x

Sfinks stawia na franczyzę

Kategoria: Twój biznes - wiedza

Sfinks Polska obecnie zarządza 97 lokalami w modelu franczyzowym, co stanowi 54% portfela. Obecnie jednym z głównych celów strategicznych firmy jest rozwój sieci franczyzowej i zwiększenie jej udziału do ponad 60% portfela.

Logo Sfinks Polska S.A. Foto: materiały prasowe.
Logo Sfinks Polska S.A. Foto: materiały prasowe.
W portfolio Sfinks Polska znajdują się obecnie takie marki jak Sphinx, Chłopskie Jadło, Piwiarnia Warki, Fabryka Pizzy i WOOK. Rozwój franczyzy to jeden z głównych celów strategicznych spółki, która do końca 2019 roku chce posiadać ponad 60% lokali w tym formacie, a do 2022 roku planuje zwiększyć udział franczyzy do 70-90% lokali. Jednym z kamieni milowych na drodze do osiągnięcia tego celu było przejecie pod koniec 2017 r. największej w Polsce sieci pubów – Piwiarnia Warki. W modelu franczyzowym działa też większość restauracji nowej marki rozwijanej przez Sfinksa – Fabryki Pizzy. Ponadto spółka planuje przekształcenie części restauracji marki Sphinx na franczyzę.

– Spośród dziesięciu restauracji, które od stycznia do końca marca tego roku wypracowały najwyższe przyrosty sprzedaży, osiem działa we franczyzie. Najlepsza z nich zwiększyła w I kwartale obroty rok do roku o prawie 50%, mimo że było aż o osiem niehandlowych niedziel więcej. Pozostałe również osiągnęły kilkudziesięcioprocentową dynamikę przychodów. W tym systemie restaurator działa na własny rachunek, więc jest zmotywowany, by biznes prowadzić jak najlepiej. To według naszych doświadczeń najbardziej efektywny model i dlatego w rozwoju stawiamy przede wszystkim na to rozwiązanie zgodnie z założeniami strategii – mówi Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.

Kolejnym ważnym elementem strategii Sfinksa jest rozbudowa portfolio o nowe, komplementarne marki. Dzięki temu Sfinks Polska pragnie zaznaczyć swój udział we wszystkich kluczowych segmentach rynku gastronomicznego. W chwili obecnej spółka nie podała jeszcze informacji na temat tego, jakimi konkretnie markami i sektorami rynku są zainteresowani. Wiadomo natomiast, że trzymają rękę na pulsie i nieustannie prowadzą rozmowy z właścicielami ciekawych konceptów gastronomicznych. Przykładem owocnego zakończenia takich rozmów było przejęcie w kwietniu 2019 praw do marki Meta Seta Galareta i Meta Disco. Obecnie Sfinks planuje rozwój tych marek w całym kraju również w formacie franczyzowym. Do końca 2019 roku na rynku ma przybyć przynajmniej 20 nowych lokali pod szyldami marek portfolio Sfinksa, z czego 6 restauracji już zostało uruchomionych.

Równolegle z rozwojem na rynku tradycyjnym gastronomiczna spółka umacnia się w segmencie delivery. Na koniec I kwartału 2019 r. usługę dostawy do klienta oferowały 54 restauracje. Firma zamierza jednak powiększać zasięg. Ma w tym pomóc rozwój tzw. kuchni multibrandowych (centralnych), których pierwsze otwarcia zostały zaplanowane na ten rok. Są to punkty gastronomiczne, gdzie będą przygotowywane dania z menu różnych marek Sfinksa wyłącznie na zamówienie z dostawą. Oferta delivery jest realizowana poprzez zewnętrzne platformy internetowe oraz poprzez własny kanał sprzedaży – autorski serwis Smacznieiszybko.pl, który właśnie zyskał nową odsłonę. Jednym z nowoczesnych narzędzi wspomagających jego rozwój jest aplikacja internetowa Aperitif.

– Nasza strategia rozwoju obejmuje wiele komplementarnych projektów, które mają przynosić owoce każdy z osobna, jak i prowadzić do efektów synergii. Część strategicznych dla nas projektów – jak system informatyczny czy rozwój kanału delivery – przeszła już całą fazę przygotowawczą i na ten rok planujemy zakończenie ich wdrożenia. Po trwającym w ostatnich latach okresie inwestycji finansowych i organizacyjnych, będziemy mogli od tego roku obserwować efekty tych prac. Zbudowaliśmy solidne fundamenty do rozwoju Sfinksa w kolejnych latach, co będzie przekładać się na budowanie przewag i umacnianie naszej pozycji na rynku – komentuje Sylwester Cacek.

Autor tekstu: ( red. )

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
więcej