x

SIŁA W HERBACIE

Kategoria: Produkty    29.05.2017

Czy jest tak popularna jak kawa? W Polsce zawsze lubiana, ciągle zdobywa coraz więcej fanów. Niezależnie od profilu lokalu, który prowadzimy, powinniśmy mieć odpowiednią ofertę herbat. Które z nich wybrać?

Foto: bank zdjęć Photogenica
Foto: bank zdjęć Photogenica
Jedna z legend głosi, że napój ten narodził się przez przypadek – kiedy mityczny cesarz Chin Shennong przypadkowo zaparzył napar z liści herbaty. Czy wierzymy w tę wersję wydarzeń, czy nie, jedno jest pewne – Chiny bez wątpienia są ojczyzną herbaty i to stamtąd cały czas pochodzą jej najlepsze gatunki.

Roślina, krzew herbaty, uprawiana jest również w Indiach, Kenii, na Sri Lance, w Turcji i innych krajach strefy zwrotnikowej, także poza Azją. Z pączków i liści po uprzednim przygotowaniu (suszenie, czasami fermentacja) przyrządza się napar. A sam napój znany jest właściwie na całym świecie.

Nazwą „herbata” określa się również napary z różnych ziół czy suszu owocowego: lipowa, miętowa, rumiankowa itp. To popularny napój domowy, od lat obecny w naszej kulturze. Jednak po wysypie kawiarni i modzie na kawę przychodzi w Polsce czas na świadomość jakościowej herbaty. Powstają miejsca specjalizujące się w herbatach, czyli herbaciarnie – w formie stacjonarnych lokali i sklepów z dużą liczbą różnych odmian. Zwracają na to uwagę nie tylko ludzie szczególnie zainteresowani tematem, ale także coraz częściej klienci innych lokali gastronomicznych. Wiele firm wypuszcza nowe produkty skierowane specjalnie do branży HoReCa.

Dostępne dla wszystkich
– W naszej ofercie mamy wszystkie rodzaje herbat. Te najpopularniejsze, czyli zielone, czarne, białe i czerwone, ale także mniej znane – mówi Karol Lisiński, menedżer Centrum Doradztwa Kulinarnego Transgourmet i Selgros Cash & Carry. – Myślę tu chociażby o herbacie typu oolong, którą można potraktować jako połączenie właściwości herbat zielonych i czarnych – dodaje. Zaznacza, że w Polsce od kilku lat dużą popularnością cieszy się również pochodząca z Ameryki Południowej herbata yerba mate, którą także można znaleźć na półkach hurtowni. Wśród klientów z branży HoReCa najpopularniejsze są herbaty konfekcjonowane w dużych opakowaniach. Coraz więcej restauracji decyduje się na zakup herbat liściastych.

– Na półkach naszych hurtowni można odnaleźć herbaty wielu producentów. Wyróżniają nas także herbaty z marki własnej Transgourmet Quality, skierowanej właśnie do klientów gastronomicznych – zaznacza Karol Lisiński. Wśród oferowanych przez hurtownię produktów można wyróżnić niespotykane mieszanki, które przypadają do gustu coraz większej liczbie klientów. Jest to chociażby herbata imbirowo-cytrynowa, w której skład wchodzą liść czerwonokrzewu afrykańskiego, zwanego inaczej rooibosem, liść pomarańczy, werbena cytrynowa, trawa cytrynowa i oczywiście imbir. Innym przykładem ciekawej mieszanki jest herbata ziołowa, na którą składają się mięta pieprzowa, trawa cytrynowa, melisa, werbena, czerwonokrzew, koper włoski, rumianek i liście jeżyn.

Aromat natury
W dobie popularności zdrowego stylu życia właściciele lokali chcą mieć także w swojej ofercie herbaty ekologiczne, których różne rodzaje można odnaleźć w hurtowniach. – Klienci, którzy szukają herbat bio, odnajdą u nas różne ich rodzaje: zieloną, czarną, czerwoną, a także herbaty smakowe – mówi Lisiński. Selgros ma w ofercie herbaty z wielu krajów, w tym szereg owocowych i ziołowych z Polski.

Polscy producenci istotnie wyróżniają się na tle produktów ekologicznych. – Oferta marki Herbapol dla gastronomii to przede wszystkim najwyższej jakości herbaty, dostępne w dwóch kategoriach: Restaurant i Breakfast, skierowane do różnych grup docelowych – mówi Anna Justyniańska, PR-digital manager Herbapol Lublin SA. – Produkty z linii Restaurant przeznaczone są do restauracji i hoteli, które poszukują wysokiej jakości składników i mają w ofercie produkty naturalne, ekologiczne, często pochodzące od polskich producentów. Herbaty Breakfast to propozycja dla lokali, które mają wysoką sprzedaż herbaty podczas konferencji, śniadań czy spotkań biznesowych i szukają znanej marki w bardzo dobrej cenie – dodaje.

Eksport produktów Herbapolu rośnie dynamicznie. Produkty firmy są dostępne w Chinach, Iranie czy Afryce, gdzie cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Innym liczącym się producentem i eksporterem polskich ziół i herbat ziołowo-owocowych jest firma Dary Natury z Korycin na Podlasiu. Ich produkty są również popularne w wielu krajach na całym świecie. Najciekawsze z nich to herbata z ziela jeżówki, berberysowa czy z kwiatów czarnego bzu. Wszystkie z nich mają certyfikat ekologiczny.

Optymalny wybór
Według Lisińskiego w ofercie każdej restauracji powinny znaleźć się co najmniej cztery podstawowe rodzaje herbat, czyli zielona, czarna, czerwona i biała. Zaznacza też, że ofertę herbat warto modyfikować w zależności od pory roku. Zimą dobrze sprawdzają się wszelkiego rodzaju herbaty owocowe czy cytrynowo-imbirowe, które można jeszcze doprawiać przyprawami korzennymi. – Natomiast na zbliżające się lato restauratorzy powinni przygotować szeroki zasób herbat zielonych i białych, które dobrze gaszą pragnienie – mówi Lisiński.

Na polskim rynku od jakiegoś czasu są dostępne również kultowe światowe marki takie jak: Palais des Thés, Tea Fortea, Kusmi. Dostępne są w sprzedaży detalicznej w wybranych sklepach, ale także w niektórych restauracjach, kawiarniach czy wreszcie w specjalistycznych herbaciarniach. Z ciekawszych miejsc warto wymienić chociażby wrocławską Czajownię, warszawskie Demmers Tea House czy Odette Tea Room oferującą herbaty i autorskie mieszanki Blanca. W swojej ofercie Odette ma również desery na bazie herbaty (na przykład flagowe ciastko Odette 2.0 z herbatą Earl Grey).

Wyjątkowy jest też nowy koncept na warszawskim placu Zbawiciela Matcha Tea House małżeństwa Thanów. Oryginalna japońska herbata zielona matcha parzona jest tam na kilka sposobów: według klasycznego ceremoniału, a także z dodatkiem mleka, jako matcha latte. Matcha stanowi tutaj także bazę do deserów (np. sernik czy crème brûlée z jej dodatkiem), kanapek (z bułkami z jej dodatkiem). Urocze herbaciarnie znajdują się również w małych miejscowościach – jak chociażby MAK w Cieszynie, która oferuje sporo autorskich mieszanek herbat z dodatkami.

W związku z tym, że ludzie zwracają coraz większą uwagę na to, skąd pochodzą produkty oraz na ich jakość, niszowe projekty związane z herbatą mają ogromną szansę się rozwijać.

Autor tekstu: Jakub Gutek
O AUTORZE
Jakub Gutek
Kulturoznawca, dziennikarz kulinarny i kucharz amator. Od 2016 r. związany z magazynem „Food Service”. W swojej pracy łączy kulinaria i kulturę, a w szczególności film. Współtworzy inicjatywę Films For Food, która zajmuje się dystrybucją i promocją najciekawszych filmów dokumentalnych o tematyce kulinarno-gastronomicznej oraz organizuje wokół nich wiele wydarzeń specjalnych.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej