Europy dotarła dopiero w XVI w. Od tamtej pory cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, wciąż powstają nowe sposoby jej przygotowania oraz spożycia.

Moda na zdrowie napędza sprzedaż piwa bezalkoholowego

Piwo to najpopularniejszy napój alkoholowy w Polsce. Jednak rosnąca moda na zdrowe odżywianie, bycie fit i utrzymywanie szczupłej sylwetki sprawia, że Polacy coraz chętniej sięgają po jego bezalkoholową wersję.

Letnie orzeźwiające smaki

Specjalnie na letni sezon marka Soplica przygotowała aż trzy nowości dla wszystkich fanów orzeźwiających smaków.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej