x

Konferencja Międzykulturowa Turystyka Kulinarna Pokoleń

Kategoria: Wydarzenia - branżowe

Jak smakuje Polska? Jakie produkty mogą promować nasz kraj za granicą? Jakie są trendy polskiej turystyki kulinarnej, a jakie potrzeby turysty? To zagadnienia konferencji Międzykulturowa Turystyka Kulinarna Pokoleń, która odbędzie się 23-24 maja w Szkole Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula.

Turystyka kulinarna staje się zjawiskiem masowym. Foto: materiały prasowe.
Turystyka kulinarna staje się zjawiskiem masowym. Foto: materiały prasowe.
Polska kuchnia ma swoje korzenie w tradycji żydowskiej, litewskiej, węgierskiej, niemieckiej, ukraińskiej, a nawet tureckiej, bo przecież przez wiele lat graniczyliśmy z Turcją. Od wieków najczęściej używanymi produktami w naszej kuchni są m. in. grzyby, ryby słodkowodne, kasza, kapusta, chrzan, kwaśne mleko, piernik, mak czy jabłka. We współczesnej polskiej kuchni widać wiele wpływów kuchni zagranicznych, ale również dużą koncentrację na kuchni regionalnej, opartej na lokalnych produktach.

Produkty regionalne promujące Polskę za granicą
Jakie produkty mogłyby promować Polskę za granicą?
– Kiszone ogórki, suszone grzyby, wędzone śliwki jak suska sechlońska czy sery jak oscypek i inne towary konserwowane. Oczywiście nie tylko, bo mamy także znakomite owoce i warzywa, a polski chleb wędruje dumnie po całym świecie – wymienia Monika Kucia, dziennikarka i kuratorka kulinarna, promotorka produktów regionalnych i tradycyjnych.
Produkty regionalne są w krajach wysoko rozwiniętych postrzegane jako szczególne dobro, stąd wziął się m. in. system oznaczeń europejskich i rejestracja nazw w UE.
– Te produkty niewątpliwie także mogą być naszymi ambasadorami. Mamy ich już 42 - w 2018 roku na unijną listę produktów prawnie chronionych zostały dopisane kiełbasa krakowska sucha i czosnek galicyjski. Ich rozpoznawalność jest znikoma w porównaniu np. z Parmigiano Reggiano DOP, ale oznaczenia CHNP, ChOG i GTS to gwarancja jakości i autentyczności honorowana na całym świecie, więc łatwiej do nich przekonać odbiorcę z zewnątrz – dodaje Monika Kucia.

Trendy polskiej turystyki kulinarnej
Ważną rolę w promocji polskiej turystyki kulinarnej pełnią szlaki kulinarne, cieszące się dużym zainteresowaniem turystów.
– Wśród nich m.in. Kujawsko-Pomorski Gęsinowy Szlak Kulinarny, Mazowiecka Micha Szlachecka, Smaki Podhala, Szlak Oscypkowy, Śliwkowy, czy Podkarpackie Smaki – mówi dr Piotr Dominik ze Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula, organizator konferencji.
Na smakoszy czekają nie tylko lokale oferujące regionalną kuchnię i jej przysmaki, ale również rzemieślnicy kulinarni i plantatorzy, którzy wytwarzają te produkty własnymi rękami. Dużą atrakcją dla turystów są tzw. żywe muzea, dzięki którym mogą poznać historię produktu, związek z tradycją i pracę rąk ludzkich.
– Na  uwagę zasługują m.in. Muzeum Chleba w Radzionkowie, Muzeum Piernika w Toruniu i Rogalowe Muzeum Poznania. Miłośnicy mocniejszych trunków mogą zwiedzić polskie browary w Żywcu, Poznaniu i Tychach – wylicza Piotr Dominik.
Coraz większą popularnością cieszą się również festiwale i imprezy kulinarne, podczas których można spróbować najlepszych tradycyjnych i regionalnych wyrobów. Najważniejszą imprezą kulinarną w Polsce Północnej jest Festiwal Smaku w Grucznie promujący tradycje stołu z województwa kujawsko-pomorskiego. Jedną z największych plenerowych imprez jest Festiwal Dobrego Smaku w Poznaniu. Tutaj możemy znaleźć produkty lokalne i tradycyjne ze wszystkich regionów Polski – od bryndzy podhalańskiej po ryby z Kaszub i sery owcze z Mazur.

Rozwój enoturystyki
Wraz z rozwojem polskiego winiarstwa w Polsce ukształtowało się kilka regionów winiarskich, które słyną między innymi z enoturystyki.
– Przede wszystkim Podkarpacie uważane za miejsce odrodzenia polskiego winiarstwa, głównie dzięki działaniom Romana Myśliwca oraz Lubuskie, gdzie tradycje winiarskie są bardzo silne – mówi Katarzyna Korzeń, współtwórczyni Winnicomanii, redaktor Polskiego Portalu Enoturystycznego. – Kolejne regiony to: Sandomierz, Małopolski Przełom Wisły, Małopolska i Jura Krakowska, Dolny Śląsk, który ma najlepsze warunki do uprawy winorośli oraz okolice Gorzowa Wielkopolskiego w kierunku zachodniopomorskiego: Pałac Mierzęcin, Winnica Turnau, Winnica Kojder.
Wiele winnic oferuje możliwość zwiedzania, degustacji, warsztatów, a nawet dysponuje bazą noclegową dla enoturystów.

Współczesny turysta kulinarny i jego potrzeby
Współczesny turysta kulinarny nie jest już niszowy. Kiedyś w poszukiwaniu nowych smaków podróżowali wyłącznie tzw. foodies, a dzisiaj jest to już turysta masowy.
– Jak wynika z badań decyzje o wyjazdach Polaków są często motywowane aspektem kulinarnym, co mogą zjeść oryginalnego, lokalnego, jaką pamiątkę kulinarną przywieść do domu. Nasze społeczeństwo otworzyło się, uwrażliwiło i jest coraz bardziej świadome, a turystyka kulinarna jest produktem społecznie poszukiwanym – mówi Hubert Gonera, twórca szlaków turystycznych i slow marek.
Turysta lubi wiedzieć co je, znać skład produktu, chce mieć gwarancję jego pochodzenia i poznać związek potrawy z miejscem, w którym się znajduje.
– Bardzo istotne dla niego jest odkrywanie historii składnika, próbowanie produktów wpisanych przez KE do Rejestru Chronionych Nazw Pochodzenia i Chronionych Nazw Geograficznych np. kaszubskiej truskawki, podhalańskiego oscypka, wiśni nadwiślańskiej, czy jabłka grójeckiego – dodaje Hubert Gonera.
Współczesny turysta ma słabszy niż dawnej kontakt z naturą. Jego potrzeby i zainteresowania różnią się w zależności od grupy pokoleniowej.
– Jak kształtować produkt szyty na miarę dla tak różnych grup turystów? Jakie są ich potrzeby i jak postrzegają turystykę kulinarną poszczególne grupy pokoleniowe? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć podczas konferencji Międzykulturowa Turystyka Kulinarna Pokoleń – zapowiada Piotr Dominik.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Wyjątkowa edycja L’art de la cuisine Martell

Za nami 17. edycja Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Talentów Sztuki Kulinarnej L’art de la cuisine Martell, która była pod wieloma względami wyjątkowa.

Polscy cukiernicy awansowali do Wielkiego Finału Coupe du Monde de la Patisserie 2019

Miesiące przygotowań, nerwów i niezliczone ilości godzin treningowych przyniosły chwałę polskiej drużynie cukierników w Turynie podczas europejskich finałów Coupe du Monde de la Patisserie 2018.

Biznes HoReCa to gra!

Już 6-7.02 odbędzie się w gdańskim AmberExpo konferencja Food Interactive Days. Hasło przewodnie wydarzenia to "Graj w pierwszej drużynie!", a tematyka skoncentrowana jest na czynnikach sukcesu w branży HoReCa: budowaniu zgranego zespołu, doborze strategii i konsekwentnym budowaniu wizerunku marki.

S.PELLEGRINO YOUNG CHEF 2018

Znamy regionalnych półfinalistów tegorocznej edycji konkursu S.Pellegrino Young Chef - aż czterech z nich to Polacy. SPYC to międzynarodowy konkurs dla młodych szefów kuchni, który ma na celu wspieranie ich rozwoju, a co za tym idzie - również rozwoju światowej gastronomii, zwłaszcza fine diningu.

RAN VAN ONGEVALLE ZWYCIĘZCĄ BACARDI LEGACY

W Berlinie 18-24 maja odbyły się eliminacje, warsztaty i szkolenia, a w końcu wielki finał Bacardí Legacy Global Cocktail Competition, który wyłonił zwycięzcę 9. edycji tego prestiżowego konkursu barmańskiego. Wygrał pochodzący z Belgii Ran van Ongevall, prezentując swój autorski koktajl "Clarita".

POLSKIE PRZYGOTOWANIA DO FINAŁÓW BOCUSE D'OR

W finale Krajowych Eliminacji Bocuse d’Or Poland 2018 wyłoniono zwycięzcę, a tym samym reprezentanta Polski w europejskich finałach Bocuse d’Or w Turynie. Kandydata Dawida Szkudlarka i jego pomocnika Macieja Pisarka wspierają wiedzą i doświadczeniem: Adam Chrząstowski, Paweł Oszczyk i Łukasz Konik.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
więcej