x

TO DOBRE, TO PROSTE

Kategoria: Lifestyle - książki    27.03.2017

Jak przywracać zapomniane smaki, jak kultywować polską tradycję kulinarną i czym ona właściwie jest? Gdzie znaleźć najlepsze produkty? Jak hoduje się zwierzęta, a jak pozyskuje dzikie rośliny i dziczyznę? Czy możliwe jest całkowicie ekologiczne rolnictwo?

Foto: materiały prasowe
Foto: materiały prasowe
Na te pytania (oraz wiele innych) odpowiadają producenci, rolnicy, aktywiści, szefowie kuchni i rozmaici przedstawiciele szeroko pojętej branży w rozmowach z Agatą Michalak. Dziennikarka kulturalna i kulinarna, naczelna magazynu „Kukbuk”, postanowiła wytropić najlepszej jakości składniki, prześledzić ich historię, poznać ludzi, którzy za nimi stoją, przedstawić kompleksowy obraz polskiej kultury kulinarnej ostatnich lat, a także zdiagnozować tendencje i przypomnieć wydarzenia przełomowe.

Agata z charakterystyczną dla siebie dociekliwością kulturoznawcy zrobiła imponujący research i dopytała rozmówców o wszystko, co najbardziej ją nurtowało. Nie są to wywiady w klasycznej formie – to trzymająca w napięciu opowieść, w której autorka przeplata kolejne tematy i wątki, przytaczając słowa swoich bohaterów, m.in.: Wojciecha Modesta Amaro, Macieja Nowickiego, Giena Mientkiewicza, Łukasza Łuczaja, Mieczysława Babalskiego, Jolanty i Ludwika Majlertów, Małgorzaty Piwońskiej czy Matyldy Grzelak.

Tytuły rozdziałów to produkty, tematy, zjawiska. Wnioski czasami są zaskakujące, ale w gruncie rzeczy bardzo proste. Wiele jest jeszcze do zrobienia, borykamy się z poważnymi problemami, ale mamy w Polsce ogromne tradycje, naturalne bogactwo produktów i przede wszystkim – jak dobitnie pokazuje niniejsza książka – utalentowanych i oddanych temu, co robią, ludzi. To zapaleńcy, którzy są gotowi pchać do przodu nasz rynek. Trzeba im tylko pozwolić dalej robić swoje. To takie proste.

„O dobrym jedzeniu”, Agata Michalak, wyd. Czarne 2017

Autor tekstu: Jakub Gutek
O AUTORZE
Jakub Gutek
Kulturoznawca, dziennikarz kulinarny i kucharz amator. Od 2016 r. związany z magazynem „Food Service”. W swojej pracy łączy kulinaria i kulturę, a w szczególności film. Współtworzy inicjatywę Films For Food, która zajmuje się dystrybucją i promocją najciekawszych filmów dokumentalnych o tematyce kulinarno-gastronomicznej oraz organizuje wokół nich wiele wydarzeń specjalnych.

Zobacz także

Trunek narodowy

- Francuzi mają koniak, Szkoci whisky, Meksykanie tequilę, a Polacy wódkę, z której mogą być dumni - powtarza od dawna Piotr Popiński, inicjator Muzeum Wódki, właściciel Domu Wódki. Na rynku ukazała się książka poświęcona temu polskiemu trunkowi narodowemu.

"Przewodnik kulinarny" Auguste'a Escoffiera

Przewodniki kulinarne zawsze wzbudzają sporo emocji - a szczególnie ostatnio w polskiej branży. Ten jest inny, nie czerwony, nie żółty, ale w jasno-zielonej okładce. W porównaniu z pozostałymi jest masywny, z grubą okładką, w formacie A4 i liczy aż 607 stron.

"Nienasycone" Marianne Pfeffer Gjengedal i Klaudii Igi Peres

W książce "Nienasycone" Norweżka Marianne Pfeffer Gjengedal i Polka Klaudia Iga Peres przyjrzały się 14 charyzmatycznym kobietom z różnych epok historycznych przez pryzmat kuchni i jedzenia.

We właściwym rytmie

Przepisy zebrane w jednym miejscu, z wyraźnym zaznaczeniem odpowiednich właściwości zdrowotnych produktów stają się przydatnym podręcznym vademecum. Bo jak poczytamy o składnikach, poznamy schemat działania, to bez problemu sami będziemy komponować swoje dania, trzymając się odpowiednich zasad.

"Moja kuchnia pachnąca bazylią" Tessy Capponi-Borawskiej

Wydana po raz pierwszy 25 lat temu "Kuchnia pachnąca bazylią" Tessy Capponi-Borawskiej była w Polsce jedną z pionierskich książek kształtujących naszą świadomość kulinarną.

SMAK WODY

Kawa, herbata, kilka soków, ewentualnie napoje energetyzujące i oczywiście woda - tak zazwyczaj wygląda oferta napojów bezalkoholowych, tzw. softów, w restauracjach. Na łamach "FS" staramy się regularnie doradzać, jak można ją urozmaicić.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej