Cykl artykułów branżowych przygotowanych przez dziennikarzy Ouichef.pl we współpracy z firmą Coca-Cola, których celem jest edukacja w zakresie zarządzania kategoriami napojów alkoholowych oraz bezalkoholowych w biznesie HoReCa.

Patryk Le Nart

Dyrektor i założyciel Międzynarodowej Szkoły Barmanów i Sommelierów, właściciel portalu MojBar.pl i eventowego Bar Cateringu. Sprawuje nadzór programowy nad prowadzonymi w MSBiS zajęciami. Posiada wykształcenie kierunkowe zdobyte w USA i wieloletnie doświadczenie zawodowe w najlepszych lokalach Nowego Jorku. Od wielu lat sędziuje i prowadzi konkursy barmańskie.

Matias Glusman

Beverage & HoReCa Consultant. Wine Educator (WSET) & Certified Water Sommelier. Posiada także tytuł Sake Educator, jako jedyna osoba w Europie Środkowo-Wschodniej oraz jest sędzią podczas International Taste Awards w Brukseli. Polak z pochodzenia, urodzony w Argentynie, który kształcił się w Wielkiej Brytanii, a w Polsce mieszka od 2004 r.

RESTAURANT WEEK NAGRODZIŁ NAJLEPSZE RESTAURACJE
Kategoria: Akademia Horeca - manager

25 listopada w Warszawie odbyła się wielka gala wręczenia nagród festiwalu najlepszych restauracji. Uczestnicy z całej Polski zabrani zostali w niezwykłą podróż kulinarną Andrzeja Polana oraz wysłuchali koncertu Reni Jusis. Galę poprowadzili Lara Gessler i Paweł Światczyński.

Foto: materiały prasowe
Foto: materiały prasowe
Nagrody „Plebiscyt Gości Restaurant Week Polska” to jedyne takie wyróżnienia restauracyjne w kraju. O zwycięstwie najlepszych restauracji decydują bowiem nie eksperci, ale dziesiątki tysięcy festiwalowych gości (w ostatniej edycji było ich rekordowych 85 tys.). Odwiedzający oceniają restauracje w pięciu kategoriach za: przystawkę, danie główne, deser oraz obsługę i atmosferę. Konkursowy algorytm zlicza wszystkie głosy i waży je przez liczbę gości. Jest to więc najbardziej obiektywna platforma oceny restauracji w naszym kraju. W minionej edycji festiwalu wzięło udział prawie 400 restauracji z 36 polskich miast. Tegoroczna odsłona była wyjątkowa też pod innym względem – wzięło w niej bowiem udział blisko 100 debiutantów.

– To niezwykłe, jak wielu gości festiwalu ocenia restauracje na najwyższą ocenę – podkreśliła ze sceny Lara Gessler. – Jako restauratorzy jesteśmy przecież przyzwyczajeni głównie do ocen średnich i krytycznych. Paweł Światczyński, CEO & founder Restaurant Week Polska, kładł mocny nacisk na samą mechanikę przejrzystego wyboru zwycięskich restauracji. Jak mówił: – Zadowoleni festiwalowi goście stają się często stałymi gośćmi zwycięskich restauracji.

Kulinarna podróż
Podczas uroczystej gali, która odbyła się w industrialnych wnętrzach Małej Warszawy, zgromadzeni goście mieli okazję spróbowania dań przygotowanych przez szefa kuchni Andrzeja Polana. Menu pod hasłem „Kulinarna podróż” zawierało wiele regionalnych akcentów, m.in. ciekawe napoje: hyćka z kwiatów czarnego bzu czy żenicha na bazie rumianku, żurawiny i mięty. Poza tym goście mieli okazję do spróbowania wielu lokalnych przysmaków takich jak: cebularz lubelski, oscypki z Czarnego Dunajca z dodatkiem śliwki łąckiej, bundza i jałowca, smalec kaszubski z boczniakami. Na danie główne czekał na gości indyk pieczony inspirowany przepisem Hanki Bielickiej z dodatkiem grzybów, kaszy jęczmiennej, brukselki i żurawiny, a na deser drożdżowe ciasto ponczowe nawiązujące do tradycyjnych przepisów z regionu Podkarpacia.

Jednym z partnerów festiwalu Restaurant Week, a także Gali były marki Kinley oraz Kropla Délice. Paweł Światczyński podsumował współpracę, mówiąc: – Koktajl Martini Tonic z dodatkiem Kinley Tonic Water to prezent od partnerów festiwalu. Każdy gość może otrzymać go w pełni za darmo, dokonując rezerwacji na www.restaurantweek.pl. Takich prezentów rozdaliśmy podczas tegorocznej edycji prawie 85 tys. Ponadto koktajl można było domawiać, co z powodu niższej, promocyjnej ceny cieszyło się dużą popularnością. Domawianie płatnych produktów na etapie rezerwacji stolika to wciąż ewenement na skalę światową. Rozwijamy go, ponieważ wierzymy w skuteczność rozwiązań e-commerce'owych. Wiemy też z wyników naszych badań, że duża część gości chciałaby pokryć koszt nie tylko menu, ale też napojów już na etapie rezerwacji. Tak, aby uniknąć delikatnego kłopotu związanego z płaceniem przy innych gościach w restauracji lub zwyczajnie pozbyć się problemu z głowy. Przy opłaceniu wszystkich zamawianych produktów online nie musimy też czekać na kelnera z zamówieniem czy rachunkiem. To dla wielu ogromna oszczędność czasu. Kropla Délice to nasz pierwszy, pionierski produkt w ramach internetowego upsellingu. Cieszy się coraz większą popularnością – podczas ostatniej edycji potroiliśmy liczbę zamówień względem poprzedniego festiwalu – podsumował Paweł Światczyński.

Święto restauratorów
Wieczór zakończył koncert Reni Jusis. Po uczcie muzycznej goście kontynuowali rozmowy kuluarowe podczas after party, które trwało do późnych godzin nocnych. – Po sukcesie listopadowej gali wiemy, że jest to jeden z kierunków, w którym będziemy się rozwijać. Dotychczas brakowało w gastronomicznym kalendarium święta restauratorów, a nam zależy na nagradzaniu ojców sukcesów restauracji. Jest to nie tylko okazja do szerokiego zaprezentowania swojej restauracji na scenie i w mediach, ale też odebrania naprawdę wartościowych nagród, takich jak kolacja w najlepszej restauracji świata, szkolenie barmańskie dla całego zespołu czy podróż kulinarna do Kalifornii – podsumował listopadowe wydarzenie Światczyński.

Restaurant Week zamierza rozwijać narzędzia promocyjne online dla restauratorów. W najbliższych tygodniach ogłoszony zostanie start zupełnie nowej platformy internetowej, która będzie dawała możliwość promowania restauracji również w okresie pomiędzy festiwalami. Udostępnione zostanie także narzędzie do sprzedaży stolików w mniej popularnych godzinach oraz technologia do rezerwacji stolików online. Wszystkie nowe narzędzia budowane są w oparciu o doświadczenie i kapitał zgromadzony w Restaurant Weeku. Kolejna edycja festiwalu odbędzie się już wiosną: 3-17 kwietnia 2019 r.

„Food Service” i portal OuiChef.pl były współorganizatorami gali, a także patronami medialnymi.

W ogólnopolskim plebiscycie zwyciężyli:
I miejsce: restauracja Isto (Katowice)
Nagroda: rejs LOT-em i kolacja w Los Angeles dzięki marce LOT Polish Airlines

II miejsce: Alyki Nasza Restauracja (Wrocław)
Nagroda: roczny zapas Kropla Delice + pakiet medialny dzięki marce Kropla Délice

III miejsce: restauracja The Olive w hotelu Ilan (Lublin)
Nagroda: szkolenie barmańskie w MSBIS (do 20 osób) + 100 szklanek Kinley + fartuchy barmańskie dzięki marce Kinley Polska

Nagroda specjalna: Kręgliccy Restauracje i Catering
Nagroda: kolacja w najlepszej restauracji świata – Osterii Francescana dzięki marce Grundig i LOT Polish Airlines

Najlepsza przystawka: Alyki Nasza Restauracja (Wrocław)
Nagroda: voucher o wartości 2000 zł na wyposażenie restauracji w karty menu dzięki marce Luva

Najlepsze danie główne: restauracja Isto (Katowice)
Nagroda: voucher o wartości 3000 zł do wykorzystania w Dajar HoReCa dzięki marce Dajar HoReCa

Najlepszy deser: restauracja Isto (Katowice)
Nagroda: szkolenie z sensoryki i „coffee fundamentals” dla zespołu restauracyjnego dzięki marce Nespresso

Najlepsza obsługa: restauracja Binowo Park Golf Club (Szczecin)
Nagroda: zapas wina dla obsługi i 50 biletów na festiwal dzięki Faktoria Win oraz Restaurant Week Polska

Najlepsza atmosfera: Alyki Nasza Restauracja (Wrocław)
Nagroda: Kurs winiarski „The Wine & Spirit Education Trust” do wyboru na poziomach 1, 2 lub 3 sponsorowany przez Adama Pawłowskiego („Gościnność")

Autor tekstu: Patrycja Siwiec
O AUTORZE
Patrycja Siwiec
Zastępczyni redaktor naczelnej magazynu „Food Service”, w którym redaguje dział Wino. Autorka książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”. Doświadczenie zdobywała m.in. w winnicy Chateau Castigno we Francji oraz w restauracjach Northcote w Wielkiej Brytanii i El Celler de Can Roca w Hiszpanii. Absolwentka Wine & Spirits Education Trust.
Zobacz także
WYDARZENIE KULINARNE, O KTÓRYM MÓWI CAŁE MIASTO - CZY TO JEST MOŻLIWE?

Event to wyjątkowa szansa dla restauracji, aby wykazać się kreatywnością i nietuzinkowym podejściem. Zabierając się do jego organizacji, trzeba liczyć się z dużą ilością pracy, ale gdy realizuje się zadania punkt po punkcie, efekt może okazać się oszałamiający.

Raport o polskim konsumencie

Rynek Horeca w polsce w ciągu ostatnich 20 lat dynamicznie się rozwijał i ten trend prawdopodobnie będzie się utrzymywał. Z ponad 54 tysiącami lokali całorocznych i całkowitym obrotem rzędu 32 bilionów złotych, polski rynek należy do największych rynków gastronomicznych w krajach Unii Europejskiej.

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.

Najlepsza strategia wyboru dostawcy

Wybór niewłaściwej gamy napojów prowadzi do redukcji ich sprzedaży i wpływa negatywnie na szeroko zdefiniowaną satysfakcję klienta z wizyty w restauracji. Jaka w takim razie jest najlepsza strategia wyboru dostawcy napojów?

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.

TRENDY NA RYNKU NAPOJÓW

Jakie trendy obowiązują obecnie na rynku napojów? Jak sprawić, aby twoja oferta była z nimi zgodna, ale wyróżniała się na tle konkurencji?

inne kategorie
akademia horeca
Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem? Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej
Video
Z szacunkiem dla tradycji
Bogactwo regionalnych deserów, Część 2
Wszystko dla gastronomii
Food Service Summit - Cool Cat
Maciej Wroński
Karta napojów - Szkolenia obsługi restauracji (odc. 1)
więcej