

Trendy w turystyce kulinarnej pod lupą ekspertów


Kim jest współczesny turysta kulinarny? Jakie są jego potrzeby? Jak budować jego świadomość i wiedzę? Nad tymi zagadnieniami debatowali eksperci IV konferencji "Międzykulturowa turystyka kulinarna pokoleń", organizowanej przez Szkołę Główną Turystyki i Hotelarstwa Vistula.
– Często zapominamy, że turystyka kulinarna jest turystyką kulturową. To oznacza, że turysta chce poznać tajniki powstania danej potrawy, związaną z nią historię i kulturę. Jeśli poczęstujemy kogoś daniami kuchni polskiej, nie przekazując mu żadnej wiedzy na ich temat, to nie będzie to turystyka kulinarna, tylko jeden z wielu posiłków – mówiła podczas konferencji dr Magdalena Tomaszewska-Bolałek z SWPS.
Zmienia się model podróżowania, coraz częściej turysta wyjeżdża w poszukiwaniu doznań z całą rodziną. Turystyka rodzinna stanowi 1/3 turystyki użytkowej.
– Takie wyjazdy służą integracji międzypokoleniowej, np. kiedy podczas zwiedzania muzeum chleba uruchamiają się wspomnienia, historie i smaki dzieciństwa. Wówczas takie muzeum staje się łącznikiem między pokoleniami – tłumaczyła dr Tomaszewska-Bolałek.
– Dzieci poszukują autentycznych doświadczeń, a kuchnia doskonale się do tego nadaje. Doświadczenia kulinarne z dzieciństwa wpływają na ich preferencje w przyszłości – dodała dr hab. prof. Karolina Buczkowska-Gołąbek z AWF w Poznaniu.
Dzisiejsza turystyka kulinarna jest nierozerwalnie związana z trendami, jakie panują w kulinariach. Dlaczego?
– Tutaj pojawia się ogromny wpływ social mediów na kształtowanie kultury turystyki kulinarnej. Dzięki Instagramowi czy Facebookowi obserwujemy, co się dzieje na świecie. Wystarczy wpisać odpowiedni hashtag, żeby sprawdzić, co nasi znajomi jedli w danym miejscu, jak wygląda śniadanie w Tokio, a jak w Warszawie – mówiła dr Magdalena Tomaszewska-Bolałek.
Moda na tradycyjne, lokalne produkty przyszła do nas stosunkowo niedawno. W Polsce sytuacja społeczno-polityczna nie sprzyjała rozwojowi kuchni regionalnej przez wiele powojennych dziesięcioleci. Po wyjściu z komunizmu zachwyciliśmy się kuchnią śródziemnomorską i dopiero w latach 90. ubiegłego wieku zaczęliśmy odkrywać naszą kuchnię i produkty. Maciej Barton, szef kuchni tradycyjnej, reprezentujący środowisko gastronomiczne podczas konferencji, wyliczał najważniejsze wydarzenia, które wpłynęły na kształtowanie świadomości społecznej. Po wejściu do UE utworzono Polską Izbę Produktu Regionalnego i Lokalnego, która certyfikuje produkty. Powstała też lista produktów tradycyjnych, których jakość i wyjątkowe cechy wynikają ze stosowania tradycyjnych metod wytwarzania. Coraz większą popularnością cieszą się festiwale i imprezy kulinarne, podczas których można spróbować najlepszych tradycyjnych i regionalnych smaków, takie jak: Festiwal Smaku w Grucznie czy Festiwal Dobrego Smaku w Poznaniu.
Najbardziej prestiżowe przewodniki tj. Michelin, Gault & Millau czy Poradnik Restauratora wprowadziły specjalną kategorię dla kuchni tradycyjnych i zaczęły przyznawać nagrody szefom kuchni tradycyjnej.
– Przeanalizowałem menu restauracji typu fine-dining. Udział produktów tradycyjnych jest w nich niewielki, panuje za to duży chaos, np. obok oscypka występuje czernina wielkopolska, powszechne jest także złe nazewnictwo i swobodne traktowanie kuchni tradycyjnej – mówił Maciej Barton. – Nie mamy gwiazdkowych restauracji promujących kuchnię regionalną w niezwykle nowatorski sposób, dopiero uczymy się dumy z polskich regionalnych produktów i stawiamy pierwsze kroki w budowaniu świadomości społecznej. Naszą kuchnią możemy zawojować świat, ale musimy w to najpierw uwierzyć – podsumował Barton.
Zobacz także

Święto sztuki koktajlowej

Pierwsza edycja World Class Cocktail Festival już 6 czerwca.

Wege Festiwal Poznań

W niedzielę - 24 września, odbędzie się pierwsza poznańska edycja największej w Polsce imprezy wegetariańsko wegańskiej - Wege Festiwal Poznań.

uroczyste otwarcie Siedziby Segafredo Zanettii Szkoły Baristów Coffee Art Masters

W czwartek, 27 września, w budynku Adgar Park West w Warszawie, zostanie otwarta nowa siedziba Segafredo Zanetti, w której jednocześnie będzie działała szkoła baristyczna Coffee Art Masters.

Between kitchen & dining room

Pierwsze targi z cyklu odbędą się w dniach 22-23 kwietnia w Hali Koszyki w Warszawie

Nowości w Too Good To Go

Świetna wiadomość dla wszystkich pizzomaniaków w Warszawie! Od dziś do walki Too Good To Go z marnowaniem jedzenia włączyła się sieć pizzerii Pizza Hut. Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce będzie oferować pozycje ze swojego menu w 15 miejscach w Warszawie.

MAKRO Polska dołącza do akcji Posiłek Dla Lekarza

Zespół kucharzy Akademii Inspiracji MAKRO, zlokalizowanej w Warszawie, we wszystkie dni powszednie przygotowywać będzie ciepłe posiłki dla lekarzy i personelu medycznego szpitala MSWiA w Warszawie.
Inne kategorie
Akademia Horeca


Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

