x

ORZEŹWIENIE NA MIEJSCU I NA WYNOS

Kategoria: Twój biznes - oferta    24.04.2017

Pogoda się poprawia - nadchodzi czas na chłodzące, orzeźwiające napoje. Ciekawy asortyment oryginalnych soków, koktajli czy lemoniad to istotny element wiosenno-letniej oferty wielu lokali. Zwłaszcza gdy zadba się o ich jakość i odpowiednie opakowanie, można wyróżnić się na tle konkurencji.

Foto: bank zdjęć Photogenica
Foto: bank zdjęć Photogenica
O tym, że napoje są ważnym elementem oferty gastronomicznej, przekonujemy na naszych łamach nieustannie. Odpowiednio dobrane i – co ważniejsze – odpowiednio sprzedane mogą istotnie wpłynąć na wrażenie klientów i zyski lokalu. Od jakiegoś czasu różne rodzaje i segmenty gastronomii kładą nacisk nie tylko na wina i alkohole, ale również na urozmaicony wybór napoi bezalkoholowych.

Jeśli chodzi o restauracje gwiazdkowe, prekursorska pod tym względem była Noma, która jako jedna z pierwszych oferowała dobór odpowiednich, lokalnych soków do każdego dania w menu (na takiej zasadzie jak wine pairing). Soki robi się z rozmaitych owoców, często dziko rosnących. Podobną ofertę zaczynają wprowadzać niektóre polskie restauracje, np. Metamorfoza. Znalezienie równowagi między smakiem soku a potrawy to trudne zadanie, ale efekty często są zaskakująco ciekawe.

Oczywiście inaczej układa się kartę softów restauracji fine dining, a inaczej baru czy kawiarni. Ale i tutaj jest bardzo duże pole do popisu i potrzeba oryginalnej oferty, która przyciągnie gości i sprawi, że będą wracać. Warto zwrócić uwagę na to, by oferta była dopasowana do profilu miejsca i ewentualnie serwowanych dań. Istotna i niemal oczywista jest także sezonowość – zimą i jesienią większą popularnością cieszyć się będą kawy i rozgrzewające herbaty, a wiosną i latem napoje chłodzące. Należy także skorzystać z produktów, które są dookoła i stają się dostępne na wyciągnięcie ręki.

Świeżość własnej produkcji
Świeżo wyciskane soki z pomarańczy i grejpfrutów to już nie nowość, od kilku lat dostępne są w większości polskich restauracji i kawiarni. To dobra alternatywa dla soków gotowych, w plastikowych butelkach bądź kartonach. O krok dalej idą ci, którzy w swoich lokalach tłoczą soki z innych owoców i warzyw i przygotowują koktajle na miejscu. – Do przygotowania soków używamy najwyższej jakości owoców: kiwi, bananów, malin i truskawek oraz cytrusów. A mango sprowadzamy z Indii – mówi Małgorzata Grycan, współwłaścicielka marki Grycan – Lody od Pokoleń. Firma wprowadza właśnie we wszystkich 150 kawiarniach w całej Polsce sześć rodzajów wyjątkowych mieszanek. Większość z nich tłoczą sami, w kilku przypadkach korzystają z przetworów bez dodatku cukru.

– Używamy także wcześniej tłoczonych soków z jabłek, gruszek i czarnych porzeczek, które produkowane są dla nas w niewielkiej, rodzinnej przetwórni – dodaje. Soki pod hasłem 100% z owoców są oferowane na miejscu oraz na wynos i dostępne są w następujących wersjach: Odprężający, Orzeźwiający, Energetyzujący, Regenerujący, Relaksujący, Wzmacniający. Każdy z nich kosztuje 11,90 zł.

To przykład jednej z niewielu dużych sieci kawiarni, która oferuje aż tak szeroki wybór świeżo tłoczonych soków. Często bogatą ofertą mogą pochwalić się lokalne bary, kawiarnie czy sklepy z ekologiczną żywnością, które na miejscu wyciskają soki i sprzedają je na wynos. Takie soki oferują również niektóre restauracje czy bistra, np. SAM, Zorza (stawiające przede wszystkim na jedzenie, a mimo to zwracające uwagę na napoje) czy słynny Skok na Sok.

Najbardziej popularną metodą pozyskania soków są sokowirówki cold press. Oprócz owoców coraz częściej wykorzystuje się warzywa, takie jak: marchew, buraki, szpinak czy jarmuż. Popularne są również smoothies i różnego rodzaju koktajle owocowe. Tak naprawdę tylko wyobraźnia ogranicza w możliwych mieszkankach, kontrastach lub dopełnieniach smaków (w tym momencie warto sięgnąć do książki Grzegorza Łapanowskiego „Wzór na smak”, którą recenzujemy kilka stron wcześniej).

Bezalkoholowe napoje orzeźwiające to nie tylko woda, soki i koktajle. – W sezonie letnim obserwujemy zmiany w sprzedaży soku cytrynowego, pomarańczowego oraz z limonek i jest to związane ze zwiększoną sprzedażą różnego rodzaju lemoniad u naszych klientów – mówi Daniel Żuk, szef działu HorReCa w hurtowni warzyw i owoców Bukat. Coraz więcej lokali przygotowuje smakowe lemoniady, z dodatkiem różnych owoców i syropów czy ziół (mięty pietruszki, bazylii, rozmarynu, werbeny), wracają syfony. Ciekawym rozwiązaniem są również mrożone herbaty (w sezonie letnim taką opcję na wynos wprowadza m.in. cukiernia Odette) czy kawy cold brew, które również świetnie nadają się w chłodne dni do zabrania na wynos.

Zrobione, dostarczone
Jeśli na zapleczu lokalu nie ma warunków (lub sprzętu), aby wytłaczać soki lub nawet przygotowywać koktajle czy lemoniady, warto zapoznać się z ofertą jakościowych soków w butelkach. Ciekawe produkty oferuje hurtownia warzyw i owoców Bukat. – Standardowe soki w naszej ofercie to: pomarańczowy, grejpfrutowy, ananasowy, limonkowy, jabłkowy, marchwiowy oraz z buraków – mówi Daniel Żuk. Na specjalne życzenie klientów są w stanie dopasować produkcję do ich potrzeb, ponieważ mają dostęp do niemal nieograniczonej liczby warzyw i owoców. – Klienci czasami proszą o niestandardowe produkty, jak na przykład miks cytrusowy lub „zielone” dodatki do soków, takie jak jarmuż, natka pietruszki czy szpinak – dodaje.

Główni klienci firmy to przedsiębiorcy z branży HoReCa i najwięcej soków sprzedaje się do hoteli oraz cateringów dietetycznych. Restauracje i kawiarnie zwiększają swoje zamówienia w okresie letnim. Soki sprzedawane są w butelkach PET, w różnych pojemnościach. Bogaty wybór soków w szklanych butelkach mają takie firmy jak Marwit, Dr Witt, Ogrody Natury (soki jednodniowe) czy słynna tłocznia Maurera (używająca produktów ekologicznych).

Dobrze opakowane
Niezależnie od tego, czy lokal ma w ofercie soki własnej produkcji, czy je zamawia, warto zwrócić uwagę, jak odpowiednio je przechowywać i podawać (wpływa to na jakość oraz konsystencję). – Oczywiście należy przechowywać je w odpowiednich temperaturach, najlepiej w warunkach chłodniczych, później transportować do klienta autem przystosowanym również do przewozu towaru w niskich temperaturach – mówi Daniel Żuk.

Liczy się także po prostu atrakcyjny wygląd opakowania. Dlatego warto zadbać o odpowiedni kubek, w którym podamy napój klientowi wychodzącemu na zewnątrz. – Firma Huhtamaki ma szeroką gamę naczyń i opakowań najwyższej jakości – mówi Piotr Dominek, specjalista ds. marketingu firmy Huhtamaki. – Opakowania mogą być grawerowane, kolorowe, zawierać logo restauracji itp. Stosujemy także nadruki na plastikowych kubkach przezroczystych. Nasi klienci są otwarci na takie propozycje i chętnie po nie sięgają z racji bardzo przystępnej ceny – dodaje.

Budowanie wizerunku i świadomości marki poprzez wyrazisty logotyp lub kolory i kształty charakterystyczne dla danej firmy to bardzo istotna kwestia. Jednak tym, co przede wszystkim wyróżni lokal i przyciągnie klientów do zakupu napoju w bardziej lub mniej gorący dzień, jest jakość i oryginalność oferty napojów. Nie należy bać się wymyślania nowych smaków i rozwiązań oraz otwarcie zachęcać do nich klientów.

Autor tekstu: Jakub Gutek
O AUTORZE
Jakub Gutek
Kulturoznawca, dziennikarz kulinarny i kucharz amator. Od 2016 r. związany z magazynem „Food Service”. W swojej pracy łączy kulinaria i kulturę, a w szczególności film. Współtworzy inicjatywę Films For Food, która zajmuje się dystrybucją i promocją najciekawszych filmów dokumentalnych o tematyce kulinarno-gastronomicznej oraz organizuje wokół nich wiele wydarzeń specjalnych.

Zobacz także

Najlepsze standardy chłodzenia

Nie istnieje restauracja ani kawiarnia, która mogłaby się obyć bez szaf chłodniczych, lodówek czy witryn chłodzących. Ich wybór jest tak duży, że może przyprawić o niechciane zawroty głowy (w przeciwieństwie do bąbelków chłodzonych we wspomnianych lodówkach). Czym się wobec tego kierować?

Stabilne podłoże

Do krojenia, siekania, porcjowania lub zagniatania ciasta - deski to podstawa w profesjonalnej kuchni. Przedstawiamy kilka praktycznych porad i zasad, które pomogą przy wyborze tych najlepszych i znacznie ułatwią pracę.

Ergonomicznie i ekonomicznie w kuchni

Odpowiednio dobrany sprzęt to podstawa w każdej profesjonalnej kuchni. Jak wybrać wyposażenie przy ograniczonej przestrzeni zaplecza i jak zoptymalizować inwestycje? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę.

Wirtualny sommelier już dostępny dla polskich konsumentów

Firma CEDC International przygotowała niespodziankę dla amatorów wina. Dzięki kampanii z wykorzystaniem technologii AR - rozszerzonej rzeczywistości, kupując wybrane wina z winnic Torres lub Mare Magnum, można wziąć udział w indywidualnym szkoleniu prowadzonym przez sommeliera.

Sfinks oferuje "Franczyzę za 1 zł"

Sfinks Polska wprowadza program "Franczyza za 1 zł", w ramach którego restauracje niesieciowe mogą przekształcić się w lokal pod szyldem jednej z marek operatora: Sphinx, Piwiarnia Warki, Chłopskie Jadło, Meta czy Fabryka Pizzy. Opłata franczyzowa w ciągu pierwszych 12 miesięcy to 1 zł.

Świeżo odmrożone i wypieczone

Różnego rodzaju mrożone wypieki, pieczywo i ciastka zawojowały rynek gastronomiczny i dostępne są nie tylko w sklepach, piekarniach, ale także w hotelach i restauracjach.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej