x

Ajinomoto i kuchnia japońska w Polsce

Kategoria: Wydarzenia - otwarte

W tym roku firma Ajinomoto obchodzi swoje 20-lecie działalności na rynku Polskim. Z tej okazji postanowiono również sprawdzić, co Polacy wiedzą o kuchni japońskiej i czy ją lubią.

Logo Ajinomoto. Foto: materiały prasowe.
Logo Ajinomoto. Foto: materiały prasowe.
Ajinomoto Polska Sp. z o.o. to producent znanych i lubianych dań błyskawicznych. Firma rozpoczęła swoją działalność na rynku Polskim w 1999 roku od importu znanych wszystkim tajskich zup błyskawicznych pod marką YumYum. Ze względu, że w politykę firmy wpisana jest nie tylko popularyzacja smaków Wschodu, ale również wpieranie lokalnych tradycji kulinarnych, w roku 2003 Ajinomoto zakupiło SAMSMAK Foods Sp. z o.o. wraz z zakładem produkcyjnym w Małkini Górnej i przejęło produkcję zup błyskawicznych inspirowanych kuchnią polską. 5 lat później Ajinomoto wprowadziło na rynek polski również linię błyskawicznych dań japońskich pod marką OYAKATA. 3 lata temu, w 2016 roku zakład produkcyjny przeszedł gruntową modernizację.

Misją i mottem firmy jest „Eat Well, Live Well” – „Jedz dobrze, żyj dobrze”. Dlatego Ajinomoto nie tylko nieustannie dba o wysoką jakość swoich produktów, ale również bada preferencje i przyzwyczajenia żywieniowe konsumentów. W tym roku, z okazji swojego 20-lecia na Polskim rynku, firma postanowiła sprawdzić, co Polacy wiedzą o kuchni japońskiej, co im się z nią kojarzy i jakie dania najbardziej lubią.

– Zwyczaje żywieniowe i preferencje smakowe Polaków zmieniają się. Potwierdzają to przeprowadzone na nasze zlecenie przez firmę SW Research badania, z których wynika, że coraz większą popularnością cieszą się tu smaki orientalne – w tym oczywiście japońskie. Badanie odzwierciedla także duże zainteresowanie żywnością street food. Polacy coraz chętniej zamawiają jedzenie i jedzą poza domem. Rośnie też zainteresowanie kosztowaniem niecodziennych smaków oraz odkrywaniem różnorodnych kuchni, w tym japońskiej. Stąd popularność restauracji serwujących ramen czy sushi barów. Odpowiedzią na te potrzeby są zupy i dania japońskie OYAKATA – komentuje wyniki badań Prezes Ajinomoto Poland Sp. z o.o. Toshiro Tsuboi.

Klasyczne japońskie danie marki OYAKATA. Foto: materiały prasowe.
Klasyczne japońskie danie marki OYAKATA. Foto: materiały prasowe.
Z przeprowadzonego badania wynika, że wśród Polaków nadal prym wiedzie kuchnia włoska (lubi ją aż 84% osób w naszym kraju), ale szeroko pojęte dania azjatyckie również stają się coraz bardziej popularne (na ten rodzaj kuchni wskazało 70% badanych). Z bogatego wachlarza kuchni orientalnych Polacy najchętniej wybierają kuchnię chińską (odpowiedziało tak 80% badanych) i właśnie japońską (61%). Ta ostatnia kojarzy się najbardziej sushi, ryżem, sake i… jedzeniem pałeczkami.

Dla firmy Ajinomoto ważny jest też smak, bo to właśnie oni jako jedni z pierwszych zaczęli produkować glutaminian sodu – związek, który niesłusznie zyskał złą sławę, a w rzeczywistości jest pochodną ważnego neuroprzekaźnika, kwasu glutaminowego, oraz odpowiada za powstawanie smaku umami (określanego także jako pyszny, smakowity, bulionowy). O odkryty w 1908 roku przez dr Kikunae Ikede smak umami także pytano w przeprowadzonym badaniu. Aż 64% respondentów wiedziało, że jest to smak, a kolejne 11% utożsamia tę nazwę z „nieuchwytnym smakiem”. To dobrze, bo może już niedługo umami zacznie być silniej kojarzony z kuchnią japońską. Obecnie jako typowe dla Japonii smaki Polacy wymieniają wasabi, sos sojowy (także bardzo umami!) oraz sake.

Ciekawostką jest to, że w macierzystej Japonii firma Ajinomoto zajmuje się również produkcją aminokwasów i odżywek sportowych oraz rozwija markę Kachimeshi – zwycięskich posiłków, prostych w przygotowaniu i doskonale zbilansowanych dań dla sportowców i ludzi aktywnych. 

Autor tekstu: Wojciech Piasecki
O AUTORZE
Wojciech Tomasz Piasecki
Z wykształcenia mgr inż technologii żywności i żywienia człowieka. Od 13 lat związany z branżą żywności jako technolog i dziennikarz. Specjalizuje się w analizie sensorycznej, badaniach ilościowych i jakościowych na rynku FMCG, technologii gastronomicznej oraz dietetyce sportowej. Z zamiłowania kucharz i piekarz nieustannie poszukujący nowych smaków. Promuje kuchnię zdrową i zbilansowaną. Uwielbia podróże, zarówno te miejskie, jak i z plecakiem w nieznane.

Zobacz także

Lavazza po raz 9 oficjalną kawą Wimbledonu

Lavazza już dziewiąty rok z rzędu jest Oficjalną Kawą Wimbledonu. W tym zaprezentuje się również jako partner ubiegłorocznej mistrzyni turnieju - Angelique Kerber.

Nocna Zmiana

W miniony weekend odbyła się pierwsza edycja pierwszego nocnego marketu w Krakowie. Prezentujemy krótką fotorelację z wydarzenia.

Restauracja Przyjazna Dzieciom

Każdy rodzic wie, że znalezienie w restauracji smacznego, ale i ciekawego posiłku dla malucha, może czasem stanowić wyzwanie. Aby ułatwić życie wszystkim, którzy chcą zabrać najmłodszych do restauracji, powstał program Restauracja Przyjazna Dzieciom.

Chef’s Table w Water & Wine

Chef's Table to nowa propozycja wyjątkowego konceptu restauracyjnego dla pasjonatów fine diningu. W specjalnie zaaranżowanym nowym miejscu, w małych (maksymalnie 8-osobowych) grupach goście spotkają się przy stole, który sąsiaduje z otwartą kuchnią.

"NOMA: MY PERFECT STORM"

Film o słynnej restauracji w Kopenhadze trafia do kolejnych kin - już wkrótce w Polsce. Pełnometrażowy film dokumentalny w reżyserii Pierra Deschampsa przedstawia sylwetkę René Redzepiego - szefa kuchni Nomy, który zrewolucjonizował współczesną gastronomię, nie tylko skandynawską.

1000 Miglia 2018

Cisowianka Perlage po raz trzeci oficjalnym sponsorem głównym legendarnego wyścigu tysiąca mil. Jedyny i niepowtarzalny! Ekscytujący! Bajecznie odjazdowy! - to nieliczne z tytułów, którymi światowe media podsumowują co roku rajd samochodów zabytkowych Mille Miglia Storica.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
więcej