x

Ajinomoto i kuchnia japońska w Polsce

Kategoria: Wydarzenia - otwarte    11.07.2019

W tym roku firma Ajinomoto obchodzi swoje 20-lecie działalności na rynku Polskim. Z tej okazji postanowiono również sprawdzić, co Polacy wiedzą o kuchni japońskiej i czy ją lubią.

Logo Ajinomoto. Foto: materiały prasowe.
Logo Ajinomoto. Foto: materiały prasowe.
Ajinomoto Polska Sp. z o.o. to producent znanych i lubianych dań błyskawicznych. Firma rozpoczęła swoją działalność na rynku Polskim w 1999 roku od importu znanych wszystkim tajskich zup błyskawicznych pod marką YumYum. Ze względu, że w politykę firmy wpisana jest nie tylko popularyzacja smaków Wschodu, ale również wpieranie lokalnych tradycji kulinarnych, w roku 2003 Ajinomoto zakupiło SAMSMAK Foods Sp. z o.o. wraz z zakładem produkcyjnym w Małkini Górnej i przejęło produkcję zup błyskawicznych inspirowanych kuchnią polską. 5 lat później Ajinomoto wprowadziło na rynek polski również linię błyskawicznych dań japońskich pod marką OYAKATA. 3 lata temu, w 2016 roku zakład produkcyjny przeszedł gruntową modernizację.

Misją i mottem firmy jest „Eat Well, Live Well” – „Jedz dobrze, żyj dobrze”. Dlatego Ajinomoto nie tylko nieustannie dba o wysoką jakość swoich produktów, ale również bada preferencje i przyzwyczajenia żywieniowe konsumentów. W tym roku, z okazji swojego 20-lecia na Polskim rynku, firma postanowiła sprawdzić, co Polacy wiedzą o kuchni japońskiej, co im się z nią kojarzy i jakie dania najbardziej lubią.

– Zwyczaje żywieniowe i preferencje smakowe Polaków zmieniają się. Potwierdzają to przeprowadzone na nasze zlecenie przez firmę SW Research badania, z których wynika, że coraz większą popularnością cieszą się tu smaki orientalne – w tym oczywiście japońskie. Badanie odzwierciedla także duże zainteresowanie żywnością street food. Polacy coraz chętniej zamawiają jedzenie i jedzą poza domem. Rośnie też zainteresowanie kosztowaniem niecodziennych smaków oraz odkrywaniem różnorodnych kuchni, w tym japońskiej. Stąd popularność restauracji serwujących ramen czy sushi barów. Odpowiedzią na te potrzeby są zupy i dania japońskie OYAKATA – komentuje wyniki badań Prezes Ajinomoto Poland Sp. z o.o. Toshiro Tsuboi.

Klasyczne japońskie danie marki OYAKATA. Foto: materiały prasowe.
Klasyczne japońskie danie marki OYAKATA. Foto: materiały prasowe.
Z przeprowadzonego badania wynika, że wśród Polaków nadal prym wiedzie kuchnia włoska (lubi ją aż 84% osób w naszym kraju), ale szeroko pojęte dania azjatyckie również stają się coraz bardziej popularne (na ten rodzaj kuchni wskazało 70% badanych). Z bogatego wachlarza kuchni orientalnych Polacy najchętniej wybierają kuchnię chińską (odpowiedziało tak 80% badanych) i właśnie japońską (61%). Ta ostatnia kojarzy się najbardziej sushi, ryżem, sake i… jedzeniem pałeczkami.

Dla firmy Ajinomoto ważny jest też smak, bo to właśnie oni jako jedni z pierwszych zaczęli produkować glutaminian sodu – związek, który niesłusznie zyskał złą sławę, a w rzeczywistości jest pochodną ważnego neuroprzekaźnika, kwasu glutaminowego, oraz odpowiada za powstawanie smaku umami (określanego także jako pyszny, smakowity, bulionowy). O odkryty w 1908 roku przez dr Kikunae Ikede smak umami także pytano w przeprowadzonym badaniu. Aż 64% respondentów wiedziało, że jest to smak, a kolejne 11% utożsamia tę nazwę z „nieuchwytnym smakiem”. To dobrze, bo może już niedługo umami zacznie być silniej kojarzony z kuchnią japońską. Obecnie jako typowe dla Japonii smaki Polacy wymieniają wasabi, sos sojowy (także bardzo umami!) oraz sake.

Ciekawostką jest to, że w macierzystej Japonii firma Ajinomoto zajmuje się również produkcją aminokwasów i odżywek sportowych oraz rozwija markę Kachimeshi – zwycięskich posiłków, prostych w przygotowaniu i doskonale zbilansowanych dań dla sportowców i ludzi aktywnych. 

Autor tekstu: Wojciech Piasecki
O AUTORZE
Wojciech Tomasz Piasecki
Z wykształcenia mgr inż technologii żywności i żywienia człowieka. Od 13 lat związany z branżą żywności jako technolog i dziennikarz. Specjalizuje się w analizie sensorycznej, badaniach ilościowych i jakościowych na rynku FMCG, technologii gastronomicznej oraz dietetyce sportowej. Z zamiłowania kucharz i piekarz nieustannie poszukujący nowych smaków. Promuje kuchnię zdrową i zbilansowaną. Uwielbia podróże, zarówno te miejskie, jak i z plecakiem w nieznane.

Zobacz także

Startuje 12. edycja Restaurant Week

20 września ruszyły rezerwacje na 12. edycję Restaurant Week. Jesienne wydarzenie odbędzie się w dniach 17-31 października pod hasłem "Destynacja restauracja". Hasło festiwalu nawiązuje do odkrywania kuchni świata poprzez polską scenę restauracyjną.

Kulinarny tygiel pięciu kultur

Po raz kolejny Transatlantyk Festival zaprosił na wyjątkowe spotkanie sztuki filmowej i kulinarnej, czyli Kino Kulinarne przygotowywane we współpracy z 68. Berlinale Kulinarisches Kino. Festiwal odbywający się w Łodzi gromadzi co roku setki gości.

Odkrywanie dziedzictwa gastronomicznego Europy Środkowej

Ruszył program, w ramach którego pięć miast z Europy Środkowej wybrało swoje lokalne produkty gastronomiczne oraz zaplanowało działania pilotażowe w celu ich promowania.

Nowa kampania "Cisowianka - Tradycja, która nieprzerwanie trwa do dziś"

Nałęczów Zdrój, producent wody mineralnej Cisowianka i Cisowianka Perlage, uruchamia ogólnopolską kampanię reklamową, w której po raz kolejny potwierdza, jak ważna jest dla niego historia regionu, z którego pochodzi.

Festiwal kultury koktajlowej World Class Cocktail Festiwal

Ruszyły rezerwacje na World Class Cocktail Festiwal, który potrwa od 23 września do 4 października. Za 33 zł najlepsi barmani w Polsce zaserwują gościom dwie autorskie kompozycje w koktajlbarach w Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Wrocławiu, Łodzi, Szczecinie, Poznaniu i na Śląsku.

MASSIMO BOTURA GOŚCIEM FESTIWALU FINE DINING WEEK

Jubileuszowa, piąta edycja Fine Dining Week trwała od 6 do 17 lutego. Biorące w nim udział restauracje odwiedziło rekordowe 11 tysięcy gości, a najważniejszą z kolacji towarzyszących festiwalowi przygotował Massimo Bottura.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej