

Polacy to odkrywcy smaków - udowadnia raport Pyszne.pl


Wegetarianizm, kuchnia gruzińska i silna hierarchia posiłków to najważniejsze trendy żywieniowe w Polsce - wynika z raportu serwisu Pyszne.pl pokazującego co, jak i kiedy jemy.
Z jednej strony pociąga nas nowe, z drugiej – jesteśmy mocno przywiązani do tradycji i mamy jasno ustaloną hierarchię posiłków. Jak twierdzi prawie połowa respondentów, najważniejszy w ciągu dnia jest obiad. Po nim
zaś śniadanie – 37% odpowiedzi. Mało istotne są natomiast drugie śniadanie (5%), kolacja (4%) czy lunch (1%). Kultura jedzenia zachodnich posiłków jeszcze nie do końca zadomowiła się nad Wisłą – mniej niż jedna piąta Polaków jada lunch (18%), przy aż 85% osób mających w rozkładzie dnia obiad.
Nasz tradycjonalizm jest widoczny także przy wyborze dań. Najmocniej zakorzeniona w preferencjach Polaków i wybierana zdecydowanie najczęściej jest kuchnia polska (98%). Nasza znajomość aktualnych światowych trendów związanych z jedzeniem jest jednak umiarkowana. Tylko 40% Polaków zna pojęcie street food, a o slow foodzie słyszało 23% z nas.
Więcej niż jeden na trzech Polaków stosuje ograniczenia żywieniowe, głównie ze względu na chęć prowadzenia zdrowego stylu życia (63%) i ze względów zdrowotnych (52%). Wśród młodych ludzi w przedziale wiekowym 18-24 istotnym powodem jest także trening (48% w tej grupie badanych). Najczęściej stosowana jest dieta wykluczająca cukier (10%).
Diety wegetariańskiej przestrzega 4%, a chciałoby ją wypróbować 8% Polaków. Skłania nas do tego przede wszystkim kiepska jakość dostępnego w sklepach mięsa – 54% spośród nas ma co do niego wątpliwości. Polacy zauważają oprócz tego coraz lepszą dostępność zamienników mięsa i rozbudowującą się ofertę dla wegetarian w restauracjach. Szukają też sposobu na schudnięcie. Tylko 30% potencjalnych wegetarian motywują względy ideologiczne. W przejściu na dietę wegetariańską powstrzymuje Polaków przede wszystkim to, że nie wyobrażają sobie rezygnacji z mięsa oraz mają silne przyzwyczajenia. Nie bez znaczenia są dla nich także nawyki żywieniowe bliskich osób.
WIĘCEJ LICZB I FAKTÓW
Trendy dotyczące posiłków
– Zwyczaj jedzenia brunchu ma tylko 3% Polaków.
– W dni pracujące na lunch wybieramy się do restauracji ponad cztery razy częściej niż na obiad.
Trendy dotyczące preferencji kulinarnych
– Spośród dań kuchni polskiej najmłodsi respondenci preferują pierogi (36% osób w przedziale wiekowym 18-24 lata), starsi – kotleta schabowego.
– Dokładnie wiemy, czego chcielibyśmy posmakować. Spośród dań kuchni tajskiej są to przede wszystkim zupy, indyjskiej – nowe rodzaje curry, hiszpańskiej – paella, meksykańskiej – burrito, wietnamskiej – zupa pho, rosyjskiej – pielmieni, a ukraińskiej – bliny.
Diety
– 4% Polaków przestrzega diety bezglutenowej.
– 3% z nas wyklucza ze swojej diety laktozę.
– 12% osób zamierza wypróbować w przyszłości dietę wykluczającą cukier.
– 71% osób nie rozważa przechodzenia na żadna nową dietę
Jedzenie z dowozem czy wyjście do restauracji?
– 62% respondentów zamówiło jedzenie z dowozem w ciągu 3 miesięcy poprzedzających badanie.
– Posiłku dostarczonego do drzwi potrzebujemy zwłaszcza wtedy, gdy nie chce nam się gotować (47%) lub nie mamy czasu (41%).
– Jedzenie z dowozem zamawiamy najczęściej z rodziną (50%) lub ze znajomymi (43%).
– Do restauracji chodzimy przede wszystkim ze względów towarzyskich (46%).
Zobacz także

Mycie i dezynfekcja

Każda kuchnia powinna lśnić czystością. Aby we właściwy sposób doprowadzić ją do porządku, trzeba odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań.

Jak usprawnić komunikację w zespole?

"Bo nie ludzie słowa, ale słowa ludzi niosą" śpiewała w latach 90. Kayah. Komunikacja, czyli to, co i jak mówimy, ma ogromną rolę w pozytywnym kształtowaniu kultury organizacji albo... skutecznym jej niszczeniu.

Szef dla Młodych Talentów - efekty programu edukacyjnego Akademii MAKRO

Bartosz Świostek to ambitny uczeń trzeciej klasy technikum gastronomicznego w Starachowicach, który dzięki wygranej w programie Szef dla Młodych Talentów mógł rozwijać swój talent kulinarny w warszawskiej restauracji Salto.

Jak sezonować mięso? Adam Chrząstowski doradzi!

Ruszył projekt doradczy Steak Advisors skierowany do szefów kuchni, restauratorów, dystrybutorów, przetwórców i producentów mięsa oraz ryb, a także domowych amatorów mięsa.

Storytelling w gastronomii, czyli opowieści różnej treści

Standardowa komunikacja restauracji w social mediach nie będzie działała na tych odbiorców, którzy oczekują czegoś więcej - czegoś, co ich zainteresuje i zaskoczy. Atrakcyjne zdjęcia, wartościowe treści, instastories czy konkursy to dziś już za mało. Jak zatem przyciągnąć uwagę wymagających gości?

Marketing uświadomiony

Prowadzenie działań marketingowych wymaga od restauratorów i producentów mocnego zaangażowania w rynek, obserwacji, świadomości tego, co dzieje się w Polsce i na świecie, bo dzieje się dużo i szybko.
Inne kategorie
Akademia Horeca


Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

