x

Odkrywanie dziedzictwa gastronomicznego Europy Środkowej

Kategoria: Wydarzenia - otwarte    29.05.2019

Ruszył program, w ramach którego pięć miast z Europy Środkowej wybrało swoje lokalne produkty gastronomiczne oraz zaplanowało działania pilotażowe w celu ich promowania.

Wenecja (Włochy), Dubrownik (Chorwacja), Brno (Czechy), Kecskemét (Węgry) i Kraków (Polska) to pięć miast, które zaangażowały się w projekt SLOW FOOD - CE: Culture, Heritage, Identity and Food, finansowany przez Interreg CENTRAL EUROPE (CE). Każdy uczestnik programu przeprowadził analizę w celu wyróżnienia produktów, które najlepiej reprezentują dziedzictwo gastronomiczne danego regionu:

  • Brno wybrało jabłko Panenské České, odmianę smaczną, szczególnie odporną i odpowiednią do przechowywania i bezpośredniej konsumpcji;
  • Dubrownik zaproponowała białe wytrawne wino Dubrownik Malvasia, łagodne i delikatne, które doskonale komponuje się z białą rybą, oraz sól ze Ston, pochodzącą z najstarszej i najlepiej zachowanej europejskiej warzelni solnej;
  • Kecskemét, znany jako „Sad Węgier” ze względu na dużą liczbę godzin słonecznych w roku i szczególną strukturę gleby, wskazał Morelę Hankovszky, jedną z najcenniejszych odmian lokalnych owoców. Z tych właśnie morel produkowana jest znana regionalna  pálinka;
  • Kraków wybrał Obwarzanek krakowski, pieczywo w kształcie pierścienia, które przed pieczeniem jest przez chwilę gotowane (obwarzane) w gorącej wodzie, a następnie posypywane solą, makiem, sezamem lub serem. Ten popularny rodzaj pieczywa można kupić z rozstawionych po całym mieście ulicznych wózków;
  • Wenecja zaproponowała małego szarego skorupiaka Schia, zwykle smażonego i podawanego z miękką białą polentą. Z Schia wspaniale się komponuje wino zrobione ze starożytnego szczepu winnego Dorona.

W ramach testów innowacyjnych rozwiązań promujących dziedzictwo gastronomiczne regionów, te pięć miast rozpoczęło działania pilotażowe, które zostaną wdrożone w tym roku i będą realizowane wspólnie z mieszkańcami, w tym uczniami, oraz turystami.

  • Wenecja: na kolejną jesień zaplanowano Weneckie Dni Żywności (tytuł roboczy), lokalne miejskie wydarzenie, którego celem jest odkrywanie prawdziwych smaków miasta i promowanie produktów i gastronomii;
  • Brno: zrealizuje program „Naucz się smakować różnorodność południowych Moraw”, który skupi się na smakach gastronomicznych regionu Moraw Południowych. W ramach akcji odbędą się zajęcia z dziećmi, wystawy i targi, oraz działania takie, jak tworzenie nowego menu sezonowego dla szkół, drukowanie katalogu produktów lokalnych i organizowanie spotkań z rolnikami w celu przygotowania typowych potraw.
  • Dubrownik zorganizuje całoroczną multimedialną jadalną wystawę City Breadwinners. Cel: zwiększenie poczucia godności osób, które codziennie produkują nasze jedzenie, prezentując dziedzictwo gastronomiczne miasta i angażując wszystkie zmysły;
  • Kecskemét zaproponował szkolenia dla producentów, działania edukacyjne dotyczące żywności, degustacje i gotowanie oraz wycieczki z przewodnikiem i spotkania z lokalnymi producentami;
  • Kraków wystartuje z inicjatywą Kulinarny Kraków. Dziedzictwo na talerzu, która daje szansę na stworzenie nowego produktu turystycznego Krakowa, urozmaicającego ofertę turystyczną miasta i zachęcającego odwiedzających do odkrywania nowych obszarów.

Każde europejskie miasto może teraz zaadaptować metodę opracowaną przez pięciu bohaterów projektu SLOW FOOD - CE, aby promować własne dziedzictwo kulinarne. W tym celu uruchomiono platformę Food Paths Network, dostępną dla każdego miasta zainteresowanego przyjęciem wspólnego podejścia na rzecz ochrony swojego dziedzictwa kulinarnego i w celu przekształcenia gastronomicznego kapitału w lokalną wartość. https://foodpathsnetwork.slowfood.com/.

Projekt SLOW FOOD - CE stworzył uniwersalny model, który może nadać tradycyjnej żywności prawdziwą wartość dzięki wiedzy o producentach, odmianach roślin, rasach zwierząt, tradycyjnych technikach przetwarzania, folklorowi, krajobrazowi kulturowemu, wzmocnieniu wspólnego dziedzictwa gastronomicznego Europy Środkowej i który doprowadził do nowego sojuszu między pięcioma miastami: Wenecją, Dubrownikiem, Brnem, Kecskemét i Krakowem. Jego głównym celem jest poprawa zdolności lokalnych podmiotów do waloryzacji niematerialnego dziedzictwa żywności w sposób, który łączy zrównoważony rozwój gospodarczy, środowiskowy i społeczny. Pięć wybranych do projektu miast to dobre laboratorium do opracowania koncepcji „nowej gastronomii” promowanej przez Slow Food: multidyscyplinarnego podejścia do żywności, które podkreśla silne powiązania między talerzem, planetą i ludźmi.

Aby uzyskać więcej informacji, prosimy o kontakt ze Slow Food International: internationalpress@slowfood.it - Twitter: @SlowFoodPress

Partnerstwo Slow Food-CE składa się z 10 partnerów z 5 krajów Europy Środkowej współpracujących w celu stworzenia wspólnej metodologii identyfikacji i waloryzacji zasobów kulturowych związanych z dziedzictwem gastronomicznym.

  • Włochy: Slow Food, Miasto Wenecja, Uniwersytet Nauk Gastronomicznych;
  • Chorwacja: Agencja Rozwoju Miasta Dubrownika, Stowarzyszenie Kinookus;
  • Republika Czeska: Urząd Turystyki Morawy Południowe, Slow Food Brno;
  • Węgry: Gmina Kecskemét, Kiskunság Związane z tradycją, Stowarzyszenie Rzemieślników i Turystyki;
  • Polska: Gmina Miejska Kraków.

Slow Food to globalna oddolna organizacja, której celem jest stworzenie świata, w którym wszyscy ludzie będą mieć dostęp do dobrej żywności: dobrej dla nich, dla jej producentów i dla planety. W Slow Food zrzeszony jest przeszło milion aktywistów, szefów kuchni, ekspertów, młodych ludzi, rolników, rybaków i naukowców z ponad 160 krajów.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

#WspieramLokalneLokale - kampania społeczna Smazymy.com

20 marca ruszyła kampania społeczna #WspieramLokalneLokale. Jej celem jest zachęcenie konsumentów do składania zamówień z dostawą do domu w lokalnych restauracjach i tym samym wsparcie lokali w czasie wprowadzonego na terenie kraju stanu zagrożenia epidemicznego.

JUŻ WKRÓTCE WARSAW BUBBLE DAY

22 września w Domu Towarowym Braci Jabłkowskich przy ulicy Brackiej 25 w Warszawie odbędzie się wielkie święto szampana. To pierwszy w Polsce festiwal promujący kulturę szampańską i prezentujący bogactwo szampańskich bąbelków.

Nowa kampania Lavazzy w Polsce

Kampania pod hasłem "More than Italian" to odpowiedź marki na zmieniające się trendy na rynku kawy. Celem kampanii jest pokazanie, że Lavazza to nie tylko synonim najwyższej jakości, ale także, że prawdziwa włoska kawa ma rozmaite oblicza.

Trwają przygotowania do finału Les Chefs en Or

Les Chefs en Or to jeden z najbardziej prestiżowych konkursów kulinarnych w Europie, organizowany przez Transgourmet Francja. Już teraz, w nowo otwartym Instytucie Kulinarnym Transgourmet, do finału przygotowują się polscy reprezentanci, występujący w kategoriach Szef Kuchni i Uczeń.

Polskie Skarby Kulinarne teraz też w Wielkopolsce oraz na Warmii i Mazurach

Pyra z gzikiem, czernina, kartacze gołdapskie, kaczka po poznańsku - to tylko kilka potraw z oferty dla gości przemierzających Kulinarny Szlak Wielkopolski oraz Warmii i Mazur. Oba regiony dołączyły do programu Polskie Skarby Kulinarne, w którym MAKRO Polska zaprasza do odkrywania polskiej kuchni.

Kręgliccy Restauracje i Catering uruchamiają sklep online

Teraz produkty od rolników z targu w Fortecy i gotowe dania od Kręgliccy Restauracje i Catering można zamawiać w sklepie internetowym targ.kregliccy.pl. Dostawy i odbiory odbywają się w dni targowe: środy i soboty.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej