x

NINA NAWROCKA

Kategoria: Ludzie    29.05.2017

"Cukiernictwo to nie tylko trzymanie się ściśle receptur i opanowanie technik przyrządzania deserów. Proporcje i gramy są niezwykle istotne, jeżeli chcemy, żeby efekt końcowy był powtarzalny. To jednak kreatywność jest kluczem do sukcesu".

Foto: Michał Radwański
Foto: Michał Radwański
Jak wygląda twoja codzienna współpraca z szefem kuchni Pawłem Stawickim – na ile uzupełniacie się przy wymyślaniu i opracowywaniu restauracyjnych deserów?
Z szefem Pawłem mamy podobne wyczucie smaku. Zawsze wiemy, czym i jak uzupełnić lub wzbogacić dany deser. Dużo rozmawiamy i eksperymentujemy. Gdy pojawia się pomysł na jakieś połączenie, szef zawsze sprawdza go razem ze mną. Ogromne wsparcie, ale też zaufanie z jego strony pozwala mi rozwijać moje zainteresowanie cukiernictwem.

W cukiernictwie istotne jest przestrzeganie proporcji i powtarzalność. Ale może mimo to w deserach jest łatwiej uruchomić kreatywność i odważnie łączyć różne smaki i konsystencje?
Cukiernictwo to nie tylko trzymanie się ściśle receptur i opanowanie technik przyrządzania deserów. Proporcje i gramy są niezwykle istotne, jeżeli chcemy, żeby efekt końcowy był powtarzalny. To jednak kreatywność jest kluczem do sukcesu. Obecnie odchodzi się od często nic niewnoszących dekoracji, a skupia się na smaku. Mercato to miejsce dla osób, które lubią poznawać nowe smaki i które doceniają starania kucharzy. Aktualnie koncentrujemy się na uzyskaniu nowych i interesujących, a przede wszystkim niestandardowych połączeń, np. białej czekolady z warzywami lub grzybami.

Co jest najtrudniejsze w cukiernictwie hotelowym? Na ile różni się od restauracji i regularnej cukierni?
Największą trudnością jest organizacja pracy, a co za tym idzie – czas. W hotelu cukiernia działa na większą skalę. Tworzenie nowych i oryginalnych deserów do menu Mercato przeplata się z produkcją słodkości do bufetów na spotkania konferencyjne. Jest to ogromna przyjemność móc efektywnie zarządzać swoim czasem.

Co myślisz o edukacji cukierniczej w Polsce? Jak wyglądała twoja droga?
Trudno mi powiedzieć, gdyż jestem po szkole ekonomicznej. Moja przygoda z prawdziwym cukiernictwem rozpoczęła się w gdańskim Hiltonie. To właśnie tutaj szefowie Mercato uwierzyli w moje umiejętności i zaszczepili we mnie miłość do tego zawodu. Dają mi szansę na rozwój i zgłębianie mo- jej pasji.

Twój ulubiony deser to...?
Wspomniane wcześniej połączenie białej czekolady z borowikami. Z jednej strony zaskakujące, ale z drugiej niewyobrażalnie smaczne. Taki miks może pojawić się w wielu postaciach, np. lodów, trufli czy pralin. Oczywiście nigdy nie przejdę obojętnie obok tradycyjnego brownie.

W 2016 r. wzięłaś udział razem z Pawłem Stawickim w konkursie Expo Sweet – jakie znaczenie miało dla ciebie zwycięstwo w nim?
Na Expo Sweet było dużo konkurencji, nie tylko smakowych, ale także wizualnych, dlatego też z radością przyjęłam informację o wygranej. To, że ktoś, nie znając mnie, ocenia tylko moją pracę, daje wewnętrzną satysfakcję nieporównywalną do niczego innego. Konkursy są prawdziwym sprawdzianem umiejętności. Tam plusy i minusy wychodzą od razu, nie da się niczego ukryć czy też oszukać.

BIO
Stanowisko: cukiernik restauracji Mercato w hotelu Hilton w Gdańsku
Profil cukierni: Ideologia Slow Food jest nam bardzo bliska, dlatego też staramy się tworzyć desery, szanując jej zasady. Wybieramy produkty regionalne i sezonowe. Poziomka czy truskawka kaszubska to owoce, które można znaleźć latem w każdym ogródku. Nasze de- sery są w tym czasie lekkie i orzeźwiające. Idealny deser zawiera różnorodne struktury, które tworzą spójną całość. Ma to być zakończenie posiłku, które pozostanie najdłużej w pamięci gości.

Foto: Michał Radwański
Foto: Michał Radwański
KREM Z BIAŁEJ CZEKOLADY AROMATYZOWANY TONKĄ, JAGODY (SORBET, KONFITURA, CHIPS I „GĄBKA”), BEZGLUTENOWY BISZKOPT KAKAOWY

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

ZWYCIĘSTWO NA DUŻĄ SKALĘ

Mariusz Kucharczyk zwyciężył swoim daniem głównym w XI edycji Wine & Food Noble Night. O przygotowaniach do konkursu oraz o tym, jak zwycięstwo wpływa na popularność, rozmawiamy z szefem kuchni restauracji Boletus - Zamek Kliczków.

Werner & Mertz: Od kołyski do kołyski

O tym, czy działania na rzecz ochrony środowiska mogą przełożyć się na sukces w biznesie, założeniach zrównoważonego rozwoju i ekologicznych środkach do utrzymania czystości marki Green Care Professional, rozmawiamy z Reinhardem Schneiderem, właścicielem firmy Werner & Mertz.

W poszukiwaniu inspiracji

Konkursy czy wydarzenia takie jak S. Pellegrino Young Chef stanowią dodatkowe sygnały tego, że w Polsce dzieją się ciekawe rzeczy, że działają tu kreatywne, ciekawe dla zagranicznych gości restauracje - mówi Marcin Popielarz.

Alicja i Alon Than: z precyzją i pasją

Sushi jest i będzie obecne na rynku, ale swój okres świetności w Polsce już przeżyło. Teraz coraz popularniejsza robi się ciepła kuchnia Japonii - mówią Alicja i Alon Than, właściciele sieci restauracji z kuchnią azjatycką.

Kelnerzy: Ewa Stanilewicz

O koleżeńskiej atmosferze w restauracji U Szwejka w Warszawie opowiada Ewa Stanilewicz.

Z SZACUNKU DO MIĘSA

Rzeźnik to jedna z najstarszych rzemieślniczych profesji,która stopniowo wypierana jest przez masowy przemysł. O tym,jak dbać na co dzień o najwyższą jakość mięsa i dobrostan zwierząt, o kultywowaniu rodzinnych tradycji, a także o miłości do ludzi i prawdziwego jedzenia, opowiada nam Dario Cecchini.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej