Konferencja Międzykulturowa Turystyka Kulinarna Pokoleń
Kategoria: Wydarzenia - branżowe

Jak smakuje Polska? Jakie produkty mogą promować nasz kraj za granicą? Jakie są trendy polskiej turystyki kulinarnej, a jakie potrzeby turysty? To zagadnienia konferencji Międzykulturowa Turystyka Kulinarna Pokoleń, która odbędzie się 23-24 maja w Szkole Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula.

Turystyka kulinarna staje się zjawiskiem masowym. Foto: materiały prasowe.
Turystyka kulinarna staje się zjawiskiem masowym. Foto: materiały prasowe.
Polska kuchnia ma swoje korzenie w tradycji żydowskiej, litewskiej, węgierskiej, niemieckiej, ukraińskiej, a nawet tureckiej, bo przecież przez wiele lat graniczyliśmy z Turcją. Od wieków najczęściej używanymi produktami w naszej kuchni są m. in. grzyby, ryby słodkowodne, kasza, kapusta, chrzan, kwaśne mleko, piernik, mak czy jabłka. We współczesnej polskiej kuchni widać wiele wpływów kuchni zagranicznych, ale również dużą koncentrację na kuchni regionalnej, opartej na lokalnych produktach.

Produkty regionalne promujące Polskę za granicą
Jakie produkty mogłyby promować Polskę za granicą?
– Kiszone ogórki, suszone grzyby, wędzone śliwki jak suska sechlońska czy sery jak oscypek i inne towary konserwowane. Oczywiście nie tylko, bo mamy także znakomite owoce i warzywa, a polski chleb wędruje dumnie po całym świecie – wymienia Monika Kucia, dziennikarka i kuratorka kulinarna, promotorka produktów regionalnych i tradycyjnych.
Produkty regionalne są w krajach wysoko rozwiniętych postrzegane jako szczególne dobro, stąd wziął się m. in. system oznaczeń europejskich i rejestracja nazw w UE.
– Te produkty niewątpliwie także mogą być naszymi ambasadorami. Mamy ich już 42 - w 2018 roku na unijną listę produktów prawnie chronionych zostały dopisane kiełbasa krakowska sucha i czosnek galicyjski. Ich rozpoznawalność jest znikoma w porównaniu np. z Parmigiano Reggiano DOP, ale oznaczenia CHNP, ChOG i GTS to gwarancja jakości i autentyczności honorowana na całym świecie, więc łatwiej do nich przekonać odbiorcę z zewnątrz – dodaje Monika Kucia.

Trendy polskiej turystyki kulinarnej
Ważną rolę w promocji polskiej turystyki kulinarnej pełnią szlaki kulinarne, cieszące się dużym zainteresowaniem turystów.
– Wśród nich m.in. Kujawsko-Pomorski Gęsinowy Szlak Kulinarny, Mazowiecka Micha Szlachecka, Smaki Podhala, Szlak Oscypkowy, Śliwkowy, czy Podkarpackie Smaki – mówi dr Piotr Dominik ze Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula, organizator konferencji.
Na smakoszy czekają nie tylko lokale oferujące regionalną kuchnię i jej przysmaki, ale również rzemieślnicy kulinarni i plantatorzy, którzy wytwarzają te produkty własnymi rękami. Dużą atrakcją dla turystów są tzw. żywe muzea, dzięki którym mogą poznać historię produktu, związek z tradycją i pracę rąk ludzkich.
– Na  uwagę zasługują m.in. Muzeum Chleba w Radzionkowie, Muzeum Piernika w Toruniu i Rogalowe Muzeum Poznania. Miłośnicy mocniejszych trunków mogą zwiedzić polskie browary w Żywcu, Poznaniu i Tychach – wylicza Piotr Dominik.
Coraz większą popularnością cieszą się również festiwale i imprezy kulinarne, podczas których można spróbować najlepszych tradycyjnych i regionalnych wyrobów. Najważniejszą imprezą kulinarną w Polsce Północnej jest Festiwal Smaku w Grucznie promujący tradycje stołu z województwa kujawsko-pomorskiego. Jedną z największych plenerowych imprez jest Festiwal Dobrego Smaku w Poznaniu. Tutaj możemy znaleźć produkty lokalne i tradycyjne ze wszystkich regionów Polski – od bryndzy podhalańskiej po ryby z Kaszub i sery owcze z Mazur.

Rozwój enoturystyki
Wraz z rozwojem polskiego winiarstwa w Polsce ukształtowało się kilka regionów winiarskich, które słyną między innymi z enoturystyki.
– Przede wszystkim Podkarpacie uważane za miejsce odrodzenia polskiego winiarstwa, głównie dzięki działaniom Romana Myśliwca oraz Lubuskie, gdzie tradycje winiarskie są bardzo silne – mówi Katarzyna Korzeń, współtwórczyni Winnicomanii, redaktor Polskiego Portalu Enoturystycznego. – Kolejne regiony to: Sandomierz, Małopolski Przełom Wisły, Małopolska i Jura Krakowska, Dolny Śląsk, który ma najlepsze warunki do uprawy winorośli oraz okolice Gorzowa Wielkopolskiego w kierunku zachodniopomorskiego: Pałac Mierzęcin, Winnica Turnau, Winnica Kojder.
Wiele winnic oferuje możliwość zwiedzania, degustacji, warsztatów, a nawet dysponuje bazą noclegową dla enoturystów.

Współczesny turysta kulinarny i jego potrzeby
Współczesny turysta kulinarny nie jest już niszowy. Kiedyś w poszukiwaniu nowych smaków podróżowali wyłącznie tzw. foodies, a dzisiaj jest to już turysta masowy.
– Jak wynika z badań decyzje o wyjazdach Polaków są często motywowane aspektem kulinarnym, co mogą zjeść oryginalnego, lokalnego, jaką pamiątkę kulinarną przywieść do domu. Nasze społeczeństwo otworzyło się, uwrażliwiło i jest coraz bardziej świadome, a turystyka kulinarna jest produktem społecznie poszukiwanym – mówi Hubert Gonera, twórca szlaków turystycznych i slow marek.
Turysta lubi wiedzieć co je, znać skład produktu, chce mieć gwarancję jego pochodzenia i poznać związek potrawy z miejscem, w którym się znajduje.
– Bardzo istotne dla niego jest odkrywanie historii składnika, próbowanie produktów wpisanych przez KE do Rejestru Chronionych Nazw Pochodzenia i Chronionych Nazw Geograficznych np. kaszubskiej truskawki, podhalańskiego oscypka, wiśni nadwiślańskiej, czy jabłka grójeckiego – dodaje Hubert Gonera.
Współczesny turysta ma słabszy niż dawnej kontakt z naturą. Jego potrzeby i zainteresowania różnią się w zależności od grupy pokoleniowej.
– Jak kształtować produkt szyty na miarę dla tak różnych grup turystów? Jakie są ich potrzeby i jak postrzegają turystykę kulinarną poszczególne grupy pokoleniowe? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć podczas konferencji Międzykulturowa Turystyka Kulinarna Pokoleń – zapowiada Piotr Dominik.

Autor tekstu: ( red. )
Zobacz także
Ostatnia nominacja do Kulinarnego Pucharu Polski

10.08 w Ustroniu odbyły się XIV Mistrzostwa Polski w Podawaniu Baraniny. Konkurs zwyciężył Kamil Tłuczek i Piotr Kuzdro z Grand Hotel Boutique w Rzeszowie, a ponieważ zespół ten jest już w finale tegorocznej edycji KPP, nominacja została przyznana Marcie Podgórskiej z Hotelu Notera w Chojnicach.

MAKRO Polska na jubileuszowych X Europejskich Targach Produktów Regionalnych

Sieć hurtowni MAKRO Polska została partnerem dziesiątej edycji Europejskich Targów Produktów Regionalnych organizowanych przez Tatrzańską Agencję Rozwoju, Promocji i Kultury.

Pierwsza edycja Race to Racer Caffè Vergnano

Miesiące przygotowań uczestników, cztery odsłony eliminacji w największych miastach Polski i wyjątkowe nagrody. 10 sierpnia ruszają pierwsze eliminacje do ogólnopolskiego konkursu baristycznego Race to Racer Caffè Vergnano.

Kulinarny Puchar Polski 2019 - składniki obowiązkowe

Już tylko kilka tygodni dzieli nas od 19. edycji Kulinarnego Pucharu Polski. Na początku lipca organizatorzy konkursu ogłosili składniki obowiązkowe, z którymi będą musieli zmierzyć się zawodnicy konkursu.

Kamil Tłuczek ponownie w finale Kulinarnego Pucharu Polski

14 lipca została przyznana ósma nominacja do Kulinarnego Pucharu Polski w ramach konkursu Smaki Galicji. Najwyższe noty od jurorów otrzymał zespół w składzie Kamil Tłuczek i Piotr Kuzdro z restauracji Patio w Grand Hotel Boutique w Rzeszowie.

Finaliści Bocuse d’Or Poland 2019

W dniach 24-25 czerwca 2019 w Akademii Kurta Schellera odbyły się preeliminacje konkursu Bocuse d’Or Poland 2019.

inne kategorie
akademia horeca
Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej
Video
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
Food Service Summit - Cool Cat
Food Service Summit 2019 - Ale Wino
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Tadeusz Müller
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Marta Glinka & Joanna Mróz
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Natalia Drobnik & Dawid Kaźmierczak
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Agnieszka Kręglicka
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
więcej