x

MODA NA KALIFORNIĘ

Kategoria: Wino    24.04.2017

O promocji i sprzedaży win kalifornijskich na polskim rynku rozmawiamy z Paulem Mollemanem, dyrektorem Biura Europejskiego Wine Institute of California.

Foto: materiały prasowe California Wines Polska
Foto: materiały prasowe California Wines Polska
Około 20 proc. kalifornijskich win jest przeznaczonych na eksport. Jak duży jest dla was polski rynek?
Pod względem wartości Kalifornia to największy importer win w Polsce, wyprzedza nawet Francję, co uważam za nie lada osiągnięcie. Nasz udział w rynku to ok. 16-17 proc. Przyznaję, że sporą część tego udziału stanowi jedna marka, ale rozrastamy się też we wszystkich innych segmentach.

Kalifornijskie wina są w Polsce postrzegane albo jako bardzo tanie, albo bardzo drogie. Co robicie, by zmienić ten wizerunek?
W naszych działaniach PR staramy skupić się na winach ze średniej półki cenowej. Kiedy wspieramy różne wydarzenia konsumenckie, prezentujemy na nich produkty winnic takich jak Ironstone, Wente, Dark Horse, Gnarly Head, Rancho Zabaco etc. Warto też wspomnieć, że Kalifornia ma w Polsce bardzo pozytywny wizerunek, co pomaga w dotarciu do konsumenta na każdym szczeblu.

Jak opisałbyś polskich konsumentów wina?
To trudne pytanie. Wydaje mi się, że coraz więcej z nich ma chęć i środki na próbowanie różnych win. Dzięki szybko rozwijającej się scenie restauracyjnej konsumenci poznają nowe wina. Przekonujemy się, że wielu, którzy spróbowali kalifornijskich win, wraca do nich. Ludziom podoba się zdominowany przez owoce styl naszych win.

Co poleciłbyś komuś, kto chciałby rozpocząć przygodę z kalifornijskimi winami?
Nie można dać się onieśmielić ekspertom – najlepiej zapomnieć o wszystkim, co się słyszało od innych, i po prostu próbować wina. Decyzje opierać na tym, jaki smak się czuje, a nie na tym, jaki powinno się czuć według innych. To bardzo proste – wino albo ci smakuje, albo nie.

Jak podsumowałbyś Festiwal Win Kalifornijskich 2017? Jakie były twoje cele, jeśli chodzi o współpracę z magazynem „Food Service”?
To była świetna współpraca, zwłaszcza że według mnie każda strona wniosła do tego wydarzenia coś, na czym mogła skorzystać druga. Wydarzenie było bardzo dobrze zorganizowane, lokalizacja była świetna – wszystko odbyło się na wysokim poziomie. A praca z miłymi ludźmi to zawsze przyjemność. Często zapominamy, że to biznes skupiony na ludziach, w którym relacje z innymi są bardzo ważne. Naszym celem było połączenie większej liczby winnic z polskimi importerami i zwiększenie zainteresowania naszymi winami w handlu i restauracjach. Chcielibyśmy oczywiście widzieć więcej kalifornijskich pozycji w kartach win i wydaje mi się, że to wydarzenie będzie miało na to wpływ.

Co dziś pija się w Kalifornii?
W Stanach trendy skłaniają się ku bardziej zbalansowanym winom, w których czuć mniej beczki i alkoholu, za to więcej elegancji i świeżości. W szczególności w chardonnay i pinot noir, ale też w zinfandelu. Wydaje mi się, że w Polsce kalifornijskie wina stają się modne. Zarówno cabernet, chardonnay, jak i zinfandel. Cieszy mnie, że polscy konsumenci mają jeszcze co odkrywać.

Autor tekstu: Patrycja Siwiec
O AUTORZE
Patrycja Siwiec
Zastępczyni redaktor naczelnej magazynu „Food Service”, w którym redaguje dział Wino. Autorka książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”. Doświadczenie zdobywała m.in. w winnicy Chateau Castigno we Francji oraz w restauracjach Northcote w Wielkiej Brytanii i El Celler de Can Roca w Hiszpanii. Absolwentka Wine & Spirits Education Trust.

Zobacz także

Najciekawsze trunki Borsa Vini Italiani 2020

33 producentów, m.in. z Abruzzo, Apulii, Kampanii, Molise i Sardynii, wzięło udział w degustacji włoskich win Borsa Vini Italiani 2020, która odbyła się 6 lutego w hotelu Westin w Warszawie.

ADAM PAWŁOWSKI: CHŁODNO-CIEPŁA KALIFORNIA

W dobie nadużywania skrótów myślowych często wrzucamy wszystkie wina kalifornijskie do jednego worka. Biorąc pod uwagę wielkość tego stanu, warto znać podstawowy podział stylów win kalifornijskich. Proponuję klasyfikację win na te pochodzące z chłodnych i ciepłych rejonów Kalifornii.

10 pytań do Łukasza Chwojnickiego

Łukasz Chwojnicki jest właścicielem Wine Baru Probiernia, zajmuje także stanowsiko head sommeliera i menedżera w restauracjach Sztuczka i Sztuczka Bistro w Trójmieście. W swojej pracy najbardziej ceni świadomych gości, z którymi może porozmawiać o winie.

ŚWIĘTO POLSKIEGO WINA

25-30 sierpnia 2017 r. odbędą się XII Międzynarodowe Dni Wina w Jaśle. Organizatorzy planują wiele atrakcji, między innymi prezentacje, konkursy dla publiczności oraz koncerty. Odbędą się również warsztaty degustacyjne prowadzone przez przedstawicieli Stowarzyszenia Sommelierów Polskich.

Winiarnia Zamojska - nowa marka owocowych win polskich

Sześć odmian owoców z Roztocza stworzyło nową linię polskich win - Winiarnia Zamojska. Grupa Ambra przywraca na Roztoczu tradycje winiarstwa znane od średniowiecza.

Słoweńska Istria - raj dla foodies

Istria to półwysep podzielony między trzy kraje: Chorwację, Włochy i Słowenię. Słoweńska część zapewnia mieszkańcom tego kraju dostęp do morza. Miejsce słynie z trufli, oliwy, ryb oraz oczywiście wina. Jego produkcja i konsumpcja zakorzenione są głęboko w słoweńskim DNA i sięgają czasów rzymskich.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej