Zarządzanie gastronomią wkracza w nowy wymiar
Kategoria: Twój biznes - oferta

Zarządzanie lokalem gastronomicznym, tym mikro, jak również dużym, sieciowym biznesem, często bywa bardzo uciążliwe i realizowane jest w mało przyjazny menedżerowi sposób. Norbert Redkie z Trustu zapowiada rewolucję w tym obszarze.

Norbert Redkie, CEO Trustu, współzałożycielem Grupy Warszawa.
Norbert Redkie, CEO Trustu, współzałożycielem Grupy Warszawa.
Trust to nowoczesna platforma do zarządzania restauracją. Dzięki budowie modułowej każdy użytkownik będzie mógł dopasować system do swoich potrzeb. Aktualnie jest to działająca usługa analityczno-controllingowa – ADD online. Jest to dashboard, w którym w prosty i czytelny sposób prezentujmy dane sprzedażowe, potencjalne straty, pokazujemy trendy, zarządzamy konkursami sprzedaży sugerowanej i prezentujemy wiele innych ważnych informacji dla właścicieli restauracji wszystko online na dowolnym urządzeniu. W najbliższym czasie restauratorzy dostaną narzędzie zakupowe zapewniające elektroniczny obieg dokumentów, a w niedalekiej przyszłości Trust zacznie pełnić funkcję pożyczkodawcy specjalizującego się w branży restauracyjnej. To dzięki możliwości korzystania z pożyczek krótkoterminowych restauratorzy będą mogli sprawnie zarządzać cash flow, nie martwiąc się o czynniki zewnętrzne, na które nie mają wpływu.

„Food Service”: Czym jest Trust?
Norbert Redkie, CEO Trustu, współzałożycielem Grupy Warszawa: Trust ma być platformą do pełnego zarządzania gastronomią. Takim systemem operacyjnym, na którym są budowane różne aplikacje. Chciałbym stworzyć system, dzięki któremu każdy zarządzający, niezależnie od tego, czy kawiarnią, restauracją, czy siecią restauracyjną, znajdzie ułatwienia w codziennej pracy. Jestem zdania, że dostępne na rynku rozwiązania są systemami zamkniętymi, najczęściej przeznaczonymi do konkretnego typu i rozmiaru restauracji lub kawiarni. Chciałbym to zmienić. Trust jako platforma ma taki potencjał.

Jakie problemy zdiagnozowałeś w branży gastronomicznej?
Branża restauracyjna, jak każda inna mierzy się ze swoimi specyficznymi problemami. Jesteśmy branżą bardzo analogową, która zatrzymała się dobre kilkanaście lat temu, jeśli chodzi o cyfryzację. Mimo że pojawiają się nowe systemy POS-owe czy ERP-owskie, to one nie do końca odpowiadają temu, jak w tym momencie wygląda świat i do czego ludzie są przyzwyczajeni, a także z czym muszą się mierzyć. Gdy dziesięć lat temu otworzyliśmy Warszawę Powiśle i zainstalowaliśmy pierwsze POS-y, to zderzyliśmy się z barierą wejścia w ten system i nauczenia się go, gdyż nie był intuicyjny. Oprogramowanie do restauracji powinno być skonstruowane zgodnie z zasadami UX i UI, przypominającymi najnowsze rozwiązania znane z firmy Apple, a nie jak stuningowany Norton Commander.

Wśród podstawowych problemów, na które Trust może odpowiedzieć, są: zarządzanie restauracją lub innym obiektem, manualne wprowadzanie danych, brak rynku wymiany usług (market place) pozwalającego na negocjację cen i kontakt restauratorów z dostawcami oraz trudności z daily cash flow, czyli dziennymi przepływami pieniężnymi. To główne obszary, z którymi chcemy się mierzyć.

Dostrzegłeś całe spektrum możliwości rozwiązywania problemów i rozwoju, jak chcesz to zrobić?
Pierwszą zmianę wprowadzamy w systemie zarządzania restauracją. Dzięki partnerstwu z ADD mamy dashboardy, które mogą do tego służyć. Osoba odpowiedzialna za funkcjonowanie restauracji ma przejrzysty dostęp do tego, jak ona sobie radzi („performuje”), ile jest voidów, czyli unieważnień paragonów, jaka jest sprzedaż ogólna i w podziale na kelnera. To wszystko podzielone jest na przejrzyste wykresy, torty, wygląda przyjemnie i cechuje się łatwością obsługi. Artur Dudek, współwłaściciel firm Grupa Amber i ADD Controlling, już wdraża ten produkt na polskim rynku, Trust jest tworzony jako rozwiązanie globalne więc tego typu partnerstwo jest dla nas idealne.

Kolejnym modułem, nad którym pracujemy i który zamierzamy wprowadzić, będzie moduł zamówień, który nazywamy „one order to rule them all”. W założeniu pozwalać on będzie na tworzenie listy zakupowej, która dzięki specjalnym algorytmom będzie wysyłana do dostawców. Gdy w systemie pojawi się więcej restauratorów i dostawców, w sposób automatyczny utworzy się market place, przeznaczony dla gastronomii, przypominający nieco zasadą działania amazon czy allegro. Mam oczywiście świadomość, że ta branża jest w dużej mierze oparta na relacjach pomiędzy restauratorami i dostawcami. Istnienie market place nie wyklucza możliwości zamówień od konkretnych, wybranych dostawców na ustalonych wcześniej warunkach handlowych. To rozwiązanie daje możliwość sprawdzenia, czy cena produktu nie zmieniła się na rynku i być może czy nie lepiej by było zamawiać go z innego źródła bądź renegocjować warunki dostaw. Pozwala też, np. w przypadku organizowania eventu i potrzeby zamówienia produktów innych niż zazwyczaj, na znalezienie odpowiednich ofert. Zamówienie zrealizowane poprzez market place po zaakceptowaniu dostawy w sposób automatyczny zostanie dodane do magazynu. I tu przechodzimy do trzeciego etapu rozwoju systemu. Trust pozwoli na pełen elektroniczny obieg dokumentów, który na razie jest nieobecny w branży, a nam się udało go wprowadzić w Grupie Warszawa, pomiędzy naszymi lokalami a centralą. W Truście proponujemy wprowadzanie elektronicznego obiegu dokumentów pomiędzy restauratorami a dostawcami. Po dokonaniu zamówienia na marketplace i potwierdzeniu dostarczenia produktów będą one rejestrowane jako te, które „weszły na magazyn”. Zniknie konieczność ręcznego wprowadzania czegokolwiek do stanów magazynowych, co zmniejszy nakłady pracy i wyeliminuje lub chociaż zmniejszy możliwość wystąpienia błędów ludzkich, w postaci np. źle postawionego przecinka. Zniknie również konieczność wożenia dokumentów do księgowości, bo będą w systemie elektronicznym dostępne przez cały czas. W kolejnym etapie, bazując na tym jak będzie funkcjonować market place wprowadzimy kolejną funkcjonalność. W systemie będą dane o tym, jak restauracje zamawiają, co zamawiają, jak prowadzą gospodarkę magazynową. Na tej podstawie będziemy w stanie zapewnić pożyczki krótkoterminowe dla restauratorów. Jednym z największych problemów w branży jest cash flow, w szczególności w wymiarze codziennym. Zauważyliśmy, że dzienny obrót może być uzależniony od pogody, temperatury, eventów w mieście. Żaden dostawca nie bierze tego pod uwagę, a terminy płatności są sztywne. Banki też nie są przystosowane do specyfiki branży restauracyjnej i przy ocenie przedsiębiorstwa proponuje jedynie kredyt obrotowy w rachunku. My w Truście będziemy w stanie przedłużyć termin każdej fakturze, udzielając krótkoterminowej pożyczki. Dla przykładu będziemy mogli dodać kolejne siedem dni do faktury, ponieważ będziemy wiedzieć, jak wygląda biznes danego restauratora i że on w ciągu tych siedem dni nas spłaci, bo najprawdopodobniej będzie miał odpowiednie obroty. To jest bardzo fajne rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców, którzy często potrzebują takiego oddechu, a są bardzo zależni od czynników, na które nie mają wpływu.

W kolejnych etapach planujemy dobudowanie do systemu elementów związanych z zarządzaniem salą, zarządzaniem magazynami, kadrami.

Nad czym w tym momencie pracujecie?
W tym momencie skupiamy się na dashboardach i budowie marketplace’u, który jest naszym spiritus mobi, bo od tego się zaczęło, a także by rozwiązać wreszcie kwestie związane z cach flow i elektronicznym obiegiem dokumentów. Obecnie dashboardy wdrożone są w ponad stu lokalach w Warszawie. Nasz rozwój jest w pełni zależny od finansowania, od tego zależy budowanie produktu. Później rozszerzymy testy na cały rynek polski i będziemy budować wszystkie funkcjonalności, które będą potrzebne. Następnie wejdziemy na rynek niemiecki i tam będziemy zarabiać. Na polskim rynku to są partnerstwa i testy, chcę, by ten produkt jak najbardziej usprawnił mój rodzimy rynek, jednak dla mnie przyszłość jest w produkcie o globalnym zasięgu.

Autor tekstu: Laura Osęka
O AUTORZE
Laura Osęka
Gotująca amatorsko psycholożka i psychodietetyczka, potrafiąca przemierzyć setki kilometrów dla konkretnego dania bądź deseru. Ceni w kuchni prostotę i wysoką jakość produktów. Autorka książki o prostym, lokalnym comfort food – „Miska szczęścia”.
Zobacz także
Czysta kuchnia wizytówką restauracji

Coraz więcej restauracji stawia na gotowanie na oczach gości, w otwartej kuchni. Aby konsumenci jedli oczami ze smakiem, restauracja musi lśnić czystością! Kompleksowe podejście do higieny na pewno się opłaci.

ROZWIĄZANIE DLA CUKIERNIKÓW: SCHŁADZARKOZAMRAŻARKI SZOKOWE

Współczesna cukiernia to już nie miejsce do którego wpada się na kawę i wuzetkę. Klienci oczekują coraz więcej, a cukiernie aby wyróżnić swoją ofertę, muszą proponować coraz bardziej wyszukane desery. Zadanie to niewątpliwie ułatwia stosowanie schładzarkozamrażarek szokowych.

ZAPROGRAMUJ SPRZEDAŻ

Samoobsługa może okazać się przyszłością sieci restauracyjnych: zmniejsza koszty, ułatwia organizację zamówień oraz kontrolę sprzedaży. Z kiosków samoobsługowych coraz częściej korzystają duże sieci fastfoodowe.

KAWA, JAKIEJ OCZEKUJĄ KLIENCI

Kawa coraz częściej pojawia się w ofercie restauracji, barów, bufetów, stołówek. Ta dobrej jakości wymaga jednak dobrego sprzętu. Jak wybrać ekspres najlepiej dostosowany do naszego konceptu restauracyjnego i budżetu?

Praca w gastro

Ruszyła właśnie pierwsza polska platforma rekrutacyjna skierowana wyłącznie do sektora HoReCa. Szukasz pracy? Potrzebujesz pracowników? GastroJob jest właśnie dla ciebie!

SMAKI ZJEDNOCZONE Z AMERYKI!

Branża śliwki kalifornijskiej wystartowała z piątą edycją programu marketingowego promującego ten owoc na polskim rynku. Jednocześnie California Prune Board dołączyła do inicjatywy "Ameryka od Kuchni", koordynowanej przez Dział Rolny Ambasady USA w Warszawie.

inne kategorie
akademia horeca
Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej
Video
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
Food Service Summit - Cool Cat
Food Service Summit 2019 - Ale Wino
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Tadeusz Müller
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Marta Glinka & Joanna Mróz
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Natalia Drobnik & Dawid Kaźmierczak
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Agnieszka Kręglicka
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
więcej