x

Lavazza i Microsoft dla zrównoważonego rozwoju

Kategoria: Lifestyle - ekologia    07.08.2019

Fundację Giuseppe i Pericle Lavazza oraz kolumbijski oddział Microsoftu podpisały porozumienie dotyczące wspólnego projektu transformacji technologicznej (Technology Transformation Model), realizowanego pod hasłem odpowiedzialności społecznej.

Lavazza edukuje planatorów kawy w Kolumbii. Foto: materiały prasowe.
Lavazza edukuje planatorów kawy w Kolumbii. Foto: materiały prasowe.
Najważniejsze cele projektu to eliminacja technologicznych, rolniczych i społeczno-gospodarczych przeszkód stojących na drodze plantatorów kawy w kolumbijskim departamencie Meta. Z powodu konfliktu zbrojnego w regionie tym zaprzestano uprawiania kawy na całe lata, a teraz symbolizuje on odradzanie się kraju.
Model TT łączy dostęp do Internetu z technologią, którą plantatorzy kawy mogą wykorzystać do wprowadzenia zrównoważonych metod uprawy. Ma również podnieść jakość produktu końcowego, poprawiając jednocześnie sytuację społeczną i ekonomiczną plantatorów, ich rodzin oraz społeczności, w których żyją. Dotyczy to również wzmacniania pozycji kobiet i zaangażowania młodszych pokoleń w kulturę kawy.
Obecnie model TT rozwinął się z pionierskiego projektu w rozwiązanie, które można powielać w innych regionach. Lavazza i Microsoft podpisały porozumienie dotyczące wprowadzania go w innych obszarach Kolumbii i przewidują rozszerzenie go w przyszłości na inne kraje będące producentami kawy.
– Obowiązki przyjęte przez podpisanie Agendy ONZ 2030 mają charakter globalny i usuwają
w cień interesy gospodarcze. Niestety w dalszym ciągu mamy przed sobą długą drogę do
osiągnięcia 17 celów zrównoważonego rozwoju, lecz przedsiębiorstwa mogą i muszą podjąć
wspólny wysiłek, dzieląc się swoim know-how i współpracując ze sobą i z instytucjami
w ramach jednego systemu – powiedział wiceprezes Grupy Lavazza Giuseppe Lavazza. – Jesteśmy dumni z nawiązania współpracy z firmą Microsoft, ponieważ technologia pomaga nam wyszukiwać nowe narzędzia do stawiania czoła najpilniejszym wyzwaniom, takim jak zmniejszanie ubóstwa i nierówności oraz poprawa warunków zdrowotnych, dobrostanu, edukacji i bezpieczeństwa żywnościowego przez innowacyjną, zrównoważoną produkcję rolną – dodał.
Poprzez swoją fundację i współpracę z lokalnymi instytucjami, organizacjami pozarządowymi i firmami Lavazza od 2015 r. realizuje też w tym regionie projekt ¡Tierra!Jego celem jest rozwój przedsiębiorczości, udostępnianie szkoleń rolniczych i technicznych oraz poprawa infrastruktury. Fundacja Lavazza rozpoczęła projekt ¡Tierra! w 2002 r. Początkowo miał on służyć trzem niewielkim społecznościom producentów kawy w Kolumbii, Peru i Hondurasie, później został jednak rozszerzony na inne kraje.
Obecnie Fundacja wspiera 24 projekty realizowane na trzech kontynentach, w 17 krajach dla ponad
95 000 beneficjentów. Ważne efekty osiągnięto już w pierwszej fazie projektu, prowadzonego przez Fundację Lavazza w kolumbijskim departamencie Meta w latach 2015–2017. Ponad sto rodzin
kolumbijskich rolników z powodzeniem odbudowało plantacje kawy po okresie wojny partyzanckiej, z powodu której kawy nie uprawiano przez całe lata. To jednak nie wszystko.
Po niedługim czasie rozpoczęto uprawę wysokiej jakości kawy na potrzeby mieszanki ¡Tierra! Colombia, zawierającej ziarna kolumbijskiej arabiki obrabiane metodą „na mokro”. Są one pozyskiwane ze 100-procentowo zrównoważonych upraw certyfikowanych przez Rainforest Alliance, międzynarodową organizację pozarządową, która promuje wprowadzanie bardziej zrównoważonych metod uprawy z myślą o ochronie środowiska i zapewnieniu plantatorom godnych warunków życia.
W drugim etapie, rozpoczętym w 2017 r., Fundacja postawiła sobie za cel udostępnienie plantatorom kawy narzędzi do zarządzania skutkami zmian klimatycznych i ich minimalizacji. Doprowadziło to do powstania realizowanego z firmą Microsoft projektu transformacji technologicznej, a także do nawiązania międzynarodowej współpracy, w ramach której główne role są odgrywane przez kolumbijskie instytucje (Biuro Prezydenta, Ministerstwo Telekomunikacji, ANE), firmę Carcafè, koordynatorów z ALOpartners i organizację pozarządową Makaia.
W ciągu ostatnich dwóch lat model TT wzbogacono o elementy technologiczne i rolnicze oraz działania szkoleniowe. Pozwoliło to zmienić go w inicjatywę, którą można powielać w kolejnych regionach. W pierwszej kolejności danemu obszarowi zapewniana jest łączność za pomocą technologii TV White Space (TVWS), która wykorzystuje nieużywane częstotliwości telewizyjne nazywane również białymi przestrzeniami widma telewizyjnego (ang. white space). Następnie lokalna ludność jest szkolona w zakresie korzystania z technologii. W ramach projektu świadczone są także usługi telemedyczne. W ostatnim kroku wprowadzane są narzędzia, aplikacje i platformy
oparte na najnowszych technologiach, takich jak Internet rzeczy, sztuczna inteligencja, automatyczne uczenie, rzeczywistość wirtualna i rozszerzona.
Technologia rolnictwa precyzyjnego z wykorzystaniem czujników pozytywnie wpływa na jakość uprawianej kawy i zapewnia cenne, wiarygodne informacje w czasie rzeczywistym. Pomaga to producentom w podejmowaniu lepszych decyzji w odpowiednim czasie z myślą o wdrażaniu
zrównoważonych i odpowiedzialnych metod. Usprawnia także komunikację między producentami, agronomami, inżynierami, handlowcami i sprzedawcami oraz zapewnia dokładne dane na potrzeby śledzenia całego procesu produkcji i samych produktów.
Inicjatywy tego typu pomagają sprostać ważnemu wyzwaniu, które wpływa nie tylko na rolnictwo — chodzi również o konieczność wymiany pokoleń i wzmacnianie pozycji kobiet. Obecnie średni wiek plantatorów kawy na świecie to 50 lat. Model TT daje nowym pokoleniom szansę na dalsze życie i pracę na terenach, na których uprawiana jest kawa, dostarczając im odpowiednie, aktualne narzędzia zapewniające zrównoważony rozwój społeczny, ekonomiczny i środowiskowy. Wdrożenie technologii odgrywa też ważną rolę we wzmacnianiu pozycji kobiet, ponieważ udostępnia im narzędzia i know-how pomagające w zarządzaniu plantacjami i ugruntowywaniu ich kluczowej roli w społeczeństwie.
Dotychczas w szkoleniach dotyczących dostosowywania technologii i ich stosowania w zarządzaniu rolnictwem wzięło udział i otrzymało certyfikaty 65 osób (32 producentów
kawy i 33 nauczycieli). Około 100 osób już teraz może też korzystać z Internetu do wyszukiwania informacji potrzebnych do pracy i nauki.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

W Szczecinie startuje aplikacja do walki z marnowaniem żywności

Aplikacja Too Good To Go, dzięki której na świecie uratowano już 33 miliony posiłków, właśnie startuje w Szczecinie. Dostępne są na niej pyszne paczki-niespodzianki z niesprzedanym danego dnia jedzeniem z restauracji, kawiarni, sklepów i cukierni, które w innym przypadku musiałyby wylądować w koszu.

Coca-Cola: #WCIĄŻZMIENIAMY - działania na rzecz środowiska

Jako lider rynku napojów bezalkoholowych Coca-Cola wie, że jej działalność ma wpływ na środowisko. Dlatego zachęca konsumentów do ekologicznych zachowań i działa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Rozmawiamy o tym z Katarzyną Borucką, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.

Grycan dołączył do Too Good To Go!

Sieć lodziarni Grycan-Lody od pokoleń dołączyła do Too Good To Go - inicjatywy, której celem jest zapobieganie marnowaniu żywności. Teraz domowymi ciastami czy sokami z owoców będzie można się rozkoszować w atrakcyjnej cenie, odbierając je w 14 lokalach sieci.

Bioodpady - co wrzucać do brązowego pojemnika?

Do żółtego kontenera wrzucamy plastik i metale, do zielonego - szkło, do niebieskiego - papier. A co do pojemnika brązowego? Na czym polega selektywna zbiórka bioodpadów? Oto ściąga dla tych, którzy dopiero oswajają się z nowym sposobem segregacji śmieci. Nie tylko dla restauratorów!

Ekologiczna rewolucja

Restauracje, bary, bistra, street foody, food trucki, kawiarnie, cukiernie - słowem, wszystkie lokale gastronomiczne, którym choć trochę zależy na modnym obecnie wizerunku eko, popadły w słomkowe szaleństwo. Jednak słomki to nie wszystko. Zmienia się cały rynek jednorazowych opakowań na żywność.

Take!cup - czyli weź kubek i przybij piątkę dla środowiska

Pierwszy w Polsce system kaucyjny napojów na wynos ruszył właśnie w Krakowie. System TAKE!CUP obejmie większość kawiarni, restauracji i wszystkie inne lokale sprzedające napoje gorące na wynos. Początkowo w Krakowie, a docelowo w całej Polsce.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej