x

BEZBŁĘDNA OFERTA ŚNIADANIOWA

Kategoria: Produkty

Śniadanie to zdaniem dietetyków najważniejszy posiłek całego dnia. Organizm w trakcie snu działa w zwolnionym tempie, ale jednak działa. A to oznacza, że budzi się z deficytem energii, dlatego tak ważne jest zjedzenie śniadania, którego główna funkcja to dostarczenie organizmowi paliwa na rozruch.

Foto: shutterstock.com
Foto: shutterstock.com
Śniadanie powinno dostarczać naszemu organizmowi 20-30% dziennego zapotrzebowania na energię. Przyjmuje się, że średnie dzienne zapotrzebowanie energetyczne kobiety to 2000 kcal, a mężczyzny – 2500. Łatwo więc policzyć, że w śniadaniu panie powinny spożyć 400-600 kcal, a panowie 500-750 kcal. Dla porównania podawana często do śniadania szklanka soku pomarańczowego to 100 kcal, a 5 łyżek płatków owsianych z połową szklanki mleka to 230 kcal. Na śniadanie można więc zjeść naprawdę sporą porcję, najeść się, a jednocześnie nie przekroczyć zalecanego dziennego spożycia kalorii. Należy jednak zawsze pamiętać, że śniadanie musi być pełnowartościowym posiłkiem, a więc zawierać produkty z różnych kategorii w celu dostarczenia jak największej ilości dobrych jakościowo składników odżywczych.

Śniadanie na mieście
Śniadanie kojarzy się przede wszystkim z posiłkiem jedzonym w domu. Ze względu na coraz większe tempo życia i pracy część osób z braku czasu w ogóle opuszcza śniadania. To duży błąd. Choć dietetycy faktycznie zalecają zjadanie śniadania przed wyjściem z domu, to ostatecznie lepiej zjeść je później niż wcale, dlatego też rośnie popularność śniadań na mieście. Dostrzegają to restauracje, które coraz częściej mają w ofercie menu śniadaniowe.

– Jeszcze 7 lat temu ludzie praktycznie nie jedli śniadań poza domem. Dziś prawie każda restauracja ma w ofercie śniadania, a kultura spożywania ich poza domem rozwija się. Tym bardziej że ceny śniadań są zazwyczaj bardzo przystępne, więc przyrządzanie ich w domu po prostu się nie opłaca – mówi Agnieszka Borek z Agencji Kreatywnej Fika, zajmującej się strategiami marketingowymi na rynku gastronomicznym. Śniadania to także dobry pomysł na ożywienie restauracji w godzinach porannych, czyli mówiąc wprost – dodatkowy zarobek. Jeżeli jednak restauracja ma zarobić na swojej ofercie śniadaniowej, musi być to oferta atrakcyjna, wyróżniająca się na rynku. Błędy, które najczęściej pojawiają się przy wprowadzaniu oferty śniadaniowej, to:
• mała oryginalność oferty,
• niestaranność przygotowania dań,
• niska jakość składników
• godziny serwowania śniadania.

Znów to samo!
Jajecznica, omlet, owsianka, bułka z serem? Te dania dostępne są wszędzie. Co więcej, ich zrobienie w domu nie zajmuje zbyt wiele czasu ani nie jest trudne, więc część gości nie jest za bardzo chętna płacić 20 czy ponad 20 zł za coś, co mogą mieć w domu za o wiele niższą cenę. – Konsumenci jednocześnie cenią sobie proste, domowe smaki oraz poszukują nowości. Ważne są inspiracje kulinarne, które często przyczyniają się do tworzenia nowych trendów. Dobrym pomysłem może być na przykład wyspa z live cooking, gdzie kucharze przygotowują nie tylko jajecznicę z różnymi dodatkami, ale też inne dania: naleśniki, soki ze świeżych owoców – mówi Jacek Wyrzykiewicz, PR & marketing service manager Hochland Polska.

Warto też spojrzeć na kulinarne trendy. Triumfy święci ostatnio szakszuka – tunezyjskie danie z jajek gotowanych i zapiekanych na patelni w pomidorowym sosie. Jednocześnie szakszuka to ogromne pole do popisu dla kreatywnego kucharza, bo ilość kompozycji i dodatków jest wręcz nieograniczona. Także podstawa szakszuki – pomidory – może się zmieniać, na przykład na wersję zieloną. – Można dodać szpinak lub jarmuż i z popularnej i zdrowej szakszuki zrobić green-szukę! – mówi Maciej Stolarski, dyrektor sprzedaży HoReCa & B2B z firmy Green Factory.

Wśród osób jedzących na mieście coraz modniejsze są również koktajle, które są bardzo wygodną formą śniadania. Koktajle to również pole do popisu, bo już dawno przestały być synonimem mleka zmiksowanego z owocami. Obecnie przygotowuje się je nie tylko na mleku krowim, ale także na różnego typu napojach roślinnych – mleko kokosowe, migdałowe lub owsiane nadadzą koktajlowi inny, ciekawy smak. Można też sporządzać je na bazie soków:

– Już od 2007 r. zachęcamy Polaków do wzbogacania swojej diety w warzywa, owoce i soki w ramach ogólnoświatowej inicjatywy propagującej spożywanie 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Soki to wartościowe źródło witamin i składników odżywczych – mówi Dorota Liszka, manager ds. komunikacji korporacyjnej z Grupy Maspex. – Specjalnie z myślą o potrzebach branży HoReCa w naszej ofercie znalazły się soki w opakowaniach 2-litrowych oraz produkty zagęszczone. Do koktajli szczególnie dobrze nadają się napoje Tymbark Owoce Świata o egzotycznych smakach – dodaje.

Rosnącą popularnością cieszą się również koktajle z warzywami. – Do przygotowania koktajli idealnie nadają się liście szpinaku i jarmużu – mówi Maciej Stolarski. – W ofercie mamy też gotowe mieszanki do zielonych i czerwonych napojów – to prosty sposób na zdrowie i smaczne smoothie – dodaje. Taki warzywny lub warzywno-owocowy koktajl to bomba witaminowa, zawiera też dużo minerałów oraz błonnika, który jest niezwykle ważnym elementem diety, a o którym bardzo często zapominają nie tylko sami klienci, ale także restauratorzy i kucharze.

Dodatkową zaletą koktajli jest ich uniwersalny charakter. Osoby, które odwiedzają restaurację podczas biegu do pracy, mogą zamówić koktajl na wynos. Z drugiej strony nadaje się on też idealnie na mniej formalne, poranne spotkanie biznesowe – wspaniale prezentuje się w eleganckiej wysokiej szklance, przybrany świeżymi owocami i ziołami, oraz można go wygodnie spożyć w trakcie dłuższej rozmowy.

Dbałość o szczegóły
Nawet jeżeli zdecydujemy się podawać zwykłą jajecznicę, powinna ona wyglądać perfekcyjnie, być wizualnie atrakcyjna – w końcu żyjemy w epoce Instagrama i foodporn. – Obecnie prawie zawsze do śniadań z jajek dodaje się małą sałatkę z delikatnych liści roszponki, szpinaku czy rukoli. Nie tylko buduje to wrażenie zdrowego startu na cały dzień, ale podnosi również atrakcyjność posiłku. Każde dodatkowe zielone listki lub inne warzywa na talerzu są postrzegane jako pozytywny pierwiastek – mówi Maciej Stolarski. – Estetyka serwowania potraw jest sztuką samą w sobie. Przykładowo sery, nie tylko te pleśniowe, doskonale prezentują się w towarzystwie owoców i orzechów, a ich walory smakowe podnosi dobrej jakości pieczywo: bagietka lub nawet krakersy – mówi Jacek Wyrzykiewicz.

Ciekawym pomysłem jest również podanie deski śniadaniowej np. zamiast zwykłej kanapki. Dzięki temu gość sam skomponuje sobie taką kanapkę, na jaką ma w danej chwili ochotę. Na desce powinny znaleźć się różnorodne produkty. – Zbilansowana, różnorodna dieta to podstawa zdrowego stylu życia, dlatego właśnie tak często zachęcamy do łączenia serów, doskonałego źródła pełnowartościowego białka, z warzywami i owocami, które są bogate w witaminy i minerały – mówi Aneta Będkowska, marketing manager w firmie Sertop.

– Ciekawą propozycją na taką deskę śniadaniową są nie tylko małe porcje serów topionych o różnych smakach, ale także sery smażone. To sery z długoletnią tradycją wytwarzania wpisujące się w trend produktów lokalnych – dodaje. Uzupełnieniem takiej deski mogą być oliwki, pomidorki koktajlowe i/lub suszone pomidory, świeże warzywa pocięte na poręczne kawałki, umożliwiające złożenie własnej kanapki, niewielkiej sałatki lub po prostu swobodne podjadanie pomiędzy kęsami chleba z serem.

Przede wszystkim jakość
Oryginalne i ładnie podane śniadanie to jednak nie wszystko. Serwowane produkty powinny charakteryzować się doskonałą jakością. Do lamusa odeszły śniadania składające się z byle jakich parówek zapiekanych z serem podanych z kawałkiem chleba. – Odpowiednio skomponowana dieta to podstawa i coraz ważniejszy aspekt dla wielu konsumentów – mówi Dorota Liszka. Dlatego nawet jeśli goście danej restauracji uwielbiają parówki, warto zaserwować je nie tylko w odpowiednio kreatywnej oprawie, ale także zadbać o jakość produktu. – W przypadku produktów mięsnych ważnym kryterium wyboru jest wysoka zawartość mięsa – powyżej 80%. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, stworzyliśmy unikatowy produkt – parówki Stówki wytwarzane aż ze 100% mięsa z szynki wieprzowej! – mówi Krzysztof Remiszewski, zastępca dyrektora sprzedaży tradycyjnej ds. Food Service firmy Sokołów. – Ponadto mamy w ofercie linię wędlin inspirowanych naturą, Naturrino, bez konserwantów, glutaminianu sodu i fosforanów – dodaje.

Klienci, szczególnie w dużych miastach, są coraz bardziej świadomi żywieniowo, ale też coraz większą wagę przykładają do jakości spożywanych posiłków. Warto o tym pamiętać i być gotowym na pytania gościa odnośnie do składu i pochodzenia poszczególnych składników śniadania. Szczególnie jeśli gość zgłasza nietolerancje pokarmowe – często nie wystarczy informacja o półproduktach, z których skomponowane jest śniadanie, ale trzeba sprawdzić, czy w ich składzie nie są wymienione alergeny lub czy producent nie informuje o możliwości wystąpienia danych alergenów i ilościach śladowych.

Układając ofertę śniadaniową, trzeba też pamiętać o modach żywieniowych i o rosnącej liczbie osób będących na specyficznej diecie. W menu powinno więc znaleźć się dobrze zbilansowane śniadanie z serem, wędliną, jajkami, ale także również dobrze skomponowana opcja wegańska.

Poranna porcja energii
Jeżeli planujemy w naszej ofercie śniadania, to kluczowe dla powodzenia tego pomysłu są godziny otwarcia lokalu. – Śniadania serwowane są zazwyczaj między 08.00 a 12.00 – mówi Agnieszka Borek. – Choć są oczywiście restauracje, w których oferta śniadaniowa dostępna jest przez cały dzień, zwłaszcza w weekendy – dodaje. Nie ma jednak co się łudzić, że oferta śniadaniowa przyciągnie klientów, jeśli restauracja będzie otwarta od 11.00. Śniadania oferowane po południu skierowane są raczej do osób, które chcą zjeść coś lżejszego na obiad lub nie mają ochoty na duże, mięsne danie w trakcie spotkania ze znajomymi.

Osoby, które jedzą śniadania poza domem, będą zainteresowane ich zamówieniem raczej w godzinach porannych. Wprowadzanie menu śniadaniowego nie jest tylko zmianą oferty, ale dotyczy całej koncepcji biznesowej lokalu. Na pewno warto rozważyć taki krok w przypadku restauracji znajdujących się blisko biurowców i centrów biznesowych miast, ale także w pobliżu osiedli znacznie oddalonych od centrum. W tym drugim przypadku można spodziewać się zainteresowania śniadaniami na wynos oraz menu śniadaniowym skierowanym do dzieci – niepracujący rodzice mogą chętnie zaglądać w trakcie porannego spaceru ze swoimi pociechami.

Autor tekstu: Wojciech Piasecki
O AUTORZE
Wojciech Tomasz Piasecki
Z wykształcenia mgr inż technologii żywności i żywienia człowieka. Od 13 lat związany z branżą żywności jako technolog i dziennikarz. Specjalizuje się w analizie sensorycznej, badaniach ilościowych i jakościowych na rynku FMCG, technologii gastronomicznej oraz dietetyce sportowej. Z zamiłowania kucharz i piekarz nieustannie poszukujący nowych smaków. Promuje kuchnię zdrową i zbilansowaną. Uwielbia podróże, zarówno te miejskie, jak i z plecakiem w nieznane.

Zobacz także

NOWA ODSŁONA SŁODKICH SOSÓW FANEX

Fanex - polski producent sosów dla branży HoReCa, wprowadził kolejne zmiany dotyczące identyfikacji wizualnej opakowań swoich produktów. Słodkie sosy deserowe, są teraz dostępne w nowych butelkach w kolorze ecru.

Nowości od Melvit

Po ogromnym sukcesie Trendy Lunch Melvit przygotował kolejne nowości z tej serii. Są to wyśmienite mieszanki najwyższej jakości ziaren zbóż, warzyw, wzbogaconych o szczególne dodatki.

ODZIEŻ DLA BRANŻY HORECA

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, stworzyliśmy kolekcję eleganckiej i praktycznej odzieży dla branży HoReCa, w skład której wchodzą: koszule, bluzy, fartuchy, spodnie, zapaski długie i krótkie, kamizelki czy koszulki polo dostępne w różnym zestawieniu kolorystycznym.

Valdo Floral Jungle Special Edition - doskonałe wino na ciepłe wieczory

Bardzo eleganckie wino z delikatnymi bąbelkami powstało dzięki starannej selekcji wysokiej jakości winogron.

Zdrowe śliwki

Na polskim rynku rośnie zainteresowanie zdrową żywnością wysokiej jakości. W trend ten wpisuje się również śliwka kalifornijska, o której właściwościach kulinarnych, odżywczych i zdrowotnych można było porozmawiać z ekspertami w trakcie WorldFood Poland.

JUŻ 200 PRODUKTÓW NOWYCH MAREK WŁASNYCH W MAKRO

Sieć hurtowni Makro Polska wprowadziła już 200 produktów nowych marek własnych przeznaczonych dla specjalistów w gastronomii: Makro Chef i Makro Professional. Do końca 2018 r. w ofercie pojawi się jeszcze kilkaset pozycji tych marek oraz kilkanaście produktów z linii Makro Premium

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
więcej