x

Polacy to odkrywcy smaków - udowadnia raport Pyszne.pl

Kategoria: Twój biznes - wiedza    07.06.2019

Wegetarianizm, kuchnia gruzińska i silna hierarchia posiłków to najważniejsze trendy żywieniowe w Polsce - wynika z raportu serwisu Pyszne.pl pokazującego co, jak i kiedy jemy.

Raport Food-Trendów Pyszne.pl opracowano na podstawie badania przeprowadzonego w kwietniu na reprezentatywnej próbie 800 Polaków w wieku od 18 do 65 lat. Wypływające z niego wnioski pokazują rodaków jako obywateli świata. Aż 28% z nas w ciągu ostatnich 3 miesięcy odkryło dla siebie nową kuchnię świata, a trzy osoby na cztery są zainteresowane próbowaniem coraz to nowych jej rodzajów. W poszukiwaniu niecodziennych smaków coraz chętniej patrzymy na Wschód. Najwięcej respondentów badania odpowiedziało, że najbardziej chciałaby spróbować dań gruzińskich.
Z jednej strony pociąga nas nowe, z drugiej – jesteśmy mocno przywiązani do tradycji i mamy jasno ustaloną hierarchię posiłków. Jak twierdzi prawie połowa respondentów, najważniejszy w ciągu dnia jest obiad. Po nim
zaś śniadanie – 37% odpowiedzi. Mało istotne są natomiast drugie śniadanie (5%), kolacja (4%) czy lunch (1%). Kultura jedzenia zachodnich posiłków jeszcze nie do końca zadomowiła się nad Wisłą – mniej niż jedna piąta Polaków jada lunch (18%), przy aż 85% osób mających w rozkładzie dnia obiad.
Nasz tradycjonalizm jest widoczny także przy wyborze dań. Najmocniej zakorzeniona w preferencjach Polaków i wybierana zdecydowanie najczęściej jest kuchnia polska (98%). Nasza znajomość aktualnych światowych trendów związanych z jedzeniem jest jednak umiarkowana. Tylko 40% Polaków zna pojęcie street food, a o slow foodzie słyszało 23% z nas.
Więcej niż jeden na trzech Polaków stosuje ograniczenia żywieniowe, głównie ze względu na chęć prowadzenia zdrowego stylu życia (63%) i ze względów zdrowotnych (52%). Wśród młodych ludzi w przedziale wiekowym 18-24 istotnym powodem jest także trening (48% w tej grupie badanych). Najczęściej stosowana jest dieta wykluczająca cukier (10%).
Diety wegetariańskiej przestrzega 4%, a chciałoby ją wypróbować 8% Polaków. Skłania nas do tego przede wszystkim kiepska jakość dostępnego w sklepach mięsa – 54% spośród nas ma co do niego wątpliwości. Polacy zauważają oprócz tego coraz lepszą dostępność zamienników mięsa i rozbudowującą się ofertę dla wegetarian w restauracjach. Szukają też sposobu na schudnięcie. Tylko 30% potencjalnych wegetarian motywują względy ideologiczne. W przejściu na dietę wegetariańską powstrzymuje Polaków przede wszystkim to, że nie wyobrażają sobie rezygnacji z mięsa oraz mają silne przyzwyczajenia. Nie bez znaczenia są dla nich także nawyki żywieniowe bliskich osób.


WIĘCEJ LICZB I FAKTÓW
Trendy dotyczące posiłków
– Zwyczaj jedzenia brunchu ma tylko 3% Polaków.
– W dni pracujące na lunch wybieramy się do restauracji ponad cztery razy częściej niż na obiad.

Trendy dotyczące preferencji kulinarnych
– Spośród dań kuchni polskiej najmłodsi respondenci preferują pierogi (36% osób w przedziale wiekowym 18-24 lata), starsi – kotleta schabowego.
– Dokładnie wiemy, czego chcielibyśmy posmakować. Spośród dań kuchni tajskiej są to przede wszystkim zupy, indyjskiej – nowe rodzaje curry, hiszpańskiej – paella, meksykańskiej – burrito, wietnamskiej – zupa pho, rosyjskiej – pielmieni, a ukraińskiej – bliny.

Diety
– 4% Polaków przestrzega diety bezglutenowej.
– 3% z nas wyklucza ze swojej diety laktozę.
– 12% osób zamierza wypróbować w przyszłości dietę wykluczającą cukier.
– 71% osób nie rozważa przechodzenia na żadna nową dietę

Jedzenie z dowozem czy wyjście do restauracji?
– 62% respondentów zamówiło jedzenie z dowozem w ciągu 3 miesięcy poprzedzających badanie.
– Posiłku dostarczonego do drzwi potrzebujemy zwłaszcza wtedy, gdy nie chce nam się gotować (47%) lub nie mamy czasu (41%).
– Jedzenie z dowozem zamawiamy najczęściej z rodziną (50%) lub ze znajomymi (43%).
– Do restauracji chodzimy przede wszystkim ze względów towarzyskich (46%).

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

KOLEJNY ŚWIETNY ROK DLA KAWIARNI

80 największych marek kawiarni w Europie ma łącznie ponad 14 tys. lokali, czyli o 5,5 proc. więcej niż w poprzednim roku. Na szczycie znów rządzą Costa Coffee, Starbucks i McCafé jako najbardziej rozpowszechnione marki w Europie.

Marketing wiarygodny - przekonaj

"Bądź sobą. Wszyscy inni są już zajęci" - to słowa Oscara Wilde’a, które świetnie oddają ważny obecnie trend w marketingu - autentyczność. Za tym kierunkiem stoją murem dwa modne narzędzia: "storytelling" i "content marketing". To kompozyty najskuteczniejszej obecnie strategii marketingowej.

Opakowania pod lupą

27.02 - 01.03.2018 w Centrum Targowo-Kongresowym Ptak Warsaw Expo odbędą się Międzynarodowe Targi Techniki Pakowania i Opakowań Warsaw Pack 2018.

OBSŁUGA W KRYZYSIE

Tak jak po zimie przychodzi wiosna, a po nocy dzień, tak w każdej, nawet najlepszej restauracji pojawi się w końcu niezadowolony gość. W kolejnym odcinku "Sztuki obsługi" opisujemy, jak radzić sobie w sytuacji kryzysowej. Z każdej można wybrnąć z korzyścią dla naszego biznesu. Podpowiadamy jak.

NAJCZĘŚCIEJ POMIJANE CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA FOOD COST

W każdym przedsiębiorstwie gastronomicznym najistotniejszym czynnikiem determinującym to, czy osiągniemy sukces, czy nie, jest rzetelna wiedza. Brak aktualnych danych nt. poszczególnych obszarów naszej działalności może wpływać negatywnie na osiągany wynik finansowy i sferę zarządzania personelem.

Bezpłatne konsultacje dla restauratorów z ekspertami HoReCa startują już 21.03

Prawo, podatki, marketing, dostawy - wybierz eksperta, zarejestruj się i skorzystaj z dawki fachowej, rzetelnej wiedzy! A wszystko zupełnie za darmo.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej