x

JERZY PASIKOWSKI: INTERNATIONAL CHEF CULINARY CUP

Kategoria: Lifestyle - blog

Tegoroczna czwarta edycja konkursu kulinarnego CHEF Culinary Cup tak jak w latach ubiegłych jest stworzona w celu promowania kreatywności kucharzy mających wysokie aspiracje do tworzenia wyjątkowych dań z udziałem i wsparciem produktów marki CHEF - stworzonych przez szefów kuchni dla szefów kuchni.

Foto: Joanna Gajewska
Foto: Joanna Gajewska
Konkurs ten jest wyjątkiem wśród konkursów odbywających się w Polsce głównie ze względu na możliwość przygotowania przez uczestników dowolnego dania głównego z dowolnie wybranym głównym produktem wyserwowanym na dowolnym, ale odpowiednio dobranym talerzu tak, aby jak najlepiej zaprezentować kulinarny kunszt potrawy konkursowej. Sytuacja ta może zaistnieć jedynie dzięki odpowiednio ustawionym arkuszom ocen uwzględniającym następujące kryteria, przyznając odpowiednio od 0 do 10 punktów za:

  • składniki: odpowiedni dobór produktów poparty wiedzą na temat oferty lokalnej/narodowej w odniesieniu do najwyższej jakości oraz niepowtarzalności/unikatowości i świeżości,
  • umiejętności: przemyślana wiedza kulinarna i wysokie umiejętności w obróbce produktów użytych w daniu oraz profesjonalny sposób prezentacji uwzględniający szacunek do kuchni narodowej i jej historii oraz jej pierwotnego przepisu/pochodzenia,
  • geniusz: inspiracje poparte wiedzą i wyjątkowe umiejętności w kreowaniu oraz identyfikowaniu osobistego stylu i współczesnej kultury kulinarnej z zachowaniem idealnej równowagi oraz harmonii smaków, formy i aromatów,
  • perfekcyjny wygląd: perfekcyjna prezentacja dania tworząca jej wyjątkowy i niepowtarzalny wygląd,
  • przekaz: indywidualny i jasny przekaz/opinia o daniu za pośrednictwem pracy oraz indywidualnej wizji w wykreowaniu dania o kontekście kuchni narodowej/regionalnej.

Jedynym obowiązkowym produktem, jakiego muszą użyć w swoich pracach konkursowych wszyscy uczestnicy, jest dowolny produkt z linii CHEF dostępny na polskim rynku. Produkty te wspaniale wpisują się w zasady konkursu wyróżniające różnorodność kompozycyjną dań popartą pomysłowością i twórczą kreatywnością kulinarną młodych kucharzy.

Cieszy mnie to, że udało się stworzyć przy udziale Nestlé Professional ten wyjątkowy konkurs, gdzie istota regionalności jest na tyle ważna, że np. kucharze pochodzący ze Śląska czy Małopolski mogą, a nawet powinni zaprezentować danie w charakterze regionalnym i nie obawiać się, że np. danie osoby pochodzącej z Kaszub zostanie lepiej lub gorzej odebrane, a tym samym gorzej lub lepiej ocenione przez jurorów. Dlatego po dwóch bardzo udanych edycjach postanowiliśmy pójść o krok dalej i już kolejny raz zaprosić do udziału kucharzy z Czech, Słowacji i Węgier.

Kolejna możliwość, która jest powodem mojego zadowolenia, to tworzenie i rozwijanie zasad konkursowych zainicjowane tym, że od dłuższego już czasu wytworzyła się bardzo widoczna stabilizacja trendów kulinarnych. Przyczyną jest to, że powstała wyjątkowo udana harmonia w połączeniu tradycyjnych technik kulinarnych z kuchnią molekularną, która panuje i utrzymuje się już od kilku lat w Europie oraz na świecie. Sytuacja ta jest wykorzystywana z bardzo dobrym skutkiem przez praktycznie wszystkich uczestników konkursów i nie ukrywam, że jest to wyjątkowo dobry kierunek umożliwiający kreowanie nadzwyczaj ciekawych prezentacji dań zarówno w kartach menu, jak i na konkursach. Wspaniale wpływa to na kreatywność młodych kucharzy, umożliwiając im rozwój zawodowy, co w bezpośredni sposób przekłada się na wzrost poziomu naszej polskiej gastronomii.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Jarosław Dumanowski: Znowu dynia

O dyni i staropolskich pomysłach na nią już kiedyś pisałem, z natury rzeczy jednak ten i podobne tematy powracają co roku. Przygotowując się na sezon dyniowy, możemy więc po raz kolejny sięgnąć po garść historycznych inspiracji.

Jarosław Dumanowski: Nie tylko grochówka

W epoce przedziemniaczanej, na długo przed globalizacją jedzenia, suchy groch był jednym z podstawowych produktów w polskiej kuchni. Przez całe wieki traktowano go raczej jako zboże niż warzywo.

ADAM CHRZĄSTOWSKI: ANTWERPIA 2017

W poprzednim felietonie obiecałem Szanownym Czytelniczkom i Czytelnikom relację z wyjazdu do Antwerpii. Wycieczka była coroczną nagrodą od marki Tork dla najlepiej zorganizowanej i najczystszej ekipy startującej w L’Art de la Cuisine Martell.

Adam Chrząstowski: Bocuse d’Or - mała spowiedź

Wczoraj wróciłem z europejskich eliminacji Bocuse d’Or i od razu chcę się z wami podzielić wrażeniami. Chciałbym też podsumować cały polski start obecnej edycji konkursu.

Jarosław Dumanowski: Pierwsze kroki indyka w Polsce

W następstwie odkrycia Ameryki przez Kolumba zmienił się cały świat. Historycy jedzenia w szczególności podkreślają rolę tzw. wymiany kolumbijskiej: wędrówek ludzi, zwierząt, roślin, towarów i mikrobów między Starym i Nowym Światem.

ANNA OLEKSAK: CZY RESTAURACJE POTRZEBUJĄ "TRZECIEJ FALI" W KAWIE?

Minęło trochę czasu od mojej ostatniej serii artykułów dla "Food Service". Tymczasem rynek kawy i kultura kawowa rozwijają się w Polsce i nurtuje mnie pytanie, czy tzw. trzecia fala w kawie ma szansę zagościć w polskich restauracjach. Czy w ogóle jest taka potrzeba?

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
więcej