x

Tomasz Potrzebowski: Słów kilka o whisky

Kategoria: Karta - napoje

Whisky to najbliższa mojemu sercu kategoria alkoholi mocnych, a obecny czas jest dla niej szczególny.

Tomasz Potrzebowski. Foto: materiały prasowe.
Tomasz Potrzebowski. Foto: materiały prasowe.
Mam nieodparte wrażenie, że jesteśmy w ważnym i przełomowym momencie dla tego trunku. Sprzedaż whisky w Polce galopuje, a rynek rozwija się w zawrotnym tempie. W ciągu ostatnich pięciu lat podwoił swoją wartość, zaś roczne wzrosty są na dwucyfrowym poziomie. To oczywiście doskonała wiadomość dla wszystkich fanów tego trunku, bo bez dwóch zdań dostępność produktów wzrasta, a wraz z nią w sklepach i koktajlbarach pojawiają się nowe, warte spróbowania destylaty.
Pisząc o wyjątkowym czasie, mam na myśli moment, w którym globalne koncerny produkujące miliony litrów alkoholu będą musiały ustąpić nieco miejsca nowym, mniejszym, niezależnym destylarniom. Współczesna whisky w moim odczuciu rozwija się w kierunku wytyczanym przez lokalnych producentów zwariowanych na punkcie swoich trunków, którzy chcą być przeciwwagą dla dużych koncernowych graczy.
Można zaobserwować, że to, co wytwarzane jest lokalnie, na mniejszą skalę, jest też coraz bardziej doceniane i postrzegane jako lepsze. Bezapelacyjnie rośnie zainteresowanie nowymi, mniej popularnymi destylatami, które dzięki swojemu kraftowemu charakterowi odróżniają się od dostępnych od lat popularnych marek. Jeśli w najbliższych latach polski rynek whisky będzie rozwijał się w kierunku lokalności, unikatowości, zróżnicowania smakowego oraz szeroko pojętej kraftowości (głęboko wierzę, iż tak właśnie będzie), to alkohol mocny od globalnych producentów będzie w tym kontekście zdecydowanie mniej wiarygodny.
Rozwój rynku whisky został dobrze zrozumiany przez gastronomię. Powiela ona w zasadzie to, co działo się w przypadku piwa, gdzie rzemieślnicze browary przejmowały wpływy od światowych koncernów. Jeżeli przyjmiemy, że założeniem restauracji jest zaskakiwanie, kreowanie nowych smaków i serwowanie gościom poczucia wyjątkowości, to nie może się ona ograniczać jedynie do jedzenia. Przekaz musi być spójny i przejrzysty. Serwujemy świetne dania, a do nich proponujemy doskonałe wino czy właśnie whisky. Ten alkohol jest przecież świetnym zwieńczeniem posiłku, ale też towarzyszem wielu dań mięsnych czy z owoców morza. W zależności od tego, jaki styl wybierzemy, może nawet grać rolę aperitifu. Jest to bardzo uniwersalny, towarzyski trunek, który pozbawiony jest rytuałów i sztywnej etykiety. Na koniec pozostaje pytanie – jak zostać zauważonym w gąszczu koncernowych marek i do kogo takie produkty mogą być kierowane? W moim odczuciu „nowego” próbuje się, gdy zaciekawi i zbuduje oczekiwanie niecodziennego doznania. Produkty od małych, lokalnych destylarni to przede wszystkim jakość, ale również ciekawa i – co najważniejsze – prawdziwa historia stojąca za produktem oraz twórcą. Zaciekawienie i umiejętne przekazanie tych historii jest zawsze skuteczną metodą zwrócenia na siebie uwagi. Ponadto sądzę, że każdy, kto poszukuje autentycznych produktów i jest otwarty na nowe smaki, może być odbiorcą tego rodzaju alkoholi.

Tomasz Potrzebowski – menedżer ds. rozwoju produktu Distillers Limited.

Autor: Tomasz Potrzebowski.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 6/2019 nr 186.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Nowa butelka jak fasada Ermitażu

Russian Standard jest teraz dostępna w ekskluzywnym, limitowanym opakowaniu nawiązującym do architektury Ermitażu.

"MIKSUJ U ŹRÓDŁA"

Pod takim hasłem odbywa się kolejna odsłona Shake It Up- programu organizowany od ponad 6 lat. Wystartowała też 7 ogólnopolska edycja zawodów promująca barmańskie duety - organizatorzy czekają na zgłoszenia do 20. listopada.

Zamieszana historia rumu

Doskonale znane połączenie rumu z herbatą to klasyka domowego lecznictwa podczas pierwszych chłodów jesieni bądź mroźnych dni wczesnej wiosny. Pytanie, czym tak naprawdę jest rum? Skąd pochodzi i dlaczego Polacy i Czesi tak umiłowali sobie ten trunek jako ideał mieszania z innymi napojami?

WÓDKA I ZAKĄSKA - POWRÓT KLASYKI W NOWYM WYDANIU

W naszym kraju w wielu Popularnych lokalach można Zaobserwować dwa trendy. Od jakiegoś czasu głośno O idei foodpairingu oraz o powrocie do tradycyjnych, sezonowych i regionalnych produktów, w tym do alkoholi takich jak wódki, nalewki i likiery. Trwa moda na połączenie obu tych zjawisk.

Lato bez procentów

Rynek piw bezalkoholowych dynamicznie się rozwija. Choć pod względem wolumenów sprzedaży nie może konkurować z rynkiem klasycznego piwa, to konsumenci z roku na rok coraz chętniej sięgają po piwa bezalkoholowe, doceniając ich smak i funkcjonalność.

KIWI ZENZERO

Przepis na koktajl Kiwi Zenzero pochodzi z karty napojów restauracji Regina, której właścicielkami są Kamila Mroczkowska i Patrycja Jaskólska.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
więcej