NOWINKI IT
Kategoria: Twój biznes - oferta

Oprogramowanie w gastronomii rządzi się swoimi prawami, a jego wybór i zróżnicowanie może przyprawić o zawrót głowy. Każdy większy lokal gastronomiczny wyposażony jest w terminal POS, bez którego normalne funkcjonowanie nie byłoby możliwe. Jakie nowinki oferuje rynek oprogramowania?

Foto: shutterstock.com
Foto: shutterstock.com
Właściciele restauracji przez większość czasu muszą zmagać się z codziennymi trudnościami w prowadzeniu swojej działalności. Zarządzanie restauracją to prawdopodobnie jedno z najtrudniejszych zadań, jakich może się podjąć przedsiębiorca. Wiąże się ono z wieloma procesami, które jeśli są wykonywane prawidłowo, zapewniają nie tylko sprawne funkcjonowanie lokalu, ale także większe zyski. Ma w tym pomóc różnego rodzaju oprogramowanie.

Dostępne na rynku oprogramowanie można podzielić na kilka kategorii, wśród nich te, które służą do zarządzania restauracją, jej finansami i obsługą gości, a także te, które są wykorzystywane na przykład do tworzenia i śledzenia zamówień. Są też systemy pozwalające nadzorować stany magazynowe i obsługiwać dostawy.

Dostępne nowości
Chociaż wydawać się może, że o systemach POS powiedziano już wszystko, to krajowi i zagraniczni producenci oprogramowania udowadniają, że tak nie jest. Zmieniające się przepisy, nowe rozporządzenia i ustawy, a także konieczność poprawy funkcjonalności wymuszają na nich ciągłe zmiany i uaktualnienia w oferowanym oprogramowaniu.

Dla przykładu w systemach oferowanych przez firmę S4H wprowadzono funkcjonalności wymagane ustawami, pomagające zanonimizować dane kontrahenta zgodnie z zaleceniami RODO, dodano opcje finansowo-księgowe, nowe typy płatności. Najnowsze systemy pozwalają także chociażby na wystawianie faktur w walucie obcej, czyli w tej, w której dokonywana jest transakcja (jeśli nie jest w złotówkach). Paweł Błachowski z firmy S4H informuje, że nowości w oprogramowaniu POS to nie tylko dostosowanie ich do aktualnych przepisów, ale przede wszystkim ułatwienie pracy osób je obsługujących. Nowe funkcjonalności, bezpośrednie połączenie z terminalami płatniczymi i programami finansowo-księgowymi to tylko garstka udogodnień.

Nie sposób nie wspomnieć o obsłudze programów lojalnościowych, automatycznym „bonowaniu” czy dzieleniu rachunków. Te, które będą wprowadzone w najbliższym czasie, czyli możliwość dostosowania programu do użytkownika, właściwie w dowolny sposób, własne ustawienie układu stolików w programie, a nawet modyfikacja jego wyglądu „pod siebie” mogą być skuteczną zachętą dla jeszcze nieprzekonanych do systemu. Jak wspomniano we wstępie, oprogramowanie do restauracji to nie tylko POS-y i wszystkie dodatki z nimi związane, chociaż z nimi najczęściej się kojarzy. – W gastronomii pojawia się coraz więcej rozwiązań opartych na aplikacjach mobilnych – podkreśla Michał Czwojdziński, wiceprezes zarządu LSI Software.

Korzystają z nich zarówno goście, jak i sami restauratorzy. Bardzo wyraźnie widać to przy zamówieniach posiłków z dowozem. Przykładem są programy dostarczane przez LSI Software, czyli np. aplikacja mobilna Delivero dla dostawców czy platforma MojeGastro umożliwiająca klientom składanie zamówień online (na smartfony i komputery). Dodatkowo dla gości znajdujących się już w restauracji dokonywanie zamówień ułatwione jest dzięki aplikacji Qiki. Klienci za pośrednictwem telefonu mogą wybrać danie z menu, a następnie uregulować rachunek bez konieczności czekania na obsługę i stania w kolejce. W tej samej aplikacji mają też możliwość przywołać obsługę czy ocenić restaurację, w której właśnie zjedli posiłek. Dla restauratora bardzo ważnym elementem jest to, że aplikacja Qiki jest połączona z systemem kasowym. – Zastosowanie takich rozwiązań usprawnia proces składania zamówień, zwiększa zyski oraz pomaga zaoszczędzić czas – mówi Michał Czwojdziński z firmy LSI Software.

Podobną funkcjonalność zapewnia moduł S4HOnline Zamów w synchronizacji z S4H Chef. Gość zakłada swoje konto, po czym zamawia danie/produkt z dostępnego asortymentu. Zamówienie widoczne jest od razu w module S4H POS. Składanie zamówień w dostawie we własnej aplikacji oferują też popularne serwisy, będące agregatami restauracji, z którymi restauracje podpisują odrębne umowy.

Możliwe trudności
Jak w przypadku każdych zmian, czy tych małych, czy większych, wprowadzając nowe oprogramowanie, trzeba liczyć się z tym, że na początku obsługa może przysparzać niewielkich trudności wynikających zwykle przede wszystkim ze starych przyzwyczajeń. – Tworząc nasze oprogramowanie, firma dba o to, by było ono łatwe w obsłudze, a tym samym by czas wdrożenia był jak najkrótszy. Sprawne wprowadzenie nowego systemu do lokalu to dla nas jeden z priorytetów. Nasi specjaliści dokładają wszelkich starań, aby przy zmianie systemu lub jego implementacji nie pojawiły się żadne trudności w funkcjonowaniu lokalu – zapewnia Michał Czwojdziński, wiceprezes zarządu LSI Software.

Na początku w nowym systemie POS od innej firmy największą zmianą będzie sam wygląd systemu i ulokowanie w nim różnych funkcji, których opanowanie jest niezbędne do prawidłowego korzystania. Paweł Błachowski podkreśla jednak, że firma S4H zapewnia wszelkie niezbędne szkolenia i wsparcie techniczne przy wdrażaniu systemu. Restaurator i obsługa nie zostają nigdy pozostawieni sami sobie.

Nie ma złudzeń, że od czasu i łatwości wdrożenia nowego oprogramowania, czy przy otwieraniu lokalu, czy wprowadzaniu zmiany i wybieraniu innego dostawcy, zależy nie bezpośrednio, ale dosyć znacząco zysk (lub brak straty albo jej zmniejszenie) restauratora i właściciela kawiarni.

Konieczność aktualizacji
Producenci oprogramowania podkreślają konieczność jego aktualizacji. Firma LSI Software rekomenduje, by dokonywać jej zawsze, gdy pojawia się nowa wersja. Podkreślając przy tym, że tylko wtedy można mieć pewność, że posiadany system jest bezpieczny i stabilny, a co za tym idzie – zgodny z wymaganiami prawnymi. Wiele zmian w systemach oprogramowania podyktowanych jest wymaganiami i regulacjami prawnymi pochodzącymi od ustawodawcy. Przykładem są przepisy RODO czy wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).

Znaczenie aktualizacji docenia też Paweł Błachowski z firmy S4H, podkreślając, że dzięki temu właściciel i obsługa mają nie tylko ułatwione życie, ale także pewność, że posiadany system nie narusza przepisów, które potrafią być zmieniane dość często. Każda wersja programu jest dostosowana do obowiązujących przepisów, zamawiając aktualizację, właściciel zapewnia sobie szeroko rozumiane bezpieczeństwo, ale też oczywiście szereg udogodnień, gdyż programiści w firmach zajmujących się oprogramowaniem nieustannie pracują nad poprawą jego funkcjonalności.

Równie ważną motywacją do zmian w systemie są rozmowy z klientami, określanie ich potrzeb czy plany rozwojowe produktów. Zawsze staramy się udoskonalać nasze rozwiązania, by pracowało się na nich efektywnie i intuicyjnie – mówi Michał Czwojdziński, wiceprezes zarządu LSI Software.

Nie sposób nie zauważyć, że rynek oprogramowania jest coraz większy, ale dzięki istniejącej konkurencji producenci przygotowują produkty dostosowane do potrzeb końcowych użytkowników. Rynek usług wspierających też jest coraz bardziej zróżnicowany, a zamawiający, czy to nowy program, czy jego aktualizację, może liczyć na pełen pakiet szkoleń i wsparcia po zakupie. Czasami polegający wręcz na posiadaniu asystenta (w przypadku sieci restauracji czy kawiarni) dostępnego do pomocy, gdy jest potrzebny i prowadzącego klienta niemalże za rękę.

Mając na uwadze regularne zmiany w prawie, przede wszystkim skarbowym, które dotyczy wszystkich w tej samej mierze, nie ma możliwości, by nie dostosowywać posiadanego oprogramowania i pobierać aktualizacji, zazwyczaj odpłatnych, chociażby po to, by móc spać spokojnie, nie martwiąc się źle naliczonym VAT-em. Na szczęście większość oferowanych nowinek to nie tylko dostosowanie do przepisów, ale przede wszystkim ułatwienie w pracy, czy to przez możliwość składania zamówień online (także siedząc przy restauracyjnym stoliku), czy połączenie z systemem księgowym i monitorowanie dostaw i zapasów. To, co równie ważne, to coraz bardziej współczesny wygląd aplikacji i ich niezwykle prosta, dostosowana do użytkowników obsługa. Czasy, gdy obsługa POS była niczym czarny pas w sztukach walki, na szczęście, minęły bezpowrotnie.

Autor tekstu: Laura Osęka
O AUTORZE
Laura Osęka
Gotująca amatorsko psycholożka i psychodietetyczka, potrafiąca przemierzyć setki kilometrów dla konkretnego dania bądź deseru. Ceni w kuchni prostotę i wysoką jakość produktów. Autorka książki o prostym, lokalnym comfort food – „Miska szczęścia”.
Zobacz także
Czysta kuchnia wizytówką restauracji

Coraz więcej restauracji stawia na gotowanie na oczach gości, w otwartej kuchni. Aby konsumenci jedli oczami ze smakiem, restauracja musi lśnić czystością! Kompleksowe podejście do higieny na pewno się opłaci.

Zarządzanie gastronomią wkracza w nowy wymiar

Zarządzanie lokalem gastronomicznym, tym mikro, jak również dużym, sieciowym biznesem, często bywa bardzo uciążliwe i realizowane jest w mało przyjazny menedżerowi sposób. Norbert Redkie z Trustu zapowiada rewolucję w tym obszarze.

ROZWIĄZANIE DLA CUKIERNIKÓW: SCHŁADZARKOZAMRAŻARKI SZOKOWE

Współczesna cukiernia to już nie miejsce do którego wpada się na kawę i wuzetkę. Klienci oczekują coraz więcej, a cukiernie aby wyróżnić swoją ofertę, muszą proponować coraz bardziej wyszukane desery. Zadanie to niewątpliwie ułatwia stosowanie schładzarkozamrażarek szokowych.

ZAPROGRAMUJ SPRZEDAŻ

Samoobsługa może okazać się przyszłością sieci restauracyjnych: zmniejsza koszty, ułatwia organizację zamówień oraz kontrolę sprzedaży. Z kiosków samoobsługowych coraz częściej korzystają duże sieci fastfoodowe.

KAWA, JAKIEJ OCZEKUJĄ KLIENCI

Kawa coraz częściej pojawia się w ofercie restauracji, barów, bufetów, stołówek. Ta dobrej jakości wymaga jednak dobrego sprzętu. Jak wybrać ekspres najlepiej dostosowany do naszego konceptu restauracyjnego i budżetu?

Praca w gastro

Ruszyła właśnie pierwsza polska platforma rekrutacyjna skierowana wyłącznie do sektora HoReCa. Szukasz pracy? Potrzebujesz pracowników? GastroJob jest właśnie dla ciebie!

inne kategorie
akademia horeca
Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem? Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej
Video
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
Food Service Summit - Cool Cat
Food Service Summit 2019 - Ale Wino
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Tadeusz Müller
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Marta Glinka & Joanna Mróz
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Natalia Drobnik & Dawid Kaźmierczak
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Agnieszka Kręglicka
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
więcej