Znamy najlepszego sommeliera w Polsce!
Kategoria: Wino

Tegoroczne Mistrzostwa Polski Sommelierów wygrał Maciej Łyko, który na co dzień pracuje w londyńskiej restauracji Launceston Place.

Mistrzostwa Polski Sommelierów. Foto: Olaf Kuziemka.
Mistrzostwa Polski Sommelierów. Foto: Olaf Kuziemka.
Laureat pokonał w finale Łukasza Głowackiego z poznańskiej restauracji Muga i ubiegłorocznego wicemistrza Macieja Sokołowskiego, który prowadzi własną firmę szkoleniową w Poznaniu. W 19. edycji mistrzostw startowało 29 sommelierów, najwięcej w historii tej rywalizacji. Konkurs certyfikowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Sommelierów (ASI) tradycyjnie już podzielony był na dwa etapy: zamknięte eliminacje z testem z wiedzy o winie, pisemną degustacją i praktyczną częścią indywidualną oraz finał rozgrywany przed publicznością.
W degustacyjnej części zadań finałowych zawodnicy mieli za zadanie zidentyfikować trzy białe wina i podać pełen opis dwóch kolejnych, po czym zmierzyć się z degustacją i rozpoznaniem pięciu alkoholi mocnych. Odpowiedzi były zróżnicowane pod kątem identyfikacji właściwego szczepu i rocznika, lecz zbliżone pod kątem technicznym. Jury przyznaje, że zwłaszcza drugi zestaw degustacyjny był trudny – zawodnicy mieli do czynienia z souvignier gris 2017 z polskiej winnicy Piwnice Półtorak oraz biodynamicznym blendem grenache, syrah i mourvedre Le Vallon 2014 od Henri Milan z Prowansji. Z identyfikacją trzech białych win w pierwszej części zadania najlepiej poradził sobie Łukasz Głowacki, który zapewnił widzom konkursu nie lada emocje, zmieniając w ostatniej minucie swoją konkluzję z błędnej na prawidłową. W kieliszkach znajdowały się trzy wina: wytrawny Tokaj Birtok 2016 Furmint od Samuela Tinon, Tokaj Szamorodni 2003 od tego samego producenta oraz Tokaj Aszu 3 putt 2011 od Oremus – Vega Sicilia.

Mistrzostwa Polski Sommelierów. Foto: Olaf Kuziemka.
Mistrzostwa Polski Sommelierów. Foto: Olaf Kuziemka.


W części praktycznej kolejni finaliści obsługiwali na scenie trzy stoliki z 12 gośćmi restauracji, w których role wcielili się m.in. jurorzy. Konkurencję utrudniali niefrasobliwi klienci, którzy zadawali dodatkowe pytania. Padła prośba o dobranie hiszpańskich win do polskich potraw regionalnych czy zarekomendowanie sposobów na promocję win kalifornijskich w Polsce. Za te zadania największą łączną liczbę punktów zgromadził Maciej Łyko, co zdecydowanie przyczyniło się do jego końcowego sukcesu.
Zdobywca pierwszego miejsca potwierdził, że przygotowania do tego rodzaju zawodów są bardzo czasochłonne.
– Trzeba być konsekwentnym, nie odkładać wszystkiego na cztery miesiące przed zawodami – mówił Maciej Łyko. – Moje przygotowania były podzielone na trzy części: teorię, serwis oraz degustację w ciemno. Oczywiście teoria pochłania lwią część czasu. Nie potrafię wstać wcześnie i usiąść do nauki, dlatego uczyłem się nocami, czasami do rana. Poza tym zawsze miałem przy sobie fiszki czy nawet zdjęcia fiszek w telefonie. To dla mnie najwygodniejszy sposób nauki. Gdziekolwiek idę, moje fiszki są ze mną. Oprócz tego starałem się robić 2-3 sesje degustacji w ciemno w tygodniu. W procesie przygotowań bardzo ważne jest również ćwiczenie serwisu, różnych scenariuszy sprzedażowych, dobierania wina do potraw – podsumował zwycięzca tegorocznych mistrzostw.
– Uczestnicy mistrzostw mają świadomość, że zadania konkursowe są trudne, ale na szczęście nie brakuje im odwagi do startu – mówił po zawodach Tomasz Kolecki, przewodniczący jury i wiceprezydent Stowarzyszenia Sommelierów Polskich.
– Naszym założeniem jest, by poziom konkursu był bardzo wysoki i nie odbiegał od międzynarodowych standardów. Sommelierzy startujący w zawodach w Polsce odnoszą później sukcesy za granicą, a stowarzyszenie aktywnie wspiera ich w przygotowaniach do takich konkursów – podsumował Kolecki. Imprezami towarzyszącymi finałowi były branżowe degustacje najlepszych win kalifornijskich, hiszpańskich z regionu Rioja oraz portugalskich z regionu Tejo.
Magazyn „Food Service“ i portal OuiChef.pl były patronami medialnym wydarzenia.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 6/2019 nr 186.

Autor tekstu: Patrycja Siwiec
O AUTORZE
Patrycja Siwiec
Zastępczyni redaktor naczelnej magazynu „Food Service”, w którym redaguje dział Wino. Autorka książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”. Doświadczenie zdobywała m.in. w winnicy Chateau Castigno we Francji oraz w restauracjach Northcote w Wielkiej Brytanii i El Celler de Can Roca w Hiszpanii. Absolwentka Wine & Spirits Education Trust.
Zobacz także
Adam Pawłowski: Słoneczna Badenia

W kwietniu tego roku miałem przyjemność odwiedzić najbardziej wysunięty na południe niemiecki region winiarski. Badenia, bo o niej mowa, znajduje się tak blisko Francji i Szwajcarii, że kiedy podróżowałem po tym regionie, roaming telefoniczny raz po raz witał mnie w innym kraju.

10 pytań do Adama Fijała

Adam Fijał zajmuje stanowisko głównego sommeliera i menedżera w restauracji Drukarnia Smaku w Zakopanem. Jego ulubionym połączeniem smakowym są ryby i wina ze szczepu grüner veltiner.

Walka na kieliszki, czyli pojedynek sommelierów

Druga runda pojedynku sommelierów z winami kalifornijskimi w tle odbyła się 26 marca w restauracji Brasserie Warszawska. Tym razem w szranki stanęli Kamila Dzierżawska z Pałacu Mała Wieś oraz Kajetan Zalewski z restauracji Ale Wino.

Adam Pawłowski: austriackie wulkany

Jeszcze do niedawna Styria pozostawała dla mnie miejscem nieodkrytym. Do tej pory znałem ją jedynie z książek i degustacji win. Im więcej degustowałem, tym bardziej chciałem odwiedzić to fascynujące miejsce na mapie winiarskiej Austrii. Przyszło mi na to czekać aż do czerwca tego roku.

10 pytań do Michała Gajewskiego

Michał Gajewski jest głównym sommelierem w Śląskiej Prohibicji. W swoim zawodzie ceni najbardziej możliwość ciągłego rozwoju oraz kontakt z gośćmi.

Rośnie rynek win niemieckich w Polsce

Już po raz 11. odbył się w Warszawie Festiwal Win Niemieckich. 11 kwietnia można było wypróbować win 40 producentów na stoiskach 32 wystawców.

inne kategorie
akademia horeca
Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej
Video
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
Food Service Summit - Cool Cat
Food Service Summit 2019 - Ale Wino
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Tadeusz Müller
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Marta Glinka & Joanna Mróz
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Natalia Drobnik & Dawid Kaźmierczak
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Agnieszka Kręglicka
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
więcej