x

Znamy najlepszego sommeliera w Polsce!

Kategoria: Wino    28.05.2019

Tegoroczne Mistrzostwa Polski Sommelierów wygrał Maciej Łyko, który na co dzień pracuje w londyńskiej restauracji Launceston Place.

Mistrzostwa Polski Sommelierów. Foto: Olaf Kuziemka.
Mistrzostwa Polski Sommelierów. Foto: Olaf Kuziemka.
Laureat pokonał w finale Łukasza Głowackiego z poznańskiej restauracji Muga i ubiegłorocznego wicemistrza Macieja Sokołowskiego, który prowadzi własną firmę szkoleniową w Poznaniu. W 19. edycji mistrzostw startowało 29 sommelierów, najwięcej w historii tej rywalizacji. Konkurs certyfikowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Sommelierów (ASI) tradycyjnie już podzielony był na dwa etapy: zamknięte eliminacje z testem z wiedzy o winie, pisemną degustacją i praktyczną częścią indywidualną oraz finał rozgrywany przed publicznością.
W degustacyjnej części zadań finałowych zawodnicy mieli za zadanie zidentyfikować trzy białe wina i podać pełen opis dwóch kolejnych, po czym zmierzyć się z degustacją i rozpoznaniem pięciu alkoholi mocnych. Odpowiedzi były zróżnicowane pod kątem identyfikacji właściwego szczepu i rocznika, lecz zbliżone pod kątem technicznym. Jury przyznaje, że zwłaszcza drugi zestaw degustacyjny był trudny – zawodnicy mieli do czynienia z souvignier gris 2017 z polskiej winnicy Piwnice Półtorak oraz biodynamicznym blendem grenache, syrah i mourvedre Le Vallon 2014 od Henri Milan z Prowansji. Z identyfikacją trzech białych win w pierwszej części zadania najlepiej poradził sobie Łukasz Głowacki, który zapewnił widzom konkursu nie lada emocje, zmieniając w ostatniej minucie swoją konkluzję z błędnej na prawidłową. W kieliszkach znajdowały się trzy wina: wytrawny Tokaj Birtok 2016 Furmint od Samuela Tinon, Tokaj Szamorodni 2003 od tego samego producenta oraz Tokaj Aszu 3 putt 2011 od Oremus – Vega Sicilia.

Mistrzostwa Polski Sommelierów. Foto: Olaf Kuziemka.
Mistrzostwa Polski Sommelierów. Foto: Olaf Kuziemka.


W części praktycznej kolejni finaliści obsługiwali na scenie trzy stoliki z 12 gośćmi restauracji, w których role wcielili się m.in. jurorzy. Konkurencję utrudniali niefrasobliwi klienci, którzy zadawali dodatkowe pytania. Padła prośba o dobranie hiszpańskich win do polskich potraw regionalnych czy zarekomendowanie sposobów na promocję win kalifornijskich w Polsce. Za te zadania największą łączną liczbę punktów zgromadził Maciej Łyko, co zdecydowanie przyczyniło się do jego końcowego sukcesu.
Zdobywca pierwszego miejsca potwierdził, że przygotowania do tego rodzaju zawodów są bardzo czasochłonne.
– Trzeba być konsekwentnym, nie odkładać wszystkiego na cztery miesiące przed zawodami – mówił Maciej Łyko. – Moje przygotowania były podzielone na trzy części: teorię, serwis oraz degustację w ciemno. Oczywiście teoria pochłania lwią część czasu. Nie potrafię wstać wcześnie i usiąść do nauki, dlatego uczyłem się nocami, czasami do rana. Poza tym zawsze miałem przy sobie fiszki czy nawet zdjęcia fiszek w telefonie. To dla mnie najwygodniejszy sposób nauki. Gdziekolwiek idę, moje fiszki są ze mną. Oprócz tego starałem się robić 2-3 sesje degustacji w ciemno w tygodniu. W procesie przygotowań bardzo ważne jest również ćwiczenie serwisu, różnych scenariuszy sprzedażowych, dobierania wina do potraw – podsumował zwycięzca tegorocznych mistrzostw.
– Uczestnicy mistrzostw mają świadomość, że zadania konkursowe są trudne, ale na szczęście nie brakuje im odwagi do startu – mówił po zawodach Tomasz Kolecki, przewodniczący jury i wiceprezydent Stowarzyszenia Sommelierów Polskich.
– Naszym założeniem jest, by poziom konkursu był bardzo wysoki i nie odbiegał od międzynarodowych standardów. Sommelierzy startujący w zawodach w Polsce odnoszą później sukcesy za granicą, a stowarzyszenie aktywnie wspiera ich w przygotowaniach do takich konkursów – podsumował Kolecki. Imprezami towarzyszącymi finałowi były branżowe degustacje najlepszych win kalifornijskich, hiszpańskich z regionu Rioja oraz portugalskich z regionu Tejo.
Magazyn „Food Service“ i portal OuiChef.pl były patronami medialnym wydarzenia.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 6/2019 nr 186.

Autor tekstu: Patrycja Siwiec
O AUTORZE
Patrycja Siwiec
Zastępczyni redaktor naczelnej magazynu „Food Service”, w którym redaguje dział Wino. Autorka książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”. Doświadczenie zdobywała m.in. w winnicy Chateau Castigno we Francji oraz w restauracjach Northcote w Wielkiej Brytanii i El Celler de Can Roca w Hiszpanii. Absolwentka Wine & Spirits Education Trust.

Zobacz także

KWESTIONARIUSZ SOMMELIERA: ADRIAN GÓRNIAK

Aby rozwijać się jako sommelier dużo czytam i jeszcze więcej próbuję. Staram się możliwie często eksperymentować. Łączę na pozór niepasujące do siebie smaki, piję to samo wino w różnych kieliszkach i w różnych temperaturach - Adrian Górniak.

Polskie wina - rekord w Jaśle

VI edycja Konkursu Polskich Win organizowanego tradycyjnie w Winnicy Dwie Granice zgromadziła rekordową liczbę win - zgłoszono ich prawie 300. Jednocześnie przyznano najmniej złotych medali w historii konkursu.

Znamy wyniki Grand Prix "Magazynu Wino

Już po raz 11. "Magazyn Wino" wyróżnił doskonałe wina, promotorów kultury winiarskiej, restauracje i sommelierów, których wkład w rozwój kultury wina w Polsce został uhonorowany nagrodami Grand Prix 2016.

Branża winiarska też w kryzysie

Zamknięte restauracje i ograniczony dostęp do sklepów mogą przyczynić się do zmarnowania miliarda litrów wina! Na kondycji finansowej importerów wina negatywnie odbijają się: wzrost cen walut i mniejszy zysk ze sprzedaży zakupionych przed pandemią towarów. Jakie są pomysły na przetrwanie?

Adam Pawłowski: austriackie wulkany

Jeszcze do niedawna Styria pozostawała dla mnie miejscem nieodkrytym. Do tej pory znałem ją jedynie z książek i degustacji win. Im więcej degustowałem, tym bardziej chciałem odwiedzić to fascynujące miejsce na mapie winiarskiej Austrii. Przyszło mi na to czekać aż do czerwca tego roku.

Adam Pawłowski: Wino dotknięte przez wirusa

Pandemia koronawirusa z dnia na dzień zmieniła otaczającą nas rzeczywistość. Nowe tymczasowe realia dotyczą także branży winiarskiej.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej