x

Lato bez procentów

Kategoria: Karta - napoje

Rynek piw bezalkoholowych dynamicznie się rozwija. Choć pod względem wolumenów sprzedaży nie może konkurować z rynkiem klasycznego piwa, to konsumenci z roku na rok coraz chętniej sięgają po piwa bezalkoholowe, doceniając ich smak i funkcjonalność.

Foto: shutterstock.com.
Foto: shutterstock.com.
W tym roku na półkach sklepów i w restauracjach widać coraz większy wybór piw bezalkoholowych, nie tylko tych smakowych czy radlerów, ale także klasycznych lagerów. Piwa bezalkoholowe to nie tylko świetny wybór dla świadomych i odpowiedzialnych kierowców – coraz częściej sięgają po nie osoby prowadzące zdrowy tryb życia i zainteresowane zdrowym żywieniem. – Chętnie wybierają je osoby niewyobrażające sobie dnia bez treningu sportowego czy dbające o linię, które poszukują lżejszej i mniej kalorycznej alternatywy dla regularnego piwa – mówi Iwona Jacaszek-Pruś, dyrektor ds. korporacyjnych Kompanii Piwowarskiej. – Piwo bezalkoholowe jest dobrym napojem orzeźwiającym i działającym podobnie jak izotonik – świetnie sprawdza się po wysiłku fizycznym, biegach, siłowni – dodaje Beata Ptaszyńska-Jedynak, dyrektor ds. komunikacji Carlsberg Polska.

Rosnący rynek
Po piwa bezalkoholowe sięgają wszyscy, starsi i młodsi, kobiety i mężczyźni, osoby, które z różnych przyczyn zrezygnowały ze spożycia alkoholu, jak i miłośnicy zwykłego piwa z procentami. – Jak wynika z badań zrealizowanych przez serwis Birofilia.org, ponad 70% konsumentów piwa sięga także po piwa bez procentów, a już 12% deklaruje picie tylko piwa bezalkoholowego. Wybierając piwa bez alkoholu, Polacy najczęściej sięgają po radlery, które stanowią obecnie ponad 60% sprzedaży w tym segmencie. Blisko 70% respondentów przyznało, że chcieliby mieć jeszcze większy wybór piw bezalkoholowych – mówi Magdalena Brzezińska, kierownik działu spraw korporacyjnych Grupy Żywiec. Nic nie wskazuje więc na to, aby w najbliższym czasie popularność tej kategorii piwa miała zmaleć. – Tylko w 2018 r. sprzedaż piwa bezalkoholowego wzrosła o 86% – mówi Iwona Jacaszek-Pruś. – Od stycznia do kwietnia 2019 kategoria ta zanotowała wzrost o 73,1% (wartościowo). W 2018 r. udział piw bezalkoholowych w segmencie piwa wyniósł 3,1%. Piwa bezalkoholowe będą rozwijały się w najbliższych latach. Wynika to z trendów konsumenckich oraz coraz bogatszej oferty ciekawych smaków i gatunków piw wprowadzanych na rynek przez producentów – wyjaśnia Beata Ptaszyńska-Jedynak.
– Zdecydowanie możemy spodziewać się, że udziały piwa bezalkoholowego w rynku będą rosły, gdyż rozwojowi kategorii sprzyjają trendy konsumenckie. Polacy przywiązują coraz większą wagę do dbania o swoje samopoczucie – odżywiają się świadomie, liczą kalorie, czytają etykiety kupowanych produktów, poświęcają czas na aktywność fizyczną, chcą być w formie, ale jednocześnie wielu z nich nie chce rezygnować ze smaku piwa. Piwo bezalkoholowe daje im taką możliwość – ma wszystko to, za co piwosze kochają piwo, czyli goryczkę, nagazowanie i przyjemny efekt orzeźwienia, a przy tym posiada zerową zawartość alkoholu i sporo niższą od tradycyjnego piwa zawartość kalorii – mówi Iwona Jacaszek-Pruś.

Ile piwa w piwie?
Część miłośników goryczkowego trunku zadaje sobie zapewne pytanie, czy piwo bezalkoholowe to w ogóle jeszcze piwo i gdzie się podział alkohol. Okazuje się, że piwa bez procentów powstają dokładnie tak samo, jak ich mocniejsze odpowiedniki. – Dzięki rozwojowi technologii możemy rzeczywiście uzyskać piwo z praktycznie zerową ilością alkoholu bez strat smakowych i innych cech charakterystycznych dla piwa – mówi Iwona Jacaszek-Pruś.
– Podstawowymi surowcami użytymi w procesie warzenia piwa bezalkoholowego są, podobnie jak w przypadku wersji alkoholowej, woda, słód, chmiel i drożdże. Różnica polega na uzyskaniu niskiej lub zerowej zawartości alkoholu w procesie fermentacji (metoda biologiczna) lub usunięciu alkoholu z otrzymanego piwa (metoda fizyczna) – wyjaśnia Magdalena Brzezińska. – W przypadku metody biologicznej piwo bezalkoholowe uzyskuje się poprzez wytwarzanie ograniczonej ilości alkoholu dzięki przerwaniu fermentacji, zimnej fermentacji lub wykorzystując w procesie fermentacji specjalny gatunek drożdży, który ogranicza fermentację i w konsekwencji umożliwia otrzymanie bardzo niskiego stężenia alkoholu. Można również usunąć alkohol z normalnego, w pełni odfermentowanego piwa poprzez procesy termiczne (metoda fizyczna) – destylację, destylację próżniową lub metodą odwróconej osmozy – dodaje Beata Ptaszyńska-Jedyna.

Różne oblicza piwa
Poza dość szeroką i rosnącą ofertą klasycznych piw bezalkoholowych (zobacz znajdujący się w dalszej części artykułu ranking najpopularniejszych klasycznych piw bezalkoholowych) na rynku dostępne są również piwa smakowe oraz radlery. Ciekawym portfolio radlerów dysponuje Grupa Żywiec, która do znanej już z zeszłego roku Warki Radler 0,0% o smaku cytrynowym, grejpfruta z pomarańczą oraz jabłka z miętą dołączyła interesującą nowość: Warkę Radler Ciemne Cytrynowe 0,0%, w której lemoniadę cytrynową połączono z bezalkoholowym klasycznym piwem ciemnym.
Ciekawą ofertą smakowych piw bezalkoholowych może pochwalić się również Kompania Piwowarska, która wprowadziła na rynek napoje botaniczne B-life Botanicals – połączenie bezalkoholowego piwa oraz lemoniad przygotowanych z wyciągów roślinnych: kwiatów, ziół i owoców. Jest to na pewno propozycja dla osób, które poszukują nowych doznań, ponieważ napoje B-life zaskakują kompozycjami smakowymi: kwiat bzu z tymiankiem i cytryną, maliny z lawendą i eukaliptusem oraz zielona herbata z jaśminem i bergamotką. Ciekawą propozycją są też smakowe piwa Karmi (grejpfrut lub żurawina). Z kolei miłośnicy klasyki na pewno znajdą coś dla siebie w portfolio marki Okocim (obecnie: sycylijska pomarańcza z limonką, jabłko i czereśnia oraz wiśnia z pigwą).

PRZEGLĄD RYNKU PIW
W przeglądzie uwzględniono najpopularniejsze marki piw bezalkoholowych (reprezentujące różne style ważenia). Każde piwo zostało ocenione pod względem wyglądu i barwy, aromatu, smaku, wyczuwalności goryczki oraz odczucia w ustach, czyli tzw. pełni smaku. Osoby uczestniczące w ocenie nie znały marek ocenianych piw bezalkoholowych. W wyniku oceny piwa podzielono na trzy grupy: najbardziej wyrazisty smak (świetnie ukrywający brak alkoholu) – lider rankingu, piwa o dobrze wyczuwalnej goryczce i lekkie piwa codzienne.

I. Piwo o najbardziej wyrazistym smaku i aromacie – lider rankingu
• Miłosław – bezalkoholowe IPA
Producent: Browar Fortuna Sp. z o.o. sp. k.
Słody: jęczmienny pilzneński, żytni
Chmiele: Citra, Amarillo, Chinook, Lubelski, Cascade
Dodatek: herbata Sencha Earl Grey
Ze względu na swój styl (IPA) piwo to charakteryzowało się najpełniejszym smakiem i bardzo wyraźnym, orzeźwiającym, cytrusowym aromatem. Silnie wyczuwalna goryczka doskonale ukrywała brak procentów.

II. Piwa o dużej pełni smaku i zaznaczonej goryczce. Idealne dla miłośników piw rzemieślniczych i mocno chmielonych.
• Łomża Pszeniczne 0,0%
Producent: VAN PUR S.A.
Słody: pszeniczny, jęczmienny
Chmiele: n/d
Mimo że bezalkoholowe, będzie smakowało wielbicielom „pszeniczniaków”. W aromacie wyczuwalne nuty cytrusowe i waniliowe, w ustach wyraźny smak słodu pszenicznego i dobrze wkomponowana goryczka.
• Bavaria 0,0%
Producent: Bavaria N.V.
Słody: jęczmienny
Chmiele: n/d
Dodatek: wyciąg chmielowy
Piwo charakteryzuje się bardzo intensywnym, pełnym smakiem o lekko karmelowych nutach. Aromat przyjemny i słodowy. Można dać się oszukać!
• Heineken 0,0%
Producent: Grupa Żywiec S.A.
Słody: jęczmienny
Chmiele: n/d
Dodatek: ekstrakt chmielu
Bardzo piwny smak i aromat, który dopełnia dobrze wkomponowana, aksamitna goryczka.
• Okocim 0,0%
Producent: Carlsberg Polska Sp. z o.o.
Słody: jęczmienny
Chmiele: n/d
Dodatek: ekstrakt chmielu
Ciekawe i intensywne. W nosie i w ustach wyczuwalne nuty tropikalne (głównie mango), które doskonale ukrywają brak procentów. Będzie odpowiadać zarówno miłośnikom piw rzemieślniczych, jak i osobom, które lubią do piwa dodać odrobinę syropu.

III. Piwa lekkie, nieco mniej goryczkowe. Dla miłośników klasycznego złotego trunku. Idealne na co dzień!
• Lech Free 0,0%
Producent: Kompania Piwowarska SA
Słody: jęczmienny
Chmiele: n/d
Dodatek: wyciąg z szyszek chmielowych
Lekkie, orzeźwiające, delikatnie słodkawe. Goryczka bardzo dobrze wkomponowana i niezbyt intensywna.
• Łomża 0,0%
Producent: VAN PUR S.A.
Słody: jęczmienny
Chmiele: n/d
Dodatek: ekstrakt chmielu
Rześkie, zbalansowane i bardzo delikatne. Jego smakiem może cieszyć się każdy.
• Żywiec 0,0%
Producent: Grupa Żywiec S.A.
Słody: jęczmienny
Chmiele: n/d
Dodatek: ekstrakt chmielu
Łagodne, o delikatnie kwiatowym aromacie i wyczuwalnej słodyczy. Dobrze wyczuwalny słód, ale nieco schowana goryczka.
• Birell Isotonic 0,5%
Dystrybutor: Carlsberg Polska Sp. z o.o.
Słody: jęczmienny, pszeniczny
Chmiele: n/d
Dodatek: olejki chmielowe
Słodko-kwaśne, orzeźwiające, cytrusowe, mało goryczkowe. Świetne po długim treningu w upalny dzień!

Artykuł ukazał się w „Food Service" 6/2019 nr 186.

Autor tekstu: Wojciech Piasecki
O AUTORZE
Wojciech Tomasz Piasecki
Z wykształcenia mgr inż technologii żywności i żywienia człowieka. Od 13 lat związany z branżą żywności jako technolog i dziennikarz. Specjalizuje się w analizie sensorycznej, badaniach ilościowych i jakościowych na rynku FMCG, technologii gastronomicznej oraz dietetyce sportowej. Z zamiłowania kucharz i piekarz nieustannie poszukujący nowych smaków. Promuje kuchnię zdrową i zbilansowaną. Uwielbia podróże, zarówno te miejskie, jak i z plecakiem w nieznane.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
więcej