ANNA OLEKSAK: CZY RESTAURACJE POTRZEBUJĄ "TRZECIEJ FALI" W KAWIE?
Kategoria: Lifestyle - blog

Minęło trochę czasu od mojej ostatniej serii artykułów dla "Food Service". Tymczasem rynek kawy i kultura kawowa rozwijają się w Polsce i nurtuje mnie pytanie, czy tzw. trzecia fala w kawie ma szansę zagościć w polskich restauracjach. Czy w ogóle jest taka potrzeba?

Foto: Michał Radwański
Foto: Michał Radwański
Pojęcie fal w kawie dotyczy rozwoju kultury kawowej na świecie i zachowań konsumentów. Trzecia fala to poszukiwanie kawy wysokiej jakości, docenienie smaku i naturalnego bogactwa aromatów kawy czarnej, bez dodatków, a także większa transparentność w dzieleniu się informacjami, skąd pochodzi kawa i jakiej metodzie obróbki została poddana. Trzecia fala zwraca uwagę, czy producenci kawy pozyskują ją w sposób zrównoważony, czyli z poszanowaniem środowiska naturalnego oraz etycznym podejściem do społeczności lokalnych producentów. Dla części konsumentów stało się to ważnym czynnikiem decyzji zakupowych. Dla mnie osobiście był to ważny argument za dołączeniem do zespołu Nespresso.

Od kilku lat te trendy obserwujemy także w Polsce. Powstaje coraz więcej kawiarni „trzeciej fali”, gdzie możemy się spotkać z szerokim wyborem kaw i metod zaparzania oraz zaliczyć solidny wykład na ten temat od stojącego za barem baristy. Czy zatem to kolejny krok dla gastronomii? Bariści powiedzą, że tak i że kawa w większości restauracji na ogół smakuje źle, a obsługa nie ma pojęcia, co serwuje. Niewątpliwie jest w tym trochę racji. Zwykle sama na pytanie: „Jaką państwo macie kawę?”, otrzymuję odpowiedź: „Espresso, cappuccino i latte”. Obsługa kelnerska nie spodziewa się, że konsument pyta, z jakiego kraju pochodzi kawa, którą parzą, jakiej metodzie obróbki została poddana i jakich smaków i aromatów można oczekiwać w zaserwowanym espresso. Przez długi czas również dla mnie było to źródłem frustracji, przecież o kawie można opowiedzieć tysiące fascynujących historii! Prowadziłam rozbudowane szkolenia wprowadzające w skomplikowany świat kawy, tłumacząc zawzięcie wszystkie etapy, jakie ziarenko kawowca przemierza od plantacji do filiżanki. Tylko czy kelner ma szansę opowiedzieć o tym wszystkim, przyjmując zamówienie? Jak często zdarza się, że konsument jest naprawdę zainteresowany historią plantatora i techniką produkcji kawy?

Odpowiedź, która mi się nasuwa, brzmi: „Raczej rzadko”, albo bardziej precyzyjnie: „Prawie nigdy”. Dla klienta restauracji ważniejsza będzie całość kulinarnego doświadczenia, czyli np. może go zaintrygować, jak dana kawa komponuje się z jedzeniem. Będzie miło zaskoczony, gdy do danego dania kelner zaproponuje dobraną kawę, tak jak dobiera się wino do potraw. Dlatego dziś skupiam się na szkoleniach poświęconych właściwościom sensorycznym kawy, łączeniu jej z menu i właściwej rekomendacji. Z mojego doświadczenia wynika, że obsługa kelnerska zdecydowanie lepiej czuje się na takich warsztatach. Proces parzenia kawy przestaje być stresujący. A wiedza, którą dzięki temu mam możliwość przekazać, sprawia, że chętniej rekomendują kawę klientom. Dobrze sprawdza się to przy naszym projekcie Exclusive Selection, gdzie proponujemy restauracjom selekcję kaw pochodzących w całości z jednego kraju producenckiego: Tanzanii, Nepalu, Brazylii, Indii i Gwatemali. Dzięki temu możemy tworzyć ciekawe kompozycje smaku, dobierając różne kawy do potraw.

Czy restauracje potrzebują „trzeciej fali” w kawie? Niekoniecznie. Myślę natomiast, że świadome potraktowanie kawy jako elementu całego doświadczenia kulinarnego, byłoby dużym krokiem naprzód. Zwłaszcza w restauracjach typu fine dining takie holistyczne podejście może stać się istotnym wyróżnikiem. Jednak specyfika funkcjonowania restauracji znacząco różni się od biznesu kawiarnianego. Dlatego w przyszłości kluczowy będzie dobór odpowiedniego partnera, dostawcy kawy, który pomoże zrealizować wizję twórców restauracji, a nie swoją własną.

Autor tekstu: ( red. )
Zobacz także
ADAM CHRZĄSTOWSKI: FINAŁ BOCUSE D'OR 2019

W końcu nadszedł ten czas, kiedy mogłem zobaczyć finał najważniejszego na świecie indywidualnego konkursu kulinarnego. Bocuse d’Or odbywa się co dwa lata w Lyonie podczas targów Sirha. Pięciodniowa impreza mieści się w siedmiu gigantycznych halach, w których naprawdę łatwo się zgubić.

JERZY PASIKOWSKI: INTERNATIONAL CHEF CULINARY CUP

Tegoroczna czwarta edycja konkursu kulinarnego CHEF Culinary Cup tak jak w latach ubiegłych jest stworzona w celu promowania kreatywności kucharzy mających wysokie aspiracje do tworzenia wyjątkowych dań z udziałem i wsparciem produktów marki CHEF - stworzonych przez szefów kuchni dla szefów kuchni.

ANNA OLEKSAK: WEŹMY KAWĘ NA WARSZTAT

Odkrywanie kart sukcesu - taki był temat przewodni tegorocznego Food Service Summit. Cieszę się, że w ramach towarzyszących konferencji warsztatów mogłam podzielić się doświadczeniami Nespresso ze współpracy z restauracjami, które ten sukces budują z nami, serwując wyjątkowe doświadczenia kawowe.

ADAM CHRZĄSTOWSKI: BIORÓŻNORODNOŚĆ I DOBROSTAN

Razi mnie globalizacja produkcji żywności, obrót surowcami, produktami oraz ludzką pracą w imię zysku panujących nad światem korporacji. Zwracam uwagę na food miles, rodzaj opakowań i producenta żywności. Mój żywieniowy światopogląd opiera się na dwóch filarach: produkcie i terroir.

JAK SMAKUJE MISTRZOWSKIE ESPRESSO

Mistrzostwa Świata Barista (World Barista Championship) to najbardziej prestiżowy konkurs espresso na świecie. Zadaniem każdego zawodnika jest przygotowanie espresso, kawy mlecznej i dowolnego drinka na bazie espresso dla czterech sędziów sensorycznych.

JAROSŁAW DUMANOWSKI: PO KRAKOWSKU

Kraków został Europejską Stolicą Kultury Gastronomicznej. Oblegana przez turystów dawna stolica postawiła na kuchnię, a właściwie na znacznie więcej: kulturę gastronomiczną - opowieść o mieście, Polsce, o nas. Dla świata, dla naszych gości, dla nas samych wreszcie.

inne kategorie
akademia horeca
Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej
Video
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
Food Service Summit 2019 - Nabo, Talerzyki
Food Service Summit - Cool Cat
Food Service Summit 2019 - Ale Wino
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Tadeusz Müller
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Marta Glinka & Joanna Mróz
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Natalia Drobnik & Dawid Kaźmierczak
Zapowiedź Food Service Summit 2019 - Agnieszka Kręglicka
Food Service Summit 2018 - relacja
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 6
KARTA NAPOJÓW - ODCINEK 5
więcej