x

Tomasz Potrzebowski: Słów kilka o whisky

Kategoria: Karta - napoje    02.09.2019

Whisky to najbliższa mojemu sercu kategoria alkoholi mocnych, a obecny czas jest dla niej szczególny.

Tomasz Potrzebowski. Foto: materiały prasowe.
Tomasz Potrzebowski. Foto: materiały prasowe.
Mam nieodparte wrażenie, że jesteśmy w ważnym i przełomowym momencie dla tego trunku. Sprzedaż whisky w Polce galopuje, a rynek rozwija się w zawrotnym tempie. W ciągu ostatnich pięciu lat podwoił swoją wartość, zaś roczne wzrosty są na dwucyfrowym poziomie. To oczywiście doskonała wiadomość dla wszystkich fanów tego trunku, bo bez dwóch zdań dostępność produktów wzrasta, a wraz z nią w sklepach i koktajlbarach pojawiają się nowe, warte spróbowania destylaty.
Pisząc o wyjątkowym czasie, mam na myśli moment, w którym globalne koncerny produkujące miliony litrów alkoholu będą musiały ustąpić nieco miejsca nowym, mniejszym, niezależnym destylarniom. Współczesna whisky w moim odczuciu rozwija się w kierunku wytyczanym przez lokalnych producentów zwariowanych na punkcie swoich trunków, którzy chcą być przeciwwagą dla dużych koncernowych graczy.
Można zaobserwować, że to, co wytwarzane jest lokalnie, na mniejszą skalę, jest też coraz bardziej doceniane i postrzegane jako lepsze. Bezapelacyjnie rośnie zainteresowanie nowymi, mniej popularnymi destylatami, które dzięki swojemu kraftowemu charakterowi odróżniają się od dostępnych od lat popularnych marek. Jeśli w najbliższych latach polski rynek whisky będzie rozwijał się w kierunku lokalności, unikatowości, zróżnicowania smakowego oraz szeroko pojętej kraftowości (głęboko wierzę, iż tak właśnie będzie), to alkohol mocny od globalnych producentów będzie w tym kontekście zdecydowanie mniej wiarygodny.
Rozwój rynku whisky został dobrze zrozumiany przez gastronomię. Powiela ona w zasadzie to, co działo się w przypadku piwa, gdzie rzemieślnicze browary przejmowały wpływy od światowych koncernów. Jeżeli przyjmiemy, że założeniem restauracji jest zaskakiwanie, kreowanie nowych smaków i serwowanie gościom poczucia wyjątkowości, to nie może się ona ograniczać jedynie do jedzenia. Przekaz musi być spójny i przejrzysty. Serwujemy świetne dania, a do nich proponujemy doskonałe wino czy właśnie whisky. Ten alkohol jest przecież świetnym zwieńczeniem posiłku, ale też towarzyszem wielu dań mięsnych czy z owoców morza. W zależności od tego, jaki styl wybierzemy, może nawet grać rolę aperitifu. Jest to bardzo uniwersalny, towarzyski trunek, który pozbawiony jest rytuałów i sztywnej etykiety. Na koniec pozostaje pytanie – jak zostać zauważonym w gąszczu koncernowych marek i do kogo takie produkty mogą być kierowane? W moim odczuciu „nowego” próbuje się, gdy zaciekawi i zbuduje oczekiwanie niecodziennego doznania. Produkty od małych, lokalnych destylarni to przede wszystkim jakość, ale również ciekawa i – co najważniejsze – prawdziwa historia stojąca za produktem oraz twórcą. Zaciekawienie i umiejętne przekazanie tych historii jest zawsze skuteczną metodą zwrócenia na siebie uwagi. Ponadto sądzę, że każdy, kto poszukuje autentycznych produktów i jest otwarty na nowe smaki, może być odbiorcą tego rodzaju alkoholi.

Tomasz Potrzebowski – menedżer ds. rozwoju produktu Distillers Limited.

Autor: Tomasz Potrzebowski.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 6/2019 nr 186.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Tłusta jakość smaku, czyli tłuszcz w koktajlach

Tłuszcz w koktajlach - dziwne? Przyznaję, na pozór temat może wydawać się abstrakcyjny,
 bo przecież Mojito nie zawiera masła, a Sex on the Beach z nutą smalcu zakrawa na kuriozum. Jednakże w kuchni tłuszcz jest głównym nośnikiem smaku, i to na nim opiera się często budowanie warstw smaku w daniu.

Firmy Systemu Coca-Cola w Polsce wprowadzają na rynek nową markę

Od stycznia 2018 roku na polski rynek wchodzi nowa marka - FUZETEA, należąca do portfela firmy Coca-Cola. Marka odniosła już sukces na 52 rynkach i to nie koniec jej światowej ekspansji.

Koktajl Turmeric frizz według Adama Grądziela

Współtwórca KiTi Bar i Kita Koguta proponuje koktajl na bazie wódki kurkumowej i syropu ananasowego.

Czy to jeszcze bar, czy już raczej kuchnia?

Ostatnie lata w polskiej gastronomii to rozwój rzemieślniczych browarów, autorskiej kuchni, food trucków, ale również moda na koktajlbary, która przywędrowała do nas z Londynu, Nowego Jorku czy Berlina.

World Class 2018 - barmańska olimpiada w Berlinie

Już trzech najlepszych, polskich barmanów próbowało sił w największym konkursie barmańskim globu - World Class, ale nadal czekamy na trofeum dla Polaka.

Kombucha - naturalnie zdrowa

Jeżeli do tej pory nie słyszeliście o kombuchy, to znaczy, że ominął was bardzo ważny trend. Początkowo nieznany, niszowy napój obecnie pojawia się w coraz większej liczbie sklepów, lokali gastronomicznych, cateringów dietetycznych, a nawet na siłowniach i w klubach fitness.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej