x

KOLEJNY ŚWIETNY ROK DLA KAWIARNI

Kategoria: Twój biznes - wiedza    29.05.2017

80 największych marek kawiarni w Europie ma łącznie ponad 14 tys. lokali, czyli o 5,5 proc. więcej niż w poprzednim roku. Na szczycie znów rządzą Costa Coffee, Starbucks i McCafé jako najbardziej rozpowszechnione marki w Europie.

Foto: materiały prasowe
Foto: materiały prasowe
W tym roku 10 najlepszych kawiarni odnotowało łącznie 5,5 proc. wzrostu, jeśli chodzi o liczbę lokali, i są bardzo blisko osiągnięcia 10 tysięcy. Liście przewodzi Costa Coffee z 2512 lokalizacjami w 14 krajach, tuż za nią znaj-dują się Starbucks z 2216 i McCafé z 2058. Trzy spośród pierwszych 10 firm na liście pochodzą z Grecji. Jedyny spadek w pierwszej dziesiątce odnotowała rosyjska Shokoladnitsa.

Świetny wzrost procentowy odnotowały DoubleB (+74 proc.), Saboreatéy-Café (+69 proc.) i Coffee Fellows (+60 proc.). Jeśli chodzi o konkretną liczbę lokali, prowadzą Starbucks (+200), Costa Coffee (+128) i Coffee Fellows (+61).

Coraz więcej kawiarni oferuje ziarna single origin, nowy standard, jeśli chodzi o jakość, którą odkryli też duzi gracze i który pozwala m.in. na odróżnienie się od konkurencji. Porównanie z innymi lokalami z kawą – czy oferujących kanapki stacji benzynowych, czy piekarni – jest przez to coraz trudniejsze.

Wpływa na to też sprzęt wysokiej jakości, jak na przykład ręczne filtry, chemex, filtry porta czy ekspresy automatyczne. Zakres ten jest dość zróżnicowany. Światowy lider Starbucks wprowadził na niektóre rynki cold brew oraz nową metodę przygotowania – kawę nitro, do tej pory używaną jedynie w lokalach trzeciej fali. W tym procesie kawa parzona na zimno jest nalewana z kranu. Costa Coffee także odnosi się do sugestii zindywidualizowania oferty.

Pierwsza dziesiątka
1. COSTA COFFEE w 2016 r. ponownie obroniła wiodącą pozycję. Przy wzroście liczby lokali o 5,4 proc. należąca do brytyjskiej Whitbread Group firma jest już szósty raz na pierwszym miejscu wśród graczy na europejskim rynku kawy. Firma dalej skupia się na wprowadzeniu Costa pronto, konceptu nastawionego na szybką obsługę i lokale drive-through. W Wielkiej Brytanii jest już ponad 40 lokalizacji z ladą drivethrough.

Marka zaprezentowała ostatnio też dwa nowe rodzaje lokali: Costa Fresco, skupiające się na jedzeniu, i nową generację kawiarni. Pierwszy lokal testowy otworzono w Wandsworth w Londynie w październiku 2016 i można było w nim znaleźć specjalną kawę (single origin i cold brew), poszerzoną ofertę przekąsek, nowy design i dłuższe godziny otwarcia (z alkoholem i mniejszymi daniami).

Costa odnotowała wzrost o podwójne punkty procentowe w Polsce. W Niemczech marka otworzyła lokal po raz pierwszy w należącym do Whitbread hotelu Premiere Inn we Frankfurcie. Za szczególny sukces można uznać system Costa Express: sześciotysięczny automat zainstalowano we wrześniu 2016, a globalnie planowanych jest kolejnych 1250. System może pochwalić się 5,1 mln aktywnych posiadaczy karty członkowskiej Coffee Club, z aplikacji aktywnie korzysta ponad 400 tys. użytkowników. Costa była partnerem we wprowadzeniu usług Android Pay i Apple Pay. Marka koncentruje się na rosnącym rynku płatności mobilnych.

By odpowiedzieć na wzrastającą światową potrzebę, Whitbread Group powiększyła swoją palarnię kawy. Nowa produkcja rozpoczęła się w marcu 2017, stawiając kamień milowy w historii firmy. Inwestycje kapitałowe sięgnęły 38 mln funtów.

2. W całej Europie STARBUCKS odnotował wzrost ledwo poniżej 10 proc. w liczbie lokali. Najbardziej rozpowszechniona marka kawiarni na świecie znalazła się na pierwszych stronach gazet w Niemczech. Wiosną 2016 r. około 140 lokali zarządzanych bezpośrednio przez firmę zostało otwartych przez polską  multikonceptową spółkę AmRest. Holding jest jednym z największych operatorów restauracyjnych w Europie; w 2016 r. odnotował sprzedaż na poziomie niespełna 1 mld euro. Pierwszy kwartał (zakończony 1 stycznia 2017) przyniósł Starbucksowi wzrost sprzedaży na poziomie 3 proc. Marka osiągnęła wzrost +3 proc. w USA i +5 proc. w Chinach i regionie azjatycko-pacyficznym – jedyny spadek nastąpił w regionie EMEA, gdzie zyski spadły o 1 proc. względem porównywanych okresów w roku poprzednim.

Na świecie Starbucks otworzył 649 lokali – w I kwartale 2017 r. dawało to sumę 25 734 lokali w 75 krajach. W kwietniu 2017 r. Howard Schultz oficjalnie zrezygnował z prowadzenia firmy, by przede wszystkim zająć się palarniami. Ten koncept przedstawiono po raz pierwszy w Seattle w 2014 r. Przez nadchodzące dziesięć lat wprowadzany ma być 10-punktowy plan oparty na następujących kluczowych elementach:
• MyStarbucks Barista (narzędzie komunikacyjne oparte na sztucznej inteligencji),
• Starbucks Rewards (rozszerzenie programu lojalnościowego),
• Cascara Latte (napój stworzony z pulpy z owoców kawowca),
• Sous Vide Egg Bites (nowa opcja śniadaniowa),
• biozupy (rozszerzenie Starbucks Bistro Box),
• Teavana (linia herbat na rynek sprzedaży),
• palarnie (otwierające się w Szanghaju, Tokio, Nowym Jorku i Mediolanie),
• 12 tys. nowych kawiarni,
• samodzielne lokale Princi (rozszerzająca się współpracę z włoską piekarnią),
• Chiny (co najmniej jeden nowy lokal dziennie).

3. Formuła MCCAFÉ pojawiająca się w restauracjach McDonald’s poszerzyła się o 43 nowe lokale. Australijski wynalazek można znaleźć obecnie w 26 krajach europejskich. Najsilniejszym jak na razie rynkiem są Niemcy, gdzie po raz pierwszy McCafé odnotowało mały spadek w liczbie lokali. Coraz więcej restauracji McDonald’s wprowadza wybrane elementy oferty McCafé bez wydzielonej części kawiarnianej. W Szwajcarii na przykład o pozycje kawiarniane poszerzono ofertę restauracji w całym kraju.

Światowo liczbę McCafé szacuje się na 5 tysięcy lokalizacji; samych restauracji McDonald’s jest niespełna 37 tysięcy. Kawiarnie były jednym z głównych punktów prezentacji firmy podczas ostatniego Dnia Inwestora w Chicago. Mówiono o przekształcaniu przypadkowych klientów w klientów oddanych przez zwiększenie obecności w mniej rozwiniętych kategoriach i okazjach i bardziej agresywną konkurencję biorącą pod uwagę niepokryte zapotrzebowanie na kawę i przekąski McCafé na wielu rynkach światowych.

4. W zeszłym roku niemiecka tradycyjna palarnia kawy TCHIBO wzmocniła swoją obecność w Europie. Niewiele poniżej 500 z 840 lokalizacji konceptu wewnątrz sklepów Tchibo znajduje się w Niemczech, a firma jest aktywna jeszcze na siedmiu innych rynkach. Program oszczędnościowy Fit for Growth, który wystartował w 2015 r., będzie kontynuowany do końca 2017 r.

5. Brytyjska firma CAFFÈ NERO rozszerzyła swoją sieć o niespełna 3 proc. Marka jest obecna w sześciu krajach w Europie. W Polsce występuje pod marką Green Caffè Nero (miejsce 42. w zestawieniu). Latem 2016 Caffè Nero kupiło formułę Harris + Hoole od największej brytyjskiej sieci supermarketów. Z 43 lokali 31 znajduje się w sklepach Tesco.

Założyciel i CEO Caffè Nero Gerry Ford tak komentuje przejęcie: – Dla obu marek to połączenie będzie startem ekscytującego nowego rozdziału. Dla Harris + Hoole liczy się wysokiej jakości kawa, tak jak dla Caffè Nero. To oraz nasze wspólne nastawienie na zaangażowanych i dobrze wyszkolonych baristów stworzy bazę do dalszego rozwoju marki w nadchodzących latach.

6. Kolejny rok konsolidacji dla SHOKOLADNITSY. Na koniec 2016 r. rosyjska marka miała 5 proc. mniej lokalizacji niż w roku poprzednim (2015: -12 proc.). W Rosji  Shokoladnitsa jest najbardziej rozpowszechnioną marką w segmencie kawiarni. Właścicielem jest Alexander Kolobov, który według doniesień prasy w 2015 r. sprowadził jako inwestora Acmero Capital. Kolobov zaangażowany jest też w Coffee House (miejsce 16.).

7. COFFEE ISLAND, sieć pochodząca z Grecji, dalej podąża kursem rozwoju. – Udało nam się zwiększyć udział rynkowy przez tworzenie trendów zamiast podążania za istniejącymi. Wpływ recesji zmienił priorytety konsumentów, ale stawiliśmy czoła temu wyzwaniu, oferując naszym klientom produkty value for money – mówi menedżer ds. rozwoju sieci Achilleas Lazarou. Trzy najsilniejsze trendy na rynku kawiarni według niego to:
• spersonalizowane doświadczenie klienta w lokalu i autentyczne zaangażowanie pomiędzy marką a konsumentami;
• adaptacja markowych sieci do wpływu kawy rzemieślniczej;
• zwiększenie oczekiwań i uznania klienta wobec jakości kawy.

W zeszłym roku Coffee Island dotarło do Kanady, otwierając pierwszy lokal za oceanem w Toronto.

8. Kolejną grecką marką w pierwszej 10 jest GREGORY’S. – To był stabilny rok pod względem sprzedaży naszej kawy, przy niewielkim wzroście. Pod względem rozwoju sieci był to świetny rok – otworzyliśmy 30 nowych lokali w Grecji i na Cyprze – mówi Antonis Ampatzis, communication manager. Widzi potencjał rozwoju w zamówieniach elektronicznych na kawę i przekąski, kawie na zimno (cold brew, freddo, kawa filtrowana przez lód) oraz cappuccino bez laktozy i/lub w wersji wegańskiej.

– Dostawa kawy do domu czy biura to jedna z największych okazji dla naszego biznesu w następnych latach, ponieważ konsumenci zrozumieli, że osiągnięcie jakości kawy z kawiarni jest bardzo trudne w domowych czy biurowych warunkach. Konsument nauczył się pić świetną kawę i nie jest już zainteresowany akceptowaniem gorszej jakości domowej kawy – dodaje.

9. ESPRESSO HOUSE, marka ze Szwecji, otworzyła 40 nowych lokali i weszła na rynek duński. We współpracy z tamtejszą siostrzaną siecią Baresso Coffee, ma na celu silniejszą rywalizację z konkurentem – Starbucks. Założona w 1996 r. w Szwecji sieć została w 2012 r. sprzedana przez Charlesa i Elisabet Askerów prywatnemu funduszowi Herkules. Od 2015 r. Espresso House jest częścią JAB Holding z Luksemburga. JAB przejął także Baresso Coffee, wiodącą sieć barów espresso Danii.

10. Trzecią grecką marką w czołówce jest EVEREST. Także ta marka poszerza swoją sieć o niewiele poniżej 6 proc. – Recesja w Grecji doprowadziła do zwiększonego wyczulenia na ceny – mówi Michael Skardasis, opisując miniony rok. W 2016 r. można było zaobserwować także trend dotyczący konsumpcji na wynos. Główne zmiany według niego to: ekspertyza kawowa, zróżnicowanie marek, value for money.

Powyższa lista jest wynikiem współpracy redakcji i korespondentów „Food Service Europe & Middle East”. Podziękowania dla Medyi Bischoff, Mario Cañizal Villarino, Agaty Godlewskiej, Pucka Kerkhovena, Julii Matveevej, Katrin Schendekehl, Sofii Selberg oraz Allegra Strategies World Coffee Portal. Ranking powinien być kompletny, jednak prosimy o zwrócenie nam uwagi, jeśli kogoś pominęliśmy lub nasze informacje są nieaktualne.

Źródło: „Food Service Europe & Middle East” 2/2017, tłumaczenie: Dominika Komender

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Najpopularniejsze na świecie dania zamawiane online

Na jakie dania z dowozem, oprócz najpopularniejszej pizzy decydują się mieszkańcy wielu krajów na świecie? Jak na ich tle wypada Polska?

Zwiększ produktywność swojej restauracji

Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż lub poprawić wskaźnik rentowności? Potrzebujesz motywacji do działania w tych zakresach? Nie wiesz, od czego zacząć? Zapraszam do lektury.

Pizzerie Stopiątka wygrywają z pandemią. Jak to się robi?

Branża gastronomiczna od wielu miesięcy przeżywa wielki kryzys. Ale są sieci, które się przed nim obroniły. Jedna z nich jest Stopiątka. Sieć pizzerii wzmocniła pozycję na rynku zarówno pod względem nowych otwarć, jak również sprzedaży.

Reklama restauracji w mediach społecznościowych

Początek roku to dobry moment na zaplanowanie budżetu marketingowego i uwzględnienie w nim wydatków, które zamierzamy przeznaczyć na reklamę lokalu. Nawet te restauracje, które w danym momencie świetnie sobie radzą, powinny antycypować potencjalny spadek liczby gości i zabiegać o ich atencję.

AUTOMAT I PROFESJONALISTA

Czasy, w których praca na sali polega na automatycznym wydawaniu dań do stolika, powoli przechodzą do lamusa. Kelnerów, pogardliwie nazywanych przez kucharzy podawaczami, zastępują dziś profesjonalni usługodawcy.

Jak sieciowe burgerownie reagują w Polsce na trend roślinny?

Bezmięsny fast food staje się w Polsce coraz bardziej popularny. Eksperci kampanii RoślinnieJemy sprawdzili dostępność opcji roślinnych w 8 sieciach burgerowni w Polsce. Triumfują rodzimy 7th Street Bar & Grill oraz Max Burgers.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej