x

MODA NA KALIFORNIĘ

Kategoria: Wino    24.04.2017

O promocji i sprzedaży win kalifornijskich na polskim rynku rozmawiamy z Paulem Mollemanem, dyrektorem Biura Europejskiego Wine Institute of California.

Foto: materiały prasowe California Wines Polska
Foto: materiały prasowe California Wines Polska
Około 20 proc. kalifornijskich win jest przeznaczonych na eksport. Jak duży jest dla was polski rynek?
Pod względem wartości Kalifornia to największy importer win w Polsce, wyprzedza nawet Francję, co uważam za nie lada osiągnięcie. Nasz udział w rynku to ok. 16-17 proc. Przyznaję, że sporą część tego udziału stanowi jedna marka, ale rozrastamy się też we wszystkich innych segmentach.

Kalifornijskie wina są w Polsce postrzegane albo jako bardzo tanie, albo bardzo drogie. Co robicie, by zmienić ten wizerunek?
W naszych działaniach PR staramy skupić się na winach ze średniej półki cenowej. Kiedy wspieramy różne wydarzenia konsumenckie, prezentujemy na nich produkty winnic takich jak Ironstone, Wente, Dark Horse, Gnarly Head, Rancho Zabaco etc. Warto też wspomnieć, że Kalifornia ma w Polsce bardzo pozytywny wizerunek, co pomaga w dotarciu do konsumenta na każdym szczeblu.

Jak opisałbyś polskich konsumentów wina?
To trudne pytanie. Wydaje mi się, że coraz więcej z nich ma chęć i środki na próbowanie różnych win. Dzięki szybko rozwijającej się scenie restauracyjnej konsumenci poznają nowe wina. Przekonujemy się, że wielu, którzy spróbowali kalifornijskich win, wraca do nich. Ludziom podoba się zdominowany przez owoce styl naszych win.

Co poleciłbyś komuś, kto chciałby rozpocząć przygodę z kalifornijskimi winami?
Nie można dać się onieśmielić ekspertom – najlepiej zapomnieć o wszystkim, co się słyszało od innych, i po prostu próbować wina. Decyzje opierać na tym, jaki smak się czuje, a nie na tym, jaki powinno się czuć według innych. To bardzo proste – wino albo ci smakuje, albo nie.

Jak podsumowałbyś Festiwal Win Kalifornijskich 2017? Jakie były twoje cele, jeśli chodzi o współpracę z magazynem „Food Service”?
To była świetna współpraca, zwłaszcza że według mnie każda strona wniosła do tego wydarzenia coś, na czym mogła skorzystać druga. Wydarzenie było bardzo dobrze zorganizowane, lokalizacja była świetna – wszystko odbyło się na wysokim poziomie. A praca z miłymi ludźmi to zawsze przyjemność. Często zapominamy, że to biznes skupiony na ludziach, w którym relacje z innymi są bardzo ważne. Naszym celem było połączenie większej liczby winnic z polskimi importerami i zwiększenie zainteresowania naszymi winami w handlu i restauracjach. Chcielibyśmy oczywiście widzieć więcej kalifornijskich pozycji w kartach win i wydaje mi się, że to wydarzenie będzie miało na to wpływ.

Co dziś pija się w Kalifornii?
W Stanach trendy skłaniają się ku bardziej zbalansowanym winom, w których czuć mniej beczki i alkoholu, za to więcej elegancji i świeżości. W szczególności w chardonnay i pinot noir, ale też w zinfandelu. Wydaje mi się, że w Polsce kalifornijskie wina stają się modne. Zarówno cabernet, chardonnay, jak i zinfandel. Cieszy mnie, że polscy konsumenci mają jeszcze co odkrywać.

Autor tekstu: Patrycja Siwiec
O AUTORZE
Patrycja Siwiec
Zastępczyni redaktor naczelnej magazynu „Food Service”, w którym redaguje dział Wino. Autorka książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”. Doświadczenie zdobywała m.in. w winnicy Chateau Castigno we Francji oraz w restauracjach Northcote w Wielkiej Brytanii i El Celler de Can Roca w Hiszpanii. Absolwentka Wine & Spirits Education Trust.

Zobacz także

PRZEZ IGŁĘ DO WINA

19 kwietnia br. w hotelu Bristol odbyła się degustacja win z udziałem przedstawicieli branży winiarskiej, sommelierów oraz dziennikarzy. Rozmawiamy z gościem specjalnym tej degustacji Marteenem Dekkerem, wiceprezydentem marki Coravin na świat.

IGRZYSKA SOMMELIERÓW

27 maja w Warszawie odbyła się 17. edycja Mistrzostw Polski Sommelierów. Nowym Mistrzem Polski został Marek Przyborek, pracujący na co dzień w restauracji Northcote w brytyjskim Langho. Drugie miejsce zajął Maciej Sokołowski, kolejne zaś Maciej Łyko,

BIAŁE CZERWONE Festiwal Wina Polskiego - w czerwcu w Warszawie

Druga edycja imprezy, na której pojawią się najciekawsi producenci reprezentujący wszystkie polskie regiony winiarskie odbędzie się 16-17 czerwca w stołecznej Fortecy u Kręglickich.

Czy wiesz, co pijesz?

Łódzkie laboratorium uzyskało międzynarodową akredytację potwierdzającą jego kompetencje w obszarze badania autentyczności win i tym samym stało się pierwszym polskim ośrodkiem, który specjalizuje się w wykrywaniu zafałszowań w winach stosując tzw. metody izotopowe.

Adam Pawłowski: Król Malbec

Założę się, że co najmniej 9 na 10 ankietowanych, zapytanych o przykład wina z Argentyny, odpowie: "Malbec". Nie może być inaczej, ponieważ jest to szczep z najwyższym areałem uprawy w tym kraju, sięgającym aż 22%, a do tego stanowi 30% eksportu argentyńskiego wina.

Międzynarodowe Mistrzostwa Młodych Sommelierów

Reprezentacje 13 krajów wezmą udział w Międzynarodowych Mistrzostwach Młodych Sommelierów w Gdańsku. Konkurs odbędzie się 12 października w hotelu Mercure Gdańsk Stare Miasto.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej