x

Zarządzanie gastronomią wkracza w nowy wymiar

Kategoria: Twój biznes - oferta

Zarządzanie lokalem gastronomicznym, tym mikro, jak również dużym, sieciowym biznesem, często bywa bardzo uciążliwe i realizowane jest w mało przyjazny menedżerowi sposób. Norbert Redkie z Trustu zapowiada rewolucję w tym obszarze.

Norbert Redkie, CEO Trustu, współzałożycielem Grupy Warszawa.
Norbert Redkie, CEO Trustu, współzałożycielem Grupy Warszawa.
Trust to nowoczesna platforma do zarządzania restauracją. Dzięki budowie modułowej każdy użytkownik będzie mógł dopasować system do swoich potrzeb. Aktualnie jest to działająca usługa analityczno-controllingowa – ADD online. Jest to dashboard, w którym w prosty i czytelny sposób prezentujmy dane sprzedażowe, potencjalne straty, pokazujemy trendy, zarządzamy konkursami sprzedaży sugerowanej i prezentujemy wiele innych ważnych informacji dla właścicieli restauracji wszystko online na dowolnym urządzeniu. W najbliższym czasie restauratorzy dostaną narzędzie zakupowe zapewniające elektroniczny obieg dokumentów, a w niedalekiej przyszłości Trust zacznie pełnić funkcję pożyczkodawcy specjalizującego się w branży restauracyjnej. To dzięki możliwości korzystania z pożyczek krótkoterminowych restauratorzy będą mogli sprawnie zarządzać cash flow, nie martwiąc się o czynniki zewnętrzne, na które nie mają wpływu.

„Food Service”: Czym jest Trust?
Norbert Redkie, CEO Trustu, współzałożycielem Grupy Warszawa: Trust ma być platformą do pełnego zarządzania gastronomią. Takim systemem operacyjnym, na którym są budowane różne aplikacje. Chciałbym stworzyć system, dzięki któremu każdy zarządzający, niezależnie od tego, czy kawiarnią, restauracją, czy siecią restauracyjną, znajdzie ułatwienia w codziennej pracy. Jestem zdania, że dostępne na rynku rozwiązania są systemami zamkniętymi, najczęściej przeznaczonymi do konkretnego typu i rozmiaru restauracji lub kawiarni. Chciałbym to zmienić. Trust jako platforma ma taki potencjał.

Jakie problemy zdiagnozowałeś w branży gastronomicznej?
Branża restauracyjna, jak każda inna mierzy się ze swoimi specyficznymi problemami. Jesteśmy branżą bardzo analogową, która zatrzymała się dobre kilkanaście lat temu, jeśli chodzi o cyfryzację. Mimo że pojawiają się nowe systemy POS-owe czy ERP-owskie, to one nie do końca odpowiadają temu, jak w tym momencie wygląda świat i do czego ludzie są przyzwyczajeni, a także z czym muszą się mierzyć. Gdy dziesięć lat temu otworzyliśmy Warszawę Powiśle i zainstalowaliśmy pierwsze POS-y, to zderzyliśmy się z barierą wejścia w ten system i nauczenia się go, gdyż nie był intuicyjny. Oprogramowanie do restauracji powinno być skonstruowane zgodnie z zasadami UX i UI, przypominającymi najnowsze rozwiązania znane z firmy Apple, a nie jak stuningowany Norton Commander.

Wśród podstawowych problemów, na które Trust może odpowiedzieć, są: zarządzanie restauracją lub innym obiektem, manualne wprowadzanie danych, brak rynku wymiany usług (market place) pozwalającego na negocjację cen i kontakt restauratorów z dostawcami oraz trudności z daily cash flow, czyli dziennymi przepływami pieniężnymi. To główne obszary, z którymi chcemy się mierzyć.

Dostrzegłeś całe spektrum możliwości rozwiązywania problemów i rozwoju, jak chcesz to zrobić?
Pierwszą zmianę wprowadzamy w systemie zarządzania restauracją. Dzięki partnerstwu z ADD mamy dashboardy, które mogą do tego służyć. Osoba odpowiedzialna za funkcjonowanie restauracji ma przejrzysty dostęp do tego, jak ona sobie radzi („performuje”), ile jest voidów, czyli unieważnień paragonów, jaka jest sprzedaż ogólna i w podziale na kelnera. To wszystko podzielone jest na przejrzyste wykresy, torty, wygląda przyjemnie i cechuje się łatwością obsługi. Artur Dudek, współwłaściciel firm Grupa Amber i ADD Controlling, już wdraża ten produkt na polskim rynku, Trust jest tworzony jako rozwiązanie globalne więc tego typu partnerstwo jest dla nas idealne.

Kolejnym modułem, nad którym pracujemy i który zamierzamy wprowadzić, będzie moduł zamówień, który nazywamy „one order to rule them all”. W założeniu pozwalać on będzie na tworzenie listy zakupowej, która dzięki specjalnym algorytmom będzie wysyłana do dostawców. Gdy w systemie pojawi się więcej restauratorów i dostawców, w sposób automatyczny utworzy się market place, przeznaczony dla gastronomii, przypominający nieco zasadą działania amazon czy allegro. Mam oczywiście świadomość, że ta branża jest w dużej mierze oparta na relacjach pomiędzy restauratorami i dostawcami. Istnienie market place nie wyklucza możliwości zamówień od konkretnych, wybranych dostawców na ustalonych wcześniej warunkach handlowych. To rozwiązanie daje możliwość sprawdzenia, czy cena produktu nie zmieniła się na rynku i być może czy nie lepiej by było zamawiać go z innego źródła bądź renegocjować warunki dostaw. Pozwala też, np. w przypadku organizowania eventu i potrzeby zamówienia produktów innych niż zazwyczaj, na znalezienie odpowiednich ofert. Zamówienie zrealizowane poprzez market place po zaakceptowaniu dostawy w sposób automatyczny zostanie dodane do magazynu. I tu przechodzimy do trzeciego etapu rozwoju systemu. Trust pozwoli na pełen elektroniczny obieg dokumentów, który na razie jest nieobecny w branży, a nam się udało go wprowadzić w Grupie Warszawa, pomiędzy naszymi lokalami a centralą. W Truście proponujemy wprowadzanie elektronicznego obiegu dokumentów pomiędzy restauratorami a dostawcami. Po dokonaniu zamówienia na marketplace i potwierdzeniu dostarczenia produktów będą one rejestrowane jako te, które „weszły na magazyn”. Zniknie konieczność ręcznego wprowadzania czegokolwiek do stanów magazynowych, co zmniejszy nakłady pracy i wyeliminuje lub chociaż zmniejszy możliwość wystąpienia błędów ludzkich, w postaci np. źle postawionego przecinka. Zniknie również konieczność wożenia dokumentów do księgowości, bo będą w systemie elektronicznym dostępne przez cały czas. W kolejnym etapie, bazując na tym jak będzie funkcjonować market place wprowadzimy kolejną funkcjonalność. W systemie będą dane o tym, jak restauracje zamawiają, co zamawiają, jak prowadzą gospodarkę magazynową. Na tej podstawie będziemy w stanie zapewnić pożyczki krótkoterminowe dla restauratorów. Jednym z największych problemów w branży jest cash flow, w szczególności w wymiarze codziennym. Zauważyliśmy, że dzienny obrót może być uzależniony od pogody, temperatury, eventów w mieście. Żaden dostawca nie bierze tego pod uwagę, a terminy płatności są sztywne. Banki też nie są przystosowane do specyfiki branży restauracyjnej i przy ocenie przedsiębiorstwa proponuje jedynie kredyt obrotowy w rachunku. My w Truście będziemy w stanie przedłużyć termin każdej fakturze, udzielając krótkoterminowej pożyczki. Dla przykładu będziemy mogli dodać kolejne siedem dni do faktury, ponieważ będziemy wiedzieć, jak wygląda biznes danego restauratora i że on w ciągu tych siedem dni nas spłaci, bo najprawdopodobniej będzie miał odpowiednie obroty. To jest bardzo fajne rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców, którzy często potrzebują takiego oddechu, a są bardzo zależni od czynników, na które nie mają wpływu.

W kolejnych etapach planujemy dobudowanie do systemu elementów związanych z zarządzaniem salą, zarządzaniem magazynami, kadrami.

Nad czym w tym momencie pracujecie?
W tym momencie skupiamy się na dashboardach i budowie marketplace’u, który jest naszym spiritus mobi, bo od tego się zaczęło, a także by rozwiązać wreszcie kwestie związane z cach flow i elektronicznym obiegiem dokumentów. Obecnie dashboardy wdrożone są w ponad stu lokalach w Warszawie. Nasz rozwój jest w pełni zależny od finansowania, od tego zależy budowanie produktu. Później rozszerzymy testy na cały rynek polski i będziemy budować wszystkie funkcjonalności, które będą potrzebne. Następnie wejdziemy na rynek niemiecki i tam będziemy zarabiać. Na polskim rynku to są partnerstwa i testy, chcę, by ten produkt jak najbardziej usprawnił mój rodzimy rynek, jednak dla mnie przyszłość jest w produkcie o globalnym zasięgu.

Autor tekstu: Laura Osęka
O AUTORZE
Laura Osęka
Gotująca amatorsko psycholożka i psychodietetyczka, potrafiąca przemierzyć setki kilometrów dla konkretnego dania bądź deseru. Ceni w kuchni prostotę i wysoką jakość produktów. Autorka książki o prostym, lokalnym comfort food – „Miska szczęścia”.

Zobacz także

Sto restauracji świętuje stulecie odzyskania niepodległości w ramach Tygodnia Kuchni Polskiej

Z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę, wybrane restauracje z całego kraju wprowadzą na tydzień od 5 do 11 listopada specjalne menu inspirowane różnymi regionami i kuchniami XIX i XX-wiecznej Polski.

ROZWIĄZANIE DLA CUKIERNIKÓW: SCHŁADZARKOZAMRAŻARKI SZOKOWE

Współczesna cukiernia to już nie miejsce do którego wpada się na kawę i wuzetkę. Klienci oczekują coraz więcej, a cukiernie aby wyróżnić swoją ofertę, muszą proponować coraz bardziej wyszukane desery. Zadanie to niewątpliwie ułatwia stosowanie schładzarkozamrażarek szokowych.

Ręczniki - szczegół, ale ważny

Wyobraźcie sobie, że chcąc osuszyć ręce ręcznikiem papierowym, nie mieliście problemu z wyciągnięciem ręcznika z podajnika, ręcznik się nie porwał i nie wypadło wraz z nim 20 kolejnych. Zużyty papier mogliście też bez problemu wyrzucić do stojącego obok kosza, bo był on tylko do połowy zapełniony.

KRUSZWICA Olej z Esencją Masła - nowość dla profesjonalistów

Naturalne składniki, maślany smak i temperatura dymienia do 220 stopni to odpowiedź na rosnące oczekiwania świata gastronomii.

Carpaccio w dwóch wariantach w portfolio marki MAKRO Premium

Sieć hurtowni MAKRO Polska wprowadziła do sprzedaży carpaccio marki MAKRO Premium w dwóch wariantach - z amerykańskiej wołowiny Black Angus oraz wołowiny argentyńskiej.

Wirtualny sommelier już dostępny dla polskich konsumentów

Firma CEDC International przygotowała niespodziankę dla amatorów wina. Dzięki kampanii z wykorzystaniem technologii AR - rozszerzonej rzeczywistości, kupując wybrane wina z winnic Torres lub Mare Magnum, można wziąć udział w indywidualnym szkoleniu prowadzonym przez sommeliera.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej